هزینه طراحی سایت در سال 1399

طراحی سایت و بهره بردن از هر مزیتی که وب سایت ارائه میدهد، شاید روزی نشانه نوآوری و به روز بودن آن کسب وکار بود. ولی امروز مهم نیست که کسب وکار آفلاین باشد یا آنلاین، مهم نیست در حوزه پرورش گیاه هستید یا یک فروشگاه لباس، طراحی سایت و توسعه آن به گونه ای که برای کاربرانتان جذاب باشد، بسیار مهم است. قطعا بیشترین سوالی که در این رابطه پرسیده می شود این است که هزینه طراحی سایت چقدر می شود؟

مزیت های آنلاین شدن کسب و کار، در دنیای پر رقابت کسب وکار امروزی غیر قابل انکار است. بسیاری از کسب و کار ها اهمیت طراحی سایت  را درک کرده اند. اما چالش هایی که به نظر می‌رسد در مسیر توسعه و طراحی وبسایت وجود دارد، بسیاری از آن ها را از این کار منصرف می‌کند. یا به دنبال راه حل های ساده آن ها را در مسیری پیش می‌برد که در بلند مدت ممکن است کسب و کار را دچار زیان کند.

مسائلی همچون شکل دادن به ایده طراحی سایت،  تفاوت در تعرفه طراحی سایت شرکت های مختلف، انتخاب یک شرکت نرم افزاری مناسب، مسیر طراحی سایت و نامشخص بودن زمان قطعی لانچ پروژه و در نهایت مسائل پر چالش مدیریت سایت و پشتیبانی از سایت ، تنها بخشی از چالش های این مسیر هستند. در گذشته در پست هایی از بلاگ نوژن به برخی از این موارد پرداخته ایم و به صورت خاص در مقاله، طراحی سایت: از ایده تا اجرا ، تمامی مراحل طراحی یک سایت موفق را بررسی کرده ایم.

در این مقاله به این سوال پرداختیم که برای داشتن یک سایت به صورت متوسط باید چقدر هزینه کرد؟

تعیین قیمت طراحی سایت، یکی از موارد اختلاف بین شرکت ها و فریلنسر ها است. گستره بازه های تعریف شده برای خدمات طراحی سایت به حدی عجیب است که متاسفانه بیشتر کارفرما ها را به سمت انتخاب های غیر معقولی مانند خرید قالب های آماده و یا سپردن سایت به دست افرادی با رزومه کاری (غیر مشخص، تکراری و پر از کپی) که اتفاقا دانش و علم کافی را نیز ندارند، هدایت می‌کند.

طبیعتا زمانی که قیمت ها متفاوت باشند، باعث سردرگمی بین کارفرما ها می‌شود.

 درک عواملی که بر تعیین هزینه طراحی سایت تاثیر می گذارد، راه گشا است.

عوامل زیادی در قیمت نهایی تأثیر می گذارد. کار طراحی سایت یک کار کیفی است و هزینه آن، ارتباط مستقیم با کیفیت محصولی که به کارفرما ارائه می شود، دارد. صفحات، ویژگی ها، فناوری های استفاده شده، طراحی و بسیاری موارد دیگر در ارائه قیمت تاثیر گذارند. بدون اطلاع از این جزئیات ، تعیین هزینه دقیق برای ساختن وب سایت غیرممکن است.

با این وجود، می توان میانگین هزینه ساخت و طراحی یک وب سایت را تشخیص داد. این تخمین نمی تواند خیلی دقیق باشد اما حداقل ذهنیت شما را برای بودجه ای که باید مد نظر داشته باشید، آماده می کند.

هزینه متوسط برای ساخت یک وب سایت

قابل انکار نیست که امر تعیین قیمت در کل دنیا به صورت مستقیمی تاثیر گذار از شرایط اقتصادی و تورم موجود در هر کشور است، به همین دلیل برای دنبال کردن یک نرخ مشخص که در شرایط فعلی جامعه قابل تطبیق باشد، نرخ انتخاب شده برای بررسی هزینه ها به دلار است. هزینه های اعلام شده در این مقاله، بر أساس میانگین های جهانی برای خدمات طراحی سایت در کیفیت بالاتر از متوسط می باشد.

