ایده و بوم کسب و کار در طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن موبایل

ایده پردازی سایت یا اپلیکیشن، نقطه شروع

امیدوارانه قبل از تصمیم برای طراحی سایت یا سفارش ساخت اپلیکیشن موبایل، تمام کسب و کار ها فرایند ایده پردازی را طی کرده اند. بسیاری از کسب و کار ها، کاستی های درونی سازمان پیش از فرایند انلاین شدن را می‌دانند و با آگاهی تمام نسبت به خواسته ها به دنبال نیروی بومی برای توسعه درون سازمانی و یا شرکت نرم افزاری برای برون سپاری پروژه های خود می‌گردند. در این حالت معمولا افراد خواسته یا هدف مشخصی را دارند، این خواسته یا هدف در اغلب موارد نیاز به شکل گیری مجدد، بهبود یا ساختار منطقی دارد. در حالت دیگری، صرفا یک ایده ایجاد شده است. ایده ها نیاز به پرورش دارند، ایده ها نیاز به امکان سنجی و منتقل شدن به یک ساختار فیزیکی برای درک شدن دارند.

ابتدا یک سناریو را برای نشان دادن اهمیت ایده پردازی بر اساس نیاز به تصویر به می‌کشیم.

یا شاهد چنین صحنه ای بوده اید، یا خودتان تجربه کردید که…

هنگام نوشیدن یک لیوان قهوه، یا مشارکت در یک بحث عمیق سیاسی ناگهان یک جرقه در ذهن شما ایجاد می‌شود. این جرقه را به طور کلی، یک ایده اولیه یا خام می‌نامیم.

یک نیاز یا پرسش که فکر می‌کنید احتمالا شما را در یک قدمی استیوجابز ایرانی، مارک زاکربرگ با اخلاق یا خیلی ساده تر ژوبین علاقبند بعدی شدن قرار می‌دهد. در این حالت یوریکا یوریکا گویان، فرد به دنبال راه حلی برای اجرای ایده خود می‌گردد.

برای مثال، احساس پیدا کردن راه حلی برای اتوماسیون کردن مناسب حمل و نقل شهری در حال حس عبور نسیمی از روی صورت هنگامی در بلندی های کوه ایستاده اید. احساس نارضایتی مطلق نسبت به پذیرفته نشدن درخواست تاکسی آنلاین و احساس نیاز به طراحی یک سرویس تاکسی آنلاین مثلا به نام اسنپ پلاس پلاس!

ایده چیست؟

یک نور روشن که ناگهان خود را به شما نشان می‌دهد، یک حالت عرفانی در حین کشیدن سیگار یا نوشیدن یک لیوان قهوه.

ایده چیست؟

یا به تعبیر ویکیپدیا :

ایده یا مثال یا صورت یا انگاره یا طرح، در حقیقت یک تصور ذهنی است. ایده‌ها همچنین می‌توانند مفاهیمی انتزاعی باشند که به شکل تصاویر ذهنی ارائه نمی‌شوند.

شاید بتوان ایده دادن را اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده ساده‌ترین راه حلی است که انسان در برابر یک مسئله یا نیاز به آن فکر می‌کند. ایده، یک شروع قدرتمند است.

ایده به تنهایی موفقیت ادامه مسیر را تضمین نمی کند. ایده کسب و کار در این سناریو برای پاسخ به یک ناکارآمدی ایجاد شده اند. ولی این جرقه اولیه باید فرایندی را طی کند تا امکان نقش آفرینی به عنوان یک پاسخ کارآمد در مقابل شرایط داشته باشد.

جرقه ایده ناب

مانند یک صاعقه، روشن شدن چراغ یا برخورد موج به ساحل ناگهان یک ایده جدید، تازه و ناب برای شما شکل می‌گیرد.

