هوش مصنوعی و مشاغل در آینده

آیا هوش مصنوعی در آستانه تغییر بیزینس ها برای همیشه است؟

هوش مصنوعی در دنیای تکنولوژی و داده محور امروزی، نه تنها در شخصی سازی محتوا و اطلاعات بلکه در حوزه سلامت، صنایع تولیدی، بازاریابی و فروش، بازی‌ و تمام جوانب زندگی، حضور پررنگی دارد.

بخوانید : هوش مصنوعی چیست؟

با وجود مزایای آشکار این تکنولوژی هنوز هم گروه خاصی از مردم جوامع، تغییراتی که هوش مصنوعی می تواند برای ما به ارمغان بیاورد کاملاً درک نکرده اند. آن ها این عقیده را دارند که رشد این هوش نیروی کار انسانی را به خطر می‌اندازد، در نتیجه در برابر پذیرش این تکنولوژی و ابداعات آن در صنایع مقاومت می‌کنند.

هوش مصنوعی در کسب و کار

آیا رشد هوش مصنوعی باعث بیکاری نیروی کار انسانی خواهد شد؟

کسب و کارهای پیشرو ایمان دارند که به زودی  این تغییرات در جهان ایجاد می شود و زندگی و کسب و کار انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. با ورود AL برخی از کسب و کارهای “یدی” از بین می روند و در عوض مشاغل بیشتری ایجاد و جایگزین می شوند.

Google ،Bing  و سایر موتورهای جستجو را در نظر بگیرید. قبل از در دسترس بودن این ابزارها ، راهکار پیدا کردن اطلاعات از طریق دفترچه های راهنما، کمک گرفتن از متخصصان و به نحوی در ارتباط بودن با نیروی انسانی بود وهیچ راهی برای یافتن اطلاعات به راحتی امروز در اینترنت وجود نداشت.

امروزه این موتورها پایگاهی برای تمامی اطلاعات هستند. نه تنها بسیاری از کسب وکار های سنتی قدیمی بخشی از ارائه اطلاعات خود را آنلاین کردند تا مردم بتوانند رایگان و یا با پرداخت هزینه از این خدمات بهره ببرند، بلکه بهینه سازی موتور جستجو برای دسترسی هدفمند به این اطلاعات هم به عنوان یک رشته خاص و حرفه ای وارد صنعت شد. پس نه تنها شغلی که 20 سال پیش وجود نداشت به بازارکار اضافه شد، بلکه مشاغل سنتی هم با دنبال کردن راهکار های آنلاین، می‌توانستند شغل خود را حفظ کنند.

هوش مصنوعی و منابع انسانی

تاثیر هوش مصنوعی بر کسب و کار ها

شاید در حال حاضر تأثیر هوش مصنوعی در زمینه های همه مشاغل کاملاً واضح و روشن نباشد، اما تاثیر این تکنولوژی بر آینده کسب و کار ها غیر قابل انکار است.

با این حال ، رهبران مشاغل امروز باید چند نکته در رابطه با این مساله بدانند:  هوش مصنوعی چیست و چگونه کار می کند؟  چگونه بیزینس ها را متحول می کند؟ چگونه بر شغلها و نیروی انسانی تأثیر خواهد گذاشت؟

اگر نمی دانید چگونه هوش مصنوعی ممکن است در کوتاه مدت و حتی طولانی مدت کار شما را تحت تأثیر قرار دهد، این مقاله به شما کمک می کند بتوانید آینده کسب و کار خود را پیش بینی کنید.

در این مقاله قصد داریم تعدادی از کسب و کارها که هوش مصنوعی به صورت مستقیم بر آن ها اثر می گذارد را بررسی کنیم.

هوش مصنوعی

اتوماسیون استخدام

احتمالا در کسب و کار خود در حال استفاده از هوش مصنوعی برای انجام کارهای تکراری مانند ارسال ایمیل تبلیغاتی هستید. اما هوش مصنوعی بیش از اینها می تواند به شما کمک کند.

یک زیر مجموعه مهم هوش مصنوعی، Machine Learning است.

الگوریتمی که مقادیر زیادی از داده ها را تجزیه و تحلیل می کند، الگوها را شناسایی می کند و نتایج را پیش بینی می کند. نکته جالب در مورد یادگیری ماشینی این است که از اتوماسیون فراتر می رود.

اتوماسیون یادگیری ماشین اکنون به بخشهای مختلف منابع انسانی در استخدام کارمندان کمک می کند.  اتوماسیون به  فرآیندی مانند غربالگری رزومه، پیدا کردن متقاضیان مناسب با موقعیت شغلی و برنامه ریزی مصاحبه کمک می کند. هوش مصنوعی فرآیند استخدام را تسهیل و بهینه می کند.  باعث صرفه جویی در وقت می شود و از  داده هایی که متقاضیان با ارسال رزومه در اختیار سیستم قرار داده اند  برای مطابقت با تجربه، دانش و مهارت های مورد نیاز برای شرایط شغلی استفاده می کند.

