بوم کسب و کار چیست؟ آشنایی با خلق مدل کسب و کار استروالدر

بوم کسب و کار چیست؟

بوم کسب و کار یا Business Model Canvas، توسط الکساندر استروالدر ابداع شد. در مقدمه این کتاب و تعریف مدل کسب و کار آمده است که :

این مفهوم ( مدل کسب و کار) میتواند تبدیل به زبان مشترکی برای توصیف و بهبود آسان مدل های کسب و کار شده و در خلق گزینه های استراتژیک جدید به شما یاری رساند.

بدون وجود چنین زبان مشترکی، به چالش مفروضات مدل کسب و کار یک شرکت و دست یابی به نوآوری نظام مند با مشکل مواجه می‌شود.

زندگی امروز ما تحت تاثیر یک اقتصاد جهانی است که سرعت بالایی در تغییر و تحول دارد.

در این اکوسیستم، ایده ناب امروز یک فرضیه منقضی شده در روز بعد است.

زمانی، رقابت و عملکرد شرکت ها بر پایه کالا، خدمات، تکنولوژی و قیمت بود. ولی امروز، با توجه به تغییرات پرسرعت بازار، کسب و کار ها نمیتوانند ریسک پیروی از مدل های قدیمی را داشته باشند.

خیلی ساده، شرکت ها و کسب و کارهایی که امروز از چالش های اقتصادی و فرهنگی گذشته اند و به عنوان کسب وکار های پایدار یا موفق شناخته می‌شوند، یک ویژگی منحصر به فرد و مشترک دارند؛ یک بیزینس مدل موفق!

کسب و کار های امروزی برای جلوگیری از منحل شدن و یا شکست کامل، باید تصویر خود را تغییر دهند. به نحوی در فرایند های خود خلاقیت را جایگزین پیروی از مدل های سنتی کنند و یا به دنبال بازار های جدیدی برای فعالیت باشند.

یا با یک تعریف ساده تر، کسب و کار ها برای ادامه حیات باید خود را با تحولات اقتصادی، شرایط جامعه و مناسبات فرهنگی تطبیق دهند!

این حرف شاید زمانی، یک ادعای انگیزشی محسوب می‌شد ولی امروز، در شرایط ناهمگون اقتصادی و چالش های متعددی که در اکوسیستم کسب و کار رخ می‌دهد، یک اصل است.

نوآوری در مدل های کسب و کار موضوع جدیدی نیست. از ابداع کارت های اعتباری برای پرداخت مشتریان وفادار، اجاره کردن ماشین های صنعتی به جای خرید یا ساخت آن، تا استفاده از تکنولوژی های نوین برای پیش بینی رفتار مشتری، کسب و کار ها سال‌هاست که به دنبال نوآوری هستند.

ولی سرعت در انتطباق و تحولی که امروزه بازار در معرفی نوآوری های جدید می‌طلبد، مانند گذشته نیست. زمانه عوض شده است و مدل های سنتی در بازار نوآور امروزی جوابگو نیستند.

به همین دلیل، شرکت ها و کسب و کار هایی که از ابتدا به دنبال ایجاد یک الگوی نظام‌مند و اثربخش هستند تا استراتژی های درون سازمانی و برون سازمانی را پایه ریزی کنند، در بازار رقابتی امروز، یک کارت برنده دارند.

مدل کسب و کار، منطق شرکت در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش را توصیف می‌کند.

در بوم کسب و کار، ۹ جز اصلی وجود دارند، که به بررسی منطق و چگونگی کسب درآمد شرکت می‌پردازند. این اجزا در چهار موضوع کلی مانور می‌دهند. مشتری، ارزش پیشنهادی، زیرساخت و پایداری مالی.

در واقع بوم کسب و کار یک مدل سازی ساده ولی جزئی از استراتژی سازمان برای ایجاد یک تعامل منطقی بین ساختار‌، فرایند و سیستم سازمانی است.
در ادامه این مقاله به بررسی تک تک اجزا بوم کسب وکار می‌پردازیم.

دسترسی سریع:

ارزش پیشنهادی | بخش مشتریان | شرکای کلیدی | ساختار هزینه | جریان درآمدی | فعالیت های کلیدی | کانال | ارتباط با مشتریان | منابع کلیدی  | دانلود بوم کسب و کار

 

ولی ابتدا کمی از اهمیت و ضرورت وجود بوم کسب و کار برای هر شرکت، سازمان یا کسب و کار ( چه محدود یا بین ‌الملل) می‌گوییم.

