اشتباهات برون سپاری در طراحی نرم افزار کسب و کار ها

گزارش یک اشتباه از هواپیما سازی بوئینگ ۷۳۷

بوئینگ ۷۳۷ مکس، نسل جدیدی از هواپیماهای هوشمند بوئینگ بود که در سال ۲۰۱۴ به صنعت هواپیمایی معرفی شدند. این هواپیماها با دارا بودن موتور های جدید، نرم افزاری های پیشرفته و سیستم های اطفای حریق هوشمند، یکی از پروژه های موفق بوئینگ محسوب می‌شدند که به دلیل نوآوری در طراحی بال هایشان مسافت های زیاد را در زمانی بسیار کمتر می‌پیماییدند.

حادثه بوئینگ 737 مکس

ولی این هواپیمایی از سال ۲۰۱۷ با دو حادثه دل خراش که در مجموعه بیش از ۳۰۰ نفر تلفات داشت، تولید هواپیماهای خود را متوقف کرد. و با دستور سازمان هواپیمایی آمریکا، حتی پرواز این هواپیما ها نیز ممنوع شد تا بررسی و تحقیق دقیق تری بر ایرادات این مدل از بوئینگ انجام شود.

شرح یک مشکل در طراحی نرم افزار

رمز و راز این حوادث در قلب بحرانی بود که بوئینگ آن را تجربه کرد. یک اشتباه ساختاری و تصمیم غلطی که به دلیل صرفه جویی در هزینه ها گرفته شد. این شرکت مشهور به طراحی دقیق، با اشتباهات نرم افزاری که در هواپیماهای خود داشت منجر به حوادث کشنده ای شد که مهندسان با تجربه boeing امروز، اذعان دارند به دلیل برون سپاری های بی رویه و بی فکر این شرکت در تولید نرم افزاربود.

بوئینگ برای پیاده سازی نرم افزار های این لاین از هواپیماهای خود، از شرکت های هندی استفاده کرده بود. برنامه نویسان هندی و شرکت های نرم افزاری هند، معمولا انتخاب معقولی برای شرکت های اروپایی و امریکایی محسوب می شوند چرا که هزینه های نفر / ساعت این برنامه نویسان نسبت به میانگین هزینه برنامه نویسان ارشد آمریکایی یا اروپایی، رقمی بسیار پایین تر است. مشکل جایی است که شرکت پیمانکار تجربه کافی در زمینه‌ طراحی نرم افزار و سیستم های تست برای هواپیما را نداشته باشد.

برنامه ریزان آمریکایی و پیمانکاران فرعی بوئینگ، مدت ها بود که با تعدیل نیرو های Senior در تیم فنی، به کارمندان موقت خارجی تکیه کرده اند. آن ها شرکتی نرم افزاری مطرحی در هند (HCL Technologies) که شرکتی مطرح است را انتخاب کردند. این شرکت با وجود به نام بودن در عرصه تولید نرم افزار، تجربه ای در زمینه سیستم های هواپیمایی نداشت ولی به دلیل کمتر بودن هزینه ها ( در حد ۹ دلار بر ساعت) توسط بویینگ برای این پروژه انتخاب شد.

شرکت نرم افزاری HCL

بررسی ها نشان داد زمانی که هواپیما دچار مشکل شد، کد ها به درستی عمل نکردند. خلبان آلارمی دریافت نکرد و حتی کادر پرواز از طریق سنسور های موجود در هواپیما متوجه علائم اخطار نشدند چرا که سیگنال این سنسور ها در صفحه های نمایش، نشان داده نمی شد. به سادگی، شرکت مجری و طراح این پلتفرم ، از نرم افزارهایی دقیقی برای آزمایش پرواز استفاده نکرده بود.

هزینه بسیار گزاف بود و نه تنها منجر به سقوط سهام بوئینگ و از رده خارج شدن این هواپیما بود، بلکه افراد زیادی جان خود را از دست دادند.

