روند طراحی سایت مشابه آچاره یا سامانه درخواست خدمات آنلاین

مراحل طراحی سایت مشابه آچاره

طراحی سایت مشابه آچاره یکی از پر‌درخواست‌ترین حوزه‌ها در زمینه طراحی سامانه‌های آنلاین است. اپلیکیشن‌ وپلتفرم درخواست خدمات این‌روزها به اشکال متفاوتی در بازار دیده می‌شوند. این تفاوت‌ها در زمینه فعالیت، سرعت ارائه خدمات، همگانی بودن سرویس‌های ارائه شده و همین طور کارآمدی سامانه می‌باشد. آچاره یکی از نمونه‌های موفق ارائه خدمات انلاین در بازار ایران است. این اپلیکیشن و سایت به مشتریان این امکان را می‌دهد که به سادگی به افراد متخصص متصل شوند و گستره‌ای از خدمات نظافت منزل تا استخدام موقت متخصص برای لوله‌کشی یا برق‌کاری منزل و حتی ارسال متخصص برای انجام تزریقات را شامل می‌شود.

هدف از طراحی سایت مانند آچاره، این است که در وهله اول به مردم کمک کند تا برای رفع نیازهای خود برای انجام امور روزانه با سریع‌ترین زمان ممکن افراد متخصص را پیدا کند و در وهله دوم برای افراد زیادی که دانش فنی دارند، کار ایجاد کرده و منبع درآمد زایی باشد.

با ما همراه باشید تا در ادامه نحوه طراحی سایت مانند آچاره، مراحل و هزینه‌های آن کمی توضیح دهیم

مرحله 1: مدل کسب و کار سامانه درخواست خدمات آنلاین خود را مشخص کنید

هسته آچاره شباهت زیادی به هر مارکت پلیس دیگری دارد. دسته‌بندی فعالیت اپلیکیشن مانند آچاره و یا سایت شبیه آچاره در رده سایت و اپلیکیشن‌های On-Demand Service (سامانه درخواست خدمات آنلاین) است. که در این دسته بندی اپلیکیشن مانند اسنپ نیز قرار دارد. با این تفاوت که کاربران فقط رانندگان را استخدام نمی‌کنند. بلکه برای انجام هر کاری می‌توانند فردی را استخدام کنند. مثلا کسی را برای چمن زنی استخدام کنند یا تعمیر شیرآلات منزل. در هر زمینه‌های فنی می‌توانند بهترین افراد را در کمترین زمان ممکن پیدا کنند.

ارزش پیشنهادی اصلی آچاره مبادله پول با زمان برای کارفرمایان و مبادله زمان با پول برای افرادی است که کارها را انجام می‌دهند. به موازات تیم ساخت سایت مشابه آچاره نیز باید سعی کند با ارائه ارزش پیشنهادی هم برای کارفرما هم تکنسین‌ها پلتفرم خود را آماده رقابت در بازار کند.

ارزش‌های پیشنهادی مضاعفی که یک سایت مشابه آچاره می‌تواند داشته باشد:

  • بیمه تکنسین‌ها
  • بازه‌ی قیمتی گسترده با توجه به دانش و تجربه تکنسین که کاربران بتوانند برای بودجه خود برنامه ریزی کنند.
  • بهبود کیفیت خدمات برای هر دو سمت
  • شفافیت قیمت گذاری با توجه به مسافت، زمان، خدمت و …

در نظر داشته باشید زمانی که پلتفرم آچاره راه اندازی شد، از مزیت رقابتی اولین بودن استفاده کرد. اما بیزینس‌هایی که می‌خواهند سایت مشابه آچاره راه اندازی کنند، باید حتما مزایای سامانه درخواست خدمات آنلاین خود را بر حسب نیاز کاربران خود ارتقا دهند. یکی از مهم‌ترین مواردی که کسب و کار‌ها باید در نظر بگیرند، نقطه شروع فعالیت است. به فرض ممکن است شما با یک حوزه محدود مانند سرویس کولر شروع کنید ولی برنامه گسترش کسب و کار در آینده را داشته باشید تا به حوزه‌های دیگری مانند ایزوگام سقف هم وارد شوید.  نیاز نیست از ابتدا با تمام قوا وارد رقابت با سرویس‌های محبوب و شناخته‌شده‌ای  مانند آچاره و اسنپ شوید.

