سوالاتی که پیش از طراحی مارکت پلیس اختصاصی به پاسخ آن‌ها نیاز دارید

بسیاری از صاحبان کسب و کار از جمله تولید کننده‌ها و فروشندگان برای آنلاین کردن بیزینس خود به دنبال یک شرکت نرم افزاری می‌گردند. با توجه به شرایط موجود سرمایه گذرانی که به دنبال سود زود هنگام هستند به این حوزه ورود نمی‌کنند، چرا که ورود به حوزه بازار آنلاین نیازمند صبر و دید بلند مدت است. اما آن‌های که تصمیم می‌گیرند وارد بازار آنلاین شوند. با یک فضای گسترده از قیمت‌ها، نحوه ارائه خدمات، نحوه بستن قرارداد و مسائل این چنینی مواجه می‌شوند. پس از پیدا کردن شرکت عموما شروع این مذاکره با یک سوال شروع می‌شود که هزینه طراحی یک سایت مشابه دیجی کالا چقدر می‌شود؟ ما تصمیم گرفتیم به تعدادی از این سوالات که ذهن صاحبان کسب و کار و آن‌هایی که درصدد آنلاین کردن بیزینس خود هستند، مشغول کرده، پاسخ دهیم.

در وهله اول باید در نظر داشته باشیم که دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی نیست. دیجی کالا یک مارکت پلیس چند سویه است که بزرگترین سایت خرید و فروش اینترنتی در ایران محسوب می‌شود و کمتر نظیری از جهت فضای لجستیکی دارد.

بیاید از ابتدا شروع کنیم که مارکت پلیس چیست؟

مارکت پلیس آنلاین، یک پلتفرم چند سویه تجارت الکترونیکی است که شرکت‌ها یا اشخاص ثالث می‌توانند محصولات یا خدمات خود را به مصرف کنندگان بفروشند. همه این معاملات در مجموع از طریق مالک وب سایت پردازش می شود و تحت نظارت و قوانین سایت او انجام می‌شود. مالک سایت می‌تواند به عنوان فروشنده خدمات یا کالایی را ارائه کند یا نکند.

راه‌اندازی یک مارکت پلیس در قرن بیست و یکم گزینه مناسبی برای کارآفرینان مشتاق است. تیم فروش نوژن با سوالات متداولی از سوی صاحبان کسب و کار و سرمایه گذاران در رابطه با راه اندازی یک مارکت پلیس مواجه می‌شود که در اینجا به متداول‌ترین آن‎‌ها پاسخ داده ایم.

آیا با 10 میلیون تومان می‌توان یک مارکت پلیس اختصاصی مشابه دیجی کالا داشت؟

در حقیقت جمع کردن مستندات و ارائه پروپوزال یک پروژه در ابعاد دیجی کالا هزینه‌ای بیش از 10 میلیون تومان برای شرکت‌ها دارد. منظور ما پروژه‌ای اختصاصی و مارکت پلیسی اصولی با بیش از سه سو است که پاسخگوی نیازهای فروشندگان و خریداران حداقل تا چند سال آینده باشد. منظور از سوها، پنل مدیریت، پنل فروشندگان، پنل کاربران است. که هر کدام از این سوها خود زیر مجموعه‌هایی دارد که به بخش‌های وب، وب اپلیکیشن و اپلیکیشن تقسیم می‌شود.

این سه پنل خیلی ساده به نظر می‌رسد اما بیاید با هم فقط بخشی از پنل مدیریتی مشابه پنل مدیریت دیجی کالا را ببینیم. این پنل شامل بخش انبار، بخش پشتیبانی، بخش فروش، بخش حسابداری، بخش لجستیک و…. می‌باشد.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که من در پروژه و ایده‌ی ذهنی خود به تمام این بخش‌ها نیاز ندارم که مثل همیشه پاسخ ما این است که حتما نیازهای خود را در قالب RFP به شرکت‌های توسعه دهنده ارائه دهید. وقتی شما مارکت پلیسی مشابه دیجی کالا از ما می‌خواهید پروژه شما به تمام بخش‌هایی که در بالا به آن اشاره شد نیاز دارد.

کاهش هزینه به چه قیمتی؟

آنچه به عنوان سایت مشابه دیجی کالا با مبلغ پایین به شما داده می‌شود یک سایت قالب آماده است. اتفاقا در ابتدا و شروع کار شما خیلی هم خوب کار می‌کند. اما در آینده‌ای نه چندان دور با روند بزرگ شدن و برند شدن بیزینس شما، با توجه به عدم قابلیت گسترش پذیری و پشتیبانی، شما محکوم به شکست خواهید بود. چرا که نمی‌توان به مشتری‌ای که برای صرفه جویی در زمان رو به خرید آنلاین آورده است اعلام کنیم با توجه به عدم زیر ساخت موجود انجام خرید شما تا 2 ماه به تعویق خواهد افتاد. مسلما تمام زحماتی که شما برای تبلیغات و گرفتن نصب کشیده‌اید، از بین می‌رود.
بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که تصمیم هوشمندانه بگیرید. دید بلند مدتی نسبت به بیزینس خود داشته باشید. به این فکر کنید چگونه ممکن است یک پلتفرم با این حجم از جزئیات با مبلغ پایین اجرا شود.