برون سپاری و اجرای دقیق تر طرح های نرم افزاری

همانطور که در مقاله های قبلی بلاگ نوژن با موضوع برون سپاری به شرکت نرم افزاری توضیح داده بودیم:

طبیعت چرخه کسب و کار امروزی، این است که با ایجاد نیازی در بازار، افراد یا گروه هایی برای تامین آن نیاز، به روی کار می‌آیند. شرکت های نرم افزاری به نوعی همان فریلنسر های بازار حرفه ای هستند که می‌توانند تمام ابعاد یک پروژه را پوشش دهند و با قراردادهای قانونی، برای صاحبین کسب و کار اطمینان خاطر ایجاد کنند. برون سپاری علاوه بر مزیت های مشخصی مانند کاهش هزینه های سربار توسعه نرم افزار، به کسب وکار امکان استفاده از گستره تخصص شرکت پیمان کار/ فریلنسر و همچنین بالابردن ضریب نوآوری در سامانه تولید شده را می‌دهد.

برون سپاری در حالت ایده آل در راستای کاهش هزینه های کسب و کار برای توسعه محصول نرم افزاری یا هر بخش دیگری از خدمات درونی سازمان است. ولی کاهش هزینه ها نباید منجر به کاهش کیفیت در محصولات باشد.

یکی از مسائل مهمی که بار ها در مقالات نوژن به آن اشاره کرده ایم، بررسی و تحلیل نیاز های کسب و کار است. و سپس انتخاب فریلنسر و یا شرکت نرم افزاری برای پیاده سازی پلتفرم باید با بررسی ارزش افزوده طرف پیمانکار به پروژه انجام شود.

در مورد Boeing 737 Max، شرکتی که برای پیاده سازی نرم افزار ها انتخاب شد، پیش زمینه ای در صنعت هواپیمایی، ریسک ها و شرایط غیر منتظره آن نداشت. به معنای ساده تر، آن ها نمی‌دانستند در شرایط اضطراری دقیقا چه اتفاقی در پرواز می‌افتد. حتی اگر شرکت بوئینگ بریفینگ لازم و RFP دقیقی به پیمانکار ارائه داده باشد، با توجه به این که پیمان کار این پروژه درگیری لازم در فرایند هواپیماسازی را نداشت و به صورت کاملا ریموت کارها را پیش می‌برد، محصول نهایی کارایی لازم را نداشت.

شرکت نرم افزاری

بهای توسعه اختصاصی، زمان و هزینه برای رسیدن به بهترین کیفیت ممکن است.

با نادیده گرفتن کیفیت در قبال هزینه کمتر، کسب و کار بهای سنگین تری را در آینده پرداخت می‌کند. در برخی کسب و کار ها این بها، ورشکست شدن شرکت و بیکار شدن افراد است، در شرکت دیگری سقوط یک هواپیما و در نتیجه آن مرگ و سقوط سهام.

برون سپاری و اعتماد به یک شرکت نرم افزاری

راهکار های بیزینسی معمولا در تست و ارزیابی، ارزش خود را نشان می‌دهند. برون سپاری هم یکی از راهکار های بیزینسی است که ممکن است صد در صد جواب گو نباشد. باید در نظر داشت که در انتخاب این گزینه، عوامل زیادی مانند شرایط اقتصادی، وضعیت استخدام و مزایا، نیازمندی های کسب و کار و ریسک پروژه ها مطرح هستند.

بهتر است که کسب و کار ها قبل از انتخاب این گزینه، شرکت پیمانکار را به درستی بشناسند و با فرایند های آن شرکت به خوبی آشنایی داشته باشند.

همچنین درگیری کسب وکار در تمام مراحل توسعه محصول می‌تواند از  ریسک ها و مشکلات احتمالی پیشگیری کند.

برای آشنایی بیشتر با یک برون سپاری موفق این پست از بلاگ نوژن را مطالعه کنید.

برون سپاری در کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

9 + 5 =