توکن غیرقابل تعویض NFT و کاربرد آن در کسب و کار

10 کاربرد توکن غیرقابل تعویض NFT در بیزینس

همانطور که در مقاله قبلی بلاگ در حوزه زنجیره تامین گفتیم، در این مقاله قصد داریم کاربردهای دیگر آن را در سایر بیزینس‌ها بررسی کنیم. توکن غیرقابل تعویض NFT  واحدهای غیرقابل انتقال داده‌ای هستند که در یک بلاک چین وجود دارند و می‌توانند به صورت دیجیتالی خریداری یا معامله شوند. این فایل‌های دیجیتال می‌توانند عکس، فیلم و فایل‌های صوتی باشند.

به زبان ساده، کاربران می‌توانند دارایی‌های قابل تعویض را با شرایط مساوی با همان ارزش مبادله کنند. از سوی دیگر، دارایی‌های غیرقابل تعویض منحصربه‌فرد هستند و نمی‌توان آن‌ها را به طور مستقیم معامله کرد، اگرچه از بسیاری جهات شبیه به دارایی‌های قابل تعویض هستند.

به عنوان مثال، ممکن است شخصی دارای کارت ورزشی 20 ساله یک ورزشکار معروف باشد. با این حال، شخص دیگری همان کارت (برای همان ورزشکار) را دارد که چند ماه پیش منتشر شد. به دلیل متغیرهای غیر ملموس مانند سال انتشار و نوع رویداد ورزشی، معامله آن کارت‌ها به طور یکسان غیرممکن است. این تمایز به این دلیل است که اگرچه هر دو کارت مشابه هستند و هدف یکسانی دارند، اما برای تاریخ‌ها و زمان‌های متفاوتی نمایش داده می‌شوند.

برخلاف توکن‌های قابل تعویض، توکن‌های غیرقابل تعویض مفاهیم فیزیکی هستند که به شکل دیجیتالی تبدیل می‌شوند. اینگونه است که NFTها با هر دارایی واقعی و ارزش آن‌ها متفاوت است.

برای دانستن درباره نقش NFT در حوزه زنجیره تامین، اینجا را بخوانید.

آیا NFTها مفهومی جذاب هستند که با گذشت زمان ماندگار خواهند بود یا فقط یک جنون دیگر هستند که با افزایش محبوبیت از جریان اصلی حذف می‌شوند؟

برای رفع این نگرانی‌ها، در نظر گرفتن محبوب‌ترین موارد استفاده از NFTها، همراه با نمونه‌های قابل مشاهده، برای درک و اعتماد به چشم‌انداز NFTها، عاملی ضروری است.

NFT ان اف تی

 

10  مورد استفاده بالقوه از توکن غیرقابل تعویض NFT

در این مورد که NFTها نسبت به سیستم‌های قدیمی در پلتفرم‌های مختلف پیشرفت قابل توجهی دارند، شکی نیست. در حالی که بسیاری از مردم تصور می‌کنند که NFT ها فقط برای هنر دیجیتال هستند، جهان NFT ها بسیار مهم‎تر و گسترده‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم. شکی نیست که فروش سودآور اخیر آثار هنری دیجیتال به عنوان NFT باعث محبوبیت این توکن‌ها شده است.

در ادامه موارد استفاده از NFT  در بیزینس‌های مختلف را با هم می‌بینیم:

توکن غیرقابل تعویض NFT  در املاک

در مفهوم سنتی، تایید مالکیت املاک و مستغلات خسته کننده و وقت گیر است. وقت گیر بودن این پروسه به دلیل دخالت چند واسطه از جمله بنگاه‌های معاملات ملکی، بانک‌ها و نمایندگان دولت از جمله شهرداری است. علاوه بر این، حضور واسطه‌ها کارمزد سنگینی را به صاحب ملک تحمیل می‌کند. با این حال، با استفاده از توکن‌ها، دستیابی به املاک و انتقال مالکیت به یک رویه مشارکت دو طرفه تبدیل شده است که فرآیندی ایده آل و بدون دردسر است.

از آنجایی که NFT ها از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، داده‌ها و مالکیت املاک و مستغلات به طور ایمن ثبت و نگهداری می‌شوند و از دستکاری و تکرار داده‌ها جلوگیری می‌شود. NFTها غیرمتمرکز عمل می‌کنند و نیاز به واسطه‌ها و کمیسیون های بیش از حد را از بین می برند و امکان انتقال مستقیم مالکیت بین طرفین را فراهم می کنند.

NFT  در ورزش

بخش توسعه NFT با چندین لیگ ورزشی و کسب و کار همکاری کرده است. آن‌ها از جنبه‌های حیاتی NFTبرای توسعه پلتفرم‌های مربوط به خود استفاده کرده‌اند.

