گذشته، حال و آینده بلاک چین

بلاک چین در گذر 3 نسل

بلاک چین برای اولین بار در سال 2008 به عنوان دفتر کل توزیع شده حامی تراکنش‌های ارز دیجیتال معرفی شد. این فناوری از آن زمان به بعد با علاقمند شدن افراد زیادی از هر قشر، بزرگ‌تر شده و رشد کرده است.

دولت‌ها، کسب‌وکارها و سایر سازمان‌ها در حال تحقیق و استقرار این کشف بزرگ در راستای رفع نیازهای مختلف خود هستند. که البته لزوما ارتباطی به ارز دیجیتال ندارند. به عبارت دیگر تنها مورد برای استفاده از این فناوری، ارز دیجیتال نیست. Blockchain امنیت، تغییر ناپذیری، قابلیت ردیابی و شفافیت را در سراسر یک شبکه توزیع شده ارائه می‌دهد. این فناوری باعث شده است که پشتیبانی از کارهایی که به صورت سنتی سخت است قابل انجام باشد و تقلب و کلاهبرداری را به عددهای کمتری سوق دهد.

بلاک چین خود سیستمی است از ثبت اطلاعات به گونه ای که تغییر، هک یا تقلب سیستم را دشوار یا عملا غیرممکن می‌کند. Blockchain یک دفتر دیجیتالی از تراکنش‌ها است که کپی شده و در کل سیستم کامپیوترهای متصل در بلاک چین توزیع می‌شود. هر بلوک داده در زنجیره شامل چندین تراکنش است. هر زمان که تراکنش جدیدی رخ می دهد، رکوردی از آن تراکنش به دفتر کل هر شرکت کننده اضافه می‌شود. به همین دلیل به آن فناوری دفتر کل توزیع شده می گویند. اگر بلوکی از داده‌ها تغییر کند، در بلوک‌های دیگر آشکار خواهد شد که بلوک دستکاری شده است.

در این مقاله مفصل برای شما بلاک چین را توضیح داده‌ایم.

البته آینده Blockchain را نمی‌توان با کشف ساتوشی ناکاموتو بی ارتباط دانست. ساتوشی ناکاموتو با انتشار وایت پیپر بیت کوین در سال 2009 جهان را متحول کرد. برخی افراد، اصطلاحات بلاک چین و ارز دیجیتال را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. برخی دیگر معتقدند “بلاک چین یک ارز دیجیتال است” و “ارز دیجیتال بلاک چین است”. گفتن اینکه «ارز دیجیتال بلاک چین است» یا «بیت کوین بلاک چین است» مانند این است که بگوییم یک وب سایت اینترنت است. همینقدر مسخره و همینقدر اشتباه. وب‌سایت‌ها بر بستر و بر اساس اینترنت کار می‌کنند و به همین ترتیب ارزهای دیجیتال بر روی فناوری بلاک چین کار می‌کنند.

Blockchain

بلاک چین در گذشته

بلاک چین راهی آسان‌تر برای انجام هر کاری است که قبلاً انجام می‌دادید. از معاملات مالی گرفته تا سلامتی، املاک و مستغلات و هنر. این فناوری یک راه آسان‌تر و مطمئن‌تر برای انجام کارها است.  گذشته: چگونه شروع شد؟

اگر بخواهیم به تولد این فناوری برگردیم، همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم به سال 2008 برمی‌گردد. سالی که بحران اقتصادی جهان را فرا گرفته بود. البته در آن سال بلاکچین صرفا یک نظریه بود و سال بعد به معنای واقعی و قابل استفاده منتشر شد.

این کشف این پتانسیل را دارد که به عنوان بستری برای سیستم های ثبت رکورد در سراسر جهان رشد کند، اما تنها 10 سال پیش راه اندازی شد. توسط افراد ناشناس پشت ارز نقدی آنلاین بیت کوین، با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است.

تاریخچه مختصری ازاین فناوری:

1991

زنجیره‌ای از بلوک‌های امن رمزنگاری شده برای اولین بار توسط استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا توصیف شد.

1998

نیک سابو، دانشمند کامپیوتر، روی «Bit Gold»، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز کار کرد.

2000

استفان کنست نظریه خود را در مورد زنجیره‌های امن رمزنگاری، به علاوه ایده‌هایی برای پیاده سازی منتشر کرد.

2008

ساتوشی ناکاموتو کاغذ سفیدی را منتشر کرد که مدل یک Blockchain را ایجاد می‌کرد.

2009

ناکاموتو اولین بلاک چین را به عنوان دفتر کل برای تراکنش‌های انجام شده با بیت کوین پیاده سازی کرد.

2014

فناوری بلاک چین از ارز جدا شد و پتانسیل آن برای سایر معاملات مالی و بین سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. بلاک چین متولد شده به برنامه‌های کاربردی فراتر از ارز دیجیتال اشاره دارد.

به همین ترتیب تا به امروز بلاک چین مسیر نسبتا همواری را طی کرده است، چرا که از همان ابتدا به شدت از آن استقبال شد و منتقدان کمی داشت.

مشکلاتی که بلاک چین حل میکند

وضعیت Blockchain در حال حاضر

ظهور کریپتوکارنسی بر تولد انقلاب مانند قراردادهای هوشمند تأکید دارد که در آن یک دارایی و یک منطق تجاری می‌تواند با نوآوری‌های DLT، الگوریتم‌ها، توسعه موارد استفاده سازمانی و صنعتی‌سازی بلاک چین ترکیب شود.

