ترند‌ طراحی

ترند یکی از اصطلاحات رایج دنیای سوشال و تکنولوژی است. اول درباره‌ی خود کلمه‌ی ترند صحبت می‌کنیم و بعد وارد بحث ترند طراحی در در دنیای وب می‌شیم

ترند چه معنایی داره؟

ترند در طراحی به چه معناست؟
photo by: Samuel Zeller

ترندی که در شبکه‌های اجتماعی و حوزه‌ی هنری اسم گفته می‌شه، از مد ( fashion) گرفته شده. این کلمه به معنی رونده و فرایند گرایش یا گرویدن به سمت یک موضوع یا هدف مشخص رو نشون می‌ده. ترند در هر فیلد معنای متفاوتی داره: در مد و پوشاک به معنای رواج یافتن یه مد یا فراگیر شدن استفاده از یک رنگ یا سبک دوخت، در مباحث مدیریتی، منظور افزایشی یا کاهش بودن روند آنالیز‌ها و در شبکه های اجتماعی به معنای popular یا فراگیر شدن یک بحث در پلتفرم‌های اجتماعیه.

چه کسی شروع کننده ترند است؟

معمولا ترندها سورس مشخصی ندارند و فاکتورهای زیادی مثل فیلم، هنر، جنبش های سیاسی یا فلسفی اون‌ها رو معرفی می‌کنند. مثلا سبک هنری مینیمالیسم از سال ۱۹۰۰ به دنیای هنرمعرفی شد و تنها در سال های اخیر مفاهیم‌اش در طراحی وبسایت و اپلیکیشن به کار گرفته شدند.

ترند ها را چه کسی شروع می‌کند؟
photo by: Damian Zaleski

معمولا ترندها سورس مشخصی ندارند و فاکتورهای زیادی مثل فیلم، هنر، جنبش های سیاسی یا فلسفی اون‌ها رو معرفی می‌کنند. مثلا سبک هنری مینیمالیسم از سال ۱۹۰۰ به دنیای هنر معرفی شد و تنها در سال‌های اخیر مفاهیم‌اش در طراحی وبسایت و اپلیکیشن به کار گرفته شدند.

ترند ها میان و میرن و با زمان خیلی تغییر می‌کنند. ممکنه نشونه‌های پیدا شدنشون اینقدر پنهان باشه که کسی ندونه دقیقا از کجا شروع شدن یا اینقدر ظریف ناپدید شن که هیچ‌وقت متوجه نبودنشون نشیم.

ترند‌ طراحی

ترند های طراحی گرافیک برای رسیدن به اوج زمان زیادی می‌برند و پیش‌بینی موفقیت اون‌ها پیچیده و حتی غیر ممکنه. درصورتی که اعضای دنیای طراحی ترندی رو بپسندن با بیشتر و بیشتر استفاده ازش اون ترند رو viral می‌کنن و امکان ورودش به فیلد های مختلف رو ایجاد می‌کنند. ترندهایی که در دنیای گرافیک دیده می‌شن معمولا در دنیای وب و اپلیکیشن هم نمود‌هایی دارند ولی به دلیل اولویت کارایی و راحتی استفاده، نمود این طرح‌ها در دنیای تکنولوژی متفاوت و گاهی کند‌تره.

البته زیبایی و کارایی در کنار هم می‌تونن بیان که کار مشکل و زمان‌بریه هرچند که نتیجه‌ی زیبایی داره. مثل ترند ایجاد ویدیو گلیچ یا ( Glitch Art) در صفحات وب.

استفاده از افکت گلیچ ویدیویی
via:Active Theory

 

گاهی ایجاد ترند‌ها خیلی ساده‌ و بی ‌دردسره، مثل استفاده از فونت‌ها در طراحی. این‌روز‌ها گروه خانواده‌ی Serif جای Sans و Helvetica رو در طراحی ها گرفته است.

استفاده از فونت سریف Serif در طراحی صفحه‌های وب
via: MailChimp

 

ترند‌ها رو چه دوست داشته باشین چه نه، باید باهاشون همراه شید یا هیچ‌وقت وب‌سایت و اپلیکیشن شما موفق نمی‌شن.

با مقاله‌ی بعدیمون همراه باشید و در باره‌ی ترند‌هایی که این چند‌ سال منبع الهام توسعه‌دهنده‌ها و طراح‌ها بودن بخونید.

دیدگاهتان را بنویسید

16 − 5 =