مراحل توسعه سامانه آنلاین

در دنیای سریع و پر تکنولوژی امروز، بازار سامانه‌های آنلاین با سرعت به سمت گسترش و رقابتی شدن می‌رود.

برای اطمینان از اینکه محصول شما در بازار رقابت می‌ماند و در این سناریوی پیچیده حذف نمی‌شود، باید رویکردی که برای توسعه سامانه آنلاین دنبال می‌شود بسیار دقیق باشد. برای طراحی یک محصول، باید یک رویکرد سیستماتیک برای توسعه را دنبال کنید. در واقع بعد از بررسی ایده، مشخص کردن بازار هدف و جریان درآمدی، شما با ارائه RFP به شرکت توسعه دهنده باید منتظر اجرا با چنین روندی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم از سمت شرکت نرم افزاری باشید.

برنامه زمان‌بندی

برنامه زمان بندی پروژه اولین مرحله بعد از توافقات اولیه یک شرکت نرم افزاری با کارفرماست. پس از دریافت RFP مدیر محصول به همراه مدیر فنی پروژه شروع به تدوین برنامه زمان بندی بر اساس اولویت‌های کارفرما می‌کنند.

توسعه سامانه آنلاین بر حسب عمق سامانه، زمان خاص خود را برای توسعه می‌طلبد‌. طبیعتا توسعه یک پلتفرم چند سویه با توسعه یک سایت از نظر زمانی برابری نمی‌کند و زمان اجرایی به تعداد فیچرها و ابعاد پروژه بستگی دارد.

هر شرکتی ساز و کار خاص خود را برای تدوین برنامه زمان بندی به کار می‌برد و با توجه به منابع انسانی خود، زمان تحویل پروژه را مدیریت می‌کند.

“شرکت نرم افزاری نوژن برای مدیریت پروژه‌ها از اسکرام استفاده می‌کند و طبق آن برنامه زمان‌بندی خود را به کارفرما تحویل می‌دهد.”

برنامه زمان بندی یا به عبارتی ریلیز پلن پس از عقد قرارداد با جزئیات بیشتر برای اجرا به تیم فنی منتقل می‌شود.

در متدولوژی اسکرام ریلیز به روند تکرار شونده‌ای گفته می‌شود که در انتها یک خروجی تحویل دادنی Deliverable و قابل استفاده به کارفرما بدهد و هر تکرار باگ‌های مرحله قبل را برطرف می‌کند.

ریلیز چیست؟

در ریلیز پلن، هر ریلیز یک بخش بزرگ از سامانه مانند وب کاربران یا اپلیکیشن کاربران را شامل می‌شود که روند توسعه آن زمانی بیش از دو ماه نیاز دارد.

اسپرینت چیست؟

هر ریلیز برای تسریع و راحتی اجرا، به بخش‌های کوچکتری به نام اسپرینت تقسیم می‌شوند که پیش از اجرا کارهایی که باید در آن انجام شود مشخص شده است. هر اسپرینت با توجه به میزان درشت دانه بودن ( پیچیدگی توسعه) زمانی بین دو الی هشت هفته برای اجرا نیاز دارد که اجرای اسپرینت‌ها در شرکت نوژن دو هفته‌ زمان می‌برد.

همچنین در تعریف آن می‌توان گفت که تسک، مفهومی است که نمی‌شود آن را به تسک کوچکتری شکست؛ مثلا پیاده‌سازی سرویس لغو سفارش یا مدلسازی موجودیت کاربر!

تمام این فرآیندها و جزئیات آن در ریلیز پلن مشخص شده و برای اجرا به تیم فنی انتقال داده می‌شود.

تجزیه و تحلیل سیستم

پس از ارائه برنامه زمان‌بندی شرکت نرم افزاری شروع به تجزیه و تحلیل سیستم می‌کند.

در واقع این مرحله تجزیه و تحلیل ثانویه است، چرا که قبل از تدوین برنامه زمان بندی، نیاز سنجی‌های اولیه انجام شده است.

در این مرحله کلیه درخواست‌ها و سناریوهای کارفرما تبدیل به مستندات قابل بررسی می‌شود که تحلیلگر سیستم بتواند نیازها و تکنولوژی‌های مورد نیاز برای رسیدن به محصول مد نظر کارفرما استخراج کند.

زمانی یک پلتفرم کاربردی خلق می‌شود که تیمی متشکل از متخصصین در فناوری‌های مختلف با هم برای رسیدن به هدف تلاش کنند.

این تلاش مستلزم یک نقشه راه است. این نقشه راه همان سندی است که از تجزیه و تحلیل سیستم به دست آمده و در آن تمام نیازهای سامانه و نحوه اجرای آن و همچنین معماری سیستم در آن گنجانده شده است.

در نظر داشته باشید که برای مواجه شدن با چالش‌های کمتر در طول مسیر، باید در ابتدای راه این تحلیل‌ها انجام شود و ابهامات برطرف شده باشد. تحلیل‌ها باید به گونه‌ای باشد که روند کاری مد نظر کارفرما در پلتفرم، طی زمانی کوتاه و با حداقل هزینه قابل تعبیه در سیستم باشد.

توسعه سامانه آنلاین
via William Iven on unsplash

طراحی UI  و UX

طراحی جذاب و دلنشین برای یک سامانه آنلاین اهمیت زیادی دارد. وقتی شروع به استفاده از هر پلتفرم آنلاینی می‌کنید،  UI و UX اولین چیزی است که به چشم می‌خورد. طراحان  UI و  UX مسئولیت لذت بخش کردن تعامل کاربر با پلتفرم را بر عهده دارند. آن‌ها درمورد اینکه دقیقاً چه چیزی را باید پیاده سازی کنند تصمیم می‌گیرند و مسئول ظاهر پلتفرم و حس منتقل شده به کاربر هنگام استفاده از پلتفرم  هستند.

