شرکت نرم افزاری یا فریلنسر، انتخاب شما کدام است؟

شرکت نرم افزاری انتخاب کنم یا فریلنسر؟ سراغ شرکت های بزرگ برم یا سایت های معرفی فریلنسر؟ شاید سوال مناسب تر این باشد که با توجه به گستردگی پروژه، نیاز های توسعه آن و در نهایت منابع مالی موجود، کدام گزینه منطقی تر است؟

فریلنسر یا شرکت نرم افزاری
ما یک شرکت نرم افزاری هستیم که بیشترمان روزی فریلنسر بوده ایم… via ali yahya on unsplash

شاید هم دوباره به همان زندگی باز گردیم و با اطمینان‌خاطر به مناسب بودن هر دو گزینه برای کسب و کار هایی که برای مشاوره تخصصی به سمتمان می‌آیند می‌توانیم اعلام کنیم که کدام گزینه مناسب تر است. گاهی این جواب شرکت نرم افزاری مانند خودمان نوژن است، گاهی شرکت های رقیب و در موارد بسیار زیادی هم ارجاع به سایت هایی مانند پونیشا برای پیدا کردن بهترین فریلنسر!

گسترش تکنولوژی به معنای ایجاد فرصت های جدید است، فرصت هایی که کسب و کار های امروزی در حال رقابت برای فتح آن ها هستند.

اهمیت زیرساخت فناوری در فرایند های کسب و کار

مسئله از جایی شروع شد که کسب و کار ها برای تولید فناوری های مورد نیاز خود نیازمند نیرو های متخصص بودند. زمانی پیدا کردن نیروی حرفه ای برای توسعه یک نرم افزار درون سازمانی، توسعه سایت و بعد ها طراحی اپلیکیشن اختصاصی، مشکل بود.

در کنار هزینه های توسعه، پشتیبانی، تهیه زیر ساخت های لازم و هزینه تمدید این زیرساخت ها بسیاری از کسب و کار ها این فرایند بسیار مهم را در بین بقیه فرایندهای سازمانی ناچیز شمردند و با بسنده کردن به تکنولوژی قدیمی کار خود را پیش بردند.

ولی در چند سال اخیر با توجه به نیاز های تازه ایجاد شده در بازار، کانالهای ارتباطی مشتری با کسب و کار، بیشتر منتهی به اینترنت می‌شود. داده و اهمیت تحلیل آن در کسب و کار ها مشخص است و مهم تر از هر چیز، یک زیرساخت تکنولوژی آبرومند، لازمه ایجاد اعتبار برای کسب و کار شد.

قبلا از لزوم آنلاین شدن کسب وکار های سنتی و اتکای بازار به کانال‌های آنلاین و همچنین فرایند برون سپاری گفته بودیم. ولی به دلیل اهمیت این مسئله و تغییراتی که هرروز در رفتار مشتریان رخ می‌دهد، این پست را هم به مسئله توسعه پروژه های نرم افزاری به صورت برون سپاری و یا درون سپاری در کسب و کار ها اختصاص داده ایم.

اجرای پروژه نرم افزاری، از طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن موبایل تا توسعه پلتفرم

در مسیر توسعه کانال های ارتباطی آنلاین و یا طراحی پلتفرم های تحلیل داده و مدیریت فرایند های کسب و کار، معمولا دو راه پیش روی صاحبان کسب و کار قرار می‌گیرد.
راه اول درون سپاری است.

درون سپاری ( توسعه داخلی یا In-House) پروژه های نرم افزاری

درون سپاری یا توسعه داخلی در این مفهوم به معنای ایجاد یک تیم فنی در محل شرکت است که معمولا شامل یک یا چند توسعه دهنده، مدیر پروژه و تحلیل ‌گر می‌باشد.

برای شرکت هایی که گردش مالی لازم را دارند و یا درونی بودن تیم توسعه به دلیل خاصیت وابستگی سیستم به تیم فنی، مطرح است، درون سپاری گزینه ای منطقی محسوب می‌شود.

