معرفی سامانه های آموزش آنلاین برای دوران ویروس کرونا

سامانه های آموزش آنلاین در دوران خانه نشینی و پاندمی کرونا

این روزها با شیوع گسترده و جهانی ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، بیشتر کشورها، به ناچار به آموزش آنلاین از طریق فضای مجازی و برنامه های تلویزیونی آورده اند.

با همه گیر شدن ویروس COVID-19 و تاکید بر لزوم قرنطینه، بیش از پیش نیاز به اپلیکیشن ها و سامانه های آموزش آنلاین احساس می شود.

به نظر می رسد این بحران باعث گره خوردن هر چه بیشتر آموزش و پرورش به آموزش الکترونیکی شده است. که البته در صورتی که این پیش بینی زودتر انجام شده بود، زیرساخت مناسب برای عملیاتی ساختن گسترده این تصمیم در کشور فراهم شده و تسهیلات مورد نیاز برای چنین کسب و کار‌هایی ( که رکن اساسی در حفظ آموزش و پیشرفت هستند)، ارائه می‌شد.

در بین سامانه های آنلاین آموزشی، که شامل کسب و کار هایی دارای یک وب سایت یا وب سایت و اپلیکیشن موفق هستند، چند مورد را در بلاگ نوژن مورد بررسی قرار می دهیم.

پیش تر در پست ابزار های دورکاری در زمان کرونا، سامانه هایی که به کسب و کار ها در مدیریت فرایند های خود در مدت زمان قرنیطینه یا فاصله گذاری اجتمعای کمک می‌کردند را معرفی کردیم. در این پست، ابزارهایی که کمک به استفاده از زمان باقی مانده از این بحران در راستای آموزش به کار می‌آیند را معرفی می‌کنیم.

مکتب خونه، پلتفرمی برای دریافت دروس دانشگاهی

مکتب خونه که شاید بزرگ ترین رسانه دیجیتال آموزش مجازی در ایران باشد، از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدا تنها ویدیو های ضبط شده در کلاس درس استادان دانشگاه هایی چون شهید بهشتی و شریف در این وب سایت قرار می‌گرفت که کاربر از طریق پلیر بومی خود سایت میتوانست محتوای کلاس ها را مشاهده کند.

مکتب خونه، طراحی ساده و در عین حال کاربردی دارد. در واقع به نظر می‌رسد با فلسفه طراحی به منظور ارائه خدمات شفاف به کاربر، تمامی ویژگی های این سایت به سادگی در دسترس کاربران است. به نوعی شاید بتوان با مقایسه مکتب خونه با مدل خارجی آن، Coursera، جