طراحی اپلیکیشن موبایل با زبان iOS یا Objective C

با ورود تکنولوژی های جدید به بازار، گزینه های پیش روی توسعه دهندگان اپلیکیشن بیشتر می‌شوند. برنامه نویس ها برای طراحی اپلیکیشن موبایل، امکان انتخاب بین پلتفرم و یا زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن یا سرویس خود را دارند و حتی در حالت هایی می‌توانند از بهترین ویژگی های هر زبان برای توسعه کار استفاده کنند.

در دنیای گوشی های هوشمند امروزی، با وجود تعدد بیشتر گوشی های اندرویدی، همچنان محبوبیت iOS بیشتر است. پیشتر مقایسه‌ای بین توسعه اپلیکیشن موبایل اندروید و iOS انجام داده بودیم. iOS نسبت به اندروید، سریع تر و بهینه تر است. اپلیکیشن های iOS در استفاده تجربه کاربری به مراتب تمیزتری را رقم می‌زنند و glitch در اپ های iOS کمتر دیده می‌شود.

توسعه اپلیکیشن iOS

برای طراحی اپلیکیشن iOS بومی در حال حاضر دو زبان برای انتخاب برنامه نویس ها موجود است که در ادامه به معرفی این دو زبان و تفاوت هایشان می‌پردازیم.

زبان برنامه نویسی OBJECTIVE C

زبان برنامه نویسی OBJECTIVE C یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا است. این زبان، برای برنامه نویسی اولیه سیستم عامل MacOS و iOS استفاده شده بود.

زبان OBJECTIVE C، زبانی قدرتمند و در عین حال قدیمی است. این زبان بیش از۳۰ سال سن دارد و به طبع، پیاده سازی برخی function ها در آن نیازمند تسلط، خلاقیت و البته خطوط متعدد کد است.

این زبان درواقع لایه‌ای بالاتر از زبان C است و از نظر Syntax با زبان ++C مشابهت دارد.

OBJECTIVE C به دلیل خاصیت های زبان و Syntax‌اش، کد را به دو بلوک متفاوت تقسیم می‌کند.

  • بلوک اول: بخش Header یا اینتفرفیس که به صورت فایل هایی با پسوند h. ذخیره می
    ‌شوند.
  • بلوک دوم: فایل های implementation که با پسوند m. ذخیره می‌شوند.

قطعا، بزرگترین مزیت این زبان، بلوغ و قدمت‌اش که به معنای وجود ۳۰ سال مستندات و متخصصین فراوان در این عرصه می‌باشد.

زبان برنامه نویسی SWIFT

اپل در سال ۲۰۱۴، زبان برنامه نویسی Swift را به برنامه نویسان iOS معرفی کرد. در سال ۲۰۱۵، اپل زبان سوئیفت را opensource کرد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند و زبان صرفا محدود به محصولا iOS نباشد.

Swift به گونه ای طراحی شده است تا با تمام ابزار توسعه – xCode، Objective C و فریمورک Cordova – قابلیت تطابق داشته باشد.

محبوبیت امروزی Swift به دلیل سرعت برنامه نویسی، سهولت استفاده و ویژگی های بهبود یافته آن است.

با تحول و پیشرفت نرم افزار و سخت افزار مورد استفاده اپل، امکان ایجاد یک زبان برنامه نویسی مستقل که می‌توانست با سرعت توسعه تکنولوژی های اپل همراه باشد، ایجاد شد. Swift این اطمینان را به برنامه نویسان می‌داد که می‌توانند با تعداد خط کد کمتر و بهینگی بالاتر، برنامه ها را پیاده سازی کنند.

به زبان ساده، زبان سوئیفت syntax ساده و نزدیک به زبان انگلیسی دارد و به همین دلیل بین برنامه نویسان بسیار محبوب است.

توسعه ساده‌تر یک اپلیکیشن با زبان سوئیفت به معنای هزینه کمتر تمام شده آن اپلیکیشن می‌باشد. تجربه توسعه توسط XCode و سوئیفت، برنامه نویسی قدرمتند و هوشمندی را ممکن می‌کند که ویژگی های ‌آن در اپلیکیشن خروجی مشاهده می‌شود.

مدیریت حافظه در سوئیفت به صورت اتوماتیک انجام می‌شود که خود عامل دیگری برای بهینگی این زمان و پیشگیری از خطاهای رایج حین برنامه نویسی خواهد بود.

از زبان سوئیفت برای توسعه اپلیکیشن های iOS در دستگاه های آیفون، ایپد، اپ های MacOS و اپل واچ ها می‌توان استفاده کرد. با معرفی تلویزیون هوشمند اپل، از این زبان برای توسعه اپلیکیشن‌های Apple TV نیز می‌توان استفاده کرد.

مقایسه جزئیات Swift و Objective C

مقایسه جزئیات سوئیفت و Objective C
مقایسه ویژگی های Objective C و Swift ، برداشته شده از Mlsdev.com

 

نظر محبوبیت استفاده بین کل زبان های موجود در دنیای برنامه نویسی، Swift و Objective C هر دو در ۲۰ زبان اول دنیا قرار دارند.. ولی آمار های جدید نشان می‌دهند که در میان توسعه دهندگان، 8.1% به زبان Swift و 7% به زبان Objective-C گرایش دارند.

مقایسه ۲۰ زبان برنامه نویسی برتر دنیا
مقایسه ۲۰ زبان برنامه نویسی برتر دنیا

 

مزیت پررنگ دیگر OBJECTIVE C، وجود یک نسخه Stable و ثابت از ان است. به دلیل جدیدتر بودن زبان Swift، اپلیکیشن های توسعه داده شده توسط این زبان باید آپدیت های منظمی برای migrate کردن به ورژن جدیدتر این زبان داشته باشند. درحالی که با توجه به قدیمی بودن OBJECTIVE C، آپدیت دیگری برای این زبان ارائه نمی‌شود.

ولی زبان Objective C، زبان دشواری برای یادگیری است، توسعه دهنده های جدید و خلاق کمتر به سمت آن می‌روند چرا که فرایند برنامه نویسی زمان‌بر مجال خلاقیت و سرعت را از آن ها می‌گیرد.

زبان طراحی اپلیکیشن iOS در شرکت نرم افزاری نوژن

به دلیل علاقه توسعه دهنده های ما به چالش و نوآوری، زبان مورد استفاده در نوژن برای توسعه اپ iOS، سوئیفت است.

با تجربه ای که در سال های فعالیت شرکت و همچنین پیش از آن داشته ایم، مشخص شده است که عمده اپلیکیشن های در حال توسعه فعلی، قابلیت پیاده سازی کامل و بهینه با زبان Swift را دارند و هزینه نهایی برای کارفرما به مراتب کمتر از طراحی اپ با زبان Objective C خواهد بود.

همچنین ویژگی هایی که زبان Swift در اختیار توسعه دهنده قرار می‌دهد باعث می‌شود اپلیکیشن مدرن تر و به روز تر طراحی شود و همچنین از نظر پیاده سازی ظاهری منطبق تر با ترند های طراحی جدید باشد.

در صورتی که ایده ای برای طراحی اپلیکیشن موبایل دارید با کارشناسان ما در تماس باشید.

تماس با نوژن

 

دیدگاهتان را بنویسید

12 + چهارده =