اینترنت اشیا IoT در  2020

اینترنت اشیا در عصر طلایی خود است. چه انتظاری از IOT در 2020 داریم؟

اکوسیستم اینترنت فقط به رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه محدود نمی شود. ظهور فناوری مانند اینترنت اشیا IoT، دستگاه ها را کارآمدتر و هوشمندتر کرده است. به طور خلاصه، IoT را می توان به عنوان سیستم دستگاههای درهم تنیده توضیح داد که می توانند داده ها را از طریق شبکه انتقال دهد. بدون اینکه نیاز به تلاش انسانی داشته باشد.

مدتی است که IoT نحوه عملکرد مشاغل را تغییر داده است. با این وجود، با تکامل مداوم در دنیای فناوری، پیشرفت های بیشتری صورت خواهد گرفت. سال 2019 یک سال استثنایی برای IoT بود که از نظر دستگاه های متصل، رشد بالاتر از حد انتظار را تجربه کرد.

در حقیقت، طبق گزارش  IoT Analytics ، دستگاه های فعال IoT در سال 2019 بسیار بیشتر از پیش بینی ها به حدود 9.5 میلیارد رسیده اند.  Vodafone اظهار داشته است که امروزه بیش از یک سوم شرکت ها از راه حل های IoT برای بهینه سازی فرآیندها، کاهش هزینه های عملیاتی، بهبود جمع آوری داده ها، ایجاد جریان جدید درآمد یا افزایش درآمد حاصل از آن استفاده می کنند.

McKinsey & Company پیش بینی کرده است که تا سال 2025، تاثیر کلی اقتصادی IoT می تواند به 11.1 تریلیون دلار برسد. از بخش هایی مانند اینترنت موبایل، اتوماسیون کسب و کار و فناوری ابری فراتر برود.

بنابراین، اجازه دهید با پیش بینی های مورد انتظار که ممکن است در زمینه IoT در سال 2020 شاهد آن باشیم، شروع کنیم.

پیش بینی توسعه IoT در سال 2020

IoT در 2020

در زیر 10 پیش بینی برتر برای اینترنت اشیا وجود دارد:

کمک به ظهور شهرهای هوشمند

هدف اصلی اینترنت اشیاء راحت تر کردن زندگی افراد است. شهرها مراکز اصلی جامعه ما هستند، جایی که حدود 60٪ از جمعیت جهان در آن زندگی می کنند. در محیط شهری، سرویس هایی که مردم استفاده می کنند می توانند به لطف راهکارهای IoT که در حال حاضر در بازار موجود است، به میزان قابل توجهی بهبود یابد. سیستم پارکینگ هوشمند نمونه ای فوق العاده از IoT است که در آن کاربر می تواند از طریق یک برنامه تلفن همراه مشاهده کند و پارکینگ اتومبیل را از طریق دستگاه خود مدیریت کند. بسیاری از شهرها در ایالات متحده وجود دارند که از دستگاه های IoT برای مدیریت چراغ راهنمایی و کنتور صورتحساب استفاده می کنند. مفهوم شهرهای هوشمند در حال حاضر در سراسر جهان پخش شده است و همچنان شاهد افزایش سالهای آینده خواهیم بود.

طبق تحقیق، پیش بینی می شود فرصت سالانه بازار فناوری اطلاعات برای شهرهای هوشمند حدود 34 میلیارد دلار باشد. IoT یکی از نیروهای محرک گسترش شهرهای هوشمند خواهد بود.

با افزایش جمعیت زمین، شهرهای هوشمند به بهبود استانداردهای زندگی کمک می کنند و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شوند.

امنیت

با رشد فناوری، نگرانی های امنیتی نیز رواج دارد. به خصوص برای IoT که فرصت های نامحدودی برای اشتراک داده ها ارائه می دهد. اگرچه اشتراک گذاری یک ویژگی منحصر به فرد این فناوری است، در عین حال، به عنوان یک تهدید امنیتی نیز محسوب می شود.

در سال 2020، شرکت هایی که فناوری IoT را به تصویب می رسانند، موظف هستند با مسدود کردن تمامی حفره های امنیتی، از حفاظت از داده اطمینان حاصل کنند.

امنیت همچنان یک نگرانی عمده برای کسانی است که امروزه در حال توسعه و استفاده از راه حل های اینترنت هستند. این امر با توجه به بیش از 100 میلیون حمله فقط در نیمه اول سال 2019 قابل درک است. بسیاری از کارشناسان همچنین معتقدند که استفاده از blockchain می تواند یک کلید برای دستیابی به امنیت بالاتر در IoT باشد.

