نقد و بررسی اپلیکیشن دسترسی به پزشک آنلاین اسنپ دکتر

نقد و بررسی اپلیکیشن دسترسی به پزشک آنلاین اسنپ دکتر

پزشک آنلاین، نوآوری این روزهای تحول دیجیتالی است. به خصوص در دورانی که قرنطینه و خانه‌نشینی اجباری برای بقا می‌شود، امکان برقراری ارتباط با یک پزشک حاذق از طریق فشردن چند دکمه دیگر لاکچری محسوب نمی‌شود، بلکه یک غنیمت و الزام است!

مراجعه به پزشک می‌تواند وقت گیر باشد، از ست کردن وقت تلفنی و درگیری های فراوان با منشی دکتر سر زمان، تا رفتن به مطب ، پرکردن مدارک و فرم‌هایی که گاهی وقت کافی برایشان نمی‌گذارید، انتظارهای طولانی و نگاه‌کردن به بیماران دیگر ، و درنهایت نشستن در اتاق معاینه برای مشورت گرفتن نهایت ۲۰ دقیقه‌ای از پزشک. در برخی از شرایط پزشکی ممکن است نیازی به چنین دردسری نباشد. در مواردی که نیاز به مراجعه به پزشک نیست، یک اپلیکیشن پزشک آنلاین می‌تواند به شما کمک کند تا همان خدمات را در حالی که روی تختان لم داده‌اید دریافت کنید.

در دوران همه گیری کرونا بسیاری از مشاغل آسیب دیدند اما صنعت پزشکی با وجود اپلیکیشن‌های آنلاین استفاده از خدمات پزشکی یا به اصطلاحی پزشک آنلاین، تا حدی توانست از این آسیب دیدن جلوگیری کند.

اپلیکیشن های پزشک آنلاین، مدتی‌است که در اپ استور های ایرانی حضور یافته اند ولی تا قبل از آمدن ویروس کرونا کمتر کسی از آن استفاده می‌کرد. پس همان‌طور که بارها گفته ام، این نتیجه گیری که کرونا تغییر ناگهانی تنها در سبک زندگی مردم بلکه در سبک استفاده آن‌ها از فضاهای آنلاین ایجاد کرد اشتباه نیست.

 اسنپ دکتر یکی از این اپلیکیشن‌ها است.

اسنپ دکتر یکی از اپلیکیشن‌هایی است که مجموعه اسنپ اخیرا آن را به سوپر اپ خود اضافه کرده است. اپلیکیشن هاسپیتل یکی از قدیمی‌تر های حوزه پزشک اینترنتی در بازار اپ های ایرانی بود. طبیعی‌ست اسنپ زمانی که تصمیم به ورود به این حوزه گرفت، به سراغ قدیمی‌ترین، ثابت شده ترین و البته آشنا ترین بین کاربر ها رفت. به نوعی می‌توان گفت که همکاری هاسپیتل با اسنپ همانقدری منطقی و سودآور بود که تبدیل زودفود به اسنپ فود!

قابلیت تماس و مشاوره با پزشکان، تماس تصویری و حتی ارتباط متنی با پزشکان در حوزه‌های مختلف از جمله روانشناسی، تغذیه و رژیم غذایی و خدمات مختلف پزشکی در منزل در این اپلیکیشن برای راحتی کاربران تعبیه شده است. اپلیکیشن‌های پزشکی مدت‌هاست که فعالیت خود را شروع کرده‌اند و خب در زمان شیوع ویروس کرونا استفاده از این اپلیکیشن‌ها بیشتر شده و نیاز به آن‌ها بیشتر حس می‌شود.

اسنپ دکتر، اپلیکیشن مشاوره تلفنی پزشکی و سلامت که به بررسی آن پرداخته‌ می‌شود، مانند یک پزشک شخصی همیشه در دسترس است.

کافیست بعد از مشخص کردن حوزه نیاز خود به پزشک، شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیرند و شما با یک پزشک واقعی صحبت کنید. حفظ حریم شخصی و اطلاعات پزشکی شما در این اپلیکیشن اولویت دارد و کاربران بدون نگرانی می‌توانند به درمان خود و استفاده از این خدمات بپردازند.

استفاده از لایو استریمینگ برای مشاوره‌های تصویری

تماس تصویری استفاده شده در اسنپ دکتر در واقع همان فناوری استریمینگ ویدئویی است که کم کم در اپلیکیشن‌های مختلف راه پیدا کرده است.