به طور خلاصه، هزینه توسعه وب سایت های سفارشی و شخصی سازی شده، مختص برند و بیزینس، در دنیا، در بازه 12,000 تا 150,000 دلار قرار دارد.

هزینه ساخت سایت
via dribbble for seoblueprints

قیمت های زیر براساس نرخ 50 دلار در ساعت است. این نرخ متوسط دستمزد توسعه نرم افزار در دنیا است. عواملی را که بر مجموع قیمت طراحی سایت تاثیر می گذارد را به اختصار و به صورت جداگانه بررسی می کنیم

طراحی UI/UX

خدمات طراحی UI / UX به اندازه فناوری های استفاده شده در سایت مهم و  ضروری هستند. این بدان معناست که هزینه های طراحی یکی از نکاتی است که بر تعیین قیمت وبسایت تاثیر می گذارد.  طراحی سایت تنها به تصاویر وب سایت منتهی نمی شود.  بلکه به قابلیت و تجربه استفاده از سایت شما نیز مربوط می شود.

هر محصول فراتر از فقط یک محصول است، بلکه محصول های تولید شده مجموعه ای یکپارچه از تجربه های به هم پیوند خورده می‌باشند. تجربه کاربری چیست؟

یک مثال ساده: سایتی با تصاویر بسیار خیره کننده ولی سرعت لود پایین و منو های پیچیده، به احتمال خیلی زیادی کاربرانی که بیش از یک بار به خود زحمت گشتن در سایت بدهند را نخواهد داشت. در مقابل، سایتی با سرعت لود بسیار بالا، منوهای ساده و اصولی ولی محتوای ضعیف ارائه شده، تصاویر بی کیفیت و رنگ هایی که با سلیقه عموم کاربران سازگار نیست، شاید حتی کاربری که برای بار اول بیش از چند ثانیه در سایت بماند هم نخواهد داشت.

شاید پذیرش این مسئله سخت باشد، ولی در نظر بگیرید که بیشتر کاربران  سایت شما ظاهر بین هستند. اگر طراحی رابط کاربری سایت شما از لحاظ بصری جذابیت نداشته باشد و تجربه‌ی خوبی را به کاربر ندهد، احتمال بازگشت مجدد به سایت شما پایین می آید.

سه مرحله اصلی برای طراحی UI / UX  وجود دارد که بر اساس آن بخشی از هزینه طراحی وب سایت سفارشی مشخص می شود:
  • پژوهش، مشخص کردن بازار هدف و مخاطبان، تمایلات و سلیقه آنها و تحلیل رقبا.
  • ایجاد فریم ورک برای نمایش محل قرارگیری شماتیک عناصر و توافق آن با مشتری.
  • ایجاد نمونه اولیه رابط کاربری نهایی برای نشان دادن چگونگی ظاهر برنامه در دستگاه ها.

هزینه ای که بر اساس طراحی رابط و تجربه کاربری به هزینه طراحی سایت اضافه می شود می تواند از بازه 800 تا 4000 دلار و بیشتر متفاوت باشد.

زمان و هزینه برای ایجاد طراحی UI / UX به نیازهای شما بستگی دارد. تعداد صفحه، پیچیدگی، استفاده از  انیمیشن و غیره جز این موارد هستند. ظاهر سایت، تجربه ای که برای آن می‌سازید، در همان حدی مهم است که چینش مبلمان منزلتان مهم است، حتی گاهی اهمیتی بیشتر دارد چرا که عدم موفقیت آن سایت، ضرر و زیان مستقیمی را به منابع مالی کسب وکارتان وارد می‌کند.