اینترنت صنعتی اشیا (IIoT)

صنعت تولید اکنون متوجه شده است که راه حل های پیش بینی تعمیر و نگهداری، انرژی و منابع باعث افزایش بهره وری هستند و امکان بهینه سازی بیشتر منابع و فرایندها، کاهش هزینه های عملیاتی و بهبود ایمنی اپراتور را فراهم می آورد. اینترنت اشیا در صنعت موجب انقلابی در تولید با بهره وری بالا و هزینه کمتر شده است. تعدادی از شرکت ها با این فلسفه که ماشین ها بهتر از انسان ها کار می کنند و نتیجه بهتری ارائه می دهند از این فناوری جدید استفاده می کنند. از مزایای اینترنت اشیا صنعتی می توان به پیش بینی کردن نیازها و نقص در دستگاه ها  اشاره کرد.

تجزیه و تحلیل داده ها

پذیرش و استفاده از راه حل های IoT منجر به افزایش جمع آوری و انتقال انواع داده ها می شود. مدیریت و تجزیه و تحلیل این داده ها بیانگر ارزش افزوده واقعی است که IoT می تواند به ارمغان آورد. بنابراین تجزیه و تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نقشی مهم و تعیین کننده ای ایفا می کنند. تجربه به ما می گوید که دانستن چگونگی تجزیه و تحلیل و درک داده ها نیز یک عنصر اساسی برای مدیریت کارآمد یک شبکه است، به خصوص اگر این یک شبکه بزرگ باشد. به همین دلیل، IoT در حال تهیه راه حل هایی است که به زودی در دسترس قرار گرفته و قادر به پشتیبانی از مشتریان خود با این فعالیت ها هستند.

درست از زمان رونمایی از فناوری  IoT، اپلیکیشن های کاربردی برای تجزیه و تحلیل داده ها به طور گسترده ای وارد بازار شده اند. با پیشرفت بیشتر، متخصصان داده به طور فعال از IoT برای تجزیه و تحلیل داده استفاده می کنند.

ادغام IoT در استدلال داده به شرکت ها کمک می کند تا تصمیم های هوشمندانه تری بگیرند. همچنین نتایج موثری را برای ساده تر و آسان تر کردن زندگی انسانها ارائه دهند. همچنین، با کمک تجزیه و تحلیل داده ها، مشاغل می توانند استراتژی هایی را برای رشد هر چه بیشتر خود در آینده ایجاد کنند.

اینترنت اشیا
Image: Blue Planet Studio – stock.adobe.com

 IoT در بهداشت و درمان

مجموعه ای ازتجهیزات و اجزای پزشکی که از طریق اینترنت به شبکه سلامت متصل می شوند را با نام اینترنت اشیا پزشکی می ششناسند. تحقیقات پزشکی یکی از بخشهایی است که بیشترین سرمایه گذاری در آن انجام می شود و نوآوری ها فقط مربوط به داروهای جدید یا ایمپلنت های زیست پزشکی نیست. نظارت بر بیماری های مزمن با استفاده از دستگاه های هوشمند، مانیتورینگ بعد از عمل جراحی یا سیستم های هشدار دهنده زود هنگام برای بیماران در معرض خطر، ردیابی هوشمند و دستگاه های پوشیدنی، ابزارهای هوشمند پزشکی و تشخیصی برای پزشکان و دستگاه ها برای هوشمند کردن اتاق های بیمارستان همگی جز اینترنت اشیا پزشکی محسوب می شوند.. طبق گفته های فراست و سالیوان، پیش بینی می شود اینترنت اشیاء پزشکی IoMT تا سال 2021 به 72.02 میلیارد دلار برسد.

صنعت بهداشت و درمان شاهد پیشرفت های زیادی در چند سال گذشته از نظر دستگاه های قابل حمل مجهز به IoT و بهبود خدمات بیمارستان بوده است. به دلیل اتخاذ IoT در صنعت بهداشت و درمان، هم اکنون بیماران می توانند با کمک برنامه های بهداشتی موبایل سلامت خود را تحت نظر داشته باشند.

کاربردهای IoT در مراقبت های بهداشتی محدود به بیماران نمی شود. طیف گسترده ای از استفاده برای پزشکان، بیمارستان ها و شرکت های بیمه وجود دارد که می توانند از این فناوری استفاده کنند. از كاهش هزينه گرفته تا بهبود درمان و تشخيص سريع تر بيماري تا درمان پيشگيري كننده،IoT  در بخش مراقبت هاي بهداشتي روز به روز بیشتر پیشرفت می کند.

بدون شک IoT به صنعت بهداشت و درمان کمک می کند تا درآمد و هزینه های خود را مدیریت کند و در سال 2020 بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

IoT  در تولید

تولید یکی دیگر از بخش هایی است که IoT در آن نقش مهمی را ایفا می کند. جالب اینجاست که صنعت تجارت یا تولید بزرگترین کاربر دستگاههای IoT است و حدود 40% از این فناوری را به خود اختصاص می دهد.