بلاک چین اکنون به سرعت از منحصر بودن به ارز دیجیتال در حال تغییر است و شرکت‌ها  به همه موارد استفاده از این فناوری  فکر می‌کنند. یک دفتر کل دیجیتال که امکان مشاهده تراکنش‌ها و اطلاعات از همه نوع منبع باز را فراهم می کند، کاربردهای بسیار خوبی برای تجارت دیجیتال و زنجیره تامین دارد و راه خود را در محیط های شرکتی آغاز کرده است.

نمونه‌هایی از برخی از جالب‌ترین موارد استفاده از آن که امروزه در اخبار منتشر شده، مورد بحث قرار گرفت. چند ماه پیش شیوع یک بیماری با منبع کاهوی رومی وجود داشت و ماه‌ها طول کشید که محل شروع شیوع پیدا شود. همین مورد باعث تعطیلی صنعت تولید این کاهو شد که چند میلیون دلار ارزش داشت. اما با استفاده از یک والمارت زنجیره تامین بلاک چین خیلی راحت می‌شود که مراحل تولد و تولید کاهو را ردیابی کرد. شاید به نظر پیش پا افتاده بیاید، اما این مساله انکار ناپذیر است که سلامت غذا برای انسان‌ها چقدر مهم است.

مشکلات حل شده توسط بلاک چین

اعتماد

اهمیت برجسته این فناوری این است که مشکل اعتماد را حل کرد. در واقع بلاک چین روابط ریاضی را جایگزین اعتماد می‌کند. ممکن است فردی را که با او معامله می‌کنیم نشناسیم، اما می‌توانیم به الگوریتم‌های ریاضی اعتماد کنیم.

امنیت

فراتر از اعتماد جلب شده توسط Blockchain ، این فناوری امنیت بالایی را به خصوص در حفاظت از حریم خصوصی فراهم می‌کند. مشاهده تراکنش برای همه در دسترس است، اما هر فردی در اکوسیستم ناشناس باقی می ماند.

هزینه اضافی

یکی دیگر از مشکلات قابل توجهی که توسط Blockchain حل شد، مشکل دوبار خرج کردن است. شما می‌توانید در یک معامله از کارت خود استفاده کنید و بدون پرداخت هزینه، تراکنش شما تایید شود. یا حداقل درصد کمتری نسبت به روش‌های دیگر معامله هزینه تراکنش پرداخت می‌کنید.

بلاک چین زیر مجموعه اینترنت نیست. این مورد بنیادی و موازی با اینترنت است. این فناوری انقلاب دیگری در تاریخ بشر است.

سوالاتی که در ذهن افراد درباره بلاک چین به وجود آمده عبارتند از:

آیا استفاده از این فناوری مقرون به صرفه است؟

آیا باعث صرفه جویی در زمان می شود؟

آیا هویت من محفوظ است؟

آیا می‌توان دارایی‌های من را ردیابی کرد؟

آیا تغییر ناپذیری را فراهم می‌کند؟

پاسخ همه سوالات بله است! بلاک چین مقرون به صرفه است، باعث صرفه جویی در زمان، امنیت و تغییر ناپذیری می شود.

بلاکچین و امینت
آینده این فناوری به چه سمتی می‌رود؟

اعتقاد بر این است که این تکنولوژی از طریق نسل بعدی اینترنت ما را به دنیای کاملی هدایت می‌کند که امیدواریم بسیاری از مشکلاتی را که در حال حاضر با داده‌ها، حریم خصوصی، معاملات و پول داریم حل کند.

پیش بینی‌ها به این سو رفته است که این امر با ساختار داده در Blockchain که کنترل زیادی به کاربر می‌دهد، تراکنش همتا به همتا واقعی و انقلابی کامل در خلق پول و ارزش به دست می‌آید. دنیایی را تصور کنید که در آن پول را کنترل می‌کنید، جهانی که در آن تورم می‌تواند کنترل شود. جهانی که در آن دولت نمی‌تواند ثروت شما را با چاپ پول بدون پشتوانه کاهش دهد. دنیایی که در آن هیچ کس نمی‌تواند زندگی مالی شما را کنترل کند، جایی که می‌توانید هر دلاری را که دارید به طور ایمن ذخیره کنید و آن را در هر زمان و تقریباً بدون هیچ هزینه‌ای برای هر کسی بفرستید. این دنیایی است که احتمالا زیر سایه این تکنولوژی پرطرفدار خواهیم داشت.

اهمیت بلاک چین سالانه به طور پیوسته در حال افزایش است و پروژه‌های زیادی در حوزه کریپتو، فضای NFT، آموزش کریپتو و غیره در حال انجام است. بسیاری از شرکت‌ها در حال ایجاد زیرساخت استفاده از بلاک چین برای امور خود هستند.

این کشف را می‌توان برای سیستم‌های رای گیری، داده‌های بزرگ، پخش موسیقی، مراقبت‌های بهداشتی، منابع انسانی، سازمان‌های اجتماعی و حکومت داری استفاده کرد.

حقیقت این است که Blockchain هنوز در مراحل اولیه است. همانطور که اینترنت دنیا را تغییر داد و آن را به یک دهکده جهانی تبدیل کرد. بلاک چین قرار است آن را به یک جامعه غیرمتمرکز تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دوازده + 17 =