هویت بصری: رد پای دیجیتال و ایجاد هویت آنلاین

برندینگ، هویت بصری، پیام برند و رسالت‌ آن موضوعاتی هستند که در دنیای کسب و کار های دیجیتال زیاد شنیده می‌شوند.
بحث طولانی و کاملا تخصصی است و در این مقاله و سری مقاله های این حوزه صرفا به اهمیت حفظ هویت بصری و پیام برند در ظاهر سایت یا اپلیکیشن کسب و کار ها می‌پردازیم.

داستان هویت بصری

نام و اصالت یک کسب کار، یک شخص یا یک کالا چقدر در ذهن شما باقی می‌ماند؟

به ” سامسونت “، ” دایجستیو” و ” تاید ” فکر کنید.
هر سه، نام برند‌هایی با کالایی مشخص است که کالای آن‌ها در ذهن مخاطب نه به اسم کالا، بلکه به اسم برند باقی مانده است.
راحت تر بودن اسم تاید به جای پودر لباسشویی برای مخاطب عام یک دلیل است. دلیل مهم تر زمان مناسبی بود که این برند ها در بازار خود رهبر بودند.

زمانی سامسونت بهترین کیف های اداری را طراحی می‌کرد و همه فقط سامسونت را می‌شناختند. یا زمانی کلینکس بهترین و انبوه ترین دستمال کاغذی را تولید می‌کرد و مردم فقط کلینیکس می‌خریدند.

پیشرو بودن، تمایز داشتن با سایرین و رفع نیاز مشتری سه اصل مهم برای ایجاد مزیت رقابتی و برنده بودن در بازار‌های متراکم کسب و کار امروزی است.

 

چقدر ظاهر یک برند، از لوگو تا رنگ قالب هایش در ذهن شما می‌ماند؟

یک حرف انگلیسی M زرد رنگ را روی زمینه‌ی قرمز تصور کنید. چه تصویری در ذهنتان ایجاد می‌شود؟
مک دونالد با ساده ترین و هوشمندانه ترین روش تصویر برند خود را در ذهن میلیون ها نفر در کل دنیا ثبت کرده است و هنوز هم بعد از بیش از نیم قرن به این تصویر وفادار مانده است.

تصویر برند و هویت بصری یکسان به شناخته شدن برند سرعت می‌بخشد. حفظ یک تصویر ثابت در هر محلی که کاربر از طریق آن با کسب و کار تعاملی دارد، مهم ترین نکته در ایجاد اعتماد و عادت بصری برای کاربر است.

A McDonald’s Big Mac and French Fries , via Gettyimages

 

هویت بصری بخشی از مراحل برند سازی است. سازمان، کسب و کار، شرکت و یا شخص حقوقی که کالا یا خدماتی برای ارائه دارد، لازم است در مراحل معرفی و ثبت نام خود در ذهن مخاطب یا مشتری تصویری متفاوت و متمایز نسبت به سایر رقبا ایجاد کند.

چالش هویت بصری و برند سازی از جایی شروع می‌شود که شما باید مخاطب خود را درک کنید، او را بشناسید و تصویر خود را مطابق نیاز هایش شکل دهید و این تصویر را نه تنها در لوگو و قالب نامه های رسمی‌تان بلکه در تمام تصویر های دیجیتال و هرجایی که در آن حضور دارید باید نشان دهید.

تصویر دیجیتال

وب سایت، مهم ترین تصویر دیجیتال از برند، کسب و کار یا شخصیت کاری/اجتماعی شماست.

سوالی که باید از خودتان بپرسید این است:

مخاطب احتمالی از کجا و به چه طریقی می‌تواند من را ببیند؟

در دنیای دیجیتالی و وابسته به اینترنت امروزی، جواب واضح «در فضای آنلاین» خواهد بود.
تعریف این فضای آنلاین در مرحله اول برای بعضی کاربری ها شبکه های اجتماعی و برای بعضی دیگر سرچ گوگل است.
در هر دوحالت نیاز شما به یک وب سایت قطعی است.

طراحی وب سایت باید به گونه ای باشد که پیام کسب و کار، لحن و هویت بصری آن کاملا گویای کسب وکار باشد.
نیاز به توضیح نیست که نیاز به تمایز و خاص بودن وب سایت چه تاثیری را در ذهن مخاطب و مشتری احتمالی می‌گذارد.

فرض کنید که شما یک وب سایت فروش ملزومات منزل هستید و مخاطبانتان در رنج اقتصادی خاصی از جامعه هستند.
شما نیاز دارید وب سایتی ساده، شیک و شفاف داشته باشید. مخاطبان شما افرادی هستند که نیاز به خرید سریع بدون گشتن زیاد دارند و هزینه نسب به کیفیت و ظاهر اولویت پایین تری دارد. شما مشتریانی دارید که می دانند چه چیزی را میخواهند و زمان گشتن زیاد ندارند.

