بلاک چین و تحول صنعت موسیقی

تکنولوژی بلاک چین در صنعت موسیقی

بلاکچین در حال شیفت دادن بازوهای قدرت در صنعت موسیقی از واسطه ها به سمت هنرمندان است. تکنولوژی بلاکچین با تمامی راهکارهایی که به صنعت اطالعات ارائه می‌ دهد، توانایی ایجاد یک بازار آزاد مالی دارد. طبیعتا این حرکت منجر به تحول زندگی بسیاری در جهان به خصوص در اقتصاد های در حال توسعه می‌شود. با این که پتانسیل تکنولوژی بلاک چین مشهود است، هنوز هم در میان فعالان حوزه بیت کوین یا رمزارز، این تکنولوژی همچنان محدود به صنعت پولی می‌باشد.

دفتر کل توزیع شده یا Distributed Ledger System در کنار بیت کوین یک کاربری قدرتمند در حوزه پول و مزایا ایجاد کرده است. در این سیستم، ارزش یا Value قابلیت انتقال دیجیتالی بدون درگیری واسطه ها و یا ریسک نسخه برداری دارد. چرا که مالیکت در این سیستم قابل اثبات و مشهود است. همین سیستم، قابلیت اجرایی در بسیاری صنعت های دیگر به جز صنعت مالی نیز دارد.

در این مقاله صنعت موسیقی که بیشتر در تصاحب کمپانی های بزرگ بوده است را زیر ذره بین قرار می‌دهیم. رواج اینترنت و به دلیل آن معرفی سامانه هایی مانند نپستر، ساندکلاد و امروزه اسپاتیفای این صنعت انحصاری را تا به اندازه ای تغییر داد. بلاک چین این روزها قدم عظیم تری در راستای تحول این صنعت و پررنگ کردن نقش تولید کنندگان موسیقی ( Creators) و همچنین شنوندگان برداشته است.

تکنولوژی بلاک چین، استریمینگ موسیقی و رویالتی

نقش بلاک چین در تحولات صنعت موسیقی چیست؟

یکی از مهم ترین نقش هایی که بلاک چین در این صنعت ایفا می‌کند، حذف واسطه ها از فرایند فروش موسیقی و استریمینگ آن است. در شرایطی که پلتفرم های استریمینگ موسیقی، نحوه دستیابی مخاطبان به موسیقی مورد علاقه‌شان را تغییر داده اند، آن را در دسترس تر کرده و درنتیجه مدل جدیدی از واسطه ( intermediation) بین شنونده و آرتیست ایجاد کرده اند.

معرفی سیستم های استریمینگ، بهبودی بر شرایط گذشته صنعت موسیقی و سال های ابتدایی اینترنت بود. چرا که فرصتی برای دستیابی مخاطبان به موسیقی با هزینه معقولانه و ساده تر ایجاد کرد، به همین دلیل مسائلی مانند piracy و دانلود غیرمجاز آثار موسیقیایی به ندرت کمرنگ تر شدند. هنرمندان در این پلتفرم ها ساده تر می‌توانستند رویالتی یا حق اثر خود را دریافت کنند و به همین دلیل ارتباط بین آرتیست و کاربر شکل دیگری به خود گرفت.

مانند هر سیستم دیگری، این سیستم نیز ایراداتی در حوزه تقسیم عادلانه و منصفانه حق تالیف آثار داشت. دلایل زیاد ولی مشخصی برای ناهمخوانی بین پرداخت ها وجود دارد، مانند ژانر موسیقی آرتیست و کشوری که استریمینگ هنرمند از آن انجام می‌شود. توزیع رویالتی آثار در صنعت موسیقی یک نمودار پارتو است که در آن تعداد کمی از هنرمندان بخش زیادی از استریمینگ موسیقی و در نتیجه رویالتی های موجود را در اختیار دارند.

نمودار پارتو در اصل کسب و کار

نمودار پارتو یک اصل مهم در کسب و کار است که بر اساس اصل پارتو ایجاد می‌شود. این اصل نشان می‌دهد هنگامی که تعدادی از عوامل بر یک وضعیت تاثیر می گذارد، علل و عوامل اندکی منجر به تأثیرات زیادی خواهند شد. بیان دیگر این اصل در قانون ۸۰/۲۰ دیده می‌شود.

بلاک چین در استریمینگ موسیقی

پلتفرم های استریمینگ موسیقی بر مبنای بلاک چین با هدف حل ناکارآمدی های به وجود آمده در پرداخت حق هنرمندان در حوزه استریمینگ موسیقی به وجود آمدند. به عنوان مثال پلتفرم OPUS از دو شبکه peer-to-peer برای از بین بردن واسطه ها و ایجاد یک پلتفرم غیر متمرکز استفاده می‌کند. تمامی زیرساخت های پیچیده و مبتنی بر بلاک چین OPUS به منظور فراهم کردن فرصت پرداخت آنی به هنرمندان در صورت دانلود یا استریم آهنگشان می باشد.