اهمیت بوم کسب و کار در فرایند ها

ابتدا به یک مثال ساده را ببینیم، سه تا چهار دهه پیش را تصور کنید.

  1. در آن زمان یک فروشنده، کالایی برای فروش داشت، او برای کالای خود قیمت مشخصی داشت، هزینه لازم برای تامین آن کالا مشخص بود و سود او نیز از محل فروش تامین می شد. رقبای او کم بودند، یا اگر بودند ضرری به کسب و کارش نمی‌زدند، تا زمانی که وارد محوطه فروش او ( خیابان، ساختمان یا حتی شهرش) نمی شدند.
  2. تولید کننده، کارگاهی مشخص داشت. محصولی خاص را تولید می کرد، منابعش را از فردی تامین می‌کرد. هزینه ها عموما ثابت بودند و کانال های عرضه او کاملا مشخص.
  3. ارائه دهنده خدمات، خدمات خاصی را به گروهی خاص ارائه می‌کرد. مثلا لوله کش، خدمات لوله کشی را به یک سازنده ساختمان خاص ارائه می داد. لوله کش ها کمتر رقیب هم بودند، چرا که تعدادشان زیاد نبود. مزدشان ثابت وهزینه هایی که می‌کردند محدود ولی مشخص بود!

در چند دهه قبل، تقابل عرضه و تقاضا مفهومی مشهود بود. بازار رقابت، پرچالش نشده بود و نیاز های مردم تغییر نکرده بود!

به زمان حال حاضر برگردیم:

الگوی کسب و کار امروزی تغییر کرده است، عوامل متغییر بسیاری در مسیر فعالیت یک کسب و کار وجود دارد. ۳ سوال اصلی برای هر کسب و کار به جای خود باقی است:

  • چه می‌فروشید؟
  • چند می‌فروشید؟
  • چه سودی دارید؟

ولی در صورتی که قصد معرفی، جذب سرمایه و حتی پیشبرد فرایند های عادی کسب و کار را داشته باشید سوال های دیگری نیز مطرح می‌شوند:

  1. به چه کسی می‌فروشید؟
  2. مشتریان را چطور پیدا می‌کنید؟
  3. با مشتریان چطور ارتباط برقرار می‌کنید؟
  4. درآمد شما از چه طریقی است؟
  5. منابع مالی از کجا تامین می‌شود؟
  6. کالای خود را از کجا تامین می‌کنید؟
  7. با چه روش هایی می‌فروشید؟
  8. فروشگاهتان کجاست؟ چرا فروشگاه‌ شما فلان جا است؟

و صد ها سوال دیگر که در جوابشان سوالات جدیدی نیز مطرح می‌شود.

در وضع کنونی مدل های کسب و کار متفاوتی در یک بازار به رقابت می‌پردازند و مرزهای بین صنایع در حال محو شدن یا از بین رفتن است.

بوم کسب و کار، یک مدل سازی دقیق از فرایند های کاری شما و مدل درآمدیتان است.

ورودی ها را به عنوان پارامتر اولیه دریافت می‌کند و خروجی لازم برای یک استراتژی موفق را به شما می‌دهد. احتمال ریسک و هدررفت سرمایه کاهش می‌یابد. میزان سودآوری کسب و کار مشخص می‌شود. پلن های بازاریابی و ترویج ( پروموشن محصول / خدمات) طراحی می‌شود. در نتیجه به سادگی می‌توانید کسب و کار را گسترش دهید یا سرمایه گذار جذب کنید.

اهمیت بوم کسب و کار در یک سوال کلی خلاصه می‌شود& سوالی که زیاد آن را می‌شنوید:

آیا ایده شما در ساختار کسب و کار ارزش اجرایی دارد؟

احتمالا این سوال، در عین اهمیت، دردناک هم باشد. ماهیت بیزینس، شوخی بردار نیست. ایده ها، باید قابلیت اجرایی داشته باشند.

از مقاله ایده و بوم کسب و کار بلاگ نوژن

طراحی بوم کسب و کار

هر شرکت یا کسب و کار موفقی در بازار امروزی، یک بوم کسب و کار اختصاصی و منحصر به فرد دارد.

