ابزار های دورکاری در عصر دیجیتال

دورکاری در بحران کرونا

عصر دیجیتال تغییرات زیادی را در محیط کار ایجاد کرد. کارمندان و صاحبان کسب و کار در حال تعریف دوباره پروتکل های کاری هستند. و در شرایطی که بحران های غیر منتظره‌ای مانند بحران اخیر ویروس کرونا پیش ‌می‌اید، این پروتکل ها به معنای واقعی و در سطح گسترده به تست کذاشته می‌شوند.

بعد از بحران های اقتصادی سال ۲۰۰۷، فرهنگ دورکاری در بسیاری از کشور ها کم کم در چارت های سازمانی پیاده سازی شد و شرکت ها برای کنترل هزینه های خود، از نیروهای دورکار در بخش های پاره وقت و حتی تمام وقت استفاده کردند.

طبیعتا، معرفی ابزار های دیجیتال جدید به بازار، که در راستای پاسخ به نیاز های کارمندان دورکار و صاحبان کسب و کار بود، این نوع از کار کردن را بیشتر در میان صنایع مختلف جا انداخت.

مهم ترین مزیت دورکاری

دورکاری به شرکت ها انعطاف پذیری لازم در به کار گیری توانمند ترین ها را می‌دهد. همانطور که در مزایای برون سپاری گفتیم، زمانی که یک شرکت/سازمان و یا کسب و کار سیاست های سفت و سخت ایجاد تیم های درون سازمانی را منعطف تر می‌کند، با استفاده کردن از نیروهای آزاد بازار و استفاده از استعداد افراد توانمند که ( صرفا علاقه ای به یک جا نشینی ندارند) میتواند فرصت های جدید را در سازمان خود ایجاد کند.
دورکاری، کارمندان را در محیطی آرام که به انتخاب خودشان است قرار می‌دهد و در نتیجه بهره‌وری این کارمندان افزایش پیدا می‌کند.

نرم افزار های آنلاین برای مدیریت دورکاری

در گذشته، تمامی آمار ها و همچنین منطق نشان دهنده این بود که کارمندانی که دور از محل شرکت/سازمان مشغول کار هستند، درگیر مسائل روانی ایزوله شدن و تنها ماندن می‌شوند. که این احساس باعث کم شدن بهره وری و در نهایت موثر بودن آن کارمند بود. ولی با به روز شدن تکنولوژی در مسیر تطبیق با عادات کارمندان در سال های اخیر، این مسئله تنها حل شده است بلکه آمار ها نشان می‌دهد که در برخی از زمینه های شغلی، دورکاری بهره وری را افزایش می‌دهد. البته مهم است که به تکنولوژی تکیه نشود و ارتباط موثر در تمامی مراحل حفظ شود.
در این مقاله چند مورد از ابزار هایی که امروزه به صورت گسترده در حال استفاده هستند را معرفی می‌کنیم

DropBox و Google Drive

این دو پلتفرم، برای انتقال و ذخیره سازی امن دیتا، در چند سال اخیر کاربرد زیادی داشته اند. هردوی این ابزار ها به سادگی در دسترس هستند و تنها با ساختن یک ایمیل، کارمندان می‌توانند به فایل های شرکت دسترسی داشته باشند و دیتا های خود را در یک محیط ابری ایمن، به اشتراک بگذارند.
همچنین با امکاناتی که گوگل در محیط Drive خود برای ایجاد فایل های Excel، powerpoint و Word در اختیار کاربران قرار داده است، می‌توان تمامی فایل ها را در قالب آنلاین و بدون نیاز به دانلود در محیط کامپیوتر نیز ادیت و یا مشاهده کرد.

Slack

نرم افزار Slack، امکان تعامل یک تیم را در محیطی آنلاین ایجاد می‌کند. مدیر تیم می‌تواند به سادگی با مدیریت محیط تعامل برای اعضای متفاوت تیم، کانال هایی برای یک موضوع یا پروژه ایجاد کند، اعضا را به محیط Conversation اضافه کند و برای دیتا های حساس، کانال های خصوصی ایجاد کند.