اگر می‌خواهید درباره تحلیل رقبا بیشتر بدانید این مقاله برای شما مناسب است.

بهترین کار این است که با مطالعه و بررسی دقیق بازار Niche (حوزه فعالیت اصلی خود( را مشخص کنید و سپس با تحلیل مخاطب هدف به دنبال راهکاری بهینه برای ارائه خدمت به آن ها باشید.

 

 

اگر به مطالعه بیشتری در مورد مدل کسب و کار نیاز دارد پیشنهاد ما این مقاله است. 

سامانه درخواست خدمات آنلاین

مرحله 2: فیچرهای طراحی سایت مشابه آچاره

برای آنکه یک سامانه درخواست خدمات انلاین به خوبی کار کند و در وهله اول قابل استفاده باشد یکسری فیچر ضروری دارد که جز الزامات پروژه است. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. البته در نظر داشته باشید باید پنل‌های سایت مشابه آچاره برای سه نقش کاربر یعنی مشتری، مجری و مدیر سایت طراحی شده باشد.

  • ثبت نام
  • پروفایل کاربری
  • جستجو از طریق لوکیشن
  • جستجو از طریق دسته بندی‌ها
  • ارسال نوتیفیکیشن
  • درگاه پرداخت

علاوه بر موارد فهرست شده، تیم طراحی سامانه خدمات آنلاین باید ویژگی‌های دیگری برای تکمیل چنین پلتفرمی ارائه کنند:

سیستم امتیاز دهی یا مسابقه:

این فیچر با امتیاز دهی کاربران به مجریان یا بالعکس کار می‌کند. به این صورت که مجریان با کسب رضایت بیشتر یا عملکرد بهتر پیشنهادهای کاری بهتری به تکنسین‌ها نشان داده شود. یا حتی می‌توان آفرهای دیگری در نظر گرفت. سیستم امتیازدهی به مجریان باعث می‌شود که ارزش مهارت هر فرد مشخص شود. از سوی دیگر با امتیاز دهی مجری به کارفرما، باعث می‌شود رفتار صحیح در مجموعه جا بیفتد و کاربران نیز بتوانند آفرهای خدماتی با قیمت بهتر دریافت کنند.

اگر امتیاز فردی به نقطه بحرانی خاصی نزدیک شود، مثلاً 2 از 5 امتیاز، سیستم باید به کاربر اطلاع دهد تا بتواند اقداماتی را برای بهبود آن انجام دهد. اگر رتبه خیلی پایین بیاید، پروفایل کاربری مسدود شود.

سیستم رزرواسیون:

این فیچر بر اساس اصل سیستم رزرو در پلتفرمی مانند دیجیکالا کار می‌کند. با این تفاوت که به جای کالا یک خدمت رزرو می‌شود. یا به عبارتی یک اجرا کننده را برای یک تاریخ و زمان خاصی رزور می‌کند. این فیچر معمولا در قالب یک تقویم ساده نمایش داده می‌شود که در آن تاریخ و زمان آزاد در یک رنگ و موارد رزرو شده در رنگ دیگر نشان داده شده است. البته مهم است که مجریان توانایی دسترسی و کنترل این پنل را داشته باشند تا بتوانند برای خود برنامه ریزی داشته باشند.

چت و تماس‌های درون برنامه‌ای:

کاربران از هر دو سمت، چه به عنوان کارفرما چه به عنوان تکنسین با هم و هر دو این گروه با مدیریت پلتفرم ارتباط داشته باشند. معمولا پیامک برای این کار کافی است. اما می‌توان به این ارتباط تماس تصویری را نیز اضافه کرد تا مشتری بتواند محل کار را به مجری نشان دهد و خواسته خود را بهتر توضیح دهد. البته در نظر داشته باشید که این اتصال و ارتباط باید امن و رمزگذاری شده باشد.

