ساخت مارکتپلیس و دلیل محبوبیت آن در بین کاربران

 1401 ساخت مارکتپلیس در سال

مارکتپلیس در سال‌های اخیر ناجی بیزینس‌های زیادی بوده است. اما واقعا ماجرا چیست؟ چرا کابران مشتاق به خرید از مارکت پلیس ها هستند و چرا کسب و کار‌های زیادی به دنبال ساخت مارکتپلیس هستند؟

دو سه سال اخیر بی شک برای همه چالش برانگیز بودند. کدام یک از ما همه گیری ویروس کرونا در کل جهان را حدس می‌زدیم؟ در 3 سال گذشته، در حالی که پزشکان جان‌ها را نجات می‌دادند و سعی می‌کردند درمانی برای این ویروس بیابند، اقداماتی نظیر قرنطینه که برای کنترل سرایت این بیماری صورت گرفت به مشاغل زیادی در سراسر جهان آسیب رساند. کارمندان بسیاری شغل‌های خود را از دست دادند و در سمت دیگر صاحبان مشاغل به طور مداوم متحمل ضررهای مالی ناشی از قرنطینه شدند.

تعطیلی فروشگاه‌ها بسیاری از خرده فروشان را فلج کرد و هیچ راه حل سریعی برای بهبود اوضاع وجود نداشت.

درست است که تا حدی جهان از این بحران عبور کرده اما چگونه می‌توانید از کسب و کار خود در اینده محافظت کنید و در بحران‌های مشابه ضرر را به حداقل برسانید؟ چگونه می توانید بقای کسب و کار خود را تضمین کنید و برنامه ریزی سودآوری برای أینده داشته باشید؟ ساخت مارکت پلیس می‌تواند یکی از راه حل‌ها باشد.

ساخت مارکتپلیس یک فرآیند بسیار چالش برانگیز است از طراحی سایت مارکت پلیس گرفته تا طراحی اپلیکیشن، انتخاب گروه محصولی یا پیاده سازی استراتژی منسجم برای برون سپاری به شرکت نرم افزاری، تبلیغات موثر برای کاربران یا افزایش سطح رضایت مندی تامین کننده و کاربر.

برای اینکه بفهمیم چگونه یک مارکتپلیس بسازیم، در ابتدا تحلیل کنیم که اصلا مارکتپلیس چیست؟ در این مقاله که تکمیل مقاله قبلی بلاگ نوژن در موضوع ساخت مارکت پلیس است از تعریف بنیادی مارکت پلیس شروع و سپس ابعاد توسعه و پیاده سازی یک پلتفرم مارکت پلیس آنلاین که شامل طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت و زیرساخت آن است را بررسی می‌کنیم.

مارکتپلیس چیست؟

مارکتپلیس یک پلتفرم خرده فروشی آنلاین است. مشابه یک هایپر مارکت، مکانی است که در آن انواع کالاها/محصولات از فروشندگان مختلف به صورت شبانه روزی، اما فقط به صورت آنلاین عرضه می‌شود. فروشندگان یک پلتفرم عالی برای تبلیغ محصولات خود دریافت می‌کنند و خریداران تمام کالاهای مورد نیاز خود را از یک محل خریداری می‌کنند. به عنوان مثال برای خرید لباس، لوازم بهداشتی و کالای دیجیتال نیاز نیست به چندین سایت مختلف مراجعه کنند، چرا که مارکتپلیس معمولا بیشتر کالاهای ضروری را دارد.

 

مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی در ظاهر مشابه هستند ولی در واقع تفاوت‌های بسیاری دارند. مهم‌ترین تفاوت در مدل کسب و کار این دو پلتفرم است. در فروشگاه اینترنتی تنها یک فروشنده وجود دارند و ممکن است این فروشنده کالاهایی از چندین تامین کننده را بفروشد. در حالی که در مارکت پلیس‌ تامین کننده ها متفاوت هستند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد طراحی فروشگاه اینترنتی این مقاله را مطالعه کنید.

طراحی مارکتپلیس اختصاصی

انواع مارکتپلیس

برای ایجاد یک مارکت پلیس باید بدانید که چه نوع مارکت‌هایی وجود دارد. به طور کلی در ساخت مارکتپلیس، علاوه بر مالک آن، دو طرف در هر بازاری درگیر هستند: یکی به عنوان مشتری و دیگری به عنوان تامین کننده. بسته به اینکه چه کسی محصولات را می‌فروشد یا به چه کسی خدمات ارائه می‌دهد، مقیاس و ویژگی‌های این تعامل ممکن است متفاوت باشد.