به عنوان مثال، سیستم دستگاه های محاسباتی بهم پیوسته از حسگرهایی استفاده می کند که به افراد در تشخیص مسائل مربوط به سخت افزار کمک می کند. این امر باعث می شود که نیروی کار در کارخانه های تولیدی از نوآوری های پوشیدنی استفاده کرده و در مورد شرایط ایمنی و کار نقاط مختلف، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

در سال آینده پیشرفت های مختلفی در IoT به وجود می آید که امنیت محیط کار را بهبود می بخشد و به نظارت بر سهام و صرفه جویی در وقت کمک خواهد کرد.

اینترنت اشیا و تاثیر آن بر محیط زیست

سال 2019 سالی بود که در آن جامعه جهانی از تغییرات آب و هوایی آگاهی بیشتری پیدا کرده و این موضوعات وارد دستور کار دولت ها و شرکت ها نیز شده است. IoT می تواند نقش مهمی در مقابله با این چالش های جهانی و حفظ سیاره داشته باشد. در حقیقت، هنگام طراحی راه حل های IoT ، اهداف اقتصادی و بهره وری بالاتر با حفاظت از محیط زیست، با کاهش ضایعات و استفاده بهتر از منابع ترکیب می شوند. این مورد همچنین شامل راه حل هایی برای نظارت و محافظت از گونه های جانوری در معرض خطر و زیستگاه های آنها و همچنین راه حل های پیشگیری و مدیریت سوانح (سیل ، آتش سوزی ، بهمن) می باشد.

مدیریت انرژی و منابع با کمک IoT

همه ما از این واقعیت آگاه هستیم که به شدت نیاز به صرفه جویی در مصرف انرژی داریم. اما در اینجا ضعف نظارت بر مصرف انرژی مانع بزرگی است. در اینجا IoT می تواند برای غلبه بر چالش مدیریت انرژی و منابع مختلف دیگر، کمک شایانی کند.

با کمک اپلیکیشن های IoT فعال شده برای تلفن همراه، مصرف کنندگان می توانند بدانند که در صورت اتلاف برق چقدر از میزان طبیعی مصرف فراتر رفته اند. اگر یک اطلاعیه برای مدیریت منابع انرژی به کاربر ارسال شود، مطمئناً در صرفه جویی در مصرف انرژی کمک خواهد کرد. در ایران شرکت ایرانسل از این فناوری استفاده کرده است. به گفته آن ها هوشمندسازی مصرف انرژی به عنوان یک رویکرد کلی، نیازمند نظارت تقریباً پیوسته و کنترل یک به یک مصرف‌کنندگان است.

صنعت خودرو سازی هوشمند

پیشرفت صنعت خودرو در سال های آینده به لطف اتومبیل های خودمختار حتمی است. تکامل اتومبیل های بدون راننده از نظر ویژگی ها و کیفیت به مشتریان تعدد انتخاب بیشتری می دهد. همچنین ورود 5G  به اتومبیل ها کمک می کند تا برای تجزیه و تحلیل داده ها و سایر بینش های مهم سریعتر به دستگاه های IoT متصل شوند. اینترنت خودرو مانند اینترنت اشیاء موضوعی پیچیده است و برای توسعه ی ویژگی های اصلی  خود به سیستمی نیاز دارد که در نهایت تعادل خود را بر اساس تکنولوژی هایی که کاربردی و ارزشمند هستند به دست بیاورد.
سنسورها، پردازنده ها، اتصالات برق برای انتقال داده ها، دستگاه های موقعیت یابی، خطوط اتصال دیجیتال و آنالوگ برای پایان دادن به طراحی محصول، بخش های اصلی در اینترنت اشیا هستند.

در حال حاضر، اتومبیل های متصل 8٪ از سهم بازار جهانی IoT را در اختیار دارند و در سال 2020 نیز افزایش می یابد.

تاثیر اینترنت اشیا بر فروش

فروشندگان قبلاً از IoT برای بهتر کردن تجربه مشتری، کاهش هزینه ها و افزایش عملکرد کلی استفاده می کنند.

فناوری IoT در حوزه فروش تا پایان سال 2020 به بیش از 35 میلیارد دلار خواهد رسید. در زیر برخی از کاربردهای IoT در صنعت فروش آمده است:

  • نظارت بر رضایت مشتری
  • زنجیره تامین و تدارکات
  • نظارت بر ایمنی مواد غذایی
  • پیگیری دارایی و موارد دیگر

در پایان

IoT تغییر قابل توجهی را در کاربران و همچنین مشاغل ایجاد می کند. با پیشروی اینترنت اشیا، می توان انتظار داشت که IoT دنیای تمام صنایع را تغییر دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

1 × 4 =