پس در این پلتفرم با استفاده از مفاهیم داده محور بلاک چین، هنرمند با دارا بودن حق انحصاری بر روی محتوا‌یی که به نامش ثبت شده است، می‌توانند در یک سیستم پرداخت توزیع شده رویالتی را دریافت کند. همچنین در راستای حفظ عدالت در پردماخت ها، هنرمندان می‌توانند تقریبا تمامی هزینه پراخت شده توسط اشتراک کاربران پرمیوم و همچنین هزینه تبلیغات پرداخت شده از جانب کاربران رایگان را نیز دریافت کنند.

بلاک چین به دنبال ساده سازی صنعت پیچیده موسیقی

فعالیت هنرمندان کوچک تر که هنوز به محبوبیت جهانی نرسیده اند در صنعت موسیقی محدود به بودجه مالی است. چنین هنرمندانی نیازمند پشتوانه های حقوقی هستند تا بتوانند اوضاع مالی خود را پایدار نگه دارند. به زبان ساده تر، هنرمندی که هنوز به شهرت همگانی نرسیده است ولی آثاری زیبا تولید می‌کند، اگر قانون یا پلتفرمی از او حمایت نکند همیشه ضعیف خواهد ماند و آثار موسیقیایی او در خطر کپی یا دزدی می ماند.

تکنولوژی بلاک چین یک دفتر حساب مجازی را ایجاد می‌کند. این دفتر درواقع یک دیتابیس گسترده از هنرمندان، آثار هنری آن‌ها و همچنین رویالتی آن هاست. داده ها در این پایگاه داده به صورت مشترک قرار دارند. و هر کس در این شبکه گسترده کپی مشابهی از آن داده را در اختیار دارد. به همین دلیل امکان دزدی و یا کپی از این پایگاه داده پایین است. تصور کنید که همه بدانند در یک برگه از این دفترچه چه ریز عملکردی نوشته شده است، طبیعتا با تغییر هر خط از این دفتر تمامی اعضایی که دسترسی به آن دارند متوجه می‌شوند و می‌توانند آن را پیگیری کنند.

با بلاک چین سیستم های توزیع اطلاعاتی Information Distribution توانایی فراگیر کردن اطلاعات ( موسیقی) را خواهند داشت و به دلیل ساختار بلوکی آن و همچنین شفافیت داده ها، خطر کپی کردن اطلاعات و دزدی را از بین خواهند بود.

بلاک چین و پتانسیلی فراتر از بیت کوین

محدودیت تکنولوژی تنها به دلیل محدودیت رویاپردازی انسان ها می باشد. زمانی که بلاکچین ایجاد شد، تصور صنایع بر این بود که این تکنولوژی محدود به حوزه مالی خواهد بود. ولی منطق حساب و کتاب تنها مربوط به جابه جایی پول نمی شود. زمانی که به نیاز دنیای امروزی به شفافیت و در دسترس بودن همگانی اطالعات فکر کنیم، به سادگی می‌توانیم درک کنیم که چطور اطالعات می‌تواند به جای ارز در شبکه بلاک چین توزیع شود.

در هر بلاک از زنجیره بلاک چین اطلاعات ذخیره می‌شوند، به دلیل وجود هش یا رشته متن های رمزگذاری شده این اطلاعات privacy خود را حفظ میکنند و تمامی افرادی که امکان دسترسی به این شبکه توزیع دارند می‌توانند از اطالعات بلوک ها استفاده کنند.

با توجه به این که داده های بلاک چین در کامپیوتر یا سرور خاصی ذخیره نمیشوند و همچنین با گسترش فناوری های ابری، هر سیستمی که به این شبکه متصل شود می تواند نسخه ای از اطالعات را دریافت کند. به همین دلیل تراکم بی رویه اطلاعات غیر ضروری روی سیستم ها توسط پلتفرم های استریمینگ نیز از بین می‌رود.

دنیای دیجیتال و بلاک چین در حال حاضر رابطه سستی با یکدیگر دارند با این که کاربرد های گسترده بلاک چین از هیچ کس پنهان نیست. با وجود غیر متمرکز یا Decentralized بودن این فناوری هنوز هم در برخی امور نیاز به تکیه به نهاد ها و سازمان های متمرکز دیده می‌شود.

پیش بینی می‌شود که با فراهم شدن زیرساخت های توسعه دیجیتال و هوش مصنوعی، از وابستگی کمرنگ تر شود و بلاک چین توانایی درخشش بیشتری در این حوزه ها داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

4 + شانزده =