هر مارکتپلیسی بر اساس یکی از سه مدل اصلی است:

  • C2C (مشتری به مشتری)؛
  • B2C (کسب و کار به مشتری)؛
  • B2B (کسب و کار به تجارت).

در مدل C2C، هر دو طرف افرادی هستند که در شرایط مساوی با یکدیگر تعامل دارند. منافع مشترک آن‌ها را متحد می‌کند. آن‌ها بر اساس شرایط متقابل سودمند همکاری می‌کنند و می‌توانند به راحتی نقش خود را تغییر دهند: امروز شما خریدار هستید و فردا فروشنده. نمونه‌هایی از مارکتپلیس‌های C2C آمازون، علی بابا و eBay و نمونه داخلی، دیجیکالا هستند.

در مورد بازارهای B2C، افراد مشتری باقی می‌مانند، اما کارآفرینان به عنوان تامین کننده عمل می کنند. نمونه بارز آن AliExpress است که در آن می‌توانید هزاران محصول از تیشرت گرفته تا موتور سیکلت را در یک سایت پیدا کنید. آن‌ها توسط بسیاری از شرکت‌های مختلف تولید و برای فروش ارسال می‌شوند.

گاهی اوقات مدل های B2C و C2C در یک سایت ترکیب می شوند. به عنوان مثال، Airbnb املاک اجاره‌ای را نه تنها از افراد، بلکه از کارآفرینان یا املاک نیز ارائه می‌دهد.

مدل B2B کارآفرینان را به هم متصل می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد راه حل‌ موفق شدن کسب و کار خود پیدا کنند. چنین سایت‌هایی با مشتریانی روبرو هستند که به دنبال تامین کنندگان عمده فروشی یا پیمانکاران و فروشندگان بزرگ هستند که به بازارهای جدید نیاز دارند.

ترندهای ساخت مارکتپلیس در سال‌های اخیر

همه ما می‌دانیم و بارها و بارها به این موضوع اشاره کرده ایم که در راه اندازی یک بیزینس آنلاین، آنچه که مهم است مزیت رقابتی است. یعنی بیزینس باید با مطالعه بازار هدف و شناخت نیازهای آن‌ها خدماتی به کاربران خود ارائه کند که آن‌ها را مجاب کند از محصول کسب و کار استفاده کند. ساخت مارکتپلیس آنلاین در زمان کنونی و پس از مشخص شدن اهمیت آنلاین شدن، بسیار محبوب است. اما برای ورود به این بازار باید ترندهای آن را بشناسید.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده به تدریج در حال تبدیل شدن به واقعیت روزمره ما است. مشتری‌ای که بتواند قبل از خرید ببیند مبلمان در آپارتمانش چگونه به نظر می‌رسد یا کلاهی که برای تصمیم دارد برای مهمانی بخرد چگونه روی سرش قرار می‌گیرد، به احتمال خیلی قوی مشتری وفادار شما می‌شود و تقریبا غیرممکن است که محصول شما را بازگرداند.

اگر به مبحث نسبتا جدید واقعیت افزوده علاقمند هستید، این مقاله برای شما جالب است.

جستجوی صوتی و جستجوی تصویر

فیچر جستجو معمولا جز فیچرهایی است که در فازهای اولیه گسترش ایجاد می‌شوند. اما جستجوی صوتی یا تصویری می‌تواند شما را از رقبایتان چندین قدم جلو بیندازد. چرا که شما در این فیچر افرادی که به هر دلیلی تایپ کردن برایشان سخت است را نیز جز تارگت اصلی خود قرار داده‌اید و به نیازهایش برای خریدی آسان‌تر بها داده‌اید.

طراحی اپلیکیشن موبایل

در حال حاضر بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند خریدهای خود را از طریق تلفن همراه خود که در نسبت به لپ تاپ در دسترس‌تر است، انجام دهند. کاربران می‌توانند در حالی که در انتظار چراغ قرمز در ترافیک هستند یا در مطب دکتر دندانپزشک خود نشسته‌اند تا نوبتشان بشود، آنچه را نیاز دارند خریداری کنند. به همین دلیل است که به صاحبان کسب و کار و افرادی که علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه مارکت پلیس هستند توصیه می‌شود در بودجه بندی خود، هزینه توسعه اپلیکیشن را نیز در نظر بگیرند.

