تیک تاک : بررسی مراحل توسعه و قیمت طراحی اپلیکیشن

تیک تاک : طراحی اپلیکیشن، ویژگی‌ها، استک تکنولوژی و قیمت طراحی اپلیکیشن

اپلیکیشن اشتراک ویدیو تیک تاک، یکی از ترندترین و جذاب ترین اپلیکیشن های سرگرمی این روزها است. به خصوص بعد از شیوع کرونا، خانه نشینی ها و قرنطینه های اجباری، تعداد افراد بیشتری به سمت این اپلیکیشن چینی روی آوردند.

کاربران این اپلیکیشن در کل دنیا پراکنده هستند و گستره سنی صفر تا ۷۰ ساله بین Creator های ویدیو های پر بازدید آن دیده می‌شود. به جرات می‌توان گفت که امروز تیک تاک رقیب بسیار قدرتمندی برای اینستاگرام شده است. تا جایی که ویدیو های تولید شده توسط تیک تاک بازدید های میلیونی در اپلیکیشن اینستاگرام نیز دارند.

Tiktok رقیب اینستاگرام
by Aaron Weiss via unsplash

 

دلایل زیادی برای روی آوردن کسب و کار های نوپا به سمت توسعه اپلیکیشنی مشابه تیک تاک وجود دارد. از احتمال تحریم شدن آن در آمریکا گرفته تا تبدیل آن به نسخه ای بومی برای ایران. در نهایت یک نکته اشتراک بین تمامی دلایل دیده می‌شود:

اپلیکیشن های توسعه داده شده بر پایه‌ی VoD نقش پررنگی در دنیای سرگرمی امروزی دارند و بازار داغ این سرویس ها تبدیل به منبع ایده های نابی برای کسب و کار های متفاوت شده است.

اپلیکیشنی مانند تیک تاک چطور توسعه داده می‌شود و قیمت طراحی اپلیکیشنی در این حد قدرتمند چقدر است؟ در این مقاله به این سوال می‌پردازیم. برای بررسی بیشتر Feature های تیک تاک، گذری به تکنولوژی های VoD و Live استریمینگ می زنیم و قیمت های موجود در بازار برای سرور های این دو تکنولوژی را نیز بررسی می‌کنیم.

تیک تاک : معرفی هیولای موفق دنیای سرگرمی آنلاین

به تعریف خود تیک تاک، این اپلیکیشن پلتفرمی برای تولید یا Create کردن ویدیو های کوتاه (Short form) است. در این اپلیکیشن خلاقیت عنصر مهمی است. این خلاقیت هم در تولید ویدیو ها و ادیت کردن آن ها با فیلتر ها و افکت های موجود در اپلیکیشن دیده می‌شود، هم در چالش های متعددی که در جامعه طرفداران این اپلیکیشن برای تولید ویدیو ایجاد می‌شود.

دوئت در تیک تاک

چالش #Duetwithme یکی از پر طرفدار ترین ویژگی های تیک تاک است که در آن کاربران امکان اجرای Duet با یکدیگر را دارند

در حال حاضر تیک تاک محیط بسیار پر پتانسیلی برای پیدا کردن استعداد و به اشتراک گذاشتن آن با میلیون ها نفر است. کاربران امکان ذخیره ویدیو ها، تبدیل ویدیو ها به والپیپر زنده و حتی اجرای لایو را دارند.

سیستم پیشنهاد دهی Recommendation System در تیک تاک

تیک تاک محیط تعاملی بسیار دقیقی بر مبنای تجربه کاربر ایجاد کرده است. سیستم تیک تاک قابلیت ارزیابی فاکتور های متعددی مانند تعاملات کاربر در اپلیکیشن با سایر کاربران، پردازش تصویر ویدیو ها، دیوایس کاربر و لوکیشن جغرافیایی او دارد. بر اساس اطالعات به دست آمده ای ازین تحلیل ها، پیشنهاد های ارائه شده به کاربران منحصر به فرد و در راستای سلیقه یا علایق او خواهد بود.

علاوه بر این هر کاربر پیش از شروع استفاده از اپ می‌توان کتگوری های موردد علاقه خود را انتخاب کند یا مطمئن باشد که با دنبال کردن یا ابراز علاقه مندی به یک ویدیو خاص تیک تاک سریع متوجه می‌شود که او به چه محتوایی علاقه دارد.