مارکت پلیس یا سایت مشابه دیجی کالا

امکان تحویل مارکت پلیس مشابه دیجی کالا در کوتاه مدت (حدود 3 ماه) وجود دارد؟

خیلی قاطعانه پاسخ این سوال خیر است. فقط قسمت زیر ساخت این پروژه در صورتی که از قبل پروژه مشابهش انجام شده باشد حدود 10 روز کاری زمان می‌برد. اگر پروژه مشابه انجام نشده باشد زمانی بالغ بر 20 روز کاری از توسعه دهنده می‌گیرد.
به طور کلی برای انجام پروژه‌ای مشابه دیجی کالا زمانی حدود 6 الی 7 ماه نیاز است. تمام این فرضیات بر اساس وجود نیروی کار و تسلط به فناوری و دانش مورد نیاز برای توسعه مارکت پلیس مشابه دیجی کالا است.
شرکت آرمان پردازان نوژن با تحویل فاز به فاز پروژه پس از 2 ماه یک پلتفرم قابل استفاده به شما تحویل می‌دهد. در ادامه گام به گام تا تحویل نهایی پروژه پیش می‌رود. تحویل فاز به فاز پروژه می‌تواند همگام با تبلیغات و رفع ایرادات پروژه به رشد سریع‌تر پروژه کمک کند.

آیا ایده‌ی من، سودآور است؟

سوالی که ما از شما می‌پرسیم این است که ارزش پیشنهادی ایده‌ی شما چیست؟ چه خدمت نوینی را ارائه می‌دهید؟ آیا به جریان درآمدی مارکت پلیس خود فکر کرده‌اید؟

اگر قرار است که مارکت پلیس اختصاصی شما، مشابه صدها مارکت پلیس موجود در بازار باشد بهتر است این کار را شروع نکنید. بازار را بررسی کنید. نیازهای مردم را بشناسید و برای پاسخ به آن نیازها پروژه‌ی خود را تعریف کنید. این را فراموش نکنید همیشه اولین بودن در هر بازاری خود یک ارزش پیشنهادی است. پس به دنبال ایده‌های ناب باشید.
برای بررسی بیزینس مدل ایده خود 9 سوال وجود دارد که باید در رابطه با بیزینس خود به آن پاسخ دهید. پس از آن بیزینس مدل و جریان درآمدی شما مشخص می‌شود و می‌توانید ایده‌ی خود را اجرایی کنید. ما در پست‌های قبلی بلاگ به نحوه پاسخ‌دهی به این سوالات اشاره کرده‌ایم.

سرمایه لازم برای توسعه یک مارکت پلیس اختصاصی مشابه دیجی کالا چقدر است؟

اگر زمان توسعه مارکت پلیس مشابه دیجی کالا را ۷ ماه در نظر بگیریم، با توجه به نیروی انسانی و هزینه‌های توسعه شروع قیمت از حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان می‌باشد. قبل از مقایسه قیمت حتما از نحوه عملکرد دیجی کالا، نیروی انسانی، لجستیک و تمام مسائل و مشکلاتی که از سر گذرانده‌اند تا به دیجی کالای امروزی تبدیل شوند، در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید مارکت پلیس اختصاصی با قالب آماده قابل مقایسه نیست.  باز هم توصیه ما به این است که پروژه‌های بزرگ را کوچک نشمارید. امکان رشد یک مارکت پلیس در حد دیجی کالا با یک قالب آماده ممکن نیست.

شما باید بدانید علاوه بر هزینه برای توسعه فنی، مارکتینگ و جذب مشتری، هزینه‌ای برای توسعه و پشتیبانی دائمی نیز در نظر بگیرید. ضروری‌ترین ویژگی برای داشتن یک مارکت پلیس اصولی، داشتن پشتیبانی قوی است. به همین دلیل است که باید بدانید تحویل نهایی پروژه به شما پایان کار نیست. شرکت توسعه دهنده باید تا انتها برای پشتیبانی با شما همراه باشد. توسعه پلتفرم کسب و کار و مراحل آن در هر شرکتی متفاوت است. اما اگر می‌خواهید با نحوه کار شرکت آرمان پردازان نوژن در توسعه پروژه‌ها و آنلاین کردن کسب و کارها آشنا شوید اینجا را بخوانید.

برای توسعه کارآیی و موفقیت آمیز مارکت پلیس خود لازم نیست از ابتدا در مورد هزاران جزئیات فکر کنید. با تفکر در مورد جوانب اصلی که شکل بیزینس شما و نحوه تعامل آن با دنیای خارج را تعریف می‌کند، شروع کنید.

اگر ایده‌‌ای در ذهن خود دارید و نمی‌دانید که چگونه آن را به مرحله اجرا برسانید، با ما تماس بگیرید.

 

 

 

4 دیدگاه

  1. با سلام
    مقاله و راهنمایی خیلی عالی بود درباره راه اندازی مارکت پلیس مانند دیجی کالا
    در حقیقت یک از دوستان این ایده را برای بنده مطرح کرد و شروع کردم در این زمینه مطالعه و جستجو کنم
    که به این مقاله رسیدم- اطلاعات خوبی که در تصمیم ورود به این بازار تأثیر گذار خواهد بود
    بنده نیز ایده ی یک سایت معرفی محصولات ایرانی به زبان خارجی – که در مرحله مطالعه و بررسی می باشد.

    متشکرم

    1. با سلام
      ممنون از توجه شما
      بسیار عالی. موفق باشید

    1. ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

1 × 2 =