پاندمی کرونا و راهکار تکنولوژی محور کشورها:اپلیکیشن پیش بینی COVID-19

گسترش کرونا در جهان

با گسترش ویروس کرونا و پاندمی شدن این ویروس، کشورها رویکردهای مختلفی برای مدیریت بحران ویروس کرونا یا covid-19 در دستور کار خود قرار داده اند.

قرنطینه، ایزولاسیون و ایمنی گله ای رویکرد هایی هستند که کشور ها بر اساس سیاست های داخلی خود به آن روی آورده اند.

در این میان برخی کشورها برای مهار سیر صعودی ابتلا به این ویروس و همچنین تحلیل داده های به دست آمده از ترند ابتلا به ویروس کرونا، استفاده از تکنولوژی هایی مانند اپلیکیشن پیش بینی کرونا، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و همچنین پردازش تصویر و یادگیری عمیق برای بررسی تصاویر CT Scan ریه بیماران روی آورده اند.

در اوایل بحران این ویروس در کشور ایران، مقاله ای در رابطه با مقابله هوشمند چین با ویروس کرونا منتشر کردیم که توضیحی بر اپلیکیشنی برای مهار نرخ ابتلا به Covid-19 با استفاده از داده کاربران بود.

برنامه کشورها برای کنترل ویروس کرونا چیست؟

انگلستان، بریتانیا و سامانه ردیابی نشانه کرونا

محققان انگلستان برای شناخت هرچه بیشتر این بیماری همه گیر، اپلیکیشنی را برای کمک به ردیابی شیوع covid-19 و کشف افرادی که بیشتر در معرض این بیماری هستند ، راه اندازی کرده است.

برنامه رایگان Covid Symptom Tracker از کاربران می خواهد داده هایی را از جمله سن، جنسیت، کدپستی و همچنین سؤالاتی درباره شرایط پزشکی خود از قبیل بیماری های قلبی، آسم و دیابت پر کنند. از دیگر اطلاعاتی که این اپلیکیشن از شما می خواهد سابقه مصرف آنتی بیوتیک و مسکن و تایید سلامت جسمانی است.

پس از تکمیل این فرم، از شما می خواهند که به مدت 1 دقیقه در هر روز وقت گذاشته و گزارش وضعیت خود را بدهید. کاربران به سوالاتی از قبیل داشتن سرگیجه، حالت تهوع، تب، سرفه و تنگی نفس پاسخ می دهند.

طراحان این اپلیکیشن که در همکاری مستمر با محققین دانشگاه کینگ کالج لندن هستن، معتقدند که این یک سیستم تشخیص زودهنگام است. خیلی از افراد سرفه های مقطع دارن، یا حس از دست دادن چشایی دارن یا درد در قفسه سینه دارند. اما این ها جز موارد احتمال قطعی به این بیماری نیست. اما وقتی در توده های مختلف مردم این علائم مشاهده می شود این حدس رو می زنیم که این علائم جز موارد ابتلا به کرونا ویروس است و احتمال ابتلا شدن افراد با این علائم زیاد است.

طبق گفته پزشکان، علائم در افراد مسن با افراد جوان متفاوت است. ممکن است تب برای شخص مسن از علائم covid-19 و در شخص جوان نشانه سرماخوردگی باشد. بنابراین نمی توان گفت صرفا داشتن تب و سرفه خشک طولانی نشانه کروناست.

نقطه قوت این اپلیکیشن تعیین لوکیشن افراد بیمار یا افرادی که بیشتر در معرض بیماری قرار دارند، است. بریتانیایی ها معتقدند تا چند روز آینده می توانند مناطق پر خطر را برای افراد جامعه پیش بینی کنند.

تحقیقات در رابطه با تاثیر ژنتیک در ابتلا به ویروس کرونا

در حالی که این اپلیکشین عمومی و برای همه است، این تیم همچنین از 5000 دوقلو و خانواده های آنها در سراسر انگلیس که قبلاً جزئی از یک پروژه تحقیقاتی گسترده تر بودند، خواسته است تا از این برنامه استفاده کنند. اگر این شرکت کنندگان علائم covid-19 را نشان دهند، یک کیت برای آنها ارسال می شود تا بتوانند برای این بیماری آزمایش کنند. محققان می گویند با توجه به اینکه دوقلوها مجموعه زیادی از داده ها را با تیم از قبل به اشتراک گذاشته اند، از اطلاعات ژنتیکی آنها گرفته تا میکروب های روده آنها، می توان امیدوار بود که مشخص شود چرا در برخی افراد علائم شدیدتر است.