مسئله قابل تامل در درون سپاری، هزینه های سربار بر کسب و کار است. این هزینه ها از حقوق، بیمه، مزایا تا تامین خدمات لازم برای آنها در درون شرکت را شامل می‌شود. هزینه هایی مانند اینترنت، برق، ایجاد محیط مناسب و تهیه سیستم های کامپیوتری توانمند، که برای برخی از کسب و کار ها هزینه ای سربار و زیاد است.

بیشتر کسب و کار ها، نیروی های فنی درون شرکتی را در چارت درون سازمانی خود قرار داده اند. ولی در مواردی که توسعه وب سایت جدید، طراحی یک اپلیکیشن خاص و یا حتی طراحی یک پلتفرم جدید مطرح است، استفاده از تیم فنی موجود به معنی درگیری فول تایم این افراد در پروژه جدید است.

در نهایت این مسئله منجر به الزام استخدام نیرو های جدید برای هندل کردن وظایف عقب افتاده تیم فعلی و در غیر این صورت ریسک استهلاک نیرو های فنی موجود خواهد شد.

از طرف دیگر، نیرو های فنی یک شرکت معمولا محدود به تخصص های خاصی هستند که درگیر کردن آن ها به پروژه ای جدید ملزم به ایجاد فرصت یادگیری، آموزش و یا بالابردن زمان تحویل پروژه خواهد شد.

چند تخصصی بودن تیم توسعه یک الزام است نه یک مزیت!

نکته مهم، چند تخصصی بودن تیم فنی برای پاسخگویی به تمام نیاز های سیستم در حال طراحی است چرا که اضافه کردن تخصصی جدید در هر قدم از مسیر پروژه به معنای نیاز به مرور کردن تمام بخش های از پیش طراحی شده خواهد بود. در بعضی از شرکت ها با توجه به ماهیت مدل کسب و کار، این مسئله می‌تواند فرصت محسوب شود. در حالی که در سایر شرکت ها، سربار هزینه اضافه و یا حتی ضرر مالی و زمانی ایجاد می‌شود.

راه حل دوم برون سپاری است.

برون سپاری پروژه های نرم افزاری

طبیعت چرخه کسب و کار امروزی، این است که با ایجاد نیازی در بازار، افراد یا گروه هایی برای تامین آن نیاز، به روی کار می‌آیند.

شرکت های نرم افزاری به نوعی همان فریلنسر های بازار حرفه ای هستند که می‌توانند تمام ابعاد یک پروژه را پوشش دهند و با قراردادهای قانونی، برای صاحبین کسب و کار اطمینان خاطر ایجاد کنند.

برون سپاری علاوه بر مزیت های مشخصی مانند کاهش هزینه های سربار توسعه نرم افزار، به کسب وکار امکان استفاده از گستره تخصص شرکت پیمان کار/ فریلنسر و همچنین بالابردن ضریب نوآوری در سامانه تولید شده را می‌دهد.

کیفیت در چنین پروژه هایی تضمین شده خواهد بود و با متغییر کردن هزینه های ثابت مانند حقوق کارمندان به هزینه های متغیر، به نفع صورتحساب مالی شرکت خواهد بود.

خدمات یک شرکت نرم افزاری در مقابل فریلنسر

در بازار پروژه های نرم افزاری دو دسته پیمانکار وجود دارد. دسته اول فریلنسر ها و دسته دوم شرکت های نرم افزاری هستند.
فریلنسر ها همانطور که از نامشان پیداست، به آزادی پروژه قبول می‌کنند، به شرکت یا سازمانی وابستگی حقوقی ندارند، معمولا مالیات پرداخت نمی کنند و زمان برایشان مفهومی شناور دارد.

تقریبا همه ما در شرکت نوژن زمانی فریلنسر بودیم و در زمانی از مسیر کاری که نیاز به بودن در یک تیم را حس کردیم وارد شرکت شدیم.

فریلنسر ها معمولا تسلط بالایی در یک تخصص دارند و آن تخصص را به بهترین نحو ممکن پیاده سازی می‌کنند.

در مقابل شرکت نرم افزاری، مجموعه ای از کارشناسان چند تخصصی است که تمام بخش های طراحی و توسعه یک پروژه نرم افزاری را متقبل می شود.