اهمیت سامانه های پیشنهاد دهنده در سامانه های در حال توسعه امروزی به خوبی مشاهده می شود. با شخصی سازی تجربهکاربر و ارائه پیشنهادات منحصر به فرد برای او، عواملی که موجب حواس پرتی یا دور کردن کاربر از مسیر منجر به خرید میشود حذف میشوند و کاربر با گزینههایی روبه رو خواهد بود که هم راستا با سلیقه و نیاز او است.

چند آمار جالب برای بنچ مارک کردن اپلیکیشنی مانند تیک تاک در بازار جهانی

۱) در حال حاضر تیک تاک حدود ۸۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در کل دنیا دارد
۲) تیک تاک در مجموع حدود ۲ میلیارد بار از اپ استور و گوگل پلی دانلود شده است.
۳) بیشترین کاربران این اپلیکیشن بازه سنی ۱۶ تا ۲۴ دارند.
۴) میانگین زمان صرف شده توسط کاربر در این اپلیکیشن حدود ۵۰ دقیقه روزانه است.
۵) از سال ۲۰۱۹ به بعد با شهرت بیشتر تیک تاک زمان استفاده شده کاربران در کلیه پلتفرم های سوشال مدیا دوبرابر شد. به این معنا که ورود تیک تاک به پلتفرم های اجتماعی رشد ۱۰۰درصدی کاربران سوشال مدیا را ایجاد کرد!

آمار استفاده از اپلیکیشن

آمار کامل در سایت Oberlo

توسعه اپلیکیشنی مانند TikTok

اپلیکیشن TikTok برپایه تکنولوژی VoD توسعه داده شده است. در سامانه های مبتنی بر VoD یا ویدیو به درخواست، محتوایی که از پیش ضبط شده است، برای کاربران متصل به اینترنت در صورت درخواست آن‌ها نمایش داده می‌شود.

در فیلد VoD، بیزینس هایی مانند یوتیوب، آمازون، Hulu و نت فلیکس رقبای اصلی در بخش پخش ویدیو هستند. TikTok با استفاده از این تکنولوژی در دسته اپلیکیشن هایی مانند اسنپ چت، اینستاگرام ( البته بخش محتوای ویدیویی) و همینطور Vine سابق وارد بازار شد.

تمرکز اصلی در این اپلیکیشن ها اتصال کاربران به محتوای ویدیویی می‌باشد. در تیک تاک، کاربران امکان ایجاد محتوا با استفاده از ابزار ها و امکانات آن را نیز دارند. ویدیو های تیک تاک زمان محدودی دارند، کاربران با نوتیفیکیشن از تعاملات کاربران دیگر با ویدیو ها مطلع می‌شوند و همینطور امکان به اشتراک گذاری محتوایی ویدیوی تولید شده در سایر پلتفرم های اجتماعی دیگر مانند فیس بوک و توییتر را نیز دارند.

در توسعه اپلیکیشن هایی مانند TikTok دو اصل مهم باید در نظر گرفته شود، اول کیفیت ارائه ویدیو ها و دوم تعداد کاربران پلتفرم است. به سادگی می‌توان اپلیکیشنی مانند TikTok را با امکاناتی کم و بودجه ای محدود توسعه داد ولی یکی از این دو اصل قطعا فدا خواهند شد.

ویژگی های اپلیکیشن تیک تاک

فیچر های اصلی

فرایند ثبت نام و ورود

کاربران برای پست کردن محتوا نیاز به ثبت نام دارند. در این حالت با توجه به مخاطبان هدف احتمالات متفاوتی مانند ثبت نام با ایمیل، سوشال مدیا یا تلفن در نظر گرفته می‌شود

ادیت کردن پروفایل

کاربران امکان سفارشی کردن پروفایل خود مانند تغییر Username و عکس را دارند. تیک تاک مانند اینستاگرام و سایر سوشال ها بخشی برای اضافه کردن بیوگرافی دارد.

فیلتر ها و افکت ها

مانند اینستاگرام، تیک تاک نیز افکت ها و فیلتر های خاصی برای ایجاد جذابیت در ویدیو های کاربران دارد. کاربران امکان استفاده از افکت Beauty که در تمامی دوربین های موبایل وجود دارد برای گرفتن ویدیو هایشان را دارند

ادیت ویدیو

با توجه به ماهیت کوتاه بودن ویدیوهای تیک تاک، کاربران امکان ادیت ویدیو، کوتاه کردن آن، سرعت دادن، و حتی ایجاد بومرنگ دارند.