بریتانیایی ها با این کار میخواهند مشخص کنند که آیا ویژگی ژنتیکی افراد و استفاده از داد های پیشین در مورد ساختار DNA افراد در مقابله با این ویروس موثر است یا خیر.

اپلیکیشن تشخیص کرونا در بریتانیا

کره جنوبی و اپلیکیشن مراقبت از خود درقرنطینه

در کره جنوبی اپلیکیشن مراقبت فردی در زمان قرنطینه که توسط وزارت کشور و بهداشت و ایمنی تهیه شده است به افرادی که در قرنطینه قرار دارند اجازه می دهد علائم خود را گزارش دهند. دولت به مردم توصیه کرده است که از نسخه رسمی این اپلیکیشن ها در فرمت iOS و اندروید استفاده کنند. این برنامه از ردیابی GPS برای هشدار دادن به کاربران و مقامات استفاده می کند تا افراد قرنطینه در خارج از منطقه مجاز خود وارد نشوند. این اپلیکیشن به مردم کمک می کند تا از ورود به مناطق آلوده جلوگیری کند. حرکتی که معتقدند می تواند برای جلوگیری از همه گیر شدن این ویروس موثر باشد.

همچنین این اپلیکیشن داده هایی از جمله آدرس و شماره تماس مراکز کنترل بیماری را در اختیار همگان قرار می دهد. در بخشی دیگر ملیت افراد مبتلا، تاریخ ابتلا، سن و محلی که در آن دچار بیماری شده است را نیز به نمایش می گذارد.

هدف دولت کاهش تردد به مکان های آلوده و قطع ارتباط و قرنطینه خانگی افراد است که امیدوار است به کمک این اپلیکیشن بتواند شیوع ویروس covid-19 را کنترل کند. البته نصب این اپلیکیشن اجباری نیست و دولت با در نظر داشتن این مسئله که برای برخی از افراد به خصوص افراد مسن نصب یک اپلیکیشن ممکن است دردسر ساز باشد، همچنان تماس های عادی برای چک آپ شهروندان را به طور سنتی ادامه می‌دهد.

اپلیکیشن محبوب در کره جنوبی

به نظر می‌رسد که محبوب ترین اپلیکیشن در کره جنوبی corona100m است که از زمان راه اندازی آن در 11 فوریه بیش از 1 میلیون بار نصب شده است. زمانی که کاربران در فاصله 100 متری مکانی قرار بگیرند که توسط دولت به عنوان یک منطقه پرخطر مشخص شده است، هشدار می دهد. دو اپلیکیشن دیگر که مکمل این سامانه هستند، Coronamap که اطلاعات مسافرتی بیماران مبتلا شده را نشان می دهد و Coronaita که مانند یک موتور جستجو برای اطلاعات مربوط به کرونا عمل می‌کند، می‌باشند.

covid-19 در کره جنوبی

لهستان و اپلیکیشن سلفی در زمان کرونا

لهستان اپلیکیشنی ساخته است که بیماران کرونایی را وادار به گرفتن سلفی می کند. آن ها باید برای اثبات در داخل خانه بودن یا ویزیت شدن توسط پلیس و پزشک، این سلفی ها را بگیرند.

بنابراین اگر در مدت زمان 20 دقیقه‌ای تعیین شده در اپلیکیشن، سلفی نگیرید ، پلیس به منزل شما می رسد.

این اپلیکیشن که قرنطینه در خانه نام دارد، مورد توجه عده‌ی زیادی از مردم لهستان قرار گرفته است. همچنین عده ای از کاربران فضای مجازی در لهستان اعلام کرده اند که پلیس در مکان هایی که ضرورت دارد حضور داشته باشند، در عرض 20 دقیقه نمی رسند اما در این مورد خیلی آن تایم و به موقع عمل میکنند.

covid-19 در لهستان

هندوستان و اپلیکیشن شناسایی افراد مبتلا به Covid-19

در هندوستان نیز اپلیکیشنی ساخته شده که با تغذیه از داده های مکانی شما، کرونا ویروس رو رد یابی میکند. هند در تلاش است تا یک برنامه را راه‌اندازی کند تا کاربران بتوانند در صورت نزدیک بودن با افراد آلوده به ویروس آلارمی از اپلیکیشن داشته باشند.

