اپلیکیشن یا وب سایت، انتخاب بهترین پلتفرم آنلاین

وب سایت و اپلیکیشن، نمایان گر سرمایه گذاری کسب و کار در بخش ابزار های دیجیتال، و معرف هوشمندی کسب و کار و همراه بودن آن با دنیای آنلاین است. دنیایی که گزینههای متعددی برای رشد و سودآوری به همراه دارد.

حرکت در این مسیر نیازمند استراتژی و نگاه رو به آینده است.

وب سایت و اپلیکیشن، درگاه های آنلاین اتصال مخاطب به کسب و کار

سایت ، مهم ترین انتخاب

بارها گفته ایم که وب سایت اولین قدم در مسیر آنلاین بودن است. جمله درست تر شاید این باشد که در دنیای مدرن و انلاین امروزی، وب سایت لازم ترین قدم برای زنده ماندن و فعالیت کسب و کار است.

از خودتان بپرسید، در زمانهای که تقریبا همه به اینترنت متصل هستند، سریع ترین و مهم ترین راه آشنایی با بیزینس شما چیست؟

سرچ در گوگل، سریعترین راه رسیدن کاربر به سایت شما است

شاید ده سال پیش، گزینه هایی مانند تبلیغات دهان به دهان و یا ثبت کسب وکار در مراجع جامع مشاغل مانند کتاب مقدم، کافی بود. مبحث تبلیغ و ایجاد آگاهی مورد نظر ما نیست، هنوز هم این راهکار ها برای شناخت بیشتر مخاطب با کسب و کار شما و یا ایجاد حس اطمینان در معتبر بودن کسب و کار، مناسب باشند. ولی کاربر آنلاین امروزی به دنبال اطلاعات است. اطلاعاتی که جامع و شامل باشد.

وب سایت اولین و بهترین راه آشنایی مخاطب با کسب و کار است. کارت ویزیت آنلاین یا یک کاتالوگ معرفی که رایگان و تنها با چند کلیک فاصله میتواند در دسترس هزاران مشتری یا مخاطب بالقوه قرار بگیرد.

با توجه به نوع نیاز و کاربری، وب سایت میتواند خدمات کسب و کار را معرفی کند، یک مجله اینترنتی یا یک فروشگاه آنلاین باشد. مهم ترین نکته این است که وب سایت، خوب ( نه صرفا قوی)، جامع و کارآمد باشد.

معیار کارآمد بودن یک وبسایت، ظاهر مناسب، ایجاد تجربه کاربری و همسو بودن هویت بصری آن با تصویر برند یا کسب و کار است. به این معنا که مخاطبی که با همیشه در مواجه با کسب و کار شما، رنگ زرد و اشکال گرد را دیده است، باید در وب سایت نیز با همین رنگ و قالب مواجه شود.

اپلیکیشن و قبول هزینه آن

این که چه زمانی در مسیر آنلاین کردن کسب و کار، هزینه های ساخت اپلیکیشن و مارکتینگ آن را متقبل شوید، به نوع و مدل کسب و کار بستگی دارد.

ابتدا بهتر است این پرسش پاسخ داده شود:

آیا واقعا به یک اپلیکیشن نیاز دارید؟

برای پاسخ به این سوال، به مخاطبان هدفتان فکر کنید. چه خدماتی ارائه میدهید و مخاطبان شما نیاز به چه پلتفرمی برای تعامل با شما دارند؟

انتخاب اپلیکیشن مطابق با نیاز های کسب و کار باید انجام شود

آیا شما صرفا یک فروشگاه فیزیکی یا گالری هستید که هیچ فروشی از طریق پلتفرم های آنلاین نخواهید داشت؟ در این صورت اپلیکیشن شما قرار است چه ارزش افزوده ای را برای کاربر ایجاد کند؟

اپلیکیشن، راهکاری برای تعامل انحصاری و بدون نویز بین کاربر و کسب وکار است. امکاناتی مانند ارسال پوش نوتیفیکیشن های اختصاصی و یا داشتن درگاهی امن برای خرید، امکان ارائه تمام خدمات مورد نیاز کاربر به صورت سفارشی و یا صرفا یک محیط ایزوله برای ارتباط با مشتری بدون خطر خروج سریع او از فضای کسب و کار، تنها در صورتی شدنی است که کاربر بخواهد اپلیکیشن را نصب کند!

قبلا هم گفته ایم:

اپ عملا به عنوان پلتفرمی برای درگیر کردن مخاطب وفادار یک کسب و کار با محصولاتش در نظر گرفته می‌شود.