آپلود ویدیو

تیک تاک به دنبال ایجاد تحولی در دنیای سوشال مدیاست به همین دلیل آپلود ویدیو و انتشار آن ساده تر و سریع تر از سایر پلتفرم ها است. همینطور کاربران امکان انتخاب پلتفرم مورد نظرشان برای آپلود ویدیو را نیز دارند.

لایک و کامنت

مانند اینستاگرام و فیس بوک، تیک تاک امکان لایک کردن پست ها و ثبت کامنت برای آن ها را دارد. همینطور کاربران می‌توانند در یک اپ مجزا تمام ویدیو های لایک شده را ببینند.

اشتراک گذاری

سیاست تیک تاک در ارائه امکان اشتراک گذاری ویدیوها در پلتفرم های دیگر جذب کاربران جدید بود. به همین دلیل کاربران در ابتدای ثبت نام می‌توانند اکانت کاربری خود را به سایر شبکه های اجتماعی متصل کنند

نوتیفیکشن

برای اطلاع رسانی از اتفاقات و آپدیت های مربوط به پست ها از اپ به کاربران نوتیفیکشن ارسال می‌شود. نوتیفیکیشن های این اپ با Google Cloud Messaging ( در فایربیس) و Apple Push Notification انجام می‌شود.

پنل ادمین | مدیریت

این پنل به مدیریت تیک تاک اجازه مدیریت کاربران جهت ادیت پروفایلشان، دیلیت کردن و حتی بلاک کردن کاربر را می‌دهد. در پنل ادمین امکان شمردن تعداد پست های یک کاربر، آنالیز او و محاسبه نرخ تعامل با پست هایش نیز انجام می‌شود.

ویژگی هایی برای ایجاد محیط تعاملی و جذاب برای یک تجربه منحصر به فرد و متفاوت

استفاده از ویژگی هایی که تا به حال در بازار نبوده است، تیک تاک را بین کاربران جوان تر ( به طور خاص نوجوان) محبوب تر کرد.

۱- مشاهده ویدیو ها قبل از ثبت نام در اپ

آمار های به دست آمده از مطالعه بازار نشان داده است که کاربران ترجیح می‌دهند بخشی از امکانات اپلیکیشن یا سایت را پیش از ثبت نام تست کنند. به همین دلیل کاربران به هنگام ورود به اپلیکیشن تیک تاک بدون ثبت نام کردن می‌تواند ویدیو های آپلود شده سایرین را مشاهده کنند ولی در صورتی که بخواهند لایک کنند یا کامنتی بگذارند باید ثبت نام کنند.

۲- محتوای مبتنی بر مکان جغرافیایی | Geolocation

تیک تاک با این ویژگی به کاربرانی که در محدوده جغرافیایی مشترک هستند این امکان را می‌دهد که محتوای یکدیگر را راحت تر ببینند. حتی کاربران می‌توانند با استفاده از تگ های لوکیشن موقعیت جغرافیایی خود را روی ویدیو ها ثبت کنند.

۳- تحلیل Real-Time

این بخش از تحلیل های تیک تاک نسبتا مشابه با inSight اینستاگرام است و تولیدکنندگان محتوا می‌تواند تعداد لایک و کامنت ها و همینطور فالوور هایشان را ببیند.

۴- استریمینگ زنده | Live Streaming

در کنار سرویس های VoD، تکنولوژی Live نیز در این روزها بسیار پررنگ و مطرح است. با رکورد شکنی لایو های اینستاگرام، تیک تاک نیز این ویژگی را به صورت محدود برای کاربرانی که بیش از ۱۰۰۰ دنبال کننده داشته باشند فراهم کرده است.

۵- فیلتر های AR یا واقعیت افزوده

این فیلتر ها یکی از مهم ترین ابزار اپلیکیشن هایی مانند اسنپ چت، اینستاگرام و تیک تاک برای ایجاد جذابیت در بین کاربران هستند. با فیلتر های AR کاربران میتوانند رنگ مو عوض کنند، به صورت فرضی خود را در بک گراند قرار دهند یا Face Swap کنند. اضافه کردن ست های AR به اپلیکیشن هایی در این حوزه با توجه به میزان مطلوبیت آن‌، یک حرکت مهم و هوشمندانه است.

تیک تاک به چه تکنولوژی هایی وابسته است؟

کتابخانه AI : یکی از مهم ترین ویژگی های تیک تاک استفاده مناسب آن از تکنولوژی AI است. این تکنولوژی در تیک تاک به اتوماسیون کردن تگ ها، پردازش تصویر و استفاده از المان های مجازی در ویدیو ها کمک می‌کند. چگونگی استفاده از کتابخانه های AI، توسعه آن ها و یا به کار گرفتن نسخه های از پیش طراحی شده در تعیین قیمت نهایی اپلیکیشن و مدت زمان توسعه نقش بسیار ملموسی دارد.

