ترند های طراحی تجربه کاربری UX و چالش های آن در سال 2021

ترندهای طراحی تجربه کاربری UX در 2021

در مقالات قبلی که در رابطه با طراحی تجربه کاربری  ux نوشتیم، به تعریف تجربه کاربری و ترندهای آن در سال 2020 پرداختیم. حال نوبت آن رسیده که درباره تغییرات تجربه کاربری در این یک سال و ترندهای آن بگوییم.

با وجود بیش از 2 میلیارد وب سایت و اپلیکیشن فعال در جهان، چگونه می‌توانید بیزینس آنلاین خود را از سایر رقبا متمایز کنید؟ این پرسش در حالی مطرح می‌شود که در این برهه‌ی زمانی رقابت برای جلب توجه و نگهداشتن کاربران به بالاترین حد خود رسیده است. هر پیکسل و هر ثانیه در زمان بالا آمدن سایت یا اپلیکیشن، بر تصمیم کاربران مبنی بر استفاده از سایت و اپلیکیشن شما یا ترک کردن آن، تاثیر می‌گذارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اولین برخورد کاربران با پلتفرم شما بسیار تعیین کننده‌ است. بنابراین می‌توان گفت طراحی رابط  کاربری و تجربه کاربری نقش مهمی در برداشت مثبت کاربران در ابتدا دارد. جذابیت بصری و سهولت استفاده بیشترین تأثیر را در تعامل بازدیدکنندگان با محصولات دیجیتال دارد. با توجه به این، طراحی یک رابط کاربری و تجربه کاربری اصولی برای حضور موفق آنلاین، ضروری است. چرا که القای راحتی به کاربران در رسیدن به هدف خود هنگام استفاده از وب سایت یا اپلیکیشن شما، باعث وفاداری کاربران می‌شود.

امروز قصد داریم ترندهای تجربه کاربری که در سال 2021 به محبوبیت رسیده‌اند را بررسی کنیم. اما قبل از آن بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت UI  و UX چیست؟ چرا که زمانی که در حال مطالعه درباره این موضوعات بودیم به این نکته برخورد کردیم که حتی ترندهای رابط کاربری و تجربه کاربری نیز مشابه هستند. پس بهتر است تمایز آن را متوجه شویم.

رابط کاربری و تجربه کاربری در مقابل هم یا در کنار هم؟

اگرچه UX و UI به هیچ وجه مفاهیم جدیدی نیستند، اما برای بسیاری از افراد تمایز بین آن‌ها مبهم است. رابط کاربری و تجربه کاربری همان‌طور که از نامشان پیداست کاربر محور هستند و هدف هر دو بالا بردن رضایت کاربر در زمان استفاده از محصول نرم افزاری است. با این وجود مرز باریکی بین این دو وجود دارد. به طور خلاصه رابط کاربری بخش کوچکی از تجربه کاربری است. رابط کاربری به زیبایی و جنبه‌های بصری می‌پردازد، در حالی که دغدغه تجربه کاربری عواطف و احساسات یک کاربر در زمان استفاده از محصول است.

ترندهای طراحی تجربه کاربری UX در سال 2021 مرز بین دیجیتال و واقعیت را محو کرده است. انیمیشن‌های زنده، AR و … در روند یکی شدن واقعیت و مجازی کمک شایانی به تجربه کاربری کرده‌اند. بررسی 7 ترند برتر در سال 2021 موجب تفهیم بیشتر جمله بالا می‌شود.

7 ترند برتر طراحی تجربه کاربری UX در سال 2021

انیمیشن‌های انسان انگارانه (Anthropomorphic animations)

با نزدیک شدن به سال 2021 بسیاری از رابط‌‌ها (دیزاین) از طریق انیمیشن‌های انسان انگارانه شکل زندگی به خود می‌گیرند. این انیمیشن‌ها تقریبا تمام حرکات انسان را مانند چشمک زدن یا دست دادن تقلید می‌کنند. این روند و این سبک از انیمیشن‌ها به خوبی در طراحی دیجیتال نفوذ کرده است و کاربران نیز از وجود آن راضی هستند. انیمیشن‌های انسان انگارانه قدرت و محبوبیت خود را مدیون ظرافت خود هستند. آن‌ها به قدری شبیه انسان‌های واقعی هستند که تاثیر همه جانبه‌ای بر کاربر می‌گذارند و کاربران به راحتی با آن‌ها ارتباط می‌گیرند.

ترند طراحی رابط کاربری UX

تعاملات جزئی (Advanced micro-interactions)

بسیاری از تعاملات روزمره ما با سیستم‌های کامپیوتری زیر چتر بزرگی از تعاملات کوچک قرار می گیرند.

به عبارت دیگر تعاملات خرد بازخورد یک کلیک هستند که در آن‌ها:

(۱) کلیک می‌تواند یک اقدام کاربر یا تغییر در وضعیت سیستم باشد.

(۲) بازخورد یک پاسخ محدود به محرک است و از طریق تغییرات کوچک، بسیار زمینه‌ای (معمولاً بصری) در رابط کاربری منتقل می شود.

