استفاده از کلان داده در کسب و کار آنلاین

کلان داده چیست

کلان داده، مجموعه های بزرگ و متنوع داده با نرخ رشد فزاینده است. این رشد، هم در میزان داده و اطلاعات، و هم در سرعت دریافت، ایجاد منابع و تجمیع داده است. کلان داده ها معمولا از منابع متفاوتی به دست میآیند و با فرمت های متنوعی ایحاد میشوند.

کلان داده در دنیای تجارت الکترونیک امروزی ابزاری برای تحلیل بیزینس و مشتری است.
کلان داده ها معمولا از منابع متفاوتی به دست می‌آیند و با فرمت های متنوعی ایجاد می‌شوند و ابزار های متفاوتی برای تحلیل آن‌ها وجود دارد. photo by carlos muza via unsplash

بیگ دیتا میتواند یک مجموعه ساختار یافته یا بدون ساختار باشد. داده های ساختار یافته معمولا در پایگاه داده سازمان ها و یا اسپردشیت های تحلیل داده، مدیریت و تحلیل میشوند. داده های بدون ساختار، اطلاعاتی هستند که بدون هدف قبلی جمع آوری شده اند و در فرمت یا قالب از پیش تعیین شده ای قرار نمیگیرند. مانند داده هایی که به صورت کلی از سوشال مدیا ها جمع آوری میشود و برای شکل گیری قالب های اطلاعاتی بزرگتر و پیچیده تری به کار میرود. معمولا این داده های بدون ساختار برای جهت دادن نیاز مشتریان، یا جهت دادن خدمات به سمت نیاز مشتریان در قالب های متفاوت به کار میرود.

کلان داده ها کجا ذخیره می‌شوند؟

یک فلاپی دیسک قدیمی در برابر پایگاه داده هایی که امروزه برای ذخیره سازی بیگ دیتا به کار می‌روند.
photo by vincent botta

کلان داده اغلب در پایگاه داده های کامپیوتری ذخیره میشود و به وسیله نرم افزار های خاص تحلیل میشود. چنین نرم افزار هایی به طوری برنامه نویسی شده اند که ظرفیت هندل کردن مجموعه داده های بزرگ و پیچیده را داشته باشند. معمولا شرکت های SaaS تبحر ویژه ای در مدیریت این داده ها را دارند. شرکت Saas  یا Software as a system، پلتفرمی برای سیستم های ابری است که دسترسی به انبوهی از اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده ابری خود را برای کاربران ممکن میکنند.

کلان داده، ابزار تحلیل گران داده

تحلیل گر داده، به دنبال ارتباط معنایی بین داده ها میگردد؛ مثلا ارتباط بین موقعیت مکانی مشتری یا فروشگاه demographic و تاریخچه خرید purchase history، جنسیت مشتریان gender و زمان حضور در یک کافه یا سبک یک تابلوی نقاشی و میزان افزایش ارزش آن در بازه زمانی.

چنین داده هایی توسط سیستم های نرم افزاری پیشرفته ( با دقت و Query بالا)، یا به صورت محلی( همراه با خطا و محدود) جمع آوری میشوند. تحلیل این داده ها یا در خود این کسب و کار ها به صورت محلی انجام میشود و یا تحلیل گر های سیستمی، یا متخصصین در شرکت هایی خاص انجام میشود تا به اطلاعاتی قابل استفاده تبدیل میشوند.

بیگ دیتا به تنهایی کافی نیست و ابزار تحلیل آن باید در اختیار کسب و کار قرار بگیرد. photo by chris liverani via unsplash

به عنوان مثال ( تغییر موقعیت محلی فروشگاه یا خرید ملکی خاص برای شعبه جدید، ارائه پیشنهاد های ویژه یا کمپین های خاص برای مشتریان و  راهکار های سرمایه گذاری هدفمند روی آثار هنری

به گفته اینوستوپدیا ، داشتن دیتای بیشتر از مشتریان شرکت باعث می‌شود تا شرکت بتوانند طراحی محصولات و بازاریابی خود را هدفمندتر اجرا کند و سطح رضایتمندی را در مخاطبانش افزایش دهد.

یکی از خدمات ارائه شده توسط سیستم های طراحی شده در نوژن، زیرساخت تحلیل رفتار مشتری بر اساس کلان داده و سیستم های آنالیز آن است.