حافظه ابری :

طبیعتا حافظه ابری استفاده شده در این اپلیکیشن باید متناسب با تعداد کاربران نهایی آن باشد که معمولا استفاده از سرویس هایی مانند آمازون گزینه مناسبی است.

دیتابیس:

استفاده از دیتابیس های پیشرفته و قدرتمندی مانند Cassandra یا Mongo پیشنهاد می‌شود.

زیرساخت لایو استریمینگ و VoD:

در طراحی این زیر ساخت علاوه بر سرور متناسب، نیازمند زیرساخت transcoding برای صدا و تصویر می‌باشد. Transcode کردن صدا و تصویر که به خصوص برای زیرساخت لایو مورد نیاز است یا میتواند به صورت ابری یا با طراحی engine( موتور هوشمند) اختصاصی که بر روی سرور های اختصاصی اجرا شود.

توسعه اندروید:

برای توسعه اپلیکشن اندروید چنین سیستمی از ترکیب جاوا و کاتلین استفاده می‌شود.

توسعه iOS:

اپلیکیشن های iOS در حال حاضر بیشتر با استفاده از Swift طراحی می‌شوند که پیشنهاد ما نیز همین زبان است.

برای اپلیکیشنی مانند Tiktok چه پلتفرمی مناسب است؟

در طراحی اپلیکیشن ها انتخاب پلتفرم های توسعه بر مبنای مخاطب هدف اهمیت بالایی دارد. در برخی موارد با توجه به محدود بودن مخاطبان ممکن است تنها پلتفرم های تحت وب یا اندروید انتخاب شوند. در این صورت تعیین هزینه بر اساس زمان پیاده سازی و نیازمندی های همان پلتفرم انجام می‌شود.

در نهایت در تیم های حرفه‌ای که تسک ها به صورت اسپرینتی و موازی انجام می‌شوند، زمان نهایی توسعه چنین اپلیکیشنی ممکن است بازه زمانی ‌ای حدود ۶ تا ۸ ماه زمان ببرد.

اهمیت طراحی UI/UX و زمان طراحی آن

یکی از مهم ترین ویژگی های اپلیکیشنی مانند تیک تاک سهولت استفاده از آن و رابط کاربری ساده‌اش است. تیک تاک کاربری مشخصی دارد: محیطی برای تعامل کاربران با هم از طریق ویدیو هایشان، سرعت انتقال اطلاعات و همینطور شفافیت! پس محیط کاربری آن با المان های خارجی و متنوع درگیر نشده است.

در کل از نظر طراحی UI، رابط کاربری این اپلیکیشن ساده ولی بسیار هوشمندانه است. تمرکز اصلی TikTok در طراحی تجربه کاربری بر ایجاد یک مسیر ساده و بی دغدغه برای کاربران بوده است. به صورتی که ۱ ساعت وقت گذاشتن در اپلیکیشن مانند ۵ دقیقه حس شود!

حتی در استفاده از ویژگی های مانند Duet، که کاربران امکان همخوانی با کاربر دیگری دارند، تعداد استپ ها کم شده، Navigation خاصی وجود ندارد و فقط کافیست کاربر روی هشتگ لازم کلیک کند!

کاربران امروزی نسبت به برآورده شدن خواسته هایشان در اپلیکیشن توقع بالایی دارند. به همین دلیل طراحی UI و مدلسازی تجربه کاربری در هر پروژه ای چالش بزرگی است. این چالش هم در بخش هزینه و هم در بخش زمان طراحی ( اسکچ های اولیه، چک با کارفرما، ادیت و تبدیل به وایرفریم و ماک آپ) خود را نشان می‌دهد.

به طور کلی زمان لازم برای Design در پروژه هایی در سطح Tiktok حدودا یک تا دوماه تخمین زده می‌شود و رنج قیمت طراحی آن بازه‌ای بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون دارد. هزینه در این حالت بستگی به یونیک بودن طراحی، سبک، ابزار های استفاده شده، تعداد نسخه های طراحی شده، پک آیکون ها و تمامی ویژگی های جانبی دیزاین یک رابط کاربری دارد.

با هوشمند سازی و افزایش عمق سامانه ارزش خلق می‌شود!

