مقابله هوشمند چین با ویروس کرونا : استفاده از داده در اپلیکیشن موبایل

ویروس کرونا در برابر داده های هوشمند و شبکه های ارتباطی

به تازگی در چین اپلیکیشنی برای پیشگیری شهروندان از ابتلا به ویروس کرونا منتشر شد. این اپلیکیشن به کاربران اطلاع می‌دهد که در معرض افرادی مبتلا به ویروس کرونا بوده اند یا نه.

چین سابقه بلند مدتی در زمینه استفاده از داد های شخصی شهروندان برای منظور های متفاوت دارد. شاید یکی از ویژگی هایی که بسیاری چین را به آن بشناسند نبودن مرز های مشخص در اطلاعات شخصی و استفاده از داده های شخصی شهروندان توسط دولت است.

اپلیکیشن شناسایی ارتباط نزدیک یا Close Contact  با ویروس کرونا

به گزارش خبرگزاری رسمی چین Xinhua، کاربران با اسکن کردن یک QR کد در اپلیکیشن هایی مانند WeChat یا Alipay می‌توانند چک کنند که‌ آیا در معرض فردی مشکوک یا مبتلا به ویروس کرونا بوده اند یا خیر؟

ویروس کرونا در چین سال ۲۰۲۰
Qilai Shen | Bloomberg | Getty Images

 

این اپلیکیشن با گرفتن کد ملی کاربر ( National ID number) به تاریخچه لوکیشن او و افرادی که در شبکه آشنایانش هستند، دسترسی پیدا می‌کند و با بررسی و پردازش این داده ها می‌تواند به کاربر احتمال مشکوک بودن به کرونا را نمایش بدهد.

طبق گزارش کمیسیون ملی سلامت چین، ارتباط نزدیک و یا Close Contact به معنای نزدیکی فرد با اشخاص مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا میباشد. با وجود این که اپلیکیشن بیشتر بر اساس داد های فرضی و جمع آوری شده کار می‌کند به دلیل دقت بالا داده ها جمع آوری شده، حجم بالا و در نتیجه احتمال گیری دقیق تر و آپدیت سریع اطلاعات در اپلیکیشن، درصورت نمایش احتمال ابتلا، کاربر باید سریعا به مراکز درمانی برای چک‌آپ مراجعه کند.

نصب و استفاده اپلیکیشن شناسایی ویروس کرونا : یک ریسک یا فرصت؟

اگر بدانید دولت که سابقه جمع آوری و استفاده از داد های شما را دارد، اپلیکیشنی برای احتمال ابتلا به ویروس کرونا منتشر کرده آن را نصب می‌کنید؟

احتمالا جواب این سوال در بیشتر کشور ها یک خیر قاطع باشد. ولی نه در چین!

خبرگزاری شینهوا گفته است این اپلیکیشن توسط وزارتخانه‌های دولتی چین، کمیسیون ملی سلامت و شرکت فناوری الکترونیک CETC با همکاری مقامات وزارت بهداشت تولید شده است.

دوربین های مداربسته و سیستم های ردیابی شهروندی که در چین مشغول نظارت ۲۴ ساعته بر شهروندان هستند، علاوه بر اطلاعات های دقیقی که دولت از تک تک فعالیت های شهروندان دارد، به سیستم های این اپلیکیشن امکان ایجاد شبکه ای به هم پیچیده شامل گره های زیر را می‌دهد.

کاربر، بستگان و خانواده نزدیک، دوستان و بستگان آن ها، همکاران، همکلاسی ها، افرادی که کاربر با آن ها در وسایل حمل و نقل عمومی بوده، افراد مبتلا و مشکوکی که در نزدیکی این فرد در حال استراحت و یا مراقبت بوده اند و یا مریضانی که در بیمارستان هایی نزدیک لوکیشن کاربر بودند.

دولت چین به صورت گسترده و با استفاده از آخرین تجهیزات و فناوری‌ها بر شهروندان این کشور نظارت می کند. مخالفان و نهادهای حقوق بشری پیش از این دولت چین را به نقض گسترده حریم خصوصی و تبعیض میان شهروندان با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی متهم کرده‌اند. با این حال در شرایط شیوع کرونا ویروس انتظار نمی‌رود که این اقدام دست کم در داخل چین بحث برانگیز شود.
در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دوربین مدار بسته در چین مردم این کشور را تحت نظر دارند. پیشتر پلیس چین گفته بود به کمک دوربین‌هایی با قابلیت تشخیص چهره افراد توانسته است یک مظنون را در میان جمعیتی ۶۰ هزار نفری که در یک کنسرت در جنوب شرق چین حضور داشتند شناسایی و دستگیر کند

 

به توضیحی ساده تر، در یک قطار که دارای سیستم تهویه هوا می‌باشد، تمامی مسافران توسط اپلیکیشن دارای ارتباط نزدیک یا in close contact شناسایی می‌شوند. و درصورت مشکوک شدن و یا ابتلای هر یک از این مسافران به ویروس کرونا، به سایر مسافرین قطار اخطاریه های لازم داده می‌شود.

سامانه های آنلاین و نقش آن ها در جوامع

با توجه به گسترش استفاده از سامانه های آنلاین، به خصوص در کشور های پیشرفته، استفاده هوشمند از داده های موجود برای شناسایی روند های آینده، اتفاقات حال حاضر و یا شناسایی ریسک های جامع، امری متداول و منطقی محسوب می‌شود.

طبق آمار ها در مدت زمان قرنطینه ها و قرمز بودن شرایط در چین، امار استفاده از اپلیکیشن های آموزشی و بازی با نرخی عجیب و پیش بینی نشده افزایش یافته اند.

استفاده درست دولت ها و سازمان های مردمی از داده هایی که آگاهانه یا ناخودآگاه عمومی می‌شوند، در فرایند های سیاست گزاری و تصمیم گیری ها منجر به ایجاد روال هایی منسجم تر در شرایط ریسک و بحران می‌شوند.

سوال اساسی تر این است، اگر چنین اپلیکیشنی در کشور ما تولید شود، آیا به آمار آن اعتماد می‌کنید؟ آیا چنین اپلیکیشنی را نصب می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

ده − 3 =