ایده پردازی

طراحی یک سایت برای اتوماسیون کردن زباله های سطح شهر، یا یک اپ مانند اسنپ که با نیاز های به خصوص شما همسان است یا حتی طراحی یک دیجیکالای دیگر که فقط مختص فروش لباسشویی است. سرویسی برای ارائه خدمات بیمه یا پاسخ سریع به نیاز های سالمندان، تسهیل خدمت رسانی تامین کننده ها به رستوران
ها و یا اپلیکیشن‌ای برای اطلاع از لوکیشن پلیس در خیابان‌ها.

تمام ایده ها در ذات خود ناب هستند ولی زمانی که به مرحله اجرا نزدیک می‌شوند باید قابلیت اجرایی، خاص بودن، مزیت رقابتی ملموس، ارزش پیشنهادی و نیاز جامعه به آن ایده را سنجید.

شاید بگویید، اولین باری که یک تاکسی آنلاین شروع به کار کرد لزوما قابلیت اجرایی آن وجود نداشت، یا زمانی که یک سرویس آنلاین شروع به ارائه خدمات فروش داد هنوز از طرف جامعه پذیرفته نشده بود. درست است، گاهی باید برخی نیاز ها را در جامعه ایجاد کرد و سپس به آن پاسخ داد ولی در نظر داشته باشید که این فرایند نه تنها هزینه بر است بلکه زمان نیز فاکتور مهمی است.

آیا ایده شما در ساختار کسب و کار ارزش اجرایی دارد؟

احتمالا این سوال، در عین اهمیت، دردناک هم باشد. ماهیت بیزینس، شوخی بردار نیست. ایده ها، باید قابلیت اجرایی داشته باشند.

مهم ترین مسئله در دنیای امروز پیدا کردن ناکارآمدی های محسوس و نامحسوس است. پیدا کردن پاسخ این ناکارآمدی ها در صورتی که قابلیت اتکا به علم و استراتژی مشخص داشته باشد، موفقیت ادامه مسیر را تضمین می‌کند. البته در این سناریو، وجود منابع مالی کافی هم مهم است.

ایده طراحی یک اپلیکیشن یا سایت دارم

بسیار عالی، ایده شما چیست؟

نمی‌توان ذهن را مجبور به ایده پردازی کرد ولی می‌توان با به کار گرفتن خلاقیت در تفکر، به دنبال راه‌حل های خوب گشت. via unsplash.com

 

رمز موفقیت کسب و کار های امروزی ایجاد ارزش و نوآوری در فرایند هاست.

در مقدمه کتاب خلق مدل کسب و کار استروالدر آمده است:

امروزه تعداد بی شماری از مدل های کسب وکار نوآورانه در حال ظهور هستند. صنایع کاملا جدیدی در حال شکل گیری می‌پاشند و همزمان صنایع قدیمی در حال فروپاشی هستند. شرکت های تازه وارد، رقبای پرسابقه را که برای بقا به شدت در حال بازآفرینی خود هستند، به چالش می‌کشند.

چند سوال مهم را قبل از هر کاری پاسخ دهید:

آیا ایده خود را به یک طرح تبدیل کرده اید؟ آیا ایده را به نگارش درآورده اید؟

این ایده قصد پاسخ به چه نیازی را دارد؟ ناکارآمدی یا نیازی که آن را هدف گرفته اید چیست؟

آیا ایده شما قابلیت اجرا دارد؟ به چه زیرساخت تکنولوژی برای پیاده سازی ایده شما نیاز است؟ آیا در حال حاضر امکانات لازم برای پیاده سازی ایده خود را دارید؟

برای زندگی به ماه رفتن ایده فوق العاده ای است ولی لزوما در حال حاضر امکان این کار برای همه وجود ندارد!