پرداخت درون برنامه‌ای:

با وجود این فیچر و درگاه پرداخت به کاربران خود این امکان را می‌دهید که پرداخت آسانی را تجربه کنند و در یک پلتفرم امن بتوانند پرداخت خود را انجام دهند. با طراحی این فیچر دلیل دیگری برای تعامل با سایت مشابه آچاره خود به کاربران می‌دهید که خود باعث ترغیب به استفاده از پلتفرم شما می‌شود.

تاریخچه سفارش (رزرو):

با کمک لیست کارهای انجام شده می‌توانند نتایج کار خود را بر روی پلتفرم تجزیه و تحلیل کنند: درآمد امروز، هفته، ماه، سال، تعداد تماس‌های مکرر، افزایش یا کاهش درآمد و موارد مشابه. از طرف دیگر، مشتریان می‌توانند به سرعت تاریخچه رزرو را بررسی کنند تا پیمانکاری را که قبلاً کار را به خوبی انجام داده است بیابند و او را دوباره استخدام کنند.

صورتحساب:

این سیستم می‌تواند همراه با وجود بخش جداگانه‌ای در دسته «سفارش‌ها» اسنادی مبنی بر تکمیل و/یا پرداخت سفارش برای کاربران ارسال کند. مثلاً فاکتور و رسید پرداخت. چنین اسنادی برای گزارش دهی و خدمات مالی مورد نیاز است.

نوتیفیکشن‌ها

نوتیفیکیشن‌ها در پلتفرم یا سایت مشابه آچاره باید کاربران را در مورد رویدادهای مهمی که برایشان اهمیت دارد آگاه کند. به عنوان مثال زمانی که درخواستی از سمت مشتری ثبت می‌شود، اطلاعات درخواست از جمله پرداخت برای سفارش و مراحل انجام ارسال شود. این فیچر تجربه مشتری و تعامل مشتری را بالا می‌برد.

تجربه مشتری چیست؟

ساخت سایت شبیه آچاره
مرحله 4: مدل های کسب درآمد از بازار

مدل درآمد آچاره بسیار ساده است. پیمانکار درصدی از هر تراکنش را به عنوان هزینه خدمات پرداخت می‌کند. به این معنی که اگر کار 100 هزار تومان هزینه داشته باشد (مثلاً 2 ساعت کار با نرخ 50 تومان در ساعت)، مشتری این 100 هزار تومان را از طریق پلتفرم پرداخت می‌کند و پیمانکار هزینه را پس از کم شدن پورسانت پلتفرم، دریافت می‌کند.

البته شما می‌توانید برای سایت مشابه آچاره خود از رویکرد متفاوتی استفاده کنید یا مدل درآمدی دیگری انتخاب کنید.

هزینه اطلاعات: با این رویکرد، مشتری برای مشاهده لیست یا اطلاعات پنهان در مورد تکنسین هزینه می‌پردازد. یا برعکس، پیمانکار هزینه دریافت اطلاعات مشتری را پرداخت می‌کند.

هزینه ثبت نام: همانطور که از نام آن مشخص است، در این مدل، کاربران هنگام ثبت نام مبلغ ثابتی را پرداخت می کنند. در پلتفرم‌های دیگر، به این روش درآمدزایی «هزینه دسترسی زودهنگام» نیز گفته می‌شود. به عنوان مثال Google Stadia برای دسترسی زودهنگام به این سرویس، 129 دلار و 300 دلار هزینه دریافت می‌کند.

هزینه اشتراک: صدور اشتراک ماهانه یا سالانه برای دسترسی به پلتفرم یا عملکردهای خاص  که باعث افزایش مخاطب می‌شود. مثل دیجی پلاس.