نقاط تمایز زیادی بین فریلنسر ها و شرکت های نرم افزاری وجود دارد که برخی از آن ها را نام می‌بریم

اعتبار

شرکت های نرم افزاری معتبر، مجموعه حقوقی و ثبت شده هستند که با پرداخت مالیات و بیمه به تمام کارمندان خود، قرارداد های کاملا حقوقی و با امکان پیگیری عقد می‌کنند.

انتخاب شرکت نرم افزاری متناسب نیاز مند اعتبار سنجی گزینه های ممکن است.
در شرکت های نرم افزاری با توجه به ساختار قانونی، امکان پیگیری مطالبات و قرارداد ها وجود دارد. by hunter race via unsplash.com

خیلی ساده تر، اگر شما پروژه ای را به یک شرکت نرم افزاری بسپارید، اگر مشکلی برای خروجی نهایی پیش آمد و یا سر وقت به شما تحویل داده نشد، به سادگی قدرت پیگیری ان را دارد.

فریلنسر ها اشخاص حقیقی هستند که با وجود امکانات و توانایی بالایی که دارند، در نهایت یک شخص محسوب می‌شوند و سپردن برخی پروژه ها به یک شخص حقیقی ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

هرچند که با توجه به گستره پروژه، در حال حاضر کارشناسان فنی و فروش شرکت ما هم برخی از مشتریان احتمالی را برای صرفه جویی در هزینه هایشان به سمت فریلنسر ها راهنمایی می‌کنند.

کار تیمی بهتر است

روحیه TeamWork در شرکت های نرم افزاری به خوبی حس می‌شود و پروژه ای که با یک کار تیمی منسجم به سرانجام رسیده باشد خروجی متمایزی خواهد داشت.

زمانی که شما به سمت یک شرکت نرم افزاری برای عقد قرارداد می‌روید، مطمئن خواهید بود که نوآوری و خلاقیت یک تیم ( شامل توسعه دهنده اندروید، توسعه دهنده ios، طراحان وب front end، توسعه دهنده های سمت سرور، طراحان UI و UX، مدیر پروژه و کارشناسان فروش) در راستای بهترین پیاده سازی پروژه شما به کار گرفته شده است.

در هر لحظه ای از فرایند پروژه که مسئله ای مطرح شود، یک تیم برای حل آن حضور خواهند داشت. به طبع، خروجی کار فرزند تمام این تیم خواهد بود و اعتبار تیم به بهترین توسعه و پیاده سازی پروژه است.

ددلاین شما، dead-line ما هم هست

کسب و کار هایی که به دنبال برون سپاری پروژه های هستند، از نظر زمان بندی در دو دوسته قرار می‌گیرند

– کارفرمایی که برای پروژه خود زمان بندی معقولی دارد و جدول زمان بندی لانچ نهایی محصول خود را ایجاد کرده است.
در این حالت ما به عنوان یک شرکت نرم افزاری معمولا با زمان بندی های ۶ ماهه یا ۱ ساله مواجه می‌شویم. در مورد برخی از پروژه ها این زمان بسیار بیشتر از زمان مورد نیاز برای توسعه محصول است که به کارشناسان ما زمان کامل برای توسعه کامل محصول و همچنین گسترش پروژه را می‌دهد.

– کارفرمایی که به دلیل بدقولی تیم توسعه قبلی، کمبود در ساختار فنی داخلی و یا به وجود آمدن فرصتی فورس در بازار، یک پروژه اپلیکیشن یا وب سایت در حال توسعه دارد و با زمان بندی هایی از ۱ هفته تا ۳ ماه به سمت شرکت های نرم افزاری برای استعلام قیمت می‌روند. در این حالت شرکت نرم افزاری با امکان سنجی سامانه و پیدا کردن ضریب درگیری کارمندان، یا پروژه را می پذیرند و یا در نهایت تاسف آن را رد می‌کنند.