این سایت کاملا شخصی کد زده شده است و بر مبنای هیچ CMS ای نیست.

 

رنگ زیاد در این وب سایت باعث کلافگی و گردش بی هدف چشم مخاطب می‌بود، پس طبیعتا طراح سایت تمام خط های اضافه، رنگ های اضافه و هر عامل انحرافی دیگر را حذف کرد و با انتخاب جایگاه خاص با مرزبندی مشخص و استفاده از فضای سفید برای قاب هایش تمرکز را روی اجناس (فرش های نفیس) گذاشت.

تخفیف ۳۰درصدی روی اجناس یک پیشنهاد فصلی و کوتاه مدت است که فقط برای ایجاد جذابیت در قالب رنگی مات و با فونت سفید و بولد قرار گرفته است. صاحب این برند می‌داند که تخفیف عامل جذب مشتری نیست پس با استفاده از رنگ های بیشتر و یا انیمیشن های خاص قصد جلب توجه او به این کادر را ندارد.
تمام دسته بندی های محصولات مشخص ذکر شده اند و جهت دهی مشتری به سمت صفحه خرید سریع و و مشخص است.

وب سایت هایی که نقش فروشگاه اینترنتی را دارند باید کاملا هوشمندانه و با توجه به تعریف بیزینس از فروشگاه و مشتریانش طراحی شوند

قالب های آماده و قوی برای پلت فرم های فروشگاهی وجود دارند ) مانند ووکامرس ) ولی پیاده سازی اصولی این قالب ها و توجه به نکات مربوط به سئو کردن، انتخاب درگاه پرداخت و نحوه نوشتن جزئیات محصول باید توسط فردی متخصص انجام شود.

کاربری وب سایت باید توسط صاحب کسب و کار کاملا تعریف شود و همراه با متخصصین وب، سئو و محتوا برنامه ریزی کاملی برای آن انجام شود.
نمونه از پروژه های نوژن را برای این مثال استفاده می‌کنیم:

مجله اینترنتی زمینه

وب سایت زیر یک مجله آنلاین اینترنتی است که تمامی مراحل مربوط به وب سایت و طراحی پنل مدیریت آن از صفر توسط نوژن انجام شد.

زمینه
مجله اینترنتی زمینه

برای صاحبین این نشریه ایجاد حس یک مجله در فضای آنلاین، القای حس ورق زدن در انیمیشن تغییر صفحات، فونت مرتب، رنگ محدود و نبودن هیچ عامل اضافه ای در صفحه مجله مهم بود.

سایت کاملا با react کد نویسی شد و در تمام مراحل طراحی و توسعه نظرات شرکت سفارش دهنده لحاظ شد.

 

حفظ هویت و قالب بصری برند در وب سایت ها و اپلیکیشن هایی که از صفر توسعه داده می‌شوند و قالب از پیش تعیین شده ندارند، به مراتب ساده تر و بهتر است. چون از ابتدای کار پایه ریزی و بنای وب سایت بر اساس اصول فرد سفارش دهنده انجام می شود.

حرف آخر

داشتن هویت بصری، پیام برند و استفاده از محتوای متناسب و جذاب برای یک کاربر، تصویر آنلاین و آفلاین برند را تقویت می‌کند و کسب و کار با داشتن برنامه ای از پیش تعیین شده راحت تر می‌تواند سوار موج بازاریابی و فروش شود.

در مرحله بعد ضروری است که بیزینس ها راهکار مناسب برای آنلاین کردن برند به همراه هویت بصری و پیام برند را پیدا کنند و در این راه همراه با اصول سئو و محتوا نویسی کارآمد فروش خود را تضمین کنند.

۱ دیدگاه

  1. من همیشه میگم هر طرح مثل درست کردن یه غذاست. و هر المان هویت بصری مثل موارد لازم برای اون غذا.یه مثال معروفی هم برای خودم دارم که وقتی ادم داره قرمه سبزی درست میکنه دیگه نمیره توش لپه بریزه. به نظر من داشتن هویت بصری فقط ملاک نیست. اینکه از هرکدوم از المان هاش چجوری استفاده بشه مهمه. ممکنه هویت بصری یک مجموعه دارای پترن ها و وکتور ها و… های شلوغی باشه. مساله اینجاست که نباید همه رو در هم استفاده کرد و حس سبکی رو از مخاطب گرفت. بذارید چشم مخاطب ببینه و پیداکنه و درک کنه

دیدگاهتان را بنویسید

13 + ده =