دقت کنید، مخاطب وفادار

مراجعه کنید به فروشگاه اینترنتی، سایت بهتر است یا اپلیکیشن؟

قبل از ترغیب مخاطب به نصب اپلیکیشن باید از طریق دیگری او را درگیر کرد. سپس با طی کردن مراحل مناسب او را علاقه مند به نصب اپلیکیشن کنید.

شاید مهم ترین بخش جمله بالا ترغیب کردن مخاطب به نصب اپلیکیشن باشد، نه اجبار او!

بازخورد کاربران در برابر اجبار برای نصب اپلیکیشن، می‌تواند به کسب و کار ضرر وارد کند.

کاربر امروزی علاقه به محدود شدن ندارد پس مطمئن باشید که اگر او را مجبور به نصب اپ در حین مراحل خرید کنید دو حالت پیش میآید.

  • یا همان لحظه کل سرویس شما را به کلی کنار میگذارد
  • یا خرید و خدمات مورد نیازش را دریافت کرده و دیگر هیچ وقت به سرویس شما بر نمیگردد. مگر در صورت آفر های خیلی خاص.

البته، اگر شما موفق به توسعه اپلکیشنی شده اید، که هیچ رقیبی در بازار ندارد و خدماتی که ارائه میکنید برای کاربر حیاتی است، احتمالا از این قاعده مستثنی خواهید بود و صرفا کاربر احساس بی میلی نسبت به شما پیدا میکند و با هربار دیدن ایکون اپلیکیشن شما، حس یک مزاحم اجباری را برایش ایجاد خواهید کرد.

حتی در این صورت هم اجبار به نصب را پیشنهاد نمیکنیم، مطمئن باشید رقبایی دارید که بالاخره پیدا میشوند!

ساخت اپلیکیشن یک انتخاب قطعی شده است!

زمانی که ساخت اپلیکیشن در دستور کار قرار گرفته است بر سر یک دو راهی قرار خواهید گرفت:

اپلیکیشن  شما میتوانند مستقل از وب سایت عمل کنند یا مکمل آن باشد.

ارایه سرویس مستقل توسط اپلیکیشن

به فرض شما یک سرویس زنجیره تامین مواد لبنی برای رستوران ها هستید. در این صورت شما وبسایتی برای معرفی کسب و کار خود دارید که به عنوان کاتالوگ خدمات عمل میکند. وب سایت شما ممکن است محلی برای ارایه اطلاعات به کاربرانتان باشد. ممکن است حتی وب سایت شما در قالب یک وب اپلیکیشن در اختیار صاحبان کارگاه ها یا کارخانه های پارتنر با کسب و کارتان و همچنین رستوران های مشتری باشد.

بعد از مطالعه ای که روی سامانه پیک و همچنین ماشین های یگان ارسال، انجام داده اید، تصمیم گرفته اید که برای رانندگان اپلیکیشین اختصاصی طراحی شود تا به سادگی بتوانند خرید ها و بسته ها را به مقصد برسانند و از سرویس اختصاصی مسیریابی شما استفاده کنند.

در این صورت طراحی اپلیکیشن اختصاصی برای استفاده خاص گروهی مشخص برای شما انجام خواهد شد. و کاربران این گروه خاص به دلیل نیاز شغلی تنها از این اپلیکیشن استفاده خواهند کرد.

ارائه سرویس مکمل توسط اپلیکیشن

به فرض شما یک فروشگاه انلاین هستید که امکان خرید انلاین هم در وب سایت شما ممکن است و هم در اپلیکیشن‌تان. ولی به دلیل امکان ارسال نوتیفیکیشن و مشارکت در گروه های خریدی که در اپلیکیشن ممکن است به کاربرانی که از اپلیکیشن استفاده می کنند خدمات کامل تر و جذاب تری را ارائه می دهید. در این صورت شما کاربر را به استفاده از اپ مجبور نمی کنید بلکه با پررنگ کردن یک ارزش افزوده او را به دانلود و نصب اپلیکیشن ترغیب می کنید.

وب اپلیکیشن و جدیدترین های دنیای طراحی اپلیکیشن

وب اپلیکیشن، یکی از راهکار های نوین همراهی تکنولوژی با نیاز های بازار است. تعداد کاربران اپلکیشین موبایل به طور روزافزونی در حال افزایش است و به گزارش استاتیستا، تا سال ۲۰۲۱ تعداد خریدهای کاربران از سایت های E-Commerce از درگاه اپلکیشن های موبایل بیشتر از وب سایت های سنتی خواهد بود.

شرکت های E-Commerce برای همراهمی با نیاز های متغیر بازار و خواسته های جدید کاربران، به دنبال پیدا کردن راه حلی برای ارائه راهکار های هوشمند، ساده و مطابق با سلیقه دیجیتالی شده کاربران، به سمت وب اپلیکیشن ها گرایش پیدا کرده اند.

