تاثیر تکنولوژی بر مد

جنبش Fashtech، تلاقی مد و تکنولوژی

Fashtech توصیف نقطه تلاقی صنعت مد و تکنولوژی در عصر حاضر یا به عبارتی عصر دیجیتالی شدن است. تکنولوژی و فناوری‌های دیجیتالی به طور کلی اساس زندگی ما را تغییر داده است. جنبش Fashtech به تاثیر تکنولوژی بر مد می‌پردازد. این تلاقی را می‌توان در گجت‌های پوشیدنی مانند Apple Watch، چاپ‌های سه بعدی و یا حتی پارچه‌های هوشمند مشاهده کرد. صنعت مد به دلیل ارزشی که از گذشته برای لباس‌های دست دوز قائل بوده است، نسبت به صنایع دیگر دیرتر با تکنولوژی همراه شده است. با این حال این جنبش در حال رونق می‌باشد و طراحان مد و مهندسان را به همکاری با هم علاقمند کرده است تا این صنعت را متحول کنند.

Fashtech جنبشی است که در سال 2014 تأسیس شد و رهبران صنعت مد را با فناوری‌های جدید که از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های با سابقه بیرون می‌آید، ارتباط می‌دهد. آن‌ها با میزبانی رویدادها و سرمایه گزاری برای تشویق نوآوری و کشف در اتصال مد و فناوری به یکدیگر، به عنوان یک شتاب دهنده عمل می‌کنند.

در طی این سال‌ها این جنبش پیشرفت زیادی کرده است و به نوعی خود را با زندگی مشتریان مد همسو کرده است. fashtech برای همه سورپرایز دارد. کسانی که هنوز آمادگی پوشیدن لباس با نخ LED ندارند اصلا نگران نباشند، چون می‌توانند از روش‌های مختلفی که این جنبش برای تغییر روش دسترسی مصرف کنندگان به مد در نظر دارد استفاده کنند (چه بسا که استفاده هم می‌کنید). مثل خرید آنلاین، استفاده از AR و VR در خرید آنلاین، استفاده از IOT در سایت‌های فروش آنلاین و ….

 تلفیق مد و تکنولوژی، نجات دهنده‌ی برندها از ورشکستگی

درست است که مد و تکنولوژی در گذشته دو مقوله‌ی جدا از هم بوده‌اند، اما در حال حاضر تاثیر تکنولوژی بر دنیای مد غیرقابل انکار است. در حالی که در زمان شروع پاندمی کرونا بسیاری از برندها دچار افت فروش شده بودند، تعدادی از برندها با تبدیل این تهدید به فرصت، زمان را غنیمت دانستند و بیش از پیش به کاربرد تکنولوژی در بیزینس خود روی آوردند.

مد همیشه در خط مقدم نوآوری بوده است. از اختراع چرخ خیاطی گرفته تا ظهور فروشگاه‌های اینترنتی و حالا که همه چیز با سرعت در حال تغییر است، صنعت مد پیشرو در این تغییر است.

امروزه فناوری مد با سرعتی سریع‌تر از همیشه در حال رشد است. ربات‌هایی که پارچه‌ها را برش می‌دهند و می‌دوزند، الگوریتم‌های هوش مصنوعی که ترندهای دنیای مذ را پیش‌بینی می‌کنند، آینه‌های VR در اتاق‌های رختکن و مجموعه‌ای از نوآوری‌های دیگر نشان می‌دهند که چگونه فناوری، فضای مد را با آینده پیوند داده است.

رو کاناپه منزل خود لم دهید و کفش‌های گوچی را امتحان کنید.

برند ایتالیایی گوچی فعال در صنعت مد و کالاهای چرمی، اکسسوری و … که در سال 1921 توسط گوچیو گوچی تاسیس شد و 20 سال بعد فرزندش ارزش این ارث رسیده را دانست و آن را به برند لوکس و زیبای امروزی با ارزش 21 میلیارد دلار تبدیل کرد.