 توسعه Front-End ، فرانت اند در قیمت طراحی سایت چه نقشی دارد؟

چه از نظر کاربر، چه از نظر هر موتور جستجویی، طراحی سایت اهمیت زیادی دارد. تحقیقات بسیار زیادی وجود دارند که نشان می‌دهد، نمای اولی که کاربر از طراحی سایت دریافت کرده است، ۹۴ درصد نظر نهایی او درباره سایت را تشکیل می‌دهد.

طراحی یا کدنویسی هر آن چیزی که مربوط به طراحی وبسایت است مربوط به Front-end  می شود . در واقع یک طراح وب یا یک Front End Developer، کسی است که چیزی را طراحی می‌کند که کاربر می بیند.

Front-End  طرحی را که طراح UI و UX پیاده سازی کرده است، تبدیل به واقعیت قابل تعامل می‌کند، Navigation یا راهبری بین صفحات، تمامی دکمه ها و منو ها و به طور کلی هر چیزی که روی سایت قابل مشاهده است، فرایندی بسیار پرچالش و البته هزینه بر است که توسعه دهنده فرانت – اند آن را به پایان می‌رساند.

به عنوان مثال در یک صفحه ثبت نام ساده مانند تصویر زیر، تعداد جای خالی و یک دکمه میبینیم، که بنا بر تشخیص طراح UI و UX باید به صورت زیر قرار می‌گرفتند.

طراحی سایت
یک فرم ثبت نام در طراحی سایت via avian rizky on dribbble.com

 

عوامل اصلی مؤثر بر هزینه  طراحی وب سایت در این مرحله عبارتند از:
  • طراحی ریسپانسیو یا کنش گرا
  • وجود صفحات یا بخش هایی برای نمایش مجزا در موبایل
  • تعداد صفحات سایت
  • وجود محتوای تعاملی شامل تصاویر همراه با افکت، انیمشن و افکت های ویدیویی

هزینه های توسعه Front-End می تواند از بازه 4000 تا  30,000دلار و بالاتر متغیر باشد.

توسعه Back-End یا بک اند در طراحی سایت چه نقشی دارد؟

در مثال ثبت نام که در بخش فرانت اند دیدیم، بدون Back-End هیچ اتفاقی پس از تایپ اسم و کلیک بر روی دکمه ثبت نام نمی افتد. Back-End همان چیزی است که باعث می شود داده های ورودی به سرور بروند، جایی ذخیره شوند و در نهایت شما را به عنوان یک کاربر جدید ثبت کنند.

Back-End، مغز هر وب سایتی است که تمام فرآیند های آن را مشخص می‌کند. نحوه تعامل عناصر مختلف در سایت، ارتباط معنایی بین صفحات، حرکت داده بین بخش ها و هر چیزی که به فعالیت یک سایت معنا و امکان می‌دهد، توسط بک اند سایت انجام می ‌شود. با این اوصاف طبیعی است که بخش بزرگی از قیمت طراحی سایت را، هزینه های بک اند تشکیل می‌دهند.

عوامل اصلی مؤثر بر کل زمان توسعه و میانگین هزینه وب سایت در این مرحله عبارتند از:
  • third-party services
  • پردازش داده های غیر استاندارد (به عنوان مثال صوتی)
  • پیچیدگی پایگاه داده
  • هزینه های هاست و سرور، که البته تعیین قیمت آن خارج از اختیارات شرکت نرم افزاری است.
  • طراحی و پیاده سازی الگوریتم های آنالیز و تحلیل رفتار از روی داده ها
  • طراحی عوامل پیشنهاد دهنده
  • پچیدگی معماری سیستم
  • طراحی زیرساخت فروشگاهی
  • در نظر گرفتن دسترسی های مختلف در سیستم ( سطوح دسترسی)

هزینه های توسعه Back-End ممکن است از 8,000 تا 80,000 دلار و بالاتر متغیر باشد.

توسعه سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا (پنل مدیریت) قسمتی است که امکان مدیریت و ویرایش محتوای وب سایت را فراهم می آورد. در این پنل، سطوح کاربری متفاوتی تعریف می‌شود. هر کاربر در سیستم، نقشی اختصاص پیدا می‌کند.

