ترند های ساخت اپلیکیشن در سال ۲۰۱۹

ساخت اپلیکیشن یکی از دغدغه های مهم کسب و کار های امروزی است. چگونه طراحی کردن اپلیکیشن ها مطابق با ترند های طراحی اپلیکیشن سال، سوالی است که هر دولوپری باید از خود بپرسد.

زمانی دسترسی به اینترنت فقط از طریق کامپیوتر های دسکتاپ و اینترنت Dial-Up مقدور بود. پیشرفت تکنولوژی به سرعت اینترنت بی سیم را به گوشی های همراه منتقل کرد و خیلی زود گوشی ساده دهه گذشته به گوشی هوشمند امروزی تبدیل شدند.

طبق آخرین آمار سایت www.statista.com، تعداد افرادی که از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند تا پایان سال ۲۰۱۹، به ۵ میلیارد و حتی بیشتر خواهد رسید.

سرعت رشد اپلیکیشن های موبایلی و نیاز روز افزون ایجاد شده در بازار، آینده روشن این صنعت را تضمین می کند. با همین روند، ۲۰۱۹ سال رشد و معرفی ترند های جدید و upgrade شدن ترند های پیشین است.

معرفی نسل پنجم شبکه (5G networks)، طراحی و ساخت قطعات مجتمع و IC های پیشرفته تر و ایده پردازی های نامحدود این نسل، باعث تحول عظیمی در ساختار طراحی اپلیکیشن برای گوشی هوشمند شده است. دولوپر ها فضای بیشتری برای رویاپردازی و آزمون و خطا دارند. طرفداران واقعیت مجازی ( Virtual Reality ) و واقعیت افزوده (Augmented Reality) هر روز تحقق رویای دیگری را در دنیای وب سایت ها و اپلیکیشن ها می بینند.

چند ترند مطرح این روزهای ساخت اپلیکیشن را معرفی می کنیم

تکنولوژی بلاک چین BlockChain

با وجود نوظهور بودن این تکنولوژی، بلاک چین سر و صدای زیادی در دنیای آنلاین ایجاد کرده است.

تکنولوژی بلاک چین در ساخت اپلیکیشن
بلاکچین ، تکنولوژی آینده via Medium.com

کسب و کار های زیادی به دنبال ایجاد کردن پلتفرمی برای استفاده از این تکنولوژی هستند تا بتوانند به مخاطب های گسترده تری دسترسی پیدا کنند. عطش پیدا شده در بازار آنلاین برای دولوپر های اپلیکیشن فرصت خوبی ایجاد کرده است تا با سازگار کردن سیستم ها برای قبول پول دیجیتال این تکنولوژی را در دنیای اپلیکیشن پررنگ تر کنند.

اپلیکیشن گجت های پوشیدنی و IoT

دولوپر های اپلیکیشن بازار داغی برای طراحی اپلیکیشن برای دیوایس های پوشیدنی دارند، البته انحصار این بازار بیشتر در دست گجت هایی مثل ساعت های هوشمند است.

گجت پوشیدنی کفش های دوندگی و اپلیکیشن اختصاصی
هر روز گجت پوشیدنی جدیدی در بازار معرفی می شود که هر یک با اپلیکیشن اختصاصی خود کار می‌کنند. via kickstarter.com

 

این روند در سال ۲۰۱۹ رشد سریع تری خواهد گرفت و پوشیدنی ها، ساعت ها و دستبند های هوشمند تری طراحی خواهند شد که همگی نیاز به اپلیکیشن های کاربردی و متمایزی خواهند داشت.

پرداخت آنلاین و معرفی کیف پول موبایلی (mobile wallet)

تغییر گرایش از پرداخت نقدی به اعتباری در گذر چند سال اخیر با سرعتی کم انجام شد و اخیرا با معرفی پرداخت از طریق موبایل به وسیله QR و NFC، کیف پول های موبایلی محبوبیت بالایی پیدا کرده اند.

کیف پول های آنلاین با NFC و QR کار می‌کنند
کیف پول موبایلی و پرداخت آنلاین

تجارت همراه به عنوان جایگزین بهتر برای خرید و پرداخت، مطرح شده است. کسب و کاری که بتواند تجربه خرید و یا پرداخت راحتی برای مشتریانش از طریق اپلیکیشن خود ایجاد کند، یک قدم از رقبا جلوتر است.

سرویس های پرداخت آنلاینی مثل Amazon Pay، Google Wallet، PayPal و یا در ورژن های ایرانی سرویس های پرداخت با NFC و QR به پرداخت ملت و بانک شهر یا درگاه های پرداخت سداد بانک ملی و زرین پال، مثال هایی از حرکت در این مسیر هستند.

اهمیت امنیت اپلیکیشن موبایلی

دو سه سال اخیر شاهد هک شدن و نقص امنیتی در سرویس هایی مثل اوبر، فیسبوک و حتی گوگل بودیم. نیاز کسب و کار ها به اپلیکیشن امن و غیر قابل هک، هرچند سخت باشد ولی در اولویت قرار دارد. این مسئله لزوم همکاری با شرکت ساخت اپلیکیشن ای که بتواند این امنیت را در سطوح مختلف فراهم کند را پررنگ می‌کند.