از آنجا که برند گوچی یکی از برندهای پرطرفدار در جهان است با تجربه‌ی بالایی که در فروش داشت، توانسته با اضافه کردن واقعیت افزوده به بیزینس خود، محصولاتش را به صورت آنی در اختیار مشتریان قرار دهد. فقط کافیست جوراب بپوشید، کفش مورد علاقه خود را انتخاب کنید و دوربین گوشی را روی پاهای خود بگیرید.

علاوه بر این مورد، گوچی که بازار هدف خود را به جوانان معطوف کرده است، لباس‌های اسپرت خود را وارد بازی ‌ Tennis Clash کرده و به این ترتیب ارتباطش با نسل جوان که دوست دار دنیای دیجیتال هستند، بیش از پیش شده است. برند گوچی خوب این موضوع را فهمیده است که برای فروش بیشتر باید دست دوستی با تکنولوژی دهد.

مد و تکنولوژی

بیلبوردهای تبلیغاتی روی کیف شما، مد و تکنولوژی تلفیق می‌شوند:

نوآوری در مد از مرزهای غیر قابل تصوری عبور کرده است و بسیاری از برندها از جمله لویی ویتون ادغام مد و تکنولوژی را پذیرفته‌اند. در ماه مه 2019، خانه مد فرانسوی Louis Vuitton یک کیف دستی زنانه با صفحه نمایش انعطاف پذیر داخلی ارائه کرد.

این کیف متعلق به خط تولید Canvas of the Future است که توسط Louis Vuitton با استفاده از فناوری AMOLED توسعه داده شده است تا نشان دهد چگونه تکنولوژی می‌توانند با چیزهای معمولی ترکیب شود. عملکرد آن‌ها به این صورت است که ابتدا صفحه نمایش به گوشی هوشمند متصل می‌شود، بنابراین صاحب این اکسسوری خلاقانه می‌تواند آنچه را که روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود از طریق تلفن همراه خود کنترل کند. تصور کنید با در دسترس همه قرار گرفتن این کیف‌ها چه تحولی در تبلیغات آنلاین صورت می‌گیرد….

ترندهای Fashtech در سال 2021

همه گیری ویروس کرونا سبک زندگی مردم را عوض کرد. علاوه بر تلفات جانی ضربات جبران ناپذیری به بسیاری از صنایع وارد کرد که صنعت مد نیز از این قاعده مستثنی نبود. بنابراین، برای ادامه روند رشد، چاره‌ای جز نوآوری و تغییر وجود نداشت و چه راهی بهتر از پر رنگ‌تر کردن نقش تکنولوژی در مد؟

اکنون ما شاهد این موضوع هستیم که تکنولوژی به یک جنبه حیاتی برای صنعت مد تبدیل شده است و ترندهای مختلف تکنولوژی برای مد اهمیت پیدا کرده است، چه در زمینه گجت‌های پوشیدنی، سایت‌های فروشگاهی و یا حتی امنیت سایبری.

در ادامه به بررسی تعدادی از مطرح‌ترین ترندهای Fashtech می‌پردازیم:

پوشیدنی‌های هوشمند، مد و تکنولوژی در دست شما

پوشیدنی‌های هوشمند مدت‌هاست که به جریان زندگی ما وارد شده است. چند سالی می‌شود که ساعت‌های هوشمند و دستبندهای ردیاب را در اطراف خود می‌بینیم یا از آن استفاده می‌کنیم. این روند ادامه دارد، زیرا مفهومی به نام اینترنت اشیا به آن دامن می‌زند. اینترنت اشیا به اشیایی گفته می‌شود که دارای هر نوع سنسور،  نرم افزار و قابلیت اتصال به اینترنت باشد.

اگر به موضوع اینترنت اشیا علاقه مندید، این مطلب برای شما جالب خواهد بود.