خدمات شرکت نرم‌ افزاری نوژن در طراحی و ساخت پلتفرم های کسب و کار

اهمیت تحلیل دیتا و توجه به کلان داده در کسب و کار

عصر الکترونیک، سرعت و داده را به دنیای صنعتی معرفی کرد. شرکت های تجارت و الکترونیک، از مدل سنتی، محصولات استاندارد و چرخه عمر محصول طولانی به دنیای جدیدی منتقل شدند که در آن تنوع وجود داشت. مصرف کنندگان امروزی به ملیون ها کالا و خدمات در هزاران فروشگاه آنلاین و کسب و کار دیجیتال دسترسی دارد. محدودیت در دسترسی به کالای ضروری در این دنیا دیگر معنایی ندارد.

با رشد محبوبیت فناوری وب و اینترنت، مشتریان به پایگاه های اینترنتی متعددی دسترسی دارند و به همین دلیل، مهم ترین عامل در هر کسب و کار امروزی، جذب و حفظ مشتری است.

مشتریان پر اهمیت ترین منابع کسب و کار های امروزی هستند.

برای هر کسب و کاری در این عصر، کسب دانش بیشتر درباره مشتریان، آشنایی با علاقه و سلیقه او، پیدا کردن نیاز های ضروری و لوکس روزمره مشتری و درک رفتار او اهمیت بالایی دارد.

کلان داده ها و تحلیل دیتا، راهی موثر برای پیش بینی و درک رفتار مشتری به کسب و کار می‌دهد. داده و تحلیل داده به کسب و کار قدرت تبدیل اطلاعات به یک مزیت رقابتی را می‌دهد. به این صورت سازمان توان تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات پیدا می‌کنند و در دنیای پرسرعت الکترونیک می‌توانند حتی جلوتر از بازار، نیاز ها آن را پیش بینی کنند و برای آن آماده شوند.

همچنین، داده های یک کسب و کار از مشتریانش به او در پیدا کردن راهبرد ها و راهکار های تصمیم گیری برای حفظ و جلب رضایت مشتری کمک می‌کند. سازمان و کسب و کار می‌تواند با اتکا به داده های پیشین و تحلیل پیش بینی کننده آن ها، به جذب مشتریان جدید و کشف گروه های مخاطب متنوع بپردازد.

کسب و کار با بهینه‌ سازی عملکرد فرایند های سازمان و برنامه های کاربردی مبتنی بر وب ( اپلیکیشن، سایت و سامانه های آنلاین مانند وب اپ ها) می‌تواند، محتوای شخصی سازی شده بر اساس نیاز مشتری و سلیقه او منتشر کند و تمایز بین مشتریان را هر حالتی حفظ کنند. امکان ایجاد محتوای شخصی سازی شده  برای حفظ اعتماد کاربر، مزیت رقابتی‌ای است که دیتا و تحلیل آن به کسب و کار می‌دهد.

راهکار های مبتنی بر تحلیل داده شرکت نرم افزاری آرمان پردازان نوژن

کارشناسان فنی نوژن، از نیاز به گسترش پذیری کسب و کار ها و سامانه شرکتی و سازمانی به خوبی آگاهی دارند. ما با تعبیه سامانه های پیشنهاد دهنده در پلتفرم های طراحی شده، برای کاربران اپلیکیشن یا وبسایت شما، تجربه ای اختصاصی ایجاد می‌کنیم. همچنین در سامانه های یکپارچه سازمانی و شرکتی با طراحی اپلیکیشن موبایل، سایت یا اپلیکیشن مبتنی بر وب، ابزاری برای مدیریت، ذخیره و تحلیل دیتای سیستم را برای کسب و کار ‌بر اساس نیاز طراحی و توسعه می‌دهیم.

داده، نبض تپنده دنیای مبتنی بر اطلاعات امروزی است و اهمیت داده به آن، کسب و کار را به پیشرفت و موفقیت نزدیک تر می‌کند.

7 دیدگاه

  1. به نظرم اگر راجع به کاربرد عملی داده و کلان داده و همینطور تحلیل رفتار مشتری مطلب داشته باشید خیلی میتونه به کسب و کار ها کمک کنه
    ممنون

  2. باید تحلیل بیشتری در این رابطه صورت بگیرد که در بردارنده تحقیقات و بررسی نمودن داده ها در بخش های عظیم تری باشد تا بتوان به کسب نتایج و دانش ارزشمند و مفیدی رسید

    1. با سلام، ممنون از پیام شما. بله موافقیم و حتما در آینده نزدیک مطلب دقیق تری منتشر می‌کنیم.

    1. ممنون از توجه و لطفتون

    1. سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

چهارده − 7 =