آینده پرداخت‌ها و نقش رمز ارز در آن

آینده پرداخت‌ها و نقش رمز ارز در آن

پرداخت برای کالاها و خدمات موضوعی است که از ابتدای بشریت تا امروز ادامه داشته است و تنها تغییر در نحوه ارائه آن بوده است. از مبادلات کالا به کالا گرفته تا رمزارزها، روش‌های پرداخت به طرز چشمگیری تغییر کرده است و ما در میان موج دیگری از تغییر هستیم. بسیاری پیش بینی کرده‌اند که رمز ارزها کاتالیزور این تغییرات هستند، اما به لطف کرونا این روند از تمام پیش بینی‌ها پیشی گرفته است.

سال 2020پروسه و صنعت پرداخت را برای همیشه تغییر داده است. پول نقد دیگر بهترین و پر طرفدارترین شیوه‌ی پرداخت نیست و   COVID-19  تغییراتی را که انتظار می‌رفت چندین سال به طول انجامد تسریع کرده است.

محدودیت‌ها و دستورالعمل‌هایی که برای جلوگیری از شیوع COVID-19 در نظر گرفته شده است، به دلیل نگرانی‌های بهداشتی مربوط به پول نقد فیزیکی و سطوح لمس کننده مانند پایانه های پرداخت و دستگاه‌های پز، مصرف کنندگان را مجبور به تغییر رفتار روزمره خود کرده و منجر به افزایش پرداخت دیجیتال بدون نیاز به لمس و ضدعفونی کردن شده است.

همه گیری ویروس کرونا، اینرسی مربوط به انجام تراکنش‌های مالی را در دنیا شکسته است و حتی اگر تغییر به سمت روش‌های جدید پرداخت قبلاً با سرعت کمی درجریان بود، در حال حاضر اجبار برای وفق پیدا کردن با شرایط فروشندگان و خریداران را با سرعت بیشتری به سمت پرداخت دیجیتال سوق داده است.

با ادامه روند همه گیری، روند پرداخت‌های دیجیتالی و بدون تماس نیز ادامه خواهد یافت. با توجه به اینکه مصرف کنندگان اکنون با این روند کنار آمده‌اند و به آن عادت کرده‌اند، می‌توان انتظار داشت که در طول سال 2021 شاهد نوآوری و شتاب مداوم در صنعت پرداخت‌ها باشیم.

با توجه به میزان علاقه به ارزهای رمزنگاری شده، روند رو به رشدی برای پرداخت با این ارزها وجود دارد و بازار اپلیکیشن‌های سرمایه گذاری و مبادلات رمز ارز ها جذابیت بالایی برای جذب سرمایه گذاری بیشتر دارند. هر چه سرمایه گذاری در این بخش بیشتر باشد، علاقه برای دریافت خدمات یا خرید کالا توسط این ارزها بیشتر می‌شود.

از طرفی افراد علاقمند به خرید این رمزارزها از طریق خود رمزارزها هستند، بدون استفاده از وجوه رایج دیگر. گسترش استفاده از رمزارزها به جذب آن‌ها در بازار اصلی کمک شایانی می‌کند.

آینده کوتاه تا میان مدت پرداخت‌ها کجاست؟

در حال حاضر کارت‌ها بهترین انتخاب برای پرداخت هستند و از پول نقد پیشی گرفته‌اند. اما در آینده‌ای نه چندان دور کیف‌های موبایلی صنعت پرداخت را در دست خواهند گرفت. ارزهای رمزپایه نقش خود را بازی خواهند کرد، اما عملکرد رمز ارزها در حال حاضر با توجه به زیرساخت‌های موجود ناقص است و کافی نیست.

پرداخت‌های بدون تماس در دوره اوج خود

پرداخت‌های بدون تماس بیش از یک دهه وجود داشته است و اگرچه این فناوری ممکن است در کشورهایی مانند انگلستان و استرالیا معمول باشد و در بین مردم جا افتاده باشد، اما سرعت پذیرفتن آن در جهان در سال 2020 بی نظیر است. در آلمان، جایی که پول نقد همیشه اولویت اول بوده است، برای اولین بار در سال 2020 بیش از پول نقد، پرداخت از طریق کارت انجام شده است. طبق گفته شرکت تحقیقات بازار جهانی  Euromonitor International استفاده از پول نقد در کشور آلمان30 درصد ​​کاهش یافته است.