در حالی که انگیزه اولیه گجت‌های پوشیدنی و دستگاه‌های IoT کاملاً کاربردی بوده است، در حال حاضر صنعت مد از آن به نفع خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال، تامی هیلفیگر اقلامی با تراشه‌های داخلی تولید کرده است که تعداد دفعات پوشیدن آن‌ها را اندازه گیری می‌کند.

تامی هیلفیگر مدل جدیدی از لباس‌‌ها و لوازم جانبی که همگی با فناوری تراشه‌های هوشمند کار می‌کنند را معرفی کرده است که با استفاده از آن می‌توان تعداد دفعاتی که از آن استفاده کرده‌اید و مکان‌هایی که با آن رفته‌اید را بررسی کرد. واضح است که این کار با هدف کاهش مصرف گرایی و کاهش زباله تولیدی توسط صنایع نساجی است. حتی یک بازی به سبک Pokémon Go وجود دارد که می‌توانید در حالی که این هودی را به تن دارید، بازی کنید و از آن جوایزی مثل بلیط کنسرت بگیرید. البته نگرانی‌هایی مربوط به حفظ حریم شخصی وجود دارد که به گفته طراحان می‌شود تراشه‌ها را خاموش کرد.

واقعیت افزوده در مد
یکی از چندین استفاده برند تامی هیلفیگر از تکنولوژی

 

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی VR و AR

مد به شدت در حال حرکت به سمت تکنولوژی است. گسترش فروشگاه‌های آنلاین خبر از پذیرش تکنولوژی توسط مد می‌دهد. با این حال، این سوال برای کسب ‌وکارها به وجود آمده است که آیا می‌توان مشتریان را بدون داشتن یک فضای فیزیکی مثل مغازه یا مزون حفظ کرد؟

یکی از ترندهای رو به رشد در این صنعت، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) است. در جایی که یک هدست واقعیت مجازی می‌تواند به خریداران اجازه دهد تا یک نسخه مجازی از قدم زدن در مغازه را تجربه کنند، واقعیت افزوده این امکان را به شما ارائه می‌دهد که تصور کنید هنگام پوشیدن یک لباس خاص چگونه به نظر می‌رسید.

از برند ورزشی نایکی می‌توان به عنوان یک پیشرو در استفاده از این تکنولوژی نام برد. این برند با استفاده از واقعیت افزوده خیال مشتریان خود را از بابت سایز کفش‌های ورزشی خود راحت کرده است. برند نایکی اندازه‌گیری پا برای سایز کفش را دمده می‌داند و بجای این کار، استفاده از اسکنر نایک فیت را به شما پیشنهاد می‌کند. نحوه کار این اپلیکیشن به این صورت است که شما از دوربین گوشی هوشمند خود استفاده می کنید و با برنامه ی نایک فیت پای خود را اسکن می کنید. این برنامه 13 نقطه را در پای شما در نظر می گیرد و از پای شما تنها در چند ثانیه نقشه برداری می کند. اسکن فوق العاده دقیق این برنامه در حافظه ی پروفایل شما در NikePlus ذخیره می شود و همیشه در هنگام خرید آنلاین و حتی حضوری به راحتی قابل استفاده است.

اگر می‌خواید با اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده بیشتر آشنا بشید، بهتریناشو براتون معرفی کردیم.

پرینت سه بعدی 3D Printing

در صنعتی که همیشه سعی می‌کند شخصی‌سازی را به مشتریان ارائه دهد، به نظر می‌رسد چاپ سه بعدی یکی از ضروریات است. تولید بر اساس تقاضا نه تنها برای سفارشی سازی یک لباس، بلکه برای خلاقیت، نوآوری، افزایش عمر استفاده از لباس و نتیجتا پایداری آن موثر است. این در حالی است که این فناوری نه تنها از شخصی سازی حمایت می‌کند، بلکه در هزینه‌ها نیز صرفه جویی می‌شود. (به عنوان مثال هزینه تولید لباس به تعداد زیاد، نگهداری در انبار و …)