علاوه بر این ، chatbots ها می توانند با برگزاری پرسش و پاسخ به صورت آنلاین مشخص کنند که آیا فرد مورد نظر مناسب این شغل است یا خیر.

همه اینها خبرهای خوبی برای متخصصان منابع انسانی است. با توجه به اینکه بیش از نیمی از رهبران کسب و کار می گویند سخت ترین بخش استخدام، شناسایی افراد مناسب از تعداد کثیری از متقاضیان است.

ارتقا  بازاریابی و فروش

هوش مصنوعی وعده داده است تا بازاریابی و فروش را متحول کند و تا به امروز مشخص است که در این مسئله موفق است. به عنوان مثال، هوش مصنوعی سریعتر و بهتر از انسان ها بازار هدف را پیدا می کند و  به فروشندگان نشان می دهد. یا نیازهای مشتریان را حدس زده و در قالب کالای پیشنهادی ارائه می کند.

فکر کنید که یک کارمند چه مدت برای به روز کردن و مرتب کردن سیستم مدیریت ارتباط با مشتری شرکت، وقت صرف می کند؟ عملکرد این کارمند چقدر برای شرکت هزینه دارد؟ هوش مصنوعی می تواند CRM را به یک سیستم تصحیح خودکار و به روزرسان تبدیل کند که به راحتی برای شرکت کار می کند.

هوش مصنوعی می تواند داده های آینده شما را تجزیه و تحلیل کند و پیش بینی کند چه کسانی ممکن است از شما خرید کنند. به این بازاریابی پیش بینی شده گفته می شود.

در مقاله استفاده از کلان داده در کسب وکار  در رابطه با تحلیل داده در کسب و کار توضیح داده ایم.

هوش مصنوعی

همچنین هوش مصنوعی می تواند برای هر شخصی که وارد وبسایت شما شده است یک محتوای هدفمند را در قالب ایمیل ارسال کند و یا حتی صفحات را به صورت شخصی سازی شده به او نمایش دهد. با استفاده از راهکار های هوش مصنوعی و الگوریتم سامانه پیشنهاد دهنده می توان برای هر مشتری پیشنهاد فروش انحصاری ایجاد کرد تا مشتری ترغیب به بازگشت به سایت و خرید شود. علاوه بر این، هوش مصنوعی می تواند همه کارها را به تنهایی و بدون دخالت انسان، تنها با استفاده از الگوریتم های مشخص انجام دهد. (شما فقط باید یک وبسایت فروشگاهی هوشمند با قابلیت های جمع آوری داده های ساختار یافته داشته باشید)

شخصی سازی محتوا

شخصی سازی از مواردی است که تاثیر به سزایی در جلب مشتریان دارد. خواسته های مشتریان برای ایجاد یک رابطه شخصی تر رو به افزایش است.

بخوانید :  اهمیت شخصی سازی تجربه کاربر در سامانه های آنلاین

به این معنی که بازاریابان تحت فشار شدید قرار دارند تا محتوای مرتبط و با کیفیت را به شکلی مداوم ، تولید کنند. هوش مصنوعی توانسته  با ایجاد ارتباط بین رویدادهای خاص و نحوه واکنش مردم نسبت به آنها، این امر را به میزان قابل توجهی سرعت ببخشد. هوش مصنوعی قادر خواهد بود به بازاریابان کمک کند تا وقتی یک اقدام خاص انجام می شود، رفتار مشتری را یاد بگیرند و با بخشی از محتوا آنها را در مکان زمان مناسب درگیر کنند.

هوش مصنوعی برای هدف قرار دادن تبلیغات، روی جمع آوری و تجزیه و تحلیل مقادیر عظیمی از داده ها کار می کند تا تصمیم بگیرد که تبلیغات روی چه افرادی بهتر است. بازاریابان می توانند از هوش مصنوعی برای تحلیل رفتار مشتری  و پیدا کردن رابط بین متغیرهای مختلف مانند الگوی کلیک های قبلی، اطلاعات مکان، جنسیت و سایر اطلاعاتی که کاربران در اختیار سایت قرار می دهند، تبلیغات هدفمند را پیاده کنند.

پشتیبانی از مشتری

پشتیبانی مقوله‌ی بسیار مهمی است که بسیاری از مشتریان خرید اینترنتی با آن درگیر هستند. درست مانند فروش، چت با بات پشتیبانی مشتری را به دست می گیرد. آن ها به سرعت به سؤالات پاسخ می دهند، همیشه در دسترس هستند و فقط در صورت لزوم مشتریان را به شخص ارجاع می دهند.