کلیت فرایند طراحی رابط و تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل در شرکت نرم افزاری نوژن را می‌توان به 3 مرحله اصلی تقسیم کرد:

  • برنامه ریزی
  • طراحی و فریمورک گذاری UX
  • طراحی بصری UI

 

توسعه فاز به فاز فنی

پس از بررسی طرح، توسعه دهندگان شرکت نوژن بر اساس مستندات فنی به دست آمده از تحلیل و بر اساس UI و UX تایید شده پلتفرم و سناریوهای مطرح شده در گام‌های قبلی فرایند توسعه را استارت می‌کنند. در این فاز، بر اساس مدلسازی و برنامه زمان بندی، اسپرینت ها در قالب تسک به تیم فنی ارائه می‌شود. تیم های درگیر توسعه Back-end و Front-end به صورت موازی فرایند توسعه خود را پیش می‌برند و در زمان بندی های مشخص، اسپرینت ها و سپس ریلیز ها تحویل می‌شود.

طراحی و توسعه هر فیچر از الگویی مشابه و تکرار پذیر پیروی می‌کند.

بدین صورت که توسعه دهندگان سامانه آنلاین شروع به توسعه و طراحی فیچر مد نظر می‌کنند.  این مرحله بسته به پلتفرم، بک اند یا فرانت اند بودن، و با در نظر گرفتن تکنولوژی توسعه انجام می‌شود.

در مرحله تست و مستند سازی، سامانه از نظر ایرادات و باگهای فنی‌ و همچنین کارایی فیچرها تست می شود و با توجه به اهمیت بالای مستندسازی، مستندات سامانه با دقت تدوین و کلاسه بندی می‌شوند.

بعد از تست و مستندسازی  نوبت به ریلیز اپلیکیشن یا سامانه آنلاین می‌رسد. شرکت نرم افزاری موظف است یک خروجی قابل اجرا را به شما ارائه دهد که شما بتوانید آن را به صورت pilot در یک جامعه هدف کوچک تست کنید.

پس از این مرحله کارفرما فیدبک‌هایی که از ریلیز اپلیکیشن گرفته به شرکت اعلام می‌کند و توسعه دهندگان این فیدبک‌ها را در مراحل بعدی توسعه اعمال می‌کنند. تمرکز تیم توسعه در این گام تضمین کیفیت نرم افزار برای استفاده‌ی کاربران نهایی است.

در این نقطه از چرخه‌ی توسعه، تمرکز روی بازخورد (feedback)  کاربر در مسیر استفاده از محصول، نصب، عملکرد درگاه‌های پرداخت در صورت وجود و به طور کلی نکات مربوط به قابلیت ها و فیچر های مورد استفاده خواهد بود.

چرخه تکرار پذیر فرایند توسعه به صورت زیر است:

  • Develop
  • Test & Doc
  • Release
  • Feedback

 

پشتیبانی و استقرار

ماهیت پروژه های نرم افزاری، چه طراحی اپلکیشن موبایل یا به طور کلی توسعه سامانه آنلاین به صورتی است که پس از توسعه و استقرار به اتمام نمی‌رسد.

خدمات پشتیبانی مهم‌ترین روال از بخش پس از توسعه سامانه آنلاین می‌باشد . پس از انتشار پلتفرم آنلاین در مارکت‌ها شرکت نرم افزاری نوژن طی قراردادی اقدام به پشتیبانی فنی، راهبری و یا حتی آموزش رایگان به کارفرما می‌کند.

زمانی که یک سامانه طراحی می‌شود، برای عرضه به کاربران نیاز به فردی است که به نصب و قابلیت‌های نرم افزار مسلط شود تا بتواند در صورت بروز مشکل کاربران را راهنمایی کند.

نگهداری و ارتقای سامانه بر اساس نیازمندی‌های تازه‌ای که به مرور زمان به وجود می‌آید، اهمیت وجود پشتیبانی را مشخص می‌کند. خدمات پشتیبانی نرم افزار علاوه بر آموزش شامل رفع باگ‌های احتمالی نرم افزار، رفع اشکال کاربران، ارتقا امنیت سیستم، ارائه راهکار جهت بهره‌برداری بهینه از سیستم، ارائه نسخه‎ها‎‎ی ارتقاء یافته نرم افزار و همکاری در بازیابی سیستم در صورت نقص می‎باشد.

بنابراین بهتر است همواره برای انتخاب شرکت نرم افزاری توسعه دهنده به بخش پشتیبانی آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. اینکه تیمی که توسعه سامانه آنلاین شما را بر عهده داشته است کافی نیست،  بودن در کنار شما پس از توسعه نیز  اهمیت بالایی دارد، زیرا اگر پلتفرم شما همگام با نیازهای کاربران به روز نشود از چرخه حیات خارج می‌شود.

نیاز روز افزون به یک پلتفرم آنلاین برای کسب و کارها به یک امر بدیهی مبدل شده است. شرکت آرمان پردازان نوژن در راستای پاسخ دهی به این نیاز با تشکیل تیمی از متخصصان در این حوزه آماده شنیدن ایده‌ها و تبدیل آن به یک پلتفرم مناسب برای رفع نیازهای بازار هدف شماست. تیم نوژن با بهره گیری از کارشناسان خبره در زمینه طراحی و تحلیل سیستم این توانایی را دارد تا پلتفرم‌های شخصی سازی شده مختص شما را طراحی و توسعه بخشند.

اگر علاقه دارید بیشتر از فرایند های طراحی اپلیکیشن موبایل و سایت مطلع شوید، فازهای اجرای پروژه نرم افزاری نوژن را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

چهار × پنج =