در حال حاضر، وقتی صحبت از لباس‌های پوشیدنی پرینت سه‌بعدی به میان می‌آید، این شیوه‌ها عمدتاً به آثار هنری یا مد لباس برای طراحان بزرگ مد محدود می‌شود. چاپ سه بعدی در مد یک راه جالب برای طراحان و هنرمندان علاقه مند به ایجاد طرح های هندسی پیچیده است. با این حال، بسیاری از این طرح‌ها واقعاً در زندگی روزمره قابل پوشیدن نیستند اما طراحان در حال نوآوری و توسعه تکنیک‌های جدید هستند و ما در آینده شاهد گسترش این سمت از مد خواهیم بود.

Camper، یک شرکت محبوب کفش اسپانیایی، از چاپگرهای BCN3D برای ساختن نمونه‌های اولیه و مدل‌های مفهومی برای هر مجموعه کفش جدیدی که طراحی می‌کند، استفاده می کند. قبلاً تولید این مدل‌ها را برون سپاری می‌کردند و هزینه و زمان بیشتری را به فرآیند کلی طراحی اضافه می‌شد. اما در حال حاضر با اضافه کردن چند پرینتر بزرگ به مجموعه خود، به طراحان آزادی عمل بیشتری داده‌اند.

پارچه‌هایی با تکنولوژی بالا High-Tech Fabrics

پارچه‌های طراحی شده با فناوری یکی دیگر از ترندهای رو به رشد صنعت مد هستند. این پارچه‌های مصنوعی بهینه‌سازی شده، بهبود یافته‌اند تا بسیاری از مزایای مشابه بسیاری از انواع مختلف الیاف طبیعی را ارائه دهند. پارچه‌های طراحی شده با تکنولوژی سبک هستن، قابلیت رطوبت گیری بالایی دارند، سریع خشک می‌شوند و برای تولید مقرون به صرفه هستند. از  فواید لباس‌های هوشمندی که با این پارچه‌ها دوخته می‌شوند، اندازه گیری فعالیت‌های بیولوژیکی یا نظارت بر سلامت است. می‌بینید که از تلفیق مد و تکنولوژی می‌توان در راستای حفظ سلامتی بهره برد.

بر اساس گزارشی که توسط شرکت مشاوره تجاری Grand View Research منتشر شده است، ارزش بازار جهانی پارچه‌های هوشمند در سال 2018 به 878.9 میلیون دلار رسیده است و پیش بینی می شود تا سال 2025 به 5.55 میلیارد دلار برسد و آمریکای شمالی بیشترین سهم بازار را در اختیار خواهد داشت. واضح است که این نسل جدید فناوری پتانسیل زیادی برای تغییر صنعت مد در آینده دارد و با پیشرفت‌های اخیر در این زمینه، این آینده از آنچه ما فکر می‌کنیم نزدیک‌تر است.

در نهایت

تکنولوژی، بازی را برای تمام عوامل فعال صنعت مد تغییر می‌دهد: طراحان، تولید کنندگان، خرده فروشان، سبک شناسان و البته مصرف کنندگان.

فناوری‌های پیشرفته مانند اینترنت اشیا و واقعیت مجازی طیف وسیعی از کاربردها را در دنیای مد دارند و به روش‌های تولید و توزیع اجازه می‌دهند به همان سرعتی که سلیقه‌ها و گرایش‌های مد در حال تغییر هستند، تکامل یابند.

تکنولوژی می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر مد داشته باشد. چه در طراحی و ایجاد محصولات، چه اطمینان از اینکه کسب و کار شما قادر به عملکرد بهینه است. این شما هستید که باید هر چه زودتر برای پیشرفت کسب و کار خود استفاده از تکنولوژی را در دستور کار خود قرار دهید و سعی کنید با استفاده از ترندهای روز دنیا، به عنوان اولین بیزینس‌ها در استفاده از تکنولوژی در ایران مطرح شوید. همانطور که می‌دانید اول بودن یک مزیت رقابتی به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

20 − 15 =