تقلید از کسب و کار ها یا به عبارت دیگر تقلید از مدل کسب و کارشان، منجر به نتیجه یکسانی نخواهد شد. چرا که اجزای بوم کسب و کار در هارمونی با یکدگیر و در تعامل نزدیک با هم تعریف می شوند.

نوآوری در مدل کسب و کار، نوآوری در فراینده ها و ناب بودن ایده را نشان می‌دهد. نوآوری در کسب و کار یعنی خلق ساز‌ و کار های جدید برای خلق ارزش و کسب جریان درآمدی متمایز!

پیروی از مدل های سنتی و یا تقلید کورکورانه قسمتی از کسب و کار های موفق، ارزشی برای کسب و کار خلق نمی‌کند و تنها ان کسب و کار را در مواجهه با چالش های بازار تضعیف خواهد کرد.

بوم کسب و کار از ۹ قسمت تشکیل می‌شود. تکمیل هر از یک از این قسمت ها، به طراحی محیط مدل کسب و کار و تدوین استراتژی های آن کمک می‌کند.

بوم کسب و کار نمایی عموما یکسان و مشابه تصویر زیر دارد. که می توانید این تصویر را برای استفاده دانلود کنید.

بوم کسب و کار استروالدر نوژن

ارزش پیشنهادی | Value Proposition

چرا مشتری باید شما را انتخاب کند؟

در این بازار پر رقابت، چه ویژگی ای شما یا محصولتان را اینقدری خاص می‌کند، که مشتریان به جای بقیه به سمت شما بیایند؟

ارزش پیشنهادی دلیلی منطقی برای ترجیح یک شرکت نسبت به سایر شرکت ها توسط مشتریان است. بوم کسب و کار، بر ارزش پیشنهادی کالا یا خدمات یک شرکت تاکید بسیاری دارد. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition، نقطه تقابل کالای شما و ایجاد انگیزه خرید در مشتری است.

محصولات می‌توانند یک یا بیشتر ارزش پیشنهادی داشته باشند. ولی ثبت آن با دقت بالا و مسئولیت پذیری نسبت به محصول در بوم کسب و کار مهم ترین مسئله است.

اغلب، شرکت های نوپا و استارتاپ ها در طرح ارزش محصولات یا خدمات‌شان کم‌کاری می‌کنند، یا قادر به بیان یک ارزش ملموس و با ارزش نیستند. دلیل این اتفاق تمرکز زیادی است که کارآفرینان بر بحث ( ایده) و ( ایده پردازی) دارند.

نکته مهم اینجاست که هر ایده ای باید در بازار تست شود، ارزیابی شود و ارزش اجرایی آن در مراحل بسیاری سنجیده شود. کارآفرینان و برخی نو آوران با تمرکز بیش از حد بر خلق یک ایده ناب، نسبت به بازار و خواسته های مخاطبان هدف آن ایده بی توجه می‌شوند. در نتیجه محصولی بر اساس ایده خلق می‌شود، که یا گنجایش‌اش در بازار نیست، یا مشتریان تمایلی نسبت به خریدش ندارند چرا که درکش نمی‌کنند.

محصولات و ایده های جدید در پاسخ به ناکارآمدی های موجود در بازار خلق می‌شوند. اولین و مهم ترین ارزش پیشنهادی هر محصولی توانایی آن محصول در رفع یک ناکارآمدی است!

ارزش پیشنهادی در بوم کسب و کار

پس در طرح ارزش های محصولاتتان دست و دلباز باشید؛ تازگی، عملکرد متفاوت محصول، سفارشی سازی، طراحی، قیمت و دسترسی تنها بخشی از ویژگی هایی هستند که یک محصول جدید می‌تواند داشته باشد.

سعی کنید از دید مصرف کننده به محصولتان نگاه کنید و بدون قضاوت آن را بررسی کنید.

بخش مشتریان| Customer Segment

کسب و کار برای چه کسانی ارزش خلق می‌کند؟ تارگت شما یا بازار هدف شما چه کسانی هستند؟

بخش مشتری، افراد / سازمان‌هایی است که شرکت یا کسب و کار قصد دستیابی و یا ارائه خدمت و کالا به آنان را دارد.