نرم افزار اسلک
Slack.com

در چند سال اخیر، Slack محبوبیت بسیاری در بین شرکت ها و تیم هایی که نیازمند همکاری مشترک هستند پیدا کرده است.

Trello

ترلو، سیستم مدیریت WorkFlow یا جریان کاری است. در این سیستم، کاربران می‌توانند تسک هایی را بر روی بورد های کن‌بن Kanban Board ایجاد کنند و با قابلیت های پیام دادن، mention کردن سایر اعضا و استفاده از تقویم خود سیستم، این تسک ها را در تیم مدیریت کنند.
با ستون بندی های متفاوت ترلو می‌توان تسک ها را بین حالت های ایجاد، در حال اجرا و اتمام یافته جا به جا کرد. همچنین با استفاده از Template های خود ترلو می‌توان پروژهای متفاوتی مانند Content Writing، Video Poduction، Sales Pipeline و حتی فرایند های اسکرام ایجاد کرد.
به طور کلی این سیستم برای مدیریت پروژه های کوچک در تیم ها بسیار کاربردی است.

ابزار ترلو برای مدیریت فرایند ها
trello.com

در مدیریت تیم ها کاربرد همزمان Slack و Trello، یک مزیت محسوب می‌شود و با استفاده از اپلیکیشن های این دو سیستم می‌تواند فرایند های اپلیکیشن دیگر را به خوبی مدیریت کرد.

لیمو

لیمو را به عنوان نمونه ایرانی Slack در نظر داشته باشید.
لیمو یک پیام رسان ویژه محیط های کاری، سازمان ها و شرکت ها است که در ایران طراحی شده است و برای استفاده از یک پیام رسان درون سازمانی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

limoo.im

همچنین در لیمو می‌توان مدیریت اضافه کردن کاربران به سیستم، مدیریت و برنامه ریزی تسک ها و یکپارچه سازی نرم افزار های کاری را نیز انجام داد.

تسکولو

تسکولو را به عنوان نمونه ایرانی Trello در نظر داشته باشید.
تسکولو، نرم افزاری برای مدیریت پروژه های آنلاین است که امکان کار کردن تیمی روی پروژه ها، گزارش گیری و همچنین امنیت اطلاعات را فراهم می‌کند.

taskulu.com

معرفی ابزار قدرتمند اسکرام دسک، Scrum Desk

در شرکت هایی که مبتنی بر تفکر چابک Agile فرایند های خود را پیش می‌برند، چارچوب هایی تکرارپذیر برای توسعه نرم افزار سنجیده می‌شوند. اسکرام یک روش کلی برای فرایند های توسعه پروژه است که به خصوص در تیم های نرم افزاری به کار برده می شوند.

یکی از ابزار های مورد استفاده در این تیم ها، Scrum Desk است.

در تصویر زیر میتوانید بخشی از محیط Scrum Desk که مربوط به تیم فنی نوژن است را ببینید. علاوه بر قابلیت Assign کردن تسک به افراد، امکان مدیریت زمان تحویل هر یک از اعضای تیم، پیام دادن به آن‌ها و ارسال نوتیفیکشن برای اعضای تیم هم موجود است.

محیط scrumdesk.com تیم نرم افزاری شرکت نوژن

در ساختار تیم های فرایند محور، استفاده از رویکرد های مبتنی بر اسکرام، مدیریت زمان و پیشبینی تحویل نهایی پروژه ها را تسهیل می‌کند.
همچنین در بازه زمانی که اعضای تیم امکان تعامل مشترک و همکاری از نزدیک را ندارند، این سیستم تعامل و پیشرفت کارها را ممکن می‌کند.

نرم افزار تیم کمپ

تیم کمپ، پلتفرمی برای مدیریت تیم های چابک است که توسط برنامه نویسان ایرانی توسعه داده شده است.

teamcamp.me

در این نرم افزار می‌توان با دسترسی به یک پورتفولیو، نمای کلی پروژه های در حال پیشرفت را ببینید و توسط گانت چارت شمسی آن، زمان‌بندی ها را به سادگی ست کند.