نقص امنیتی در اپلیکیشن گوگل پلاس باعث شد تا اطلاعات کاربران به خطر بیفتد via consumerreports.org

( ساخت اپلیکیشن به سادگی طراحی دموی ظاهری آن در فوتوشاپ نیست!) انتخاب پلتفرم اپلیکیشن مناسب و انتخاب بهترین شرکت برای برون سپاری پروژه ساخت اپلیکیشن شما، باید به درستی و به دقت انجام شود.

طراحی شخصی سازی شده وبسایت و اپلیکیشن

تامین کننده مناسب را چگونه انتخاب کنیم؟

روند تحلیلی طراحی UI/UX در اپلیکیشن موبایل

موبایل اپلیکیشن از یک ابزار به عضو جدایی ناپذیر زندگی تبدیل شده است. غول های بزرگ تجاری مانند فیسبوک، گوگل و اپل در حال استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای بهبود تجربه کاربر در استفاده از UI/UX اپلیکیشن هایشان هستند.

UI و UX در کنار هم معنا پیدا می‌کنند. via MAKE Digital Group

با توجه به اهمیت تحلیل رفتار کاربر و پیش بینی رفتار منجر به خرید مشتری در اپلیکیشن ها می‌توانیم منتظر اتفاق های بزرگی در این ترند باشیم.

ظهور و رشد اینترنت اشیا ( IOT )

IOT از ابزاری برای هوشمند سازی خانه یا طراحی گجت سلامت این روزها به صنعت، شهرداری و تمام ابعاد زندگی شهری راه پیدا کرده است.

از نیازمندی های اپلیکیشن های مرتبط با IOT ارتباط دائمی کاربر با اپلیکیشن و سیستم سنسور های هوشمند آن است.

اینترنت اشیا یا IoT در جنبه های زیادی از زندگی هوشمند امروزی وجود دارد
IOT Internet of Things via ZDNet.com

به همین دلیل ساخت اپلیکیشن و پلتفرم سازگار با دستگاه های IoT در سال ۲۰۱۹ و سال های پیش رو بازار پر رونقی خواهند داشت.

فضای ابری Cloud Integration

مفهوم ابر یا Cloud سالهاست که معرفی شده است و تا همین امروز هم تمام امکانات آن در سیستم ها سنجیده نشده است. کسب و کارها تازه مفهومی به نام فضای ذخیره سازی ابری را جدی گرفته اند و به دنبال راهکار هایی برای استفاده از امکانات آن در سیستم ها هستند.

ابر یا Cloud کاربردی بیشتر از یک فضای حافظه جانبی دارد. via EMC

با گرایش روز افزون کاربران به سمت گوشی های هوشمند و فضای ذخیره سازی محدود آن، اپلیکیشن دولوپر ها به دنبال راه حل استفاده از این امکان در اپلیکیشن ها هستند.

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (Machine Learning and Artificial Intelligence)

شاید پررنگ ترین حضور مبحث یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در این سال ها، مطرح شدن و توسعه چت بات ها باشد.

Siri در اپل، Svoice در گوشی های سامسونگ و الکسا احتمالا معروف ترین chatbot های حال حاضر باشند که در قالب اپلیکیشن، ویژگی و یا دستگاه در حال فعالیت هستند.

یادگیری ماشینی
via learningtitus.com

دستیار صوتی یا Virtual assistant تنها کاربرد یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در ساخت پلتفرم های هوشمند و اپلیکیشن ها نیست.

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در مواردی مانند تحلیل رفتار مشتری و مدیریت منابع سیستم، تحلیل هزینه و کارکرد سیستم و در مقیاسی گسترده تر برای تحلیل نیاز یک کسب و کار و طراحی دورنمای آن، داده های ضروری برای کسب و کار ها فراهم می‌کنند.

حرف آخر

مطالب گفته شده تنها بخشی از ترند های مورد بحث در طراحی و ساخت اپلیکیشن بودند.

در این مطلب بیشتر به تکنولوژی های مورد استفاده یا امکان سنجی اپلیکیشن ها پرداختیم و در مطالب بعدی ترند های طراحی UI/UX مطرح را بیشتر مورد بحث قرار می‌دهیم.

مهم ترین نکته، اهمیت و پررنگ بودن نقش اپلیکیشن ها در زندگی کاربر امروزی است.

گوشی هوشمند، موبایل، گجت پوشیدنی و دیوایس هوشمند، از یک وسیله برای سهولت زندگی به یک نیاز برای بهبود آن تبدیل شده اند.

گوشی موبایل دیگر فقط وسیله ای برای برقراری ارتباط نیست بلکه برای بیشتر کاربران امروزی وسیله ای ضروری برای گذران روزمره و رسیدن به تمام کارهای شخصی و حرفه ای است.

نقش شرکت های سازنده اپلیکیشن در صنعت مدرن امروزی، علاوه بر ایفای نقش به عنوان دولوپر، ایده پردازی و امکان سنجی آینده سیستم های هوشمند است.

با وجود سرعتی که امروزه در دنیای تک و کامپیوتر و سیستم های دیجیتال وجود دارد، ترند هایی که خواهند آمد عنصر غافل گیری را از دست داده اند. وظیفه شرکت های دولوپر پیدا کردن این ترند ها و اعمال آن ها در زیرساز پروژه های محوله است.

دیدگاهتان را بنویسید

پنج × سه =