در هر دوصورت، تعهد یک شرکت نرم افزاری به پایان رساندن پروژه در زمان موعد و حتی پیش از آن است. به دلیل نظام ساختارمند یک شرکت نرم‌افزاری و تخصیص ابعاد مختلف پروژه به کارشناسان مربوطه آن، در ۹۹.۹۹ درصد پروژه ها، ددلاین کاملا رعایت می‌شود.

در مواردی که کارفرما قصد دارد دیزاین اپلیکیشن یاوب سایت و یا API های مختلف را خود تهیه کرده و به شرکت پیمان کار ارائه دهد، معمولا کم و کاستی هایی در زمان به وجود می‌آید که با توجه به قانونی بودن قرارداد ها و تعهد هر دو سمت قرار داد، هیچ وقت مشکلی پیش نمی‌آید.

روحیه تیمی، نجات بخش موارد اورژانسی

همیشه هم پروژه ها یک روال منطقی را طی نمی‌کنند. مواردی پیش می‌آیند که خارج از انتظار همه افراد درگیر پروژه است. از ارسال اشتباه فایل های گرافیکی توسط واسط کارفرما گرفته، تا داون شدن سرور ها، تا قطع شدن اینترنت و حتی تغییر ذائقه ناگهانی کارفرما در مورد خروجی پروژه.

زمانی که یک تیم همدل و همراه در کنار هم درگیر پروژه هستند، با آرامش خاطر بیشتری می‌توانند با این مسائل رو به رو شوند و تجربه نشان داده است که همیشه در این موارد خلاقیت بیشتری به کار داده می‌شود.

نظم و ترتیب وسواس گونه، هدیه سیستم چابک

شرکت هایی که ساختارمند پروژه های خود را توسعه می‌دهند با تکنولوژی اجایل به خوبی آشنا هستند. پیاده سازی واقعی مفاهیم اجایل در سیستم کسب و کار، به معنای واقعی به بهینه کردن فرایند ها کمک می‌کند.

این ساختار به شرکت نرم افزاری نظم می‌دهد و کمک می‌کند تا در فازبندی های مشخصی خروجی را به کارفرما تحویل دهیم. البته ساختار اجایل را تقریبا تمام توسعه دهندگان نرم‌افزاری به کار می‌گیرند ولی زمانی که Scale پروژه ها گسترده می‌شود، مفاهیم واقعی مدیریت پروژه توسط مفاهیم اجایل بیشتر نمایان می‌شوند.

قیمت

در بیشتر تماس ها و مذاکراتی که ما با کارفرمایان محترم داشته ایم، مسئله قیمت پررنگ ترین سوال بوده است.

تعرفه قیمت، از شرکت تا فریلنسر بسیار متغیر است و همچنان تاکید داریم که در مورد قیمت پیش از هر مسئله دیگری، هزینه پیشتیبانی بعد از تحویل پروژه را در نظر بگیرید.

شرکت های نرم افزاری، قیمت را معمولا بر اساس ضریب درگیری نفر به ساعت کارمندان و همچنین خرید تکنولوژی های مورد نیاز پروژه تعیین می‌کنند. بسیاری از شرکت ها مبلغی را به صورت پیش فرض به عنوان هزینه پشتیبانی عنوان می‌کنند که البته جای بحث و بررسی دارد که آیا این مبلغ، پشتیبانی عمومی پروژه و رفع باگ تمام مشکلات را شامل می‌شود و یا خیر.

نوژن، یک شرکت نرم افزاری با تخصص در طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت و توسعه پلتفرم یکپارچه

شرکت هایی چون نوژن، پروپوزال های خود را در دو قالب استاندارد و پرمیوم ارائه می‌کنند که هر یک قیمتی متفاوت دارد. دلیل تفاوت قیمت این دو پروپوزال افزوده شدن امکان گسترش پذیری سیستم است. هرچند که در نهایت انتخاب با کارفرما است، ما همواره بر توسعه اختصاصی سامانه ها تاکید داریم.

کیفیت، نباید فدای مباحث مالی باشد چرا که محصول نرم افزاری توسعه داده شده می‌تواند با دارا بودن امکان گسترش پذیری، تا سالها جوابگوی نیازهای کسب و کار باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

5 − سه =