ابزارهایی برای برگزاری جلسات آنلاین

در این لیست به سادگی می‌توان نرم افزار هایی مانند Skype، Whatsapp Group Call و Zoom را قرار داد.

رو به رو، برگزاری جلسات آنلاین

نرم افزار rubru.me که توسط یک تیم ایرانی توسعه داده شده است نیز می‌تواند جلسات درون سازمانی و یا جلسات با مشتریان را در این دوره دورکاری بسیار آسان کند.
همچنین Rubru در زمان این بحران با انتشار این پیام، مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی نشان داد.

در راستای مسئولیت اجتماعی و گسترش بستر دورکاری، سرویس روبرو جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، اشتراک کار و کسب خود را به صورت ویژه با عنوان “کار و کسب رایگان” برای استفاده شرکت‌ها به صورت رایگان عرضه می‌کنه امیدواریم بتونیم نقش کوچکی در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا داشته باشیم، با آرزوی سلامتی برای هموطنان عزیز، تیم روبرو

اسکای روم، برگزاری جلسات آنلاین

پلتفرم اسکای روم نیز، توسعه داده شده توسط برنامه نویسان ایرانی است که در راستای مسئولیت اجتماعی خود، سرویس های رایگان را برای استفاده تیم ها فعال کرده اند.

skyroom.online

 

اسکای روم با امکان برگزاری جلسات آنلاین، به اشتراک‌گذاری تصویر، صدا، صفحه نمایش و انواع مختلفی از فایل‌ها را بین افراد حاضر در جلسه، فراهم می‌کند

برگزاری سمینار آنلاین

در زمان قرنطینه اجباری و یا پیشگیری، طبیعتا رفت و آمد ها محدود می‌شوند. این زمان، برای دو گروه فرصت بسیار مناسبی ایجاد می‌کند.

۱- گروهی که نیاز به رشد مهارت های خود در حوزه ای به خصوص دارند.

۲- گروهی که مهارتی برای آموزش دارند و می‌توانند از این مهارت کسب درآمد کنند.

ایسمینار، یکی از کسب و کار های حوزه دیجیتال قوی ایرانی است که بر رویداد های آنلاین و برگزاری سمینار آنلاین تمرکز دارد.

eseminar.tv

 

ایسمینار هم مانند بسیاری از کسب و کار های ایرانی دیگر، در راستای مسئولیت اجتماعی خود، برگزاری وبینار را برای کاربران رایگان کرد تا میزان رفت و امد های شهری را کاهش دهد. تیم ایسمینار با پشتیبانی بی وقفه، با وجود ترافیک بسیار بالایی که سایت در چند روز گذشته داشته است کیفیت خدمات را حفظ کرده اند.

بحران ها می‌توانند پایان کار کسب و کار نباشند

با وجود خطرناک بودن ویروس کرونا و تاثیرات جبران ناپذیری که بر برخی از بخش های اکوسیستم، کسب وکار ها و یا صنعت داشته است، نکته مهم پیدا کردن راه حیات است.

بسیاری از فروشگاه های آفلاین برای حفظ بقا، به فروش آنلاین روی آورده اند. کسب و کار های دیجیتال برای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، راهکاری برای سلامت اعضای جامعه ایجاد کرده اند و سایر کسب وکار ها با معرفی این راهکار ها به سایرین قصد اجرای وظیفه دارند.

این پست تنها به منظور معرفی برخی از راهکار های دورکاری برای حفظ سلامت هموطنانمان بود. و بسیار خوشحال می‌شویم اگر ابزار های جا مانده را به ما متذکر شوید تا در این پست و یا پست های بعدی به آن ها بپردازیم.

2 دیدگاه

  1. ممنون از پست خوبتون
    برای برقراری ارتباط و مدیریت پروژه‌ها در دورکاری از بهتایم به رایگان استفاده کنید.
    http://bit.ly/334By6A

    1. با سلام و وقتتون بخیر، ممنون بابت معرفی این ابزار.

دیدگاهتان را بنویسید

دوازده + 10 =