در حالی که هدف کلی طراحی تجربه کاربری افزایش ارتباط و تعامل است، باید یک نکته دیگر را نیز در نظر گرفت: بازخورد.

همان لحظه‌ای که کاربر یک اقدامی انجام می‌دهد، مانند کلیک روی یک دکمه که باعث پاسخ صفحه می‌شود، تعامل جزئی انجام شده است که هدف آن ایجاد حس رضایت در کاربر است. درست است که پاسخ صفحه موضوع جدیدی نیست، اما ما در سال 2021 شاهد افزایش تعاملات از طریق طراحی UX هستیم.

طراحان تجربه کاربری با رویکردهای جدید و استفاده از انیمشیشن، بزرگنمایی فونت‌ها یا حرکت جزئیات صفحه این تعامل را بالا می‌برند.

 

ترند طراحی UX

اگر چه سال‌ها است این بزرگنمایی‌ها در تصاویر انجام می‌شود، اما به نظر می‌رسد هنوز جز ترندهای پرطرفدار در طراحی تجربه کاربری است. چرا که UX به روش‌های خلاقانه به این ورودی‌ها پاسخ می‌دهد و ارتباط کاربران با صفحه را به حداکثر می‌رساند.
اسکرول کردن، جیف‌ها GIF، نوتیفیکیشن‌ها، دکمه‌ها و … تماما بخشی از تعاملات جزئی محسوب می‌شوند.

یادگیری فردی

با ظهور همه‌گیری کووید -19، بسیاری از مشاغل شاهد تغییرات گسترده‌ای بودند. آموزش و یادگیری نیز از این قاعده مستثنی نیست. مدارس و آموزشگاه‌های سراسر جهان ناگزیر شدند از بسترهای موجود در دنیای دیجیتال استفاده کنند. همه گیری کووید یادگیری فردی را به سطح بالاتری رساند و در نتیجه کل آموزش جهان نیاز به، به روز شدن را ضروری دانست. آموزش آنلاین یکی از بزرگترین مزایای عصر اینترنت بوده است، زیرا یادگیری یک مهارت جدید یا دنبال کردن یک مسیر شغلی جدید را بیش از پیش قابل دسترسی کرده است. تنها نقطه ضعف یادگیری فردی (در مقایسه با تحصیلات سنتی) این است که فقط به فرد بستگی دارد: دانش آموز باید در هر مرحله از کار، خود را ارزیابی می کند و به خود انگیزه دهد. اما در سال 2021، طراحان UX در تلاش هستند که ابزارهایی ارائه دهند که دانش آموزان را توانمند کند.

ویروس کرونا و تحول در کسب و کارها

یادگیری فردی بیش از پیش  به عنوان یک شکل مکمل یادگیری تلقی می‌شود و مدارک تأیید شده دیگر تنها دروازه برای مشاغل آینده نیستند و هرکسی با مهارت‌های مناسب می‌تواند دارایی ارزشمندی برای کارفرمایان باشد. این مهارت‌ها خودآموز هستند و از طریق یادگیری فردی به دست می‌آیند.

 

این شرایط تازه شکل گرفته از نظر طراحی تجربه کاربری UX نیازمند توجه خاصی است. در بسیاری از موارد، بین دانش آموز و معلم رابطه دو طرفه وجود ندارد. در این مورد، UX نقش معلم و حتی مشاور را ایفا می‌کند.

طراحان این کار را از طریق یادگیری فردی انجام می‌دهند، که در آن از فناوری همسان سازی، آزمایش‌های روانشناختی، بازخورد از راه دور و ابزارهای زمان بندی برای مطابقت تجربه یادگیری با هر کاربر استفاده می‌کنند. اینها معمولاً در قالب یک داشبورد قوی ارائه می شوند که ردیابی پیشرفت، تعیین اهداف و درس گرفتن از اشتباهات را بیش از هر زمان دیگری آسان می‌کند. به این ترتیب، روند طراحی UX در سال 2021 آموزش آنلاین را بسیار نزدیک تر به شبیه سازی تجربه یک به یک می کند.

فرار از جزئیات آزاردهنده زندگی فرد : آیا یک تجربه کاربری می‌تواند لذت بخش باشد؟

یک کتاب خوب می‌تواند شما را ساعت‌ها مجذوب خود کند و با عناصر قصه گویی شما را با داستان خود همراه کند. یک طراحی خوب نیز دقیقا همچین ویژگی‌ای دارد. اگر اساس یک طراحی پویایی و حرکت باشد و طراح بتواند شما با خود همراه کند بیش از نیمی از مسیر تعامل با شما را طی کرده است. چیدمان عناصر و قرار گرفتن دکمه‌ها در جایی غیر منتظره این امکان را به کاربران می‌دهد تا شکاف‌های ذهن خود را پر کنند.

طراحان مکان‌های عجیب و سبک غیرمنتظره را محور اصلی چیدمان خود قرار داده‌اند و حس فرار را در کاربران القا می‌کنند.