مارکتپلیس marketplace
مزایای ساخت مارکتپلیس اختصاصی چیست و چرا مورد توجه بیزینس‌ها قرار گرفته است؟

با توجه به رشد فعلی صنعت مارکتپلیس و به طور کلی فروش آنلاین، طبیعتا اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنید، سود بیشتری نسبت به زمانی که به عنوان فروشنده در یک مارکتپلیس فعالیت می‌کنید، حاصل می‌شود. در ادامه به مزایای ساخت مارکتپلیس به طور ضمنی اشاره می‌کنیم:

  • شخصی سازی
  • انطباق پذیری
  • امنیت بالا
  • مقیاس پذیری
  • پشتیبانی شبانه روزی

گسترش برای رقابت موثر گسب و کار و بقای أن در بازار بسیار مهم است. در مقاله زیر به مبحث مهم گسترش پذیری کسب و کار پرداخته ایم

گسترش پذیری چه معناست؟

کسب و کارها یا افراد می‌توانند با ساخت مارکت پلیس اختصاصی مشتریانی که تعدادشان هر روزه رو به افزایش است را با زیرساخت‌هایی که برای مارکتپلیس خود ایجاد کرده‌اند مدیریت کنند که نتیجه تمام این مدیریت‌ها موفقیت در بازار رقابت و رشد بیزینس است.

مراحل ساخت مارکتپلیس به اختصار
ایده

هر محصولی همیشه با یک ایده شروع می‌شود. مارکتپلیس نیز از این قاعده مستثنی نیست. در مرحله اول باید به این فکر کنید که دقیقاً چه چیزی می‌خواهید ایجاد کنید، به چه نوع بازاری نیاز دارید، دقیقاً چه چیزی را باید به آن اضافه کنید و غیره. در فرآیند ایجاد محصول خود، توسعه سفارشی، کل فرآیند را برای شما آسان‌تر خواهد کرد. شما باید بدانید که در نهایت چه نتیجه‌ای می‌خواهید به دست بیاورید و در راستای آن برنامه ریزی‌های خود را انجام دهید.

برنامه ریزی و تعیین بودجه پروژه

گام بعدی شما باید برنامه ریزی و بودجه برای پروژه باشد. شما باید هر مرحله و هر فرآیند را شرح دهید. یک برنامه ریزی خوب همیشه کلید موفقیت است. همچنین درک این نکته ضروری است که برای تکمیل پروژه و برای هر فرآیند ساخت مارکتپلیس به چه مقدار پول نیاز دارید. اگر از این مرحله بگذرید و میزان اهمیت آن را درک نکنید، همیشه در ضرر خواهید بود و احتمالاً زمان و پول خود را از دست خواهید داد.

یک پلن پروژه معمولاً شامل فرآیندهای زیر است:

  • تعریف هدف اصلی (چرا محصول ایجاد می‌کنید)
  • استخدام متخصصانی که نیاز دارید یا کل تیم
  • تحلیل کسب و کار
  • تعریف و اولویت بندی عملکرد
  • ایجاد طراحی
  • توسعه MVP یا نمونه اولیه
  • آزمایش کردن
  • رفع اشکال و انتشار نهایی

** در بسیاری موارد زمانی که برای طراحی مارکت پلیس یا هر سامانه آنلاین دیگری به شرکت نرم افزاری مراجعه می‌کنید در فازبندی‌ها یک فاز لانچ اولیه وجود دارد که می‌توانید به صورت محدود محصول نرم افزاری را در آن تست کنید.

در مرحله بعد، باید الزامات محصول خود را بنویسید. برای تیمی که روی پروژه شما کار می‌کند بسیار مهم است که بفهمند شما چه می‌خواهید، به چه ویژگی‌هایی در بازار نیاز دارید، چه طرحی را ترجیح می‌دهید و غیره. معمولاً سند درخواست پروپوزال یا فایل RFP (مشخصات) شامل موارد زیر است:

  • نمای کلی پروژه
  • نیازها و اهداف اصلی
  • مخاطب هدف
  • الزامات عملکردی و مجموعه‌ای از ویژگی‌های مورد نظر
  • جنبه‌های زیبایی شناختی
  • جزئیات غیر کاربردی
  • سوالات

در لینک مقابل می‌توانید در مورد این که RFP چیست دقیق تر مطالعه کنید. و همچنین در این صفحه نمونه‌ای از RFP آنلاین وجود دارد که می‌توانید برای بررسی کارشناسان نوژن آن را تکمیل و ارسال کنید.

انتخاب تیم توسعه دهنده یا شرکت نرم افزاری

مرحله بعدی پیدا کردن و استخدام یک تیم برای پروژه شماست. شما باید این موضوع را جدی بگیرید زیرا در صورت انتخاب متخصصان اشتباه، خطر شکست پروژه را دارید. هنگام استخدام یک تیم طراحی و توسعه، نمونه کارها متخصصان، عملکرد، نتایج پروژه و غیره را به دقت بررسی کنید.