تماس صوتی و تصویری موجود در اسنپ دکتر که به صورت درون برنامه‌ای انجام می‌شود در واقع یکی از قابلیت‌ها و نقاط مثبت این اپلیکیشن است که سبب تمایز آن از سایر اپلیکیشن‌های مراقبت از سلامتی شده است. استفاده از لایو استریمینگ یا تماس تصویری را شاید بتوان عامل پرش این اپلیکیشن و جدا کردن خود از سایر رقبا دانست. البته در حال حاضر به هر دلیلی! این سرویس به صورت گسترده در اپ موجود نیست و با این که جزو سر کتگوری ها قرار گرفته است، خدمات آن ارائه نمیشود.

امیدواریم که به زودی این گزینه نیز در اختیار کاربران قرار بگیرد چون طبعا برای بسیاری از مشکلات پزشکی و در بسیاری از حالات مانند بیمارانی که از ضعف شنوایی رنج می‌برند این گزینه بسیار حیاتی است.

طراحی ui و ux

در طراحی رابط و تجربه کاربری همه چیز همانطور که باید باشد، است.

استفاده از رنگ سفید و آبی و تلقین آرامش در این اپلیکیشن به خوبی مشاهده می‌شود.

سادگی و عدم پیچیده بودن پروسه انتخاب پزشک و پرداخت وجه تمایل کاربران را برای استفاده از این اپلیکیشن بیشتر می‌کند.

طراحی رابط و تجربه کاربری در اپلیکیشن خدمات پزشکی باید دسترسی آسان به پنل‌های موجود در اپلیکیشن را یکی از گزینه‌های قطعی خود قرار دهد چرا که کاربران این اپلیکشن شامل محدودیت سنی نمی‌شوند و پیچیدگی ممکن است برای افراد با سن بالا آزار دهنده باشد.

 

پزشک آنلاین

کیفیت مشاوران و پزشکان

وجود بخش نظرات کاربرانی که از اپلیکیشن پزشک آنلاین استفاده کرده‌اند کمک شایانی به سایرین برای انتخاب پزشک خود می‌کند. تضمین عودت وجه در صورت نارضایتی از دیگر مسائلی است که توانسته تا حدی خیال کاربران را از کیفیت مشاوران راحت کند.

یکی از نقاط ضعفی که این اپلیکیشن دارد عدم قرارداد با شرکت‌های بیمه است که گاهی منجر می‌شود عده‌ای از پس هزینه‌های درمان خود برنیایند و در نتیجه حضور در مطب پزشک و استفاده از دفترچه خدمات پزشکی خود را به استفاده از این اپلیکیشن ترجیح دهند.

مقایسه با اپلیکیشن خدمات پزشکی آنلاین‌ خارجی از لحاظ عملکرد

Doctor on Demand  یکی از اپلیکیشن‌های خدمات پزشکی است که به صورت شبانه روزی برای ویزیت مجازی با پزشکان دارای مجوز مستقر در ایالات متحده و روانشناسان مجاز در دسترس است.

در حالی که برخی از ارائه دهندگان خدمات بهداشت به صورت آنلاین فقط بر شرایط و حوزه خاصی تمرکز می‌کنند، Doctor on Demand دامنه عملی نسبتاً گسترده ای دارد. تمام موارد مربوط به بیماری‌های جسمی و سلامت روان را در اپلیکیشن خود گنجانده‌اند.

Doctor on Demand همچنین بر مراقبت‌های پیشگیرانه، از جمله ویزیت های سلامتی تمرکز دارد. به هر حال، پیشگیری از مشكل اغلب آسانتر از درمان آن است و این می‌تواند مواردی مانند ترك سیگار ، سلامت عاطفی و توصیه‌های غربالگری متناسب با سن را تحت پوشش قرار دهد.

پزشک آنلاین

در نهایت آنچه که می‌توان گفت این است که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. به طور قطع اگر در سال‌های گذشته که آنلاین شدن خدمات پزشکی توصیه می‌شد، این اپلیکیشن‌ها به بازار آمده بودند قبل از به وجود آمدن این شرایط حساس آزمون و خطای آن‌ها انجام شده بود و همین اندک باگ‌های موجود را نداشت. از طرفی کاربران استفاده از اپلیکیشن خدمات پزشکی آنلاین یا پزشک آنلاین را پذیرفته بودند و مراجعات حضوری به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در این شرایط کم و کم‌تر بود.

اپلیکیشن‌های خدمات آنلاین پزشکی بستر گسترده‌ای است که همچنان نیاز به سرمایه گذاری بخش‌ها و نهادهای مختلفی دارد تا به طور کامل نیازهای افراد را برطرف کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

ده − نه =