میتوان گفت، وب اپلیکیشن ترند داغ این روزهای شرکت های تجارت آنلاین و همچینین شرکت های طراحی نرم افزار استمشکل از جایی شروع میشود که بسیاری از وب سایت های شرکتی، برای نمایش در گوشی موبایل، ریسپانسیو و optimized نیستند. کاربری که به وب سایت چنین شرکتی مراجعه میکند با نارضایتی، حتی به فکر دانلود اپلیکیشن نیتیو این شرکت نمی افتد. به همین دلیل است که بر داشتن یک وب سایت قوی، زیبا، مناسب و بهینه اصرار داریم.

شرکت های تجارت الکترونیک، به خصوص سرویس هایی که با کاربران عمده سر و کار دارند، به پایگاه دیجیتالی قوی نیاز دارند که هم وب سایت را شامل شود و هم اپلیکیشن را!

وب اپلیکیشن، سایت ریسپانیو یا PWA، مسئله این است!

البته با در نظر داشتن این مسئله که بین این سه مورد تفاوت زیادی وجود دارد، در صورتی که به فکر این راه حل افتاده اید، به شما تبریک میگوییم. شما فردی نوآور و همگام با تغییرات زمان هستید.

وب اپلیکیشن ها به معنای کلی به دلیل داشتن قابلیت های سایت و اپلیکیشن همزمان، میتوانند راهکار مناسبی برای کسب و کار ها باشند. قبلا از PWA یا وب اپلیکیشن های پراگرسیو گفته بودیم، این وب اپلیکیشن ها به دلیل قابلیت های cache کردن و همیشه در دسترس بودن احتمالا بهترین نوع وب اپلیکیشن تا به امروز هستند.

هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد!

سایت ریسپانسیو:

همان وب سایت است که به خوبی در گوشی موبایل و با توجه به ابعاد آن لود میشود و کاربر درگیر کلافگی تاچ های متعدد برای پیدا کردن یک دکمه یا منو نخواهد بود. طراحی UI و UX مناسبی دارند و همگام با ترند های طراحی وب سایت و قوانین جدید طراحی سایت، توسعه داده شده اند.

وب اپلیکیشن:

به طور کلی به سایتی که امکان ارائه خدمات متعددی به کاربر داشته باشد و کاربر فعالیتی به جز خواندن محتواهای معرفی بیزینس شما در سایت انجام دهد را وب اپلیکیشن میتوان گفت.

سایتی که قابلیتی کابردی دارد و یک فرایند را برای شما تسهیل میکند، یک وب اپلیکیشن است!

ایمیل تحت وب، ماشین حساب آنلاین، سایت های خرید مثال هایی از یک وب اپ هستند. معمولا بعضی از این وب اپ ها محدودیت در بروزر دارند، که البته نکته مثبتی نیست و دولوپر باید این مسئله را در نظر داشته باشد.

در وب اپلیکیشن ها امکان خرید، ورود / لاگین کاربر، ثبت نظر، بوکمارک کردن و بسیاری قابلیت های دیگر وجود دارد.

معمولا از تکنولوژی های متعددی در طراحی وب اپلیکیشن ها استفاده میشود که استفاده و حرکت کاربر در اپ را آسان میکند. طراحی رابط کاربری این اپلیکیشن ها با توجه به ترندهای طراجی انجام میشود و سادگی، در دسترس بودن و لود سریع از مهم ترین نیازمندی های آن است.

تجربه کاربر در چنین سایت هایی اهمیت بالایی دارد، به همین دلیل متخصصان UX زمان زیادی را برای پیدا کردن بهترین مسیر و نقشه برای حرکت کاربران بین بخش های مختلف سایت و طراحی بهترین نقشه صرف ميکنند.

وب اپلیکیشن Hybric/ هیبرید:

وب اپلیکیشن های هیبرید، سایت های ریسپانیو در قالب کد HTML، CSS و JavaScript، و یا فریم ورک هایی مانند انگولار، React و Vue هستند که به وسیله ابزاری مانند Cordova، PhoneGap و یا فریمورک Ionic قابلیت تبدیل به وب اپ را دارند.

اپ های هیبریدی، ممکن است گزینه مناسبی برای اپ هایی که باید کاربری مناسب و کارآمدی بالایی داشته باشند، نباشند.

البته این ترند با معرفی فریمورک هایی مانند Flutter رو به بهبود است. ولی مهم است که با توجه به نیاز و قابلیت های اپلیکیشن نهایی این گزینه انتخاب شود.