هیچ شرکت یا کسب وکاری، نمیتواند بدون مشتریان سود آور در بلند مدت دوام داشته باشد. فروشگاهی را تصور کنید که ۱۰۰۰ بازدید کننده در روز دارد ولی هیچ یک از این بازدیدکنندگان خریدی از او نمی‌کنند. آینده این فروشگاه، چه آنلاین باشد یا فیزیکی، در صورت تغییر ندادن مدل کسب و کارش چه خواهد بود؟

بسته به مدل نگارش بوم کسب و کار، بخش مشتری می‌توانند به صورت های متفاوتی ثبت شود. تمام مشتریانی که ممکن است مشتری مستقیم یا غیر مستقیم کسب و کار شما باشند باید در این بخش ذکر شوند.

در صورتی که مشتریان شما در گروه های متفاوتی قابلیت دسته بندی دارند، باید به صورت مجزا در این دسته بندی ذکر شوند.

به عنوان مثال شما در فروشگاه آنلاین خود محصولاتی ارائه می‌دهید که از یک سو، دانش آموزان دبیرستانی خریدار آن هستند و از سوی دیگر، خود دبیرستان ها نیز می‌توانند از شما خرید کنند. نیاز هر یک از این مشتریان به صورت مجزا می‌توانند پیشنهادی خاص داشته باشد. دسترسی به آن ها از کانال های متفاوتی صورت می‌گیرد و مدل ارتباطی با آن ها نیز باید خاص همان گروه باشد. دانش آموزان در حجم کمتری از شما خرید می‌کنند و سود آوری فروشگاه از این محل با سود آوری از محل دبیرستان ها که به صورت عمده خرید می‌کنند نیز متفاوت است.

پرداخت پول از سمت دانش آموزان در حجم محدود تر و فواصل زمانی انجام می‌شود ولی دبیرستان ها ممکن است در دفعات بیشتر و مبلغ بالاتری از شما خرید کنند.

تصمیم گیری در رابطه با گروه های هدف مشتری، قدمی مهم در درک کردن نیازهای خاص مشتریان و اتخاذ گام های مهم استراتژیک برای سود آوری در کسب و کار است.

بخش مشتریان در بوم کسب وکار

از بازار گسترده که برای مشتریان خود انتخاب می‌کنید، بخشی را در نظر بگیرید که به صورت مستقیم می‌تواند با کالا یا خدمات شما تعامل داشته باشد. از بین جمعیت کل دانش آموزان شهر تهران، ممکن است دانش آموزان دبیرستانی مناطق ۱ تا ۵ مشتری شما باشند.

شرکای کلیدی یا شراکت کلیدی | Key Partnerships

چه کسانی، یا چه پلتفرم هایی شما را در راه رسیدن به هدف نهایی کسب و کارتان یاری می‌کنند؟

شرکای کلی، مجموعه ای از تامین کنندگان،شرکا و حتی دوستانی هستند که در نهایت باعث عملکرد صحیح کسب و کار می‌شوند.

با یک مثال این بخش را بررسی می‌کنیم:

فرض کنیم شما یک پلتفرم تولید و فروش لباس هستید.

در دو بخش کسب و کار شما روابطی را در دنیای کسب و کار ایجاد می‌کند. اول در بخش تولید و دوم در بخش فروش

در بخش تولید، شما یک کارگاه یا کارخانه تولیدی دارید، علاوه بر نیروی کار متخصص در این مرحله شما نیاز به خرید پارچه، اکسسوری، دستگاه و حتی طراح لباس دارید.

روابطی که شما با کارمندان تولیدی دارید، افرادی که جذب می‌کنید و به کار می‌گیرید و همچنین مشاورانی که در مراحل تولید در کنار شما هستند، ائتلاف هایی محسوب می‌شوند که در خروجی تولیدی شما تاثیر به سزایی دارند.

از سوی دیگر، برای تهیه پارچه و اکسسوری روابطی با فروشندگان عمده این دو کالا برقرار می‌کنید. این روابط، در تامین کالای اولیه شما نقش مهمی دارند. یک رابطه دوستانه، یا یک شراکت سود زا در این مرحله می‌تواند ضرر و یا سود شما را در بلند مدت تعیین کند.