در اینجا دو آمار مربوطه وجود دارد:

حداکثر 80 درصد از تعاملات پشتیبانی مشتری می تواند توسط یک chatbot به تنهایی اداره شود. بیش از 40٪ مردم چت زنده را نسبت به سایر روشهای تماس ترجیح می دهند زیرا این امر مانع از انتظار کشیدن آن ها برای گرفتن پاسخ می شود.

مشتریان هنگام خرید خود از  چت زنده (92٪) ، نسبت به تماس و  ایمیل احساس رضایت می کنند.

پشتیبان ها در واقع می توانند برای ساده کردن کار خود، با ربات ها شریک شوند. مورد جالب استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده های ارتباط با مشتری، طبقه بندی تعامل بر اساس نتایج مثبت یا منفی می باشد. سپس با تجریه و تحلیل  الگوها در هر دسته، لیست عبارات مؤثر استفاده شده در روند گفتگو تهیه شود و در نهایت در ارتباطات بعدی به کار برده شود. همچنین هوش مصنوعی می تواند با پرسش درباره احساس مشتریان نسبت به خرید خود، تبلیغات یا پیشنهادات خود را تغییر دهد.

بهبود امنیت

با دیدن فیلم هایی که نشان می دهد آینده انسان توسط ربات ها سیاه می شود عجیب است که بگوییم انسان ها ناگزیند که برای امنیت سیستم های خود از هوش مصنوعی استفاده کنند.

واقعیت این است که اکثر موارد نقض امنیت سایبری به دلیل خطای انسانی است. بنابراین ، هوش مصنوعی می تواند رایانه ها و شبکه های ما را ایمن تر کند و حتی قبل از باز شدن توسط یک انسان، ایمیل های بدافزار، اسپم و فیشینگ را فیلتر کند.

هوش مصنوعی که رفتار مشتری ما را تجزیه و تحلیل کرده است می تواند به راحتی تشخیص دهد چه کسی مشتری است و چه کسی نیست. بنابراین با حمله به سایبر در زمان واقعی ممانعت یا واکنش نشان می دهد.

هوش مصنوعی علاوه بر دفاع در برابر هکرها، از جمله محافظت از حریم خصوصی و جلوگیری از جرم، برنامه های کاربردی فعلی و آینده زیادی برای امنیت دارد. هرچه تهدیدهای امنیتی و اطلاعات شخصی رایج تر می شود، اما  با استفاده از هوش مصنوعی در امنیت سایبری، تجارت شما اعتماد به نفس خود را بدست می آورد.

کاهش هزینه های عملیاتی

بدیهی است که هوش مصنوعی پتانسیل صرفه جویی در وقت را دارد. خط خوردن کارهای روزمره از لیست کارهای شما و کارآمدتر کردن پرسنل را برای شما به همراه دارد.  بنابراین، اجرای اتوماسیون هوش مصنوعی در کسب و کار شما باعث کاهش اتلاف وقت، کاهش خطای انسانی (که هزینه دارد) می شود. حتی نیاز به نظارت در برخی از کارها را حذف می کند.

در تولید، راه حل های AI می توانند فرایند تولید را کارآمدتر کرده و مواردی مانند نگهداری و به روزرسانی، پیش بینی و پیشگیری را فعال کند. همه این کارها به معنای انجام کار کمتر و در نتیجه کاهش هزینه است.

درست است که استفاده از هوش مصنوعی هزینه اولیه نسبتا زیادی را به کسب و کارها تحمیل می‌کند. اما در نهایت تمامی راهکارها در بهینه سازی مراحل تولید، نگهداری و فروش  به نفع کسب و کارها می باشد.

هوش مصنوعی چگونه بر سایر مشاغل تاثیر می گذارد؟

ما نمی دانیم تاثیر هوش مصنوعی بر کسب و کارها چگونه است، اما منطقی است که به کارهای روزمره که می توانند مکانیزه شوند، نگاه کنیم. این می تواند به معنای هر چیزی از تجزیه و تحلیل داده گرفته تا تولید باشد. الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند هر کار تکراری را هدف قرار دهند.

هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اتوماسیون فرصت های بسیاری را برای صاحبان مشاغل ایجاد می کنند. روشن کردن چشم انداز پروژه ها و همچنین آماده شدن برای حرکت سریع برای اجرای تغییر، تعیین  بهترین راه برای به حداقل رساندن اختلال در حرکت رو به جلو از فواید این تکنولوژی است. مطمئناً امروز نمونه های بسیار خوبی از هوش مصنوعی وجود دارد، مانند الکسا و آمازون. اما تأثیر کلی این فناوری برای سه تا پنج سال دیگر تحقق نخواهد یافت، یک بازه زمانی که در طی آن برخی از ماشین آلات پیش بینی کرده اند که توانایی هوش مصنوعی به انسان ها نزدیک شود تاثیر کلی این تکنولوژی مشخص می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

1 × 3 =