هوشمندسازی مکمل یک UI دلنشین و ابزاری برای ایجاد بهترین تجربه برای کاربر و کسب وکار است. اپلیکیشنی مانند تیک تاک یا اینستاگرام میلیون ها کاربر را به یکدیگر متصل می‌کنند، کاربران بخشی از روز خود را به این پلتفرم ها اختصاص می‌دهند و برای سرگرمی، آموزش و حتی دریافت اخبار خود را وابسته به چنین اپلیکیشن هایی می‌بینند.

استفاده از راهکار هایی که تکنولوژی در اختیار ما قرارداده است در چنین شرایطی یک انتخاب منطقی است. هوشمند سازی و عمق داده به سامانه در چنین اپلیکیشن هایی، مدلسازی منطقی از رفتار کاربران ترسیم می‌کند. نتایج حاصل از این مدلسازی ها سامانه را در ارائه بهترین پیشنهاد به کاربران و گسترش شبکه ارتباطی آن ها یاری می دهد.

توسعه هوشمند سامانه زمان زیادی هم در بخش تحلیل بازار و استخراج فاکتورهای معنادار می‌طلبد، هم نیازمند مدلسازی های دقیق و پیاده سازی منطق در بخش توسعه است.

در این مقاله هوشمند سازی را از سایر بخش های توسعه مجزا نمی‌کنیم چرا که اهمیتی به اندازه توسعه سرورساید و Back-end پروژه دارد و زمانی در همان حد نیاز دارد.

در بازار پر رقابت اپلیکیشن ها نمیتوان این انتظار را داشت که با کپی کردن یک ایده می توان موفق بود. ایجاد مزیت های رقابتی مشهود و پرداختن به ارزش برای موفقیت هر کسب و کاری در بازار امروز مهم است.

هوشمند سازی و پیدا کردن راهی برای نفوذ بیشتر به دنیای کاربران، یک مزیت مطلوب در شرایط فعلی دنیا است!

تعیین قیمت طراحی اپلیکیشن تیک تاک

با تمام گفته ها تا این‌جا، به طور کلی قیمت طراحی اپلیکیشن مشابه تیک تاک حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود که نسبتا مشابه قیمت جهانی 20,000 تا 30,000 دلار است. البته با توجه به تفاوت درآمد تیم های طراحی و توسعه دهنده، و همچنین هزینه های قانونی مانند مالیات یا اجاره در کشور های متفاوت این قیمت ها تغییر خواهند کرد.

سامانه هایی که در ایران توسعه داده می‌شوند، ناچار به پرداخت هزینه های ریالی و دلاری هم زمان هستند. به خصوص در ابعاد پروژه ای مانند tiktok. به همین دلیل ایجاد تعادل بین این هزینه ها و در نهایت فدا نکردن کیفیت در راه کم کردن هزینه نیاز مند داشتن یک تیم دلسوز و متعهد در کنار کسب وکار است.

هزینه ای که در مسیر طراحی چنین سیستم هایی، تیک تاک، اینستاگرام، اسنپ یا دیجیکالا می‌شود در بلندمدت سود خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل است که تمرکز بر ایجاد یک مدل کسب و کار منحصر به فرد و در عین حال ایده گرفتن از انتخاب های درست کسب و کار های موفق، مهم است.

طراحی اپلیکیشن تیک تاک در شرکت نرم افزاری نوژن

پس این که فردی به دنبال طراحی اپلیکیشنی مثل تیک تاک باشد، در ماهیت اتفاقی قابل انتظار و خوب است. البته در صورتی که او به دنبال طراحی اپلیکیشن یا سایتی با کلیت ویژگی های تیک تاک ولی به صورت بومی، با تغییراتی که ارزشی جدید و نوآور خلق می‌کنند.

به طور کلی ما پیشنهاد می کنیم صرفا به دنبال کپی کردن ایده های موفق فعلی نباشید. تمرکز دقیقی روی بوم کسب و کار خود داشته باشید. و ارزش جدیدی را ایجاد کنید.

در این صورت طراحی یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی که مبتنی بر ویدیو، ارتباط تعاملی و زنده، ایجاد فضایی برای تبادل و اشتراک هنرمندان و خلاقیت باشد یک ایده بسیار موفق، ناب و پر سود خواهد بود.

در شرکت نوژن با تمرکز بر عمیق کردن چنین سیستمی، به دنبال پیدا کردن بهترین راهکار فنی برای پیاده سازی این سامانه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

یک × دو =