از نوشتن محتوای بلاگ، تا طراحی ظاهر سایت، تغییر در عکس ها، اضافه کردن آیتم هایی به فروشگاه اینترنتی، مدیریت فروشگاه های یک مارکت پلیس، ارتباط مجازی با کاربران، ارسال ایمیل و هر فعالیت دیگری از سمت مدیریت سایت برای تعامل با کاربران سایت، قابل انجام در سیستم مدیریت محتوا یا CMS است.

طراحی یک سیستم CMS اختصاصی برای سایت، با استفاده از CMS های آماده ای مانند وردپرس متفاوت است. در این حالت، برای سایت مورد نظر، پنل مدیریتی منحصر به فرد برای آن وبسایت، که مطابق با نیاز های مدیر آن سایت است طراحی می‌شود. به این صورت، مدیریت سایت راحت تر خواهد بود، به عنوان مثال، پنل مدیریت طراحی شده برای سامانه زنجیره تامین که توسط تیم فنی شرکت نوژن انجام شد.

سامانه زنجیره تامین شرکت نوژن
پنل مدیریت طراحی شده برای سامانه زنجیره تامین در شرکت نوژن

 

هزینه های توسعه CMS سفارشی می تواند از 3000 دلار تا 25,000 دلار متغیر باشد

هزینه توسعه نهایی تمام مراحل

با جمع بندی زمان توسعه و هزینه هر مرحله توضیح داده شده ، قیمت تقریبی توسعه وب سایت را می توانید به دست آورید.

مرحله زمان کمترین هزینه بیشترین هزینه
UI/UX design 15-80ساعت $800 $4,000
Front end 20-250 ساعت $4,000 $30,000
Back end 80-250 ساعت $8,000 $80,000
Admin panel 60-180 ساعت $3,000 $25,000

 

هزینه نهایی توسعه وب سایت ممکن است به مجری پروژه شما، شرایط اقتصادی، نوع وبسایت، کشور هدف ( هزینه های سرور) و کشور مبدا ( هزینه های توسعه) و نیرو نیز بستگی داشته باشد.

قیمت ساخت سایت بر اساس کاربری و دلیل طراحی آن

وب سایت ها به دلایل مختلف ایجاد می شوند: از میزبانی وبلاگ های شخصی تا سامانه های بورس، فروشگاه آنلاین تا مارکت پلیس های پیچیده، سایت های شرکتی تا سایت بیمه و… بر این اساس، زمان توسعه و هزینه طراحی سایت به پیچیدگی و ویژگی آن سایت بستگی دارد.

برای مشخص شدن حدود قیمت، در اولین گام، کارفرما نوع وب سایت و خدماتی که سایت ارائه می‌دهد را معرفی می‌کند. بر اساس نوع وبسایت، ویژگی های آن توسط تیم فنی بررسی می‌شود و قیمت حدودی طراحی سایت و زمان توسعه آن سایت قابل پیشبینی خواهد بود.

هزینه های مهم جانبی

نام دامنه

نام دامنه وب سایت یک آدرس منحصر به فرد است که در نوار آدرس مرورگر نمایش داده می شود. برای دسترسی به یک وب سایت خاص، هر کدام از آنها آدرس خود را دارند به نام domain name که باید آن را ثبت کنید.

هزینه دامنه از ir  تا Com متغییراست.

قیمت دامنه های ir، در بازه ۶ تا ۱۰ هزار تومان و دامنه های com معمولا تا ۲۰۰ هزار تومان هستند. البته قیمت هر دامنه علاوه بر پسوند، به اسم آن دامنه یا Domain name نیز وابسته است.