به همین ترتیب، در بیشتر کشورها پرداخت‌ها به صورت آنی و دیجیتال مورد استقبال مردم قرار گرفته است و گزارش‌ها حاکی از آن است که پرداخت آنی در دوارن پاندمی 61 درصد افزایش داشته است.

محدودیت‌های کرونایی می‌تواند به طور بالقوه موجب افزایش پرداخت‌های بدون تماس شود تا حدی که این پرداخت‌ها جایگزین پرداخت با کارت شود، اما ابتدا باید نگرانی‌های امنیتی برطرف شود. 47 درصد افراد در سطح جهان همچنان معتقدند پرداخت‌های بدون تماس و دیجیتال نسبت به پرداخت با کارت از امنیت کمتری برخوردار هستند.

بسیاری از کشورها به سمت جامعه‌ای بدون پول نقد پیش می‌روند و اتحادیه اروپا پیشرو در این امر است. از سوی دیگر چین به عنوان کشور پیشرو در استفاده از کیف پول موبایلی می‌باشد، به طوری که 70 درصد از کاربران چینی از کیف پول موبایلی استفاده می‌کنند که این امر نشان می‌دهد احتمالا چین جز اولین کشورهای بدون پول نقد در معاملات به حساب آید.

واقعیت این است که وجه نقد همیشه درکاربری محدود فعلی می‌تواند کار کند. پرداخت با کارت فیزیکی نیز با وجود کرونا کمرنگ شد. پرداخت‌های آنلاین و کیف پول الکترونیکی نقش پررنگی در این همه گیری داشتند و صد البته که پیشرفت حضور رمز ارزها را نیز در این دوره شاهد بودیم، اما تا تسخیر بازار پرداخت‌های مسیری طولانی که با سرعت زیادی در حال طی شدن است، در پیش است.

پرداخت توسط رمز ارز

نقش رمز ارز ها در قدم بعدی پرداخت ‌ها

در حالی که هیاهوی تبلیغاتی رمزارزها در بخش خدمات مالی در حال تشدید است، اکنون برای هرگونه استفاده عملی فوری از رمز ارزها در مقیاس گسترده، خیلی زود است. با اینکه بسیاری از بانک‌های آینده نگر ارزش بلاک چین و رمز ارزها را دانسته‌اند، اما زیرساخت لازم برای استفاده از خدمات این فناوری‌ها به طور کامل آماده نیست. اما مساله‌ای که واضح است آینده‌ی پرداخت‌ها با رمز ارزهاست.

روشی که مردم از طریق آن پرداخت می‌کنند، به طور مداوم و همگام با ظهور خواسته‌ها و نیازهای جدید جمعیت، در حال پیشرفت است. طی سال گذشته، مفهوم ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و نقشی که آن‌ها می توانند در اکوسیستم خدمات مالی داشته باشند به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد بحث قرار گرفته است و اکنون بیش از 60 پروژه CBDC در سطح جهان وجود دارد. اساساً پول به شکل دیجیتال است و می‌تواند به عنوان جایگزینی کامل برای اسکناس و سکه، ایجاد امنیت بهتر و بیشتر، کاهش تقلب و کاهش هزینه ها عمل کند.

ابتکارات رمز ازرها می‌تواند به عنوان روشی برای بازسازی بهتر عمل کند و اگر با ادغام یکپارچه زندگی روزمره و سبک زندگی مصرف کننده مطابقت داشته باشد ، فرصت‌های بیشتری برای CBDC ها در سال 2021 وجود خواهد داشت.

آینده دیجیتال است

نحوه پرداخت و پذیرش ما برای همیشه تغییر می کند. COVID-19 روند تکامل صنعت پرداخت را سرعت بخشیده است و تولید و توسعه فن آوری های نوین جدید تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

با ورود به سال 2021 ، به نظر می‌رسد آینده پرداخت‌ها شخصی‌تر و متناسب تر می شود. مشاغل باید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند تا دریابند که آن‌ها چه چیزی می‌خواهند و برای ایجاد یک تجربه ارزشمندتر به آن‌ها نیاز دارند. و همچنان که جابجایی پول نقد ادامه دارد، پرداخت‌های دیجیتالی توسط رمز ارزها به یک قاعده تبدیل می‌شود و راه را برای یک جامعه بدون پول نقد هموار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

3 × 5 =