طراحی مارکت پلیس

طراحی و توسعه MVP

وقتی متخصصانی را که برای پروژه خود نیاز دارید استخدام کردید، می توانید طراحی و توسعه MVP را شروع کنید. جمع‌آوری اطلاعات از طریق MVP بسیار ارزان‌تر از توسعه یک محصول کامل با مجموعه‌ای از عملکردها است. MVP به ما این امکان را می‌دهد که هزینه‌ها و ریسک‌ها را کاهش دهیم و با یک رویکرد شایسته، در نهایت ایده‌ای برای کسب‌وکار ارائه کنیم که کارساز است.

فرآیند طراحی و توسعه MVP شامل مراحل زیر است:

  • کشف محصول؛
  • انتخاب عملکرد و ویژگی های اصلی برای محصول MVP شما؛
  • تعریف مخاطب هدف؛
  • طراحی UX، ایجاد جریان کاربران، نمونه سازی؛
  • تست UX؛
  • طراحی رابط کاربری؛
  • توسعه Frontend؛
  • راه اندازی.

MVP یک پیشگیری عالی از اشتباه در هر زمینه‌ای است. به شما کمک می‌کند نحوه ارتباط گرفتن کاربران با پروژه را ببینید، نقاط قوت و ضعف محصول را درک کنید و احتمال موفقیت آینده را افزایش دهید.

تست و KPI

پس از توسعه MVP، محصول باید به طور کامل آزمایش شود. خطاهای احتمالی باید شناسایی و اصلاح شوند. همچنین ارزش تنظیم KPI را دارد. با کمک KPI ها، می‌توانید عملکرد شرکت را به صورت کلی و بخش فردی و مستقیم کارکنان اندازه گیری کنید و کارکنان را برای دستیابی به نتایج مورد نیاز تشویق کنید.

توسعه محصول

هنگامی که ایده خود را با MVP آزمایش کردید، از کاربران بازخورد دریافت کردید و متوجه شدید که چه چیزی را باید در محصول اصلاح کنید، می‌توانید شروع به ایجاد یک محصول کامل کنید. البته برای این کار به زمان و پول بیشتری، تیمی عالی از متخصصان، منابع و غیره نیاز خواهید داشت. با این حال، ایجاد یک محصول کامل با یک MVP بسیار ساده‌تر از انجام آن از ابتدا است.

 فیچرهای اصلی مارکت پلیس

از آنجایی که بازارها انواع مختلفی دارند و ممکن است همه عملکردهای کاملاً متفاوتی داشته باشند، ما لیستی از ویژگی‌های اساسی را آماده کرده‌ایم که قطعاً باید گنجانده شوند:

  • پنل مدیریت برای خریداران و فروشندگان
  • تاریخچه فعالیت‌ها در پلتفرم
  • سیستم بازخورد و پیشنهادات
  • پشتیبانی از تمامی روش های پرداخت
  • پشتیبانی از مارکتپلیس
  • امنیت
  • سرچ و فیلتر
  • دسته بندی محصولات
سخن پایانی

تقاضا برای ساخت مارکت پلیس همچنان در حال رشد است به طوری که هر روزه محصولات جدیدی وارد بازار می‌شوند. رقبای زیادی در این حوزه وجود دارد. اگر مصمم به ورود به آن هستید، به محصولی با کیفیت نیاز دارید که به طور موثر نیازهای خاص مخاطبان هدف شما را برطرف کند. اگر مراحلی را که توضیح دادیم دنبال کنید، شانس بیشتری برای یافتن جایگاه خود در بازار خواهید داشت. از اشتباه کردن نترسید، به طور مداوم برنامه خود را بهبود ببخشید، ترندهای توسعه را دنبال کنید و از همه مهم‌تر اینکه به کاربران خود گوش دهید.

اگر برای ساخت مارکت پلیس به کمک نیاز دارید، تیم نوژن آماده شروع همکاری با شما است!

برای سهولت دسترسی کسب و کارها به راهکارهایی سریع‌تر برای توسعه و در عین حال تضمین کیفیت محصول نهایی که عمده قالب‌های آماده آن را تامین نمی‌کنند، شرکت نرم افزاری نوژن یک گروه محصول اختصاصی تحت عنوان هسته را توسعه داده است. در این بین هسته مارکت پلیس نوژن نیز می‌تواند راهکاری برای توسعه استاندارد مارکت پلیس شما باشد.

فقط  کافیست با ما تماس بگیرید، و ما با هم در مورد بهترین راه حل برای کسب و کار شما تصمیم خواهیم گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

سه × 5 =