کاهش هزینه‌های کسب و کار با برون سپاری

چگونه با برون سپاری در هزینه‌ توسعه و طراحی وب‌ سایت صرفه‌جویی کنیم؟

برون سپاری چیست؟

برون سپاری واگذاری انجام فرایند ها یا فعالیت‌های داخلی کسب و کار‌ها به تامین کننده خارجی تحت قرار داد مشخص است.

برون سپاری هر فعالیتی در سیستم  مانند مدیریت شبکه، پشتیبانی از سرور ها، بازاریابی، گرافیک و یا طراحی سیستم‌های آنلاین را شامل می‌شود. برون سپاری این روز‌ها یک موضوع داغ است. مزایای غیر‌قابل‌انکار برون‌سپاری، سبب گرایش استارتاپ‌ها، به‌خصوص مدل‌های نو‌پا به سمت این راهکار بیزینسی شده است.

چرا برون سپاری کنیم؟

صرفه جویی در هزینه و بهره‌وری از تمام امکانات

    1. صرفه جویی در هزینه ها
      برون‌سپاری پروژه ها، به طور خاص در دسته‌ی توسعه سامانه‌های نرم افزاری نظیر وبسایت و اپلیکیشن، مجموع هزینه‌های آن از هزینه کلی استخدام فرد مورد نظر کم‌تر است.
    2. تمرکز بر فعالیت اصلی کسب و کار
      با برون سپاری و خارج کردن وظایفی که در راستای هدف اصلی شرکت نیست – مثلا طراحی وب‌سایت در شرکتی که فیلد کاری‌اش صنایع دستی است – صاحبان کسب و کار می‌توانند تمرکز اصلی خود را بر هدف مجموعه و را‌ه اندازی بی دغدغه بخش‌های اصلی آن بپردازند.
    3. نبود تخصص لازم در سیستم
      به طبع همه‌ی صاحبان کسب و کار‌ها اطلاعات لازم و تخصصی جهت نظارت بر فعالیت توسعه دهندگان بومی سازمان خود را ندارند و در نتیجه بیشتر در معرض مواجهه با مشکلات مسیر توسعه داخلی اپلیکیشن و وبسایت در کسب و کار خود هستند.
    4. ایجاد فرصت برای استعداد ها
      برون سپاری باعث معرفی جوان‌ها و کسب و کار‌های این حوزه به فیلد‌های جدید می شود.
    5. تبدیل هزینه های ثابت به متغیر
      حذف خیلی موارد ثابت مانند حقوق کارمندان، هزینه های دفتر و بیمه باعث از بین رفتن سربار هزینه‌های ثابت و فشار مالی آن بر کسب و کار می‌شود.
    6. بهبود کیفیت
      با توجه به این که فرد انجام دهنده پروژه در گیر راه اندازی کسب و کار نیست و با تمرکز بالاتری و تخصص بالا میتواند به فیلد مورد نظر بپردازد و خروجی کار را با کیفیت بالا تحویل دهد.
    7. افزایش ظرفیت نوآوری
      استفاده از استعداد های جدید و ایجاد انگیزه در قشر‌های مختلف جامعه، ظرفیت نوآوری را هم در محیط و هم در کسب و کار افزایش می دهد.

چرا برون سپاری نکنیم؟

  1. وابستگی به یک سازمان خارجی
    در اثر برون سپاری، گسترش کسب و کار شما برای مدت طول عمر سامانه به کسب و کار یک سازمان دیگر گره می خورد و اگر تیم توسعه وبسایت و اپلیکیشن، نا‌آگاهانه انتخاب شوند، مشکلات جدی برای کسب و کار شما پیش ‌می‌آید.
  2. افشای اطلاعات داخلی مجموعه به یک سازمان خارجی
    برای توسعه وبسایت و اپلیکیشن، شما اطلاعات و دسترسی هایی را به یک سیستم خارجی می‌دهد که در صورت مطمئن و قانونی نبودن آن سیستم، ممکن است کسب و کار شما با مشکلاتی رو به رو شود.
  3. القای حس عدم امنیت شغلی به کارمندان
    در برخی موارد که برون سپاری هوشمندانه انجام نشود، به کارمندان این حس القا می‌شود که یک نیروی خارجی و (غیر قراردادی!) می توانند هر لحظه جای آن‌ها را نیز اشغال کند.

برون سپاری چه مراحلی دارد؟

مرحله اول: مشخص کردن نیاز و تحلیل کامل و دقیق آن ( تبادل فرم درخواست پروپوزال)

ابتدا نیاز سازمان را مشخص کرده و آن را به زبان ساده بیان کنید.

بعد از شناسایی نیاز آن را تحلیل کنید تا همه ابعاد آن ارزیابی شوند و نیاز به برون سپاری مشخص باشد.

اگر نیاز شما، به اسرار درونی سازمان‌تان لینک شده است، احتمالا در مسیر برون سپاری نیازمند تعامل متداوم با تیم توسعه وبسایت یا اپلیکیشن خود هستید.

فرآیند‌های کلیدی و یا محرمانه شرکت را طوری در نیازمندی‌ها بگنجانید که در فاز‌های بعدی انجام پروژه بیان شوند تا در این مدت شناخت کافی از پیمان‌کار طرح پیدا کنید.