شما نیاز به خرید دستگاه، نگهداری و همچنین حفظ سلامت دستگاه ها دارید، ایجاد ارتباط های خاص با تعمیر کاران یا فروشندگان این دستگاه ها می‌تواند بقای تولیدی شما و خط تولید را تضمین کند.

تمامی افراد درگیر در این مرحله از تولید، در صورت کلیدی بودن، شرکای اصلی شما در بخش تولید محسوب می‌شوند که برای کسب و کارتان ضروری هستند.

در بخش فروش، شما ناچار به توزیع کالا در بین فروشندگان هستید. علاوه بر نیروی توزیع، فروشندگانی که محصولات را به آن ها ارائه میدهید، شرکایی هستند که حذف آن‌ها از چرخه به کلیدی ترین بخش کسب و کارتان یعنی درآمد زایی آسیب می‌زند. پس در این بخش نیز نیاز به ایجاد ائتلاف هایی محکم و بهره ور دارید. این افراد نیز شرکای کلیدی مجموعه شما محسوب می‌شوند.

شرکای کلیدی در بوم کسب وکار
via Unsplash.com

در طراحی بوم کسب و کار، مشخص کردن و ثبت این روابط کلیدی نمای مشخصی برای تدوین استراتژی سازمان در حفظ یا ایجاد روابطی پایدار به شرکای اصلی و همچنین صاحبین کسب و کار می‌دهد.

ساختار هزینه | Cost Structure

هر شرکتی برای فعالیت هزینه های متغیر و ثابتی دارد. خلق و ارائه ارزش، ارتباط با مشتری، حفظ کانال فروش، توزیع کالا و خدمات همگی فرایند های هزینه بر هستند.

زمانی که منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی و مشارکت های کلیدی ( یا شرکای اصلی) در بوم کسب و کار مشخص شدند، محاسبه هزینه ها دیگر مشکل نیست.

در هر مدل کسب و کاری، هدف کاهش هزینه ها و صرفه جویی برای حفظ منابع مالی شرکت است.

ساختار هزینه در بوم کسب و کار

دو دسته ساختار هزینه در مدل های کسب و کار مطرح است، بیشتر کسب و کار جایی در بین دو سر این طیف قرار دارند و به صورت خاص در یک ساختار هزینه فعالیت نمی‌کنند.

۱- هزینه محور

کسب و کار های هزینه محور بر کم کردن هزینه ها تمرکز دارد. در این حالت شرکت ها با ایجاد اتوماسیون و برون سپاری بسیاری از هزین های کسب و کار را تعدیل می‌کنند و با ارائه کم ترین قیمت برای ارزش پیشنهادی به صورت رقابتی وارد بازار می‌شوند.

۲- ارزش محور

در این بین شرکت هایی هم هستند که در طراحی مدل کسب و کار، به جنبه هزینه کمتر توجه می‌کند و تمرکز را روی خلق ارزش قرار می‌دهند.

در این حالت با ارزش پیشنهادی ناب مشتری را ترغیب می کنند، و خدمات اختصاصی در سطح بالا ارائه می دهند.

جریان درآمدی | Revenue Stream

مشتری در کسب و کار شما برای چه ارزشی تمایل به پرداخت پول دارد؟

در جریان در آمدی تمامی  درآمدی است که شرکت از محل مشتری ها دریافت می‌کند. در صورت حذف هزینه ها از درآمد سود به دست می آید.

در صورتی که شرکت توانایی پاسخ به این سوال را داشته باشد، توانایی پیش بینی و ایجاد جریان های درامدی جدید را خواهد داشت.

ساز و کار قیمت گذاری در این بخش متفاوت است و شرکت بر اساس بازاری که در آن فعالیت می‌کند و متناسب با کالایی که دارد قیمت گذاری را بر اساس قیمت های ثابت، چانه زنی، مزایده یا بر اساس مقدار انجام می‌دهد.

جریان درامدی در بوم کسب و کاردر هر مدل کسب و کار دو نوع جریان درآمدی وجود دارد:

۱- درآمد تراکنشی : شامل پرداخت مشتری برای یک بار خرید

۲- درآمد تکرار پذیر: شامل پرداخت مکرر مشتری در قبال ارزش پیشنهادی یا فراهم سازی بستر خدمات پس از فروش

فعالیت های کلیدی | Key Activities

فعالیت های کلیدی مهم ترین اقداماتی هستند که یک کسب و کار برای خلق و ارائه ارزش پیشنهادی انجام می‌دهد. این فعالیت ها عملکرد موفق شرکت را تضمین می‌کنند و او را در راستای حفظ ارتباط با مشتری، دستیابی به بازارها و همچنین کسب درآمد سوق می دهند.