احتمالاً تصادفی نیست که این روند UX در پی خانه نشین شدن مردم ظاهر شده است، به همین دلیل است که طراحان در طراحی خود شبیه سازی فضای دیجیتال به زندگی واقعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

شفافیت برند: آیا برند شما همان ماهیتی را دارد که نشان می‌دهد؟

UX  معلم خاموش است. به کاربران نشان می‌دهد که کجا منوها یا دکمه‌ها را بدون نیاز به پرسش پیدا کنند. راهبری تنها درسی نیست که UX باید ارائه دهد. اخیرا UX نماینده اخلاق تجاری یک برند محسوب می‌شود که به کاربر نشان می‌دهد که دقیقاً چگونه محصولات یا خدمات ارائه می‌شود.

برندها به این سطح از آگاهی رسیده‌اند که اولین چیزی که این روزها بازدیدکنندگان وب سایت آن‌ها می‌خواهند لزوماً یک دکمه CTA نیست. در عوض، بسیاری از کاربران به دنبال آن هستند که بدانند آیا برند منتخب، ارزش‌های آن‌ها را به اشتراک می‌گذارد یا خیر. این اشتراک گذاری می‌تواند یک بنر در راستای حفظ محیط زیست باشد یا منع خشونت خانگی. به هر حال وجود آن الزامی است.

همکاری آنلاین : پیش‌نیاز واجب برای عصر کرونا

درست زمانی که به نظر می‌رسید دیگر کارها نمی‌تواند مجازی انجام شود، یک بیماری همه گیر دور کاری و کار کردن از خانه را به یک استاندارد جهانی تبدیل کرد. در نتیجه، تعجب آور نیست که ویژگی‌های همکاری آنلاین افزایش یافته است، و ما انتظار داریم این روند تا انتهای سال 2021 ادامه یابد.

یکی از مهم‌ترین کارها نگاه به نیازهای کاربر است. پس عجیب نیست که این نیاز پررنگ و اساسی خود را به صورت ترندی در طراحی تجربه کاربری و همچنین خلق کسب و کار‌های جدید نشان داد. ولی این نکته حائز اهمیت است که طراحان UX باید در تلاش باشند تا شرایطی را در طرح خود به وجود آورند که اعضا یک تیم به راحتی بتوانند با آن تعامل داشته باشند و کارهای خود را بدون اینکه احساس خستگی و ناکارآمدی کنند انجام دهند.

 

طراحی رابط کاربری UX

طراحی باشد یا توسعه فرقی ندارد. همکاری یکی از اجزای اصلی برای ایجاد محصولات متمرکز بر کاربر است. با توجه به شرایط، اکثر شما باید در خانه کار کنید و این بدان معناست که ابزارهای کارآمد و موثری برای طوفان مغزی، اشتراک ایده ، نمونه سازی و آزمایش مورد نیاز است.

واقعیت افزوده : ترندی همیشه حاضر در صحنه

واقعیت افزوده مهم است، همینقدر ساده و خلاصه.

در مقاله ترند‌های طراحی UI در سال ۲۰۲۱ نیز به نقش پررنگ واقعیت افزوده پرداختیم.

اگرچه واقعیت افزوده (AR) به نوعی از دهه 90 وجود داشته است، اما تکامل دوربین تلفن‌های هوشمند آن را به طور جدی راه اندازی کرده است. تا کنون، این فناوری عمدتا به عنوان فناوری فریبنده نادیده گرفته شده‌اند. (رایج ترین آن در فیلترهای سلفی Snapchat وInstagram  مشاهده می شود). اما در سال 2021، اپلیکیشن‌های AR در حال گسترش هستند تا کاربردی‌تر و معمول‌تر شوند.

در حال حاضر فناوری AR در همه چیز از اجاره املاک گرفته تا تورهای موزه تا پیاده روی در طبیعت و فراتر از آن کاربرد دارد. این محبوبیت باعث می شود تا طراحان UX روی رابط‌هایی تمرکز کنند که می‌توانند به راحتی با پوشش دوربین سازگار شوند. با توجه به اینکه استفاده از تلفن همراه در حال حاضر از مرور دسکتاپ فراتر رفته است، تجربیات دیجیتالی مدت‌ها است که در زندگی روزمره ادغام شده‌اند.

 

در پایان ( طراحی تجربه کاربری UX : خلق یک فضای اطمینان‌بخش برای کاربر)

طراحی بصورت چرخه‌ای است. ترندهای جدیدی در طراحی UX هر سال به وجود می‌آید. بنابراین تکرارهای زیادی وجود خواهد داشت و بسیاری از طرح‌های گذشته برمی‌گردد. سال 2021 باعث شد طراحان به دنبال طرح‌هایی باشند که زندگی را آسان‌تر کند. روند طراحی‌ها بسیار مفیدتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم. باید بدانیم طراحی وسیله است نه هدف و الزاما چیز دیگری پشت آن است. طراحی یک زبان بصری است که با آن ارزش محصول را بیان می‌کنید. در نهایت معمولا طرح‌هایی ترند می‌شوند که بتوانند نیاز کاربران را در کمترین زمان و آسان‌ترین راه برطرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

4 × 1 =