طراحی اپلیکیشن موبایل ، از ایده تا اجرا

اگر به فکر طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار خود هستید و یا ایده‌ای منحصر به فرد و قابل اجرا و متناسب با نیازهای بازار در ذهن خود دارید، مطالعه این مقاله برای شما مناسب است.

در دنیای امروزی کاربران با سطح دانش بالا با اپلیکیشن های مختلفی احاطه شده‌اند. بنابراین ارائه یک اپلیکیشن مناسب و کاربردی هدف و دغدغه‌ی بسیاری از شرکت های طراحی اپلیکیشن شده است.

اپلیکیشن ها در ابتدا بسیار ساده بودند و صرفا جهت سرگرمی ساخته می‌شدند. با گسترش تکنولوژی و تحلیل نیازهای بازار و کاربران، کم کم اپلیکیشن ها در حوزه خدماتی، غذا، حمل و نقل، پزشکی و سایر کسب و کارها به صورت هدفمند نفوذ کردند.

بهبود ارتباط با مشتریان و نیز بهبود روند کلی بیزینس از مهمترین مزایای اپلیکیشن محسوب می‌شود.

همانطور که قبلا هم گفته بودیم:

اپ عملا به عنوان پلتفرمی برای درگیر کردن مخاطب وفادار یک کسب و کار با محصولاتش در نظر گرفته می‌شود.

مراجعه کنید به : اپلیکیشن یا وب سایت، انتخاب بهترین پلتفرم آنلاین

ایده طراحی اپلیکیشن موبایل یا امکان سنجی اولیه

وقتی ایده طراحی اپلیکیشن موبایل یا کلا یک سامانه‌ی تحت وب در ذهن خود دارید. بهتر است ابتدا درباره‌ی قابلیت اجرا و پیاده سازی ایده‌ی خود تحقیق کنید. چه موانعی بر سر راه شما برای اجرایی کردن این ایده وجود دارد؟ این موانع قابل حل شدن است یا خیر؟
اینها سوالاتی است که قبل از هر کاری باید پاسخ آن را پیدا کنید.

ایده اپلیکیشن

شناسایی بازار هدف و تحلیل ایده در راستای نیاز بازار

داشتن یک ایده‌ی خوب صرفا نقطه شروع یک فرآیند می‌باشد. باید به طور واضح مشخص باشد هدف شما از طراحی این اپلیکیشن چیست؟

در رابطه با بازار هدف تحقیق شود.

رقبا شناسایی و عملکردشان مورد بررسی قرار گیرد.

مشخص شود این اپلیکیشن چه کاربردی دارد.

منبع درآمد اپلیکیشن را مشخص کنید.

مطمئن باشید هر چه بیشتر درباره بازار هدف تحقیق کنید احتمال موفقیت پروژه شما بیشتر می‌شود.

بعد از پاسخ دادن به این سوال ها، شما آماده پر کردن یک فرم RFP ، هستید. با ارائه فرم RFP به شرکت نرم افزاری، فرایند طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت و یا هر خواسته نرم افزاری دیگری که دارید، روال بسیار حرفه ای تری خواهد داشت. در این فرم اهداف پروژه، فیچر ها و نحوه تعامل کاربر با سیستم با جزئیات ترسیم شده است.

در این حالت، شرکت نرم افزاری توانایی آماده کردن یک پروپوزال اختصاصی برای شما خواهد داشت. کلیاتی که در فرم RFP ذکر شده است، در کنار نقشه ذهنی شما از اپلیکیشن، به شرکت نرم افزاری کمک می‌کند تا علاوه بر در نظر گرفتن فیچر های موجود، قابلیت گسترش پذیری سامانه شما را نیز برنامه ریزی کند.

اگر در ذهن خود WIREFRAME یا همان نقشه تعامل اپلیکیشن با کاربر را ترسیم کنید. در جلسه حضوری می توانید تمام این توضیحات را به شرکت ارائه دهید تا با دیدگاه شما آشنا شوند.  روند طراحی پروژه با در نظر گرفتن این دیدگاه پیشرفت می کند.

طراحی اپلیکیشن
تحویل پروپوزال

پس از تحویل RFP یا به عبارتی مطرح کردن ایده و نیاز به شرکت، ایده پردازی های گروهی و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف پروژه شروع می‌شود.

برگزاری جلسه قبل از تحویل پروپوزال در شرکت آرمان پردازان نوژن از دیگر مراحل طراحی اپلیکیشن اختصاصی می‌باشد. نگرش به آینده برای گسترش پذیری پروژه در افق دید کارشناسان نوژن ترسیم شده است.

ساخت اپلیکیشن موبایل در نوژن

در این مرحله دو آیتم در پروپوزال مشاهده می‌شود

  • دیاگرام اپلیکیشن طراحی شده
  • مدلسازی پیش بینی شده سامانه

پروپوزال های ارائه شده توسط نوژن دارای دو بخش پریمیوم و عادی هستند.بنابراین کارفرمایان گزینه‌ی بیشتری برای انتخاب دارند.