هاست یا میزبانی

هاست در زبان انگلیسی (Host) به معنای میزبان است که به بخشی از سرور گفته می‌شود. یک سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود (تقسیم‌بندی مجازی) که به هر قسمت آن، هاست گفته می‌شود. یعنی هر بخش از این سرور به عنوان یک هاست از یک وب‌سایت میزبانی می‌کند. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت در فضای اینترنت بعد از طراحی قالب سایت، باید به دنبال تهیه‌ی یک هاست مناسب برای خود باشید بنابراین فراموش نکنید که هزینه های میزبانی وب را به عنوان هزینه ماهانه / سالانه وب سایت در نظر داشته باشید. هاست بنا بر لینوکس، ابری و یا ویندوز بودن قیمت متغییری دارد. مدل هاست و میزان فضای ذخیره آن باید با دقت و با مشورت انتخاب شود، به همین دلیل این کار را به متخصص بسپارید تا از هزینه های مضاعف جلوگیری کنید.

به عنوان مثال یک هاست لینوکس با فضای ۱ گیگابایت ممکن است هزینه ای حدود ۳۰۰ هزار تومان برای یک سال را داشته باشد.

نگهداری یا پشتیبانی

درست مانند هر مکانیسم و سیستم دیگری، که احتیاج به نگهداری و تعمیر و مراقبت دارند، سایت ها نیز احتیاج به نگهداری دارند تا از بروز هر مشکلی در فرایند های آن ها جلوگیری شود. از مسائل مهم در پشتیبانی، به روز نگه داشتن سایت،‌چک کردن میزان ورودی به آن و در صورت نیاز افزایش فضای سایت و همچنین رفع باگ هایی که تنها در تست و استفاده پیدا می‌شوند، است.

متوسط هزینه برای نگهداری یک وب سایت می تواند از 500 دلار تا 12000 دلار در سال باشد. البته هزینه پشتیبانی و نگهداری سایت، تماما بستگی به هزینه نفر ساعت و همچنین سیاست های هر شرکت در اختصاص منابع به این مسئله دارد.

ممکن است شرکتی تمام فرایند پشتیبانی خود را برون سپاری کند که در این صورت هزینه های پشتیبانی مستمر و بالا خواهند بود و یا بر اساس قرارداد پشتیبانی شرکت نرم افزاری توسعه دهنده، فرد یا افرادی را در کسب و کار برای پشتیبانی سایت آموزش دهد.

پس در نهایت هزینه طراحی سایت چقدر است؟

یکی از مواردی که در نوژن به آن تاکید داریم، ایجاد تمایز و حفظ کیفیت است. ما باور داریم که کیفیت قابل قیمت گذاری نیست و تمایز هر سامانه آنلاین، چه اپلیکیشن موبایل باشد چه سایت، مزیت کسب و کار است.

در اعلام قیمت برای پروژه های طراحی سایت، ما احتیاط زیادی به خرج می‌دهیم چرا که سایت های مختلف، پر از قیمت های زیاد و کم هستند. به طور کلی شاید رنج طراحی سایت را بتوان بین ۵ میلیون تا ۱۰۰ میلیون قیمت گذاری کرد. ولی این بازه به حدی گسترده است که اعلام آن بیشتر ایجاد چالش و سردرگمی می‌کند.

پیشنهاد ما به هر فردی که تمایل یا نیاز به طراحی و توسعه سایت برای کسب وکار دارد، بررسی دقیق نیاز ها، مستند کردن آن ها و سپس کسب اطلاعات از شرکت های نرم افزاری است. در این راستا، ما در شرکت نوژن با تعهدی که نسبت به احترام به ایده کسب و کار ‌ها داریم، در فرایند مشاوره تلفنی، نشست های حضوری و بررسی دقیق نیاز های کارفرما، هزینه ای مطابق با انصاف را اعلام می‌کنیم.

اگر در نقطه آغاز مسیر طراحی سایت هستید، مطالعه مقاله های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

ایده و بوم کسب و کار

فرم RFP یا درخواست پروپوزال چیست؟

اپلیکیشن یا وب سایت، انتخاب بهترین پلتفرم آنلاین

طراحی سایت از ایده تا اجرا

 

دیدگاهتان را بنویسید

سه × 3 =