مرحله دوم: ارزیابی تامین کنندگان بالقوه

زمانی که به این مرحله رسیدید، با انبوهی از پیمان‌کارانِ ثبت شده و حقوقی، فریلنسر های حقیقی و (بی پشتیبانی!)، شرکت‌های ۳ تا بخر ۴ تا ببر و در نهایت هلدینگ‌های نجومی مواجه خواهید شد که هرکدام قیمت های متعدد ( از قیمت بستنی عروسکی تا بنز!) و زمان‌های تحویل گوناگونی ( از یک‌ساعت تا یک سال!) را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

ولی کورکورانه انتخاب نکنید، پیدا کردن تامین کننده مناسب هم کیفیت اجرای پروژه شما و هم  بهینه خرج شدن پول‌تان و صرف جویی زمانی را تضمین می کند. دو اصل را فراموش نکنید:
۱) هیچ ارزانی بی حکمت نیست!
۲) هیچ گرانی بی حکمت نیست!

تامین کننده مناسب را چگونه انتخاب کنیم؟

مواردی که در انتخاب تامین کننده مناسب مطرح هستند را برای شما نام می‌بریم.

۱- ارزیابی تیم فنی و توسعه دهندگان پیمان‌کار

آیا شرکت مورد نظر رزومه‌ای از خود ارائه داده است؟ و یا توضیحات و شفافیت کامل را هنگام توضیح مراحل اجرای پروژه با شما داشته است؟

۲- ارزیابی میزان همکاری و بررسی دقیق پروپوزال ارائه شده

قرارداد تا چه حد دقیق به فرایند اجرای پروژه پرداخته است؟ آیا بند های مشخصی در قرارداد برای مطلع ساختن شما از مراحل اجرای پروژه وجود دارد؟ در مورد شرکت‌های دیگر اطلاعی نداریم ولی در نوژن پروپوزال‌های ارائه شده تماما منحصر به فرد بوده و برای تنظیم آن ۳ تا ۷ روز زمان صرف می‌شود!

۳- تله‌ی مبلغ پایین و قیمت پشتیبانی!

شرکت به چه صورت قصد پشتیبانی از پروژه نهایی را دارد؟ هزینه‌های پشتیبانی را پیش از شروع پروژه جویا شوید.

۴- حس و حال مسئولی که با شما قرار داد را می‌بنند!

شوخی نمی‌کنیم!…. حس و حالی که طرف قرارداد به شما می‌دهد تا زمان تحویل گرفتن پروژه با شما همراه خواهد بود. با دقت طرف قراردادتان را انتخاب کنید. شما باید برای مدت توسعه یکدیگر را درک کنید!

۵- عادلانه پروپوزال‌ها را بررسی نمایید و نیازمندی‌ها را دقیق بیان کنید!

برای درک بهتر مثالی در ادامه می‌آوریم:

کارفرما: یک وبسایت و اپلیکیشن برای یک پلتفرم فروش می‌خواهم!

در شرکت X: قالب آماده فلان سایت و لی‌اوت آماده فلان اپ رامجددا بررسی کرده و با تلاش فراوان به خواسته‌های کارفرما نزدیک می‌کنیم  و به قیمتی برابر با ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان خواهیم فروخت.

شرکت Y: بر بستر اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌هایی که پیش‌تردر شرکت توسعه داده شده است، تا حدود زیادی زحمت Customize کردن را کاسته و با قیمتی برابر با ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان خواهیم فروخت.

شرکت  Z: طراحی اپلیکیشن یا وبسایت به نحوی که مرز‌های خلاقیت را جا به جا کرده و با تعبیه دکمه‌ای در اپ، قابلیت داون کردن تمام سرور‌های ناسا را نیز ارائه می‌دهد. این شرکت احتمالا استعلام قیمتی معادل جرم زمین خواهد داشت!

شرکت نرم افزاری Ace : پس از بررسی دقیق نیازمندی‌های ارائه شده، تحلیل پروژه و محاسبه نفر ساعت اجرایی آن، ۲ الی ۳ ورژن را بر اساس فاکتور‌های مختلفی مانند فورس زمانی، کاهش‌ هزینه و زیرساخت گسترش پذیر، در پروپوزال ارائه می‌دهند.

حرفی از خود : «بهای توسعه‌ی اختصاصی سامانه‌ها در شرکت نرم افزاری Ace با شرکت‌های X، Y و Z قابل مقایسه نیست. چرا که هیچگاه کیفیت را فدای مباحث مالی و خلاقیت را فدای کمبود بودجه نباید کرد.»

حرف آخر…

مشخص است که مانند هر راهکار بیزینسی دیگری، برون سپاری صد در صد جواب گو نیست و ایراداتی هم دارد. شرایط اقتصادی، وضعیت استخدام و خیلی عوامل دیگر در کارایی یک راهکار بیزینسی دخیل هستند. در شرایط فعلی اقتصادی، نکات کلیدی متعددی برای بهبود فرایند سازمانی کسب و کار‌ها مطرح می‌شود.

–       بهبود عملکرد عملیاتی

–       دسترسی به تجربیات و مهارت های به‌روز

–       شتاب بخشی به فرایند توسعه

–       صرفه جویی در هزینه های جانبی

–       استفاده از مهارت‌های نیرو‌ی انسانی خبره

–       کاهش مشکلات مرتبط با کارکنان ( استخدام، مزایا، اخراج و …)

قرارداد های برون‌سپاری در چنین شرایطی بهترین راهکار هستند، البته در صورتی که پیمان‌کار، شرکتی معتبر و متعهد باشد و تحویل پرو‌ژه را تضمین کند!

در رابطه با مزایای برون سپاری به شرکت نرم افزاری در مقاله بلاگ نوژن به نام برون‌سپاری پروژه نرم افزاری و استفاده از خدمات یک شرکت نرم افزاری بیشتر بخوانید.

 

3 دیدگاه

  1. سلام
    لطفا اگر دربخش برنامه نويسي موبايلي فعاليت داريد ارسال اطلاعات نماييد . ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

5 × یک =