در پروپوزال عادی نیازهای یک سامانه در حالت عادی بررسی می‌شود. خطاها اصلاح می‌شود و مواردی که از ملزومات اجباری پروژه است به آن اضافه می‌شود. اما در حالت پریمیوم فیچرهای اضافی برای بهترین حالت پروژه و نیز زیرساخت های اپلیکیشن برای گسترش پذیری پیشنهاد می‌شود. در نهایت کارفرما تصمیم نهایی را برای آینده پروژه‌ی خود می‌گیرد.

پروپوزال های نوژن را بیشتر بشناسید.

طراحی رابط و تجربه کاربری

مرحله‌ی بعدی در طراحی اپلیکیشن اختصاصی طراحی رابط کاربری یا همان UI خاص و آسان است.

در اپلیکیشن ها اولین موردی که مخاطب با آن درگیر می‌شود ظاهر اپلیکیشن است. ایجاد جذابیت بصری عامل تعیین کننده ای در موفقیت یک اپلیکیشن است.

طراحی رابط کاربری
via: careerfoundry

شرکت آرمان پردازان نوژن رابط کاربری را با توجه به مدل سازی پروژه، مطالعه نمونه های موجود در بازار به قصد ایجاد تمایز، سلیقه کارفرما و سلیقه بازار هدف طراحی می‌کند. چه بهتر که این نقشه کاملا مطابق با ترند های روز باشد. ولی با علم به این که تمایز مهم ترین مسئله است و برخی ترند ها قابلیت شکسته شدن دارند، این موضوع به اطلاع کارفرما می‌رسد تا حق انتخاب بین گزینه های موجود داشته باشد.

از اهمیت طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری در بلاگ نوژن بیشتر بخوانید.

کد نویسی و توسعه اپلیکیشن

در این مرحله ابتدا زیرساخت Back End پروژه تعیین و برنامه ریزی می‌شود.

سرورها، API ها، وب سرویس ها مشخص می‌شود.

در طراحی رابط کاربری بخشی از ساختار بیرونی اپلیکیشن مشخص می‌شود. اما در اینجا تجربه کاربری نیز مد نظر قرار می‌گیرد. مشخص شدن این موارد بخشی مهمی از پروژه را شامل می‌شود. زیرا این طرح‌ها جز مستندات پروژه است و در مراحل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در طراحی اپلیکیشن Ios ، زبان برنامه نویسی مورد استفاده در نوژن Swift و برای ساخت اپ اندروید کاتلین و جاوا است.

طراحی اپلیکیشن اختصاصی

نسخه اولیه اپلیکیشن

هدف از تعریف این مرحله مشخص شدن ایرادات و رفع باگ‌های اپلیکیشن است. در این مرحله یک نسخه‌ی استیبل و قابل اجرا تحویل کارفرما می‌شود که بتواند آن را تست کند. باید تمام جزئیات چه از لحاظ رابط کاربری و چه از لحاظ ساختاری و عملکردی در اپلیکیشن بررسی شود. پس از تست اولیه تغییرات اجرایی برای تحویل نهایی بیان می‌شود. تمام بازخوردها باید در این مرحله دسته بندی و عیب یابی شوند.

در رابطه با MVP در این پست از بلاگ نوژن بخوانید.

تحویل نهایی طبق فاز بندی

تحویل پروژه در شرکت آرمان پردازان نوژن به صورت فاز به فاز انجام می‌شود. مزیتی که این فرآیند دارد رفع باگ مستمر در تمام طول پروژه است. مزیت دیگر این است که در تحویل نهایی پروژه عملا باگی وجود ندارد.بنابراین کارفرما می‌تواند کسب و کار خود را در دنیای تکنولوژی و آنلاین استارت بزند.

در این پست از بلاگ نوژن می‌توانید با چارچوب اسکرام بیشتر آشنا شوید.

انتشار در استورها

اکنون باید اپلیکیشن در استورها منتشر شود. معروف ترین بازارها برای انتشار اپلیکیشن‌های اندروید گوگل پلی و بازار است. برای اپلیکیشن های iOS اپ استور و سیب اپ و سیبچه معروف ترین هستند.

پشتیبانی

دغدغه‌ی بسیاری از سرمایه گذاران در حوزه اپلیکیشن مبحث پشتیبانی است. شرکت آرمان پردازان نوژن با عملکرد موفق در زمینه پشتیبانی موفق شده برای سالیان متوالی قرارداد پشتیبانی از محصولات طراحی و توسعه داده شده‌ی خود را اجرایی کند و به آن می‌بالد. پشتیبانی پروژه ها معمولا به صورت قراردادهای یکساله بسته می‌شود. ایجاد تغییرات متناسب با بازخورد کاربران را می‌توان در این مرحله جای داد.

شرکت نرم افزاری نوژن و طراحی اپلیکیشن موبایل

در شرکت نرم افزاری نوژن، یکی از خدمات نرم افزاری ارائه شده، طراحی اپلیکیشن موبایل Ios و اندروید می باشد. در صورت تمایل به دریافت مشاوره تخصصی در خصوص طراحی اپلیکیشن با مشاوران ما در تماس باشید.

تماس با ما

اگر هنوز تمایل به مطالعه بیشتر در این باره دارید این پست ها از بلاگ نوژن را پیشنهاد می‌کنیم

ترند های ساخت اپلیکیشن در سال 2019

دنیای آنلاین: اپلیکیشن های موبایلی

 

دیدگاهتان را بنویسید

20 − سیزده =