این برنامه cowin-20 نام دارد و هم اکنون نیز در iOS و Android مورد آزمایش قرار گرفته است . موقعیت مکانی شما را ردیابی می کند و اگر نزدیک بیمار آلوده به covid-19 باشید ، به شما هشدار می دهد. این اپلیکیشن از داده های موقعیت مکانی و بلوتوث شما برای سنجش استفاده می کند. این احتمال وجود دارد که با جستجوی بانک اطلاعاتی از افراد آلوده، و همچنین با سابقه مسافرت افراد ، این امر را تعیین کند. همچنین می تواند تشخیص دهد که منطقه ای که در آن حضور دارید، جز مناطق پر خطر محسوب می شود یا خیر.

نگرانی در خصوص حریم خصوصی

اپلیکیشن برای دسترسی به موقعیت مکانی که در آن حضور دارید، از شما اجازه می گیرد. البته کاربران نگرانی هایی در خصوص حریم خصوصی خود دارند که طراحان اپلیکیشن قول داده اند داده ها را رمزگذاری و محدود به تلفن همراه شخص نگه دارند. فقط در صورتی که آزمایش بیماری فرد مثبت شود، داده ها را با وزارت بهداشت به اشتراک می گذارد.

هنوز کاملاً مشخص نیست که دولت چگونه این افراد را ردیابی کرده و داده های مکان آنها را در برنامه منطبق می کند. این اپلیکیشن به شما اطلاع می دهد که اگر در چند روز گذشته در سمیناری حضور داشته اید و شخصی در آن سمینار آزمایش کرونایش مثبت شده است، شما نیز در خطر ابتلا به این بیماری هستید.

اپلیکیشن تشخیص کرونا در هند

 

آمریکا و سامانه های مقابله با covid-19

در چند روز گذشته آمار ابتلا به ویروس کرونا با نرخ پرسرعتی در حال افزایش است، این درحالی است که سامانه های آنلاین متعددی برای ویروس کرونا در این کشور توسعه داده شده اند.

اپل در بیانیه ای اعلام کرد که تمامی اپلیکشین های ویروس کرونا که توسط نهاد های دولتی، رسمی و یا ارگان های بهداشت کشور ها توسعه داده نشده باشند را از اپ استور حذف خواهد کرد. همچنین اپل به تازگی اپلیکشن جدیدی برای آیفون طراحی کرده است که در فرمت وب اپلیکیشن نیز قابل استفاده است و به صورت یک پرسشنامه با پرسیدن سوالاتی از کاربران اقدامات ایمنی لازم برای قرنطینه یا مراجعه به پزشک را اعلام می‌کند.

در زیر اسکرین شات هایی از این وب اپلیکیشن را مشاهده می‌کنید. این سامانه هم مانند سایر سامانه های تشخیص احتمالا کروناویروس در سرتاسر جهان اعلام کرده است، که اطلاعات شخصی کاربران با استفاده از محرمانگی منتشر و استفاده خواهد شد.

تحلیل داده

 

یک پندمیک جهانی و نقش پررنگ داده در آنالیز بحران : آیا داده محرمانه باقی خواهد ماند؟

 

بحران کرونا جدی است و طبق پیش بینی ها حدود 12 الی 18 ماه جهان با آن درگیر خواهد بود. پردازش داده ها به ما اطلاعات زیادی می دهد. اما آیا همه ی این اطلاعات درکنترل شیوع بیماری به ما کمک می کند؟
مشخصا خیر.
داده هایی به ما در مدیریت بحران کمک می کند که ما بتوانیم با استفاده از آن افرادی که مبتلا شده اند یا در معرض ابتلا قرار گرفته اند را شناسایی کنیم. وقتی تمام این موارد در کنار هم قرار می گیرند یک فاکتور اصلی مشخص می شود.

این مساله چیزی نیست جز میزان اعتماد مردم به اپلیکیشنی که در خواست داده را از آن ها دارد. اما آیا تمام مردم جهان مانند شهروندان چین این داده‌ی بزرگ و درست را در اختیار دولت قرار می دهند؟
دولت ها چه سیاست هایی قبل از شروع هر بحران باید اجرا کنند که در این چنین مواقع مردم به اپلیکیشن ها یا سامانه های پیشنهادی رجوع کرده و اطلاعات درست خود را وارد کنند؟

آیا همه ی کشورها زیرساخت های مناسب برای یک اپلیکیشن در زمان بحران را دارند؟

این ها جز مواردی است که دولت ها و کشورها باید قبل از شروع هر بحران به آن توجه کنند. چرا که در این مواقع ضرورت داشتن داده‌ی درست و اساسی از مردم بیشتر خود را نشان می دهد و طبیعتا می تواند کمک شایانی در جهت رفع یا کنترل بحران کند.

دیدگاهتان را بنویسید

14 + چهارده =