فعالیت های کلیدی با توجه به مدل کسب و کار تعریف می شوند و در هر شرکت متفاوت خواهد بود.

فعالیت های کلیدی در بوم کسب و کار
via slideteam

 

اگر شما یک تولیدی لباس داشته باشید، در این صورت فعالیت کلیدی شما که تولید لباس است با یک طراح لباس که فعالیت کلیدی او طراحی لباس و ارايه مشاوره در این حوزه است متفاوت می‌باشد.

ارزش پیشنهادی در تعیین فعالیت کلیدی نقش مهمی دارند، سپس کانال توزیع و ارتباط با مشتریان مطرح می شوند و در نهایت مهم ترین عملکرد های لازم برای حفظ و ایجاد جریان درآمدی در نظر گرفته می شوند.

بر اساس توضیحات ارائه شده در کتاب مدل بوم کسب و کار استروالدر فعالیت های کلیدی در سه شاخه تقسیم می‌شوند:

۱- تولید : شامل طراحی، ساخت و ارائه محصول یا خدمات به مقدار قابل توجه

۲- حل مسئله: شامل ارائه راهکار های جدید برای مسائل خاص مشتریان به صورت مجزا. این فعالیت عملیات غالب شرکت های مشاوره، کسب و کار های خدماتی و بیمارستان ها می‌باشد.

۳- پلتفرم / شبکه: در مدل های کسب و کاری که یک پلتفرم منبع کلیدی محسوب می‌شود، فعالیت کلیدی مربوط به توسعه، ارائه و ترویج این پلتفرم می‌باشد. فروشگاه های اینترنتی مانند دیجیکالا یا امازون و سامانه های  سفارش غذای آنلاین مانند اسنپ فود در این دسته فعالیت می‌کنند.

کانال | Channels

از طریق چه کانالی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنید؟

مشتریان میخواهند شما از چه کانالی با آن ها در ارتباط باشید؟

این کانال ها چطور ایجاد می‌شوند؟ بهترین کانال ها کدام هستند؟

کانال های ارتباطی، توزیع و فروش، واسط میان شرکت با مشتریان آن می‌باشند. کانال ها نقاط تماس با مشتری هستند و نقش مهمی را در تجربه مشتری ایفا می کنند.

در ایجاد، انتخاب و مدیریت کانال ها، ۵ فاز اصلی مد نظر است:

کانال در بوم کسب و کار

پس حتی پیج اینستاگرام بیزینس شما هم می تواند یک کانال توزیع محسوب شود چرا که راهی برای ارتباط میان شما و مشتریانتان است.

ارتباط با مشتریان | Customer Relationships

ارتباط با مشتری، انواع روابطی را توصیف می‌نماید که شرکت با بخش های خاصی از مشتریان برقرار می کند.

ارتباط با مشتری، از ارتباطات حضوری تا پشتیبانی آنلاین را در می‌گیرد. این بخش بر ۳ انگیزه کلی تمرکز دارد:

۱- جذب مشتری

۲- حفظ مشتری

۳- افزایش میزان فروش

تمامی راهکار هایی که کسب و کار برای ارتباط با مشتریان اتخاذ می‌کند، باید با در نظر داشتن خواسته مشتریان، نیاز های پنهان و آشکار آن ها و همچنین هماهنگی با سایر بخش های مدل کسب و کار طراحی شوند. در این بخش، تاثیر کسب و کار بر مشتری و خلق یک تصویر به یادماندنی از کسب و کار در ذهن مشتری پایه ریزی می‌شود.

ارتباط با مشتری در بوم کسب و کار

فعالیت های کلیدی کسب و کار و انتخاب کانال های مناسب هر بخش مشتری بر اساس ارزش پیشنهادی مجموعه در تعیین بهترین استراتژی برای ارتباط با مشتری تاثیر به سزایی دارد.