وب اپلیکیشن پراگرسیو یا PWA:

همانطور که قبلا هم گفتیم، بزرگترین مزیت PWA، استفاده از قابلیت های سخت افزاری گوشی موبایل و همچنین امکان Cacheکردن اطالاعات است. به این صورت ، وب اپ PWA قابلیت استفاده، حتی در صورت آفلاین بودن را نیز دارد.

مانند یک وب سایت عادی، هاست PWA روی یک سرور قرار دارد و از طریق URL توزیع میشود. درنتیجه، مارکت پلیس نهایی شما برای معرفی اپلیکیشن، یک استور مانند بازار، گوگل پلی یا اپ استور نیست. کاربران وب اپ PWA را از طریق سرچ در گوگل پیدا میکنند. احتمالا این گزینه بهترین نکته در مورد PWA ها است.

با وجود امکاناتی که PWA ها دارند، باید با دقت انتخاب شوند. مستندات زیادی برای راهکار های PWA موجود نیست و با نبود تجربه کافی در این حوزه، برعکس اپلیکشن های بومی ( اندروید و iOS) امکان خطا و یا بهینه نبودن محصول نهایی وجود دارد. به همین دلیل انتخاب شرکت نرم افزاری که از تکنولوژی های مناسب و مطابق با نیازمندی شما استفاده کند، بسیار حیاتی است.

اپلیکیشن بومی

اپلیکیشن های بومی، مختص به هر سیستم عامل توسعه داده می شوند. در حال حاضر، از نظر کارامدی و استفاده بهینه از ویژگی های سخت افزاری، اپ بومی بالاترین رتبه را دارد.

ساخت اپلیکیشن بومی، نیاز به توسعه دهنده ماهر دارد. توسعه دهنده ها غالبا در دو دسته قرار میگیرند.

توسعه دهنده یا دولوپر اندروید :

این دسته با استفاده از زبان هایی مانند کاتلین یا جاوا، اپلیکیشن ها را برای سیستم عامل اندروید توسعه می دهند.

توسعه دهنده یا دولوپر iOS :

این دسته با استفاده از زبان هایی مانند swift یا object c، اپ را برای استفاده در سیستم عامل iOS توسعه میدهند.

اپل و گوگل تفریبا سالی یک بار، اپدیت جدیدی را معرفی میکنند. توسعه دهندگان اپلیکیشن های بومی باید اطمینان حاصل کنند که اپلیکیشن طراحی شده، بتواند روی همه دستگاه ها اجرا شود.

شاید یکی از نقاط قوت یا ضعف اپلیکیشن های بومی، این ست که نیاز به توسعه مجزا برای هر OS دارند. در نتیجه، احتمالا اینطور به نظر میرسد که سربار هزینه ای و توسعه یک محصول بومی بیشتر است. در صورتی که با در نظر داشتن محدودیت ها و نبود مستندات کافی برای سایر روش های توسعه اپلیکیشن، توسعه بومی همچنان گزینه مناسب تری است.

تصمیم بر اساس واقعیت ها

شاید مقایسه بین اپلیکیشن های بومی و وب اپلیکیشن ها در حال حاضر، چندان حرفه ای و درست نباشد. نکته مهم و اساسی که بر آن تاکید داریم، همراه بودن کسب و کار با راهکارهای دیجیتال مناسب برای پاسخگویی به نیاز های مشتریان است.

یک تیم مشاوره آگاه و منصف، هنگام بررسی نیاز و دورنمای پروژه شما، میتواند مشاورهای مبتنی بر حقایق را ارائه کند. انتخاب بین این موارد، به جز وب سایت که ضروری است، باید بر اساس نیاز و منابع شرکت سفارش دهنده انجام شود.

زمانی که کارایی ۱۰۰٪ و دسترسی اپلیکیشن به ویژگی های سخت افزاری گوشی مهم است، انتخاب اپلیکیشن بومی منطقی تر است. در این صورت با در نظر گرفتن هزینه های توسعه و نیرو، احتمالا برون سپاری این پروژه ها به یک شرکت نرم افزاری فرایند ها را تسهیل میکند.

لینک دسترسی: خدمات طراحی اپلیکیشن اختصاصی و سفارشی آرمان پردازان نوژن

درصورتی که هدف شما توسعه یک وب سایت و اپلیکیشن e-Commerce است و قصد فروش به گروه عمدهای از مخاطبان را دارید، PWA انتخاب مناسبی است. در حال حاضر، توییتر و استارباکس مثال هایی از چندین شرکتی هستند که از این وب اپلیکیشن ها بهترین استفاده را میبرند.

لینک دسترسی : خدمات طراحی وب سایت و وب اپلیکیشن آرمان پردازان نوژن

دیدگاهتان را بنویسید

16 + 9 =