انجمن ملی بسکتبال (NBA) ، پلتفرم توسعه بازار NFT خود را ایجاد کرده است. عملکرد آن به این صورت است که لحظات فراموش نشدنی NBA  به یک مجموعه دیجیتال تبدیل شده و برای خرید در این بازار انحصاری NFT در دسترس است.پلتفرم NBA Top Shot مقدار قابل توجهی پول برای لیگ و امنیت برای سازندگان کلکسیون به ارمغان آورده است.

توکن غیر قابل تعویض

NFT  در بازی

دنیای بازی‌های آنلاین یکی از سریع‌ترین صنایع در حال گسترش است. مفهوم NFT در صنعت بازی جدید نیست، زیرا گیمرها قبلاً با NFT برای خرید آیتم های دیجیتال در بازی‌ها برخورد کرده‌اند. با این حال، این موارد دارایی‌ها قابل فروش نیستند. گیمرها می‌توانند از توکن‌های غیرقابل تعویض برای کسب درآمد از کلکسیون‌های دیجیتال داخلی خود با انجام بازی‌های مبتنی بر NFT استفاده کنند.

خریدهای داخلی به شکل NFT در پلتفرم‌های بازی آنلاین مبتنی بر توکن غیرقابل تعویض NFT ظاهر می‌شوند. بنابراین، این دارایی های دیجیتال در هر پلتفرم توسعه بازار NFT خریداری و فروخته می‌شود.

NFT ها با تولید کلکسیون‌های دیجیتال استثنایی، به گیمرها کمک می‌کنند تا در حین انجام بازی‌های NFT انگیزه بیشتری پیدا کنند.

NFT  در گواهینامه‌ها و مجوزها

استفاده از NFT در گواهینامه‌ها و مجوزها برای تأیید مالکیت و اصالت گواهی‌ها در طول فرآیند استخدام یا پذیرش ضروری است. با این حال، در سناریوی فعلی، کمیته مربوطه تنها می‌تواند تا حدودی گواهینامه‌های داده شده توسط کارمندان و دانشجویان را بررسی و تایید کند.

NFT ها می توانند با رسیدگی به نگرانی‌های مربوط به اصالت و ارائه مجوز کامل به این دامنه کمک کنند. در مقایسه با فرآیند قدیمی اعتبارسنجی و احراز هویت گواهی‌ها، این مورد استفاده از NFT زمان نسبتا کمی می‌گیرد. همان برنامه NFT می‌تواند هم در تأیید مجوز و هم در ثبت نام کمک کند.

NFT

NFT  در Memes

گسترش NFT ها و شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر کاملاً هماهنگ بوده است. “میم ها” یک مفهوم سرگرم کننده است که از رسانه‌های اجتماعی سرچشمه گرفته است و یکی از جذاب‌ترین موارد استفاده از NFT، میم‌ها است. میم ها در هر پلتفرم توسعه بازار NFT به سرعت به NFT  تبدیل می شوند.

سازندگان میم فرصت فوق العاده‌ای برای کسب درآمد از تولید سرگرمی خود دارند. از آنجایی که میم‌ها با NFT ها و در محیط بلاک چین ایجاد می‌شوند، نمی‌توان آن‌ها را کپی یا تغییر داد. این ویژگی تضمین می‌کند که مشتریان مالکان واقعی کالای دیجیتال هستند.

NFT  در مد

جعل دارایی یک مانع مهم در صنعت مد است. هر روز چندین محصول تقلبی به مشتریان فروخته می‌شود. این مانع دیگر در محیط NFT جای نگرانی ندارد.

NFT  اصالت محصول خریداری شده را تایید می‌کند. تأیید NFT اطلاعاتی را در مورد محل تولید و مالک قبلی محصول ارائه می‌دهد. برنامه NFT  همچنین با قوانین حمایت از مصرف کننده مطابقت دارد و رفاه کارکنان را افزایش می‌دهد.

 

NFT  در اموال و اختراعات

در حالی که پتنت‌ها تحت مالکیت معنوی قرار می گیرند، به راحتی به عنوان یک محصول قابل سرمایه گذاری واجد شرایط می‌شود. استقرار NFT  برای پتنت‌ها می‌تواند به توکن سازی پتنت کمک کند. در نتیجه، صاحبان اختراع برای یافتن راه‌های سودآور برای تجاری‌سازی پتنت‌های خود پروسه‌ی آسان‌تری خواهند داشت.

توکن‌های غیرقابل تعویض برای پتنت‌ها، سیستم‌های تجاری باز، بسیار امن و در دسترس را ارائه می‌کنند که جالب است. سازمان‌ها می‌توانند دارایی‌های متعددی در رابطه با حقوق مالکیت معنوی و اختراعات داشته باشند. اشتراک حقوق مالکیت معنوی بین چندین خریدار با مالکیت جزئی یک کالا ساده می‌شود. در نتیجه، کسب‌وکارها می‌توانند از مالکیت برای تولید منابع درآمد اضافی استفاده کنند.