منابع کلیدی | Key Resources

منابع کلیدی مربوط به با ارزش ترین دارایی های یک سازمان می‌باشد. منابع به شرکت ها توان خلق و ارائه پیشنهادات، دستیابی به بازار ها، حفظ ارتباط با مشتری و کسب درآمد می‌دهد.

منابع کلیدی می‌توانند مالی، معنوی یا انسانی باشند. ممکن است متعلق به شرکت باشند، یا اجاره ای یا حتی توسط شرکای کلیدی تامین شود.

منابع کلیدی در بوم کسب و کار
منابع کلیدی ممکن است یک تیم متعهد و متخصص یا روابطی باشد که شما در بازار کسب و کارتان دارید

 

ارزش های کلیدی، کانال های توزیع، ارتباط با مشتریان و جریان درآمدی هریک به منابعی مشخص و مهم نیاز دارند. ثبت دقیق این کانال ها در بوم کسب وکار به سازمان قدرت کنترل، نظارت و مدیریت آن‌ها را می‌دهد.

 

تکمیل بوم کسب و کار به کمک نوژن 

محیط کسب و کار امروزی ساختاری رقابتی و وابسته به نوآوری دارد. بازار امروز مانند بازار چند دهه گذشته نیست که تقریبا بسیاری ایده های ناب در آن مطرح شدند. بیشتر ایده هایی که امروزه مطرح، اجرا و وارد بهره بردای می‌شوند، یا ابداعی بر روی یک ایده موجود هستند یا برای تکمیل و رفع نواقص آن ایده شکل داده شده اند.

امروز بسیاری ایده درآمد زایی و رویای کارآفرینی دارند. ولی تا زمانی که یک نقشه راه منسجم و مشخص برای آن ایده ترسیم نشود، ایده به صندوقچه رویاهای ناکام اضافه می‌شود. در نهایت، مدت زمانی بعد کارآفرینی جوان و نوآور وارد بازار می‌شود و آن ایده را محقق می‌کند.

نوآوری در مدل کسب و کار نگرش به گذشته نیست، نوآوری در مدل کسب و کار تقلید یا الگو برداری نیست،

نوآوری یعنی خلق ساز و کار جدید برای ایجاد ارزش، کسب جریان درآمدی جدید، به چالش کشیدن مدل های موجود و کلیشه ها، تغییر مدل محافظه کارانه و سنتی بازار کسب و کار و توجه به نیاز های پنهان مشتریان.

گاهی بهتر است به جای تعدد ایده ها، پرورش یک ایده را اولویت دهید؛

بسیاری از شرکت ها و سازمان هایی که به ما مراجعه می‌کنند، مدل کسب و کار مشخصی دارند. به همین دلیل فرایند استخراج سیستم و مدل سازی سامانه بر اساس نیاز های آن‌ها فرایند مشکل داری نیست. ولی معدود هستند شرکت هایی که قصد گسترش کسب و کار و ایجاد بخش جدیدی در فرایند هایشان را دارند. چنین شرکت هایی یک ایده. دارند، ولی ایده پخته نشده است، مدل اجرایی آن استخراج نشده است، جریان درآمدی و ساختار هزینه آن ها مشخص نیست.

در صورتی که در این دسته قرار داشته باشید، ایده سامانه آنلاین شما مشخص و اجرایی باشد و توجیه اقتصادی آن در بازار ملموس باشد، تیم مشاوران کسب و کاری که در شرکت نوژن حضور دارند، به شما در تدوین بوم کسب و کار کمک می‌کنند.

البته بیزینس مدل پایان کار نیست، بلکه برای تکمیل فرایند و لانچ نهایی بیزینس، بودن بیزینس پلان Business Plan و طرح توجیهی اقتصادی نیز اهمیت بالایی دارد که در مقالات بعدی به آن ها می‌پردازیم.

در صورتی که سوالی در خصوص مدل کسب و کار و تدوین آن دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید یا با شرکت در تماس باشید.

۱ دیدگاه

  1. تمام مطالبتون عالی و درست بود
    اما لازمه یک کسب و کار آنلاین و موفق داشتن یک سایت پرسرعت هم هست
    ورژن سرعت رو نمیشه نادیده گرفت
    برای داشتن یک سایت پر سرعت من این هاستینگ رو پیشنهاد میکنم.
    واقعا عالی بودن.
    https://afradata.net/wordpress-hosting/

دیدگاهتان را بنویسید

14 + 13 =