تبلیغات: تبلیغ افراد ماهرتر و با سابقه‌تر و توصیه آن‌ها به کاربران با طراحی چشمگیر و یا قراردادن در بالای لیست‌ پیشنهاد تکنسین‌ها. مانند سایت جابینجا که در ازای دریافت هزینه، موقعیت شغلی را در بالای لیست نشان می‌هد. علاوه بر این، می توانید خدمات، سایت ها، برندها و محصولات شخص ثالث را تبلیغ کنید.

مرحله 5: استراتژی های بازاریابی

استراتژی بازاریابی آچاره بر سه پایه استوار است: تبلیغات دهان به دهان، بهینه سازی موتورهای جستجو و  شبکه های اجتماعی. البته که شما می‌توانید زمان طراحی سایت مشابه آچاره، مسیر دیگری برای بازاریابی بیزینس خود در نظر بگیرید.

هزینه طراحی سایت مشابه آچاره:

وقتی صحبت از قیمت طراحی سایتی می‌شود، نمی‌شود به صورت دقیق قیمت را تعیین کرد. چرا که هزینه طراحی سایت مشابه آچاره یا سامانه درخواست خدمات آنلاین یا هر پلتفرمی تا زمانی که به فیچرهایش به صورت دقیق مشخص نشود قابل ارائه نیست. همه چیز بستگی به عملکرد سایت دارد. ممکن است که به شما پیشنهاد شود که برای کاهش هزینه‌های خود برای طراحی سایت مشابه آچاره، از سایت‌های وردپرسی استفاده کنید. ما این موضوع را رد نمی‌کنیم. فقط به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر تصمیمی نقشه راه بیزینس خود را آماده کنید و بازار هدف خود را مشخص کنید. در نظر داشته باشید سایت وردپرسی گسترش پذیری کمتری نسبت به سایت اختصاصی دارد. بنابراین بهتر است که با دانش و اطلاعات کامل درباره بازار، کسب و کار و هزینه‌ها در این حوزه سرمایه گذاری کنید.

هزینه طراحی سایت به چه عواملی بستگی دارد؟

در نهایت:

طراحی سامانه درخواست خدمات آنلاین می‌تواند یک پروژه برزگ و چالش برانگیز چند ماهه باشد که شما برای انجام آن ناچار به برون سپاری شوید. در این صورت بهتر است که شرکتی را که به عنوان مشاور یا مجری انتخاب می‌کنید از تجربه و دانش کافی برای انجام این قبیل پروژه‌ها را داشته باشد. در نظر داشته باشید با وجود حجم فیچرهایی که در این پلتفرم‌ها وجود دارد امکان گسترش آن در زمان کم و حتی با هزینه کم وجود ندارد. هر چقدر که تیم توسعه دهنده مهارت داشته باشد، به دلیل بزرگ اسکیل بودن پروژه زمان زیادی می‌برد. البته که همه این موارد به شرکت توسعه دهنده بستگی دارد.

در شرکت آرمان پردازان نوژن با هدف تسهیل فرایند طراحی پلتفرم‌های کسب و کار برای  شرکت‌ها و بیزینس‌ها مجموعه‌ای از محصولات جدید را به سبد خدمات اضافه کردیم. این محصولات که به عنوان هسته یا Core معرفی می‌شوند به هیچ وجه شباهتی با مفهوم قالب آماده که زیاد با آن مواجه شده اید ندارند. بلکه هسته‌های محصولات توسعه داده شده ما در واقع یک زیرساخت ماژولار آماده و قابل سفارشی سازی بر اساس نیازهای کسب و کار‌ها هستند تا فرایند توسعه و ورود به بازار آن‌ها را تسهیل کنند. یکی از هسته‌های نوژن، هسته سامانه درج آگهی شبیه دیوار است که اطلاعات آن را در این صفحه می‌توانید مشاهده کنید.

در هر صورت، اگر مایلید که با مشاوران ما در زمینه طراحی سایت مشابه آچاره صحبت کنید با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

سه × دو =