سرتیفیکیت‌ های اپل و اپلیکیشن های iOS

معرفی سرتیفیکیت های اپل و محدودیت های ایجاد شده برای اپلیکیشن های سیب اپ

انتشار اپلیکیشن‌ در استور معتبر، بهترین راه برای دیده شدن و تست کارایی اپلیکیشن‌ها است.

دو مرجع رسمی فعلی برای دانلود اپلیکیشن، گوگل پلی استور برای اندروید و اپ استور برای iOS می‌باشد.

ایجاد استور‌های فرعی و بومی مثل کافه بازار برای اندرویدی ها و سیب اپ برای اپلی‌ها دسترسی کاربر‌ها به اپلیکیشن های متعدد و حتی فارسی زبان خیلی راحت تر کرد. توسعه‌دهنده ها هم راحت تر از قبل و بدون دردسر تایید شدن توسط این دو شرکت بزرگ و پرداخت هزینه‌، اپلیکیشن هایشان را در اختیار کاربر‌ها می‌گذاشتند.

استور‌های اپلیکیشن ایرانی

مدتی پیش اپل با محدود کردن استفاده از سرتیفیکیت‌‌اش باعث از کار افتادن سرویس سیب اپ و برنامه‌های ایرانی روی iOS شد.

داستان سرتیفیکیت‌ ها دقیقا چیه؟

اپل مجوز های جداگانه‌ای به سازمان ها و توسعه‌دهنده‌های شخصی می‌ده که به کمک اون ها اپلیکیشن‌ها رو طراحی، تست و منتشر می‌کنند. هرکدوم از این مجوز ها سطح دسترسی های مختلفی دارند و امکانات خاصی رو ارائه می دهند.

این‌جا ۳ تا از سرتیفیکیت ها رو معرفی می‌کنیم:

  • Apple Developer certificate

    این سرتیفیکیت اولیه، صرفا به توسعه‌دهنده اجازه‌ی دسترسی به XCODE برای توسعه، طراحی و تست اپلیکیشن‌شون رو می‌ده. اکانت دولوپر با هزینه‌ ۱۰۰ دلار سالانه تمدید می‌شه و تا زمانی که نباشه توسعه دهنده نمی‌تونه اپلیکیشن طراحی کنه.

  • AppStore distribution certificate

    زمانی که دولوپر یا سازمان به مرحله انتشار اپلیکیشن می‌رسه برای وارد کردن اپ به اپ استور نیاز به این مجوز دیگه به عنوان AppStore distribution certificate داره، درصورتی که دولوپری بخواد اپلیکیشن رو منتشر کنه و این مجوز رو نداشته باشه باید با مجوز اینترپرایس خارج از اپ استور منتشر‌ کنه که ممکنه با قوانین اپل تناقض پیدا کنه و در صورتی که اپل متوجه بشه مجوز رو لغو می‌کنه و دسترسی به اپلیکیشن رو قطع می‌کنه.

  • Apple Developer Enterprise Program

    برنامه توسعه سازمانی یا اینترپرایز اپل، با این شرط در اختیار سازمان ها قرار می‌گیره که که فقط برای توسعه برنامه های مخصوص کارمندان داخلی استفاده شه. اپل تمام استفاده های تجاری و عمومی از این سرتیفیکت رو ممنوع کرده تا امنیت کاربرها رو تحت هر شرایطی حفظ کنه.
    این اکانت هم سالانه باید تمدید شه و هزینه‌اش ۳۰۰ دلاره!

تحریم ها باعث شد دولوپر های ایرانی دسترسی‌شون به اپ استور محدود و حتی قطع بشه و همین نیاز به مارکتی مثل سیب اپ رو توی ایران پررنگ کرد.

چرا دسترسی به سیب اپ برای مدتی قطع شد؟

سیب اپ با سرتیفیکیت اینترپرایز خودش به اپلیکیشن‌های ایرانی امضا و اجازه‌ی انتشار می‌داد و اپلیکیشن‌های پولی اپ استور رو می‌خرید و با امضای خودش ریالی می‌فروخت و وقتی توی جریان لغو شدن سرتیفیکیت‌ها، اجازه انتشار خودش رو از دست داد همه‌ی اپلیکیشن‌های روی سیب اپ غیر فعال شدند.

داستان استفاده غیر قانونی از مجوز ها زمانی داغ شد که یکی از پروژه های تحقیقاتی فیس بوک زیر ذره بین سایت تک کرانچ رفت و باعث شد فیس بوک یه مدت مجوز های تحقیقات توسعه اش رو از دست بده.

اپل سرتیفیکیت تجاری فیس بوک را لغو کرد
via techcrunch

به نظر می‌رسید فیس بوک با سرتیفیکیت اینترپرایزی که گرفته بود اپلیکیشینی رو برای تست بیرون داده بود که داشت اطلاعات کاربرها رو جمع می‌کرد.

مدتی بعد از این داستان و پررنگ شدن سو‌استفاده ها از سرتیفیکیت اینترپرایز، یکی از مجری‌های سابق منوتو و فعال اجتماعی در بریتانیا، توی خبری در سایت مدیوم تعدادی از اپلیکیشن های ایرانی با تمرکز روی اپلیکیشن های بانکی با استفاده از سرتیفیکیت اینترپرایز اپلیکیشن خودشونو برای دانلود مستقیم روی سایت‌شون گذاشته بودن منتشر کرد و باعث شدن اپل چندتا سرتیفیکیت اینترپرایز رو همزمان لغو کنه.

لغو مجوز های اپلیکیشن‌های ایرانی
via iranintl

 

در حال حاضر مشکل تمام این سایتها و سرویس سیب اپ حل شده ولی به نظر می‌رسه این سولوشن بهترین راه نیست و شاید اگر سیب اپ تحت عنوان های مختلف جای یک سرتیفیکیت چند سرتیفیکیت مختلف رو بگیره، پنهان کردن این قضیه راحت تر باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

چهار × یک =