هدف نهایی اجرای ایده شما چیست؟ آیا این ایده صرفا فرهنگی است؟ آیا این ایده در راستای رسیدن به منافع مالی است؟ اگر این ایده فرهنگی است آیا منابع مالی لازم برای ساپورت مالی پلتفرم آنلاین خود را دارید؟ قطعا می‌دانید که یک پلتفرم آنلاین نیاز به پشتیبانی دارد، در این صورت آیا برنامه ای برای پشتیبانی ان دارید؟

آیا این ایده در شرایط فعلی جامعه، سیاست منطقه ای، حضور رقبا، تحریم، شرایط فرهنگی و یا اوضاع اقتصادی توسط جامعه قابل پذیرش است؟

ایا شما یک جامعه هدف مشخص دارید؟ آیا این جامعه هدف در فضای آنلاین فعال است؟ اگر این جامعه مخاطب در فضای آنلاین فعال است، پلتفرمی که بیشتر از آن استفاده می‌کند چیست؟

آیا خدماتی که شما قصد ارائه آن را دارید، در یک اپلیکیشن، بهتر به مخاطب منتقل می‌شود یا یک وبسایت انتخاب مناسب تری است؟

چه فردی قرار است ایده شما را اجرا کند؟ آیا قصد دارید خودتان برنامه نویسی یاد بگیرید یا قرار است به سمت شرکت نرم افزاری یا فریلنسر ها برای پیاده سازی ایده خود بروید؟

در مورد این مسئله مطالعه این دو پست از بلاگ نوژن را پیشنهاد می‌کنیم:

شرکت نرم افزاری یا فریلنسر انتخاب شما کدام است؟

برون سپاری پروژه نرم افزاری

دنیای آنلاین امروز نیاز به محتوای اختصاصی دارد، آیا امکان تولید محتوا برای پلتفرم خود را دارید؟

چطور قصد دارید ایده خود را به مخاطبان معرفی کنید؟ آیا نیاز به سرمایه گذار دارید؟ در این صورت نیاز است بیزینس مدل خود را تا حدی شکل داده باشید.

بوم کسب و کار استروالدر
مواردی که در این مدل کسب و کار می‌بینید سوالاتی هستند که باید پاسخ آن ها برای شما مشخص باشد

 

نقش نوژن به عنوان یک شرکت نرم افزاری

ما یک شرکت نرم افزاری هستیم، هدفمان ارائه مشاوره تخصصی و اجرایی کردن طراحی اپلیکیشن، طراحی سایت و یا پیاده سازی پلتفرم شما است!

روزانه درخواست های زیادی برای طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت سفارشی و یا ایجاد یک پلتفرم برای کسب و کار به سمت ما می‌آید. در بررسی این درخواست ها ۲ مورد به صورت خاص پررنگ هستند.

  • ایده هایی که بسیار قوی هستند و نیاز آن ها در جامعه به خوبی احساس می‌شود ولی منابع مالی لازم برای طراحی پلتفرم آنلاین آن وجود ندارد.
  • ایده هایی که به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته اند، امکان سنجی نشده اند و یا نیاز بازار در معادله آن‌ها بررسی نشده است.

این جاست که می‌بینید طراحی اپلیکیشن موبایل یا سفارش یک وبسایت اینترنتی به همین سادگی نیست!

در نوژن بعد از دریافت RFP یا نیازمندی های کارفرما، در صورتی که تمام موارد مشخص باشند، ما یک پروپوزال اختصاصی طراحی می‌کنیم. این پروپوزال برای پاسخ گویی به نیاز های کارفرما طراحی شده است و در صورتی که نیازهای کارفرما کاملا منتقل نشده باشند، واضح است که پروپوزال کمبود هایی خواهد داشت.

 فرم RFP یا درخواست پروپوزال چیست؟

قبل از اجرایی کردن ایده و یا صرف هزینه برای پیاده سازی یک پلتفرم آنلاین، بهتر است کسب و کار ها تمام نیاز های موجود، محدودیت ها و موانع را بسنجند تا فرایند طراحی سایت، ساخت اپلیکیشن موبایل و یا پیاده سازی پلتفرم آنلاین با مشکل مواجه نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

5 × 3 =