اندروید یا iOS

اندروید یا iOS  : جنگ دو ابرقدرت

از ابتدای معرفی این سیستم عامل به عرصه موبایل جنگی برای معرفی برترین OS شروع شد. اندروید یا iOS؟ کدام بهتر است؟

بیایید تا به چشم بی طرفانه  این رقابت و بحث تمام نشدنی رو بررسی کنیم، از دید مهندسی! با استناد به آمار و ارقام  و دیگر هیچ.

کمی تاریخچه

اندروید/ Android سیستم عاملی open source بر پایه لینوکس است. شرکت Android Inc در سال ۲۰۰۸  این OS را برای گوشی های touch توسعه داد و به بازار معرفی کرد.

گوگل شرکت اندروید رو در سال ۲۰۰۵ خریده بود و این سیستم عامل اساسا متعلق به google هستش.

Android lollipop
مجسمه اندروید ورژن آبنبات چوبی – ساختمان مرکزی گوگل

 

اپل در سال ۲۰۰۷، iOS را مختص دیوایس های خودش توسعه داد و با توجه به حرفه‌ای بودن ظاهر و کارایی اش خیلی سریع محبوبیتی در حد اندروید ( شاید بیشتر؟) پیدا کرد.

APPLE iOS
اپل iOS را بر اساس نیاز های سخت افزاری گوشی‌هایش توسعه داد.

بررسی جغرافیایی

از نظر مرز جغرافیایی بین این دو رقیب، آمار ها نشون دادن که اندروید سهم بازار رو بیشتر در کشور های در حال توسعه‌ای مثل کشور های آسیایی و آفریقایی و Ios سهم اصلی بازار رو در کشور‌های توسعه یافته مانند آمریکا، استرالیا و اروپا دارد.

به نظر می‌رسه که عوامل فرهنگی و اجتماعی زیادی درگیر هستن توی این مسئله، البته در نظر داشته باشیم که ظرفیت جمعیتی کشور های اندرویدی هم در این مسئله دخیله، و عمده‌ی دستگاه های در دست مردم یعنی گوشی های سامسونگ در‌آسیا تولید می‌شه، در حال حاضر اندروید حدودا ۲میلیارد کاربر فعال در سطح جهان داره.

طبیعیه که به دلیل این محدودیت و گرون بودن دستگاه های آیفونی میزان استفاده از این سیستم عامل هم در جهان کمتره…( یا بهتر بگیم، انحصاری تره!)

ios vs android geographical view
استفاده از سیستم عامل های اندروید و iOS درجهان

عدم یکپارچگی – Device Fragmentation

 این پدیده  زمانی رخ میده که اندروید، ورژن جدیدش رو ریلیز میکنه ولی کاربرانش به هر دلیلی مقاومت می‌کنن و آپدیت رو دائم ایگنور می‌کنن.

android versions
ورژن های اندروید و درصد استفاده از آن‌ها

تصویر بالا آمار ورژن های اندروید رو تا سال ۲۰۱۷ نشون میده، و کاربرانی هستند که هنوز از ورژن هایی مربوط به سال ۲۰۱۲ استفاده می‌کنن!

البته، دستگاه های اندرویدی محدودیت آپدیت ورژن دارند و دستگاهی که سال ساختش مربوط به ۲۰۱۲ هست الزاما امکان آپدیت تا ورژن ۲۰۱۵ اندروید رو نداره.

Device Fragmentation بیشتر توی اندروید دیده می‌شه چون انواع بیشتری از این سیستم عامل  بین کاربر ها وجود داره. سردرد Fragmentation وقتی دیده می شه که توسعه دهنده‌ی اندروید باید باگ های جدید و مشکلات امنیت OS ها رو رفع کنه و هنگام کد زدن باید تمام ورژن ها رو در نظر بگیره و برای هر ورژن اندروید یک راهکار در کدش قرار بده.

Security و privacy

مقام اول در این بخش می‌رسه به iOS که البته با توجه به حساسیت و سختگیریش توی دسترسی دادن به اپلیکیشن های دیگه کاملا طبیعی و مشخصه!

اندروید نسبت به iOS ساختار باز تری داره و به اپ های Third-Party اجازه نصب شدن میده و از نظر لوکیشن گرفتن از کاربر ها کلا دست و دلباز تره، همه این ها باعث میشن که راحت تر هک شه.

اپلیکیشن

از لحاظ توسعه، اندروید راحت تره چون دسترسی به OS بهتره و توسعه‌دهنده کنترل بیشتری از لحاظ Costumize کردن اپ داره.

ios vs android

 

درمرحله Publish ، گذاشتن اپ اندرویدی توی مارکت ( به ویژه PlayStore) خیلی خیلی خیلی خیلی راحت تر از Publish کردن اپ های iOS  در  AppStore هست.

توسعه اپ های iOS نیاز به سیستم اپل یعنی مک داره که از نظر هزینه محدود کننده است. همچنین دولوپر های iOS نیاز به اکانت دولوپر iOS دارن که حدودا 100دلار هزینه می بره. مبلغ قابل توجهیه!

نکته مهم بعدی: رفع باگ و آپدیت های اپ‌های اندرویدی از اپ های iOS خیلی دشوار تر و زمان گیر تر هستند که به دلیل مشکل دیوایس فرگمتیشن در اندرویده!

اینگیجمنت کاربران – User Engagement

اینگیجمنت برای مارکتینگ کار ها و کسایی که توی سوشال مدیا فعالیت می‌کنن لغت آشناییه، در بحث توسعه اپلیکیشن هم نسبتا با همون فاکتور ها بررسی می‌شه.

اینگیجمنت رو توی اپ ها با رضایت کابران از اون اپ، گذروندن وقت توی اپ و پرداخت های موبایلی با اپ می سنجیم.

آمار ها نشون می‌دن که اپلیکیشن های اپل به دلیل زیبایی ظاهریشون (UI )، راحت بودن استفاده (Ux) و قرار گرفتن توی دسته بندی های مشخص در App Store، مشارکت بالاتری رو از کاربران دریافت می‌کنند.

اپ های اندرویدی توی دسته بندی های معمولا ( گیج کننده) در کنار هزاران! اپ دیگه توی پلی استور قرار می‌گیرند و آمار ها نشون میدن که کاربرای اندرویدی کمتر برای اپ‌های اندرویدی خرج می‌کنند!

آمار نشون می‌ده که کاربرای اپل با درصد بیشتری خرید موبایلی آنلاین می‌کنن و mCommerce بیشتری رو دارن.

آمار های APP Annie نشون می‌دن که در آمد App Store از فروش اپ حدود ۶۰٪ بیشتر از google play اندرویده!

ios vs android pay
درصد پرداخت برای اپلیکیشن در اندروید و iOS / سایت businessinsider

 

البته در مورد ایران، در نظر داشته باشیم که خرید از App Store برای خیلی از کاربران مشکله و همینجا مارکت های ثانویه مطرح می‌شن.

حرف آخر

اپل و اندروید با هم مارکت سیستم عامل های اندرویدی رو اشغال کردند و انتخاب کاربران بیشتر به سلیقه و نیاز های شخصی و کاری‌شون بستگی داره.

اگر به آمار ها نگاه کنیم و تصمیم بگیریم، از نظر سهم بازار، اندروید به وضوح برنده است ولی از نظر رضایتمندی کاربران، اپل بالاتر از اندرویده.

ios or android انتخاب با شما

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

14 − سیزده =