NFT  در موسیقی و هنر

برای ایجاد یک قطعه موسیقی کلکسیونی، نوازندگان می‌توانند آهنگ‌های صوتی خود را به همان روشی که می‌توانند تصاویر یا ویدیوها را ضمیمه کنند به NFT پیوند دهند. این شبیه به انتشار اولین آلبوم دیجیتال است. در بیشتر موارد، نوازندگان برای دریافت سهم منصفانه حق امتیاز تلاش می‌کنند. ممکن است همیشه این امکان وجود نداشته باشد که موسیقی آن‌ها توسط سرویس‌های پخش گسترده‌تر مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه، این رویکرد همه این نگرانی‌ها را برطرف می‌کند و هنرمندان دیگر نیازی به تکیه بر خدمات شخص ثالث نخواهند داشت.

در حوزه آثار هنری دیجیتال، دزدی آثار همواره یک نگرانی جدی بوده است. بسیاری از هنرمندان با استعداد، آثار دیجیتالی خود را در اینترنت به اشتراک می ‌گذارند، جایی که به راحتی می‌توان آن‌ها را کپی کرد و فروخت. متأسفانه مالکیت اثر هنری به اشتباه ادعا شده و به شخص دیگری فروخته می‌شود. اما در مورد توکن غیرقابل تعویض NFTها، مالکیت آثار هنری به طور ایمن در یک دفتر کل دیجیتال به نام بلاک چین ثبت می شود.

با توجه به سیستم دفتر کل دیجیتال، سرقت ادبی دیگر ممکن نیست و این سیستم اثبات مالکیت و پیگرد قانونی تخلفات را ارائه می‌دهد.

معرفی NFT ها به حوزه آثار هنری، هنرمندان دیجیتال را به ابراز خلاقیت و فروش آثار خود علاقمند کرده است.

نمونه‌هایی از موارد استفاده توکن غیرقابل تعویض  NFT در زمان حال
متاورس

در متاورس، نمونه‌های NFT شما را مستقیماً به فیس‌بوک می‌فرستند. محبوب‌ترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی قصد دارد به یک محیط مجازی تبدیل شود که به کاربران امکان می‌دهد خود را در این تجربه غوطه ور کنند.

فیس بوک ممکن است از گسترش منطقی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر روی فناوری و زیرساخت فعلی خود برای متاورس استفاده کند. همچنین، فیس‌بوک برنامه‌هایی دارد که به کاربران اجازه می‌دهد از آواتارهای دیجیتال برای ترکیب، تعامل و توسعه محیط مجازی اطراف خود استفاده کنند.

متاورس
NFTهای مالکیت معنوی

مدیریت حقوق مالکیت فکری یکی از رایج‌ترین کاربردهای NFT است. همکاری بین IPwe و IBM برای تغییر پتنت‌های شرکتی جدیدترین نمونه استفاده از NFT برای مالکیت معنوی است. این همکاری قصد دارد اکوسیستمی برای توکن‌سازی پتنت ایجاد کند که امکان تجاری‌سازی، صدور مجوز و فروش سریع‌تر پتنت را فراهم می‌کند.

اگر می‌خواهید درباره NFT دقیقتر بدانید، مطالعه‌ی این مقاله برای شما مفید است.

کوکا کولا

کوکاکولا احتمالا یکی از شناخته شده‌ترین برندهایی است که اخیرا وارد بازار توکن غیرقابل تعویض NFT  شده است. این شرکت با انتشار NFT بطری‌های کلکسیونی کوکاکولا از گذشته به متاورس پیوست.

با کمال تعجب، این شرکت حدود 575000 دلار برای این آثار از طریق یک حراج آنلاین جمع آوری کرد. کوکاکولا یکی از نمونه‌های استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض است که نشان می‌دهد چگونه NFT‌ها ممکن است الهام‌بخش تعامل جامعه و ارتقای برند باشند و در عین حال جریان درآمد جدیدی را نیز فراهم کنند.

 

با این حال، مانند هر فناوری جدیدی که به تازگی معرفی شده است، شرکت‌ها باید آماده باشند تا ضمن تلاش برای پیاده سازی NFT ها برای هر یک از تحولات تجاری خود، به عوارض و معایب این فناوری رسیدگی کنند. توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT در صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. با این حال، علیرغم کاربردهای جذاب و عملکردهای ضروری آن، بسیاری از سرمایه گذاران و علاقه مندان هنوز برای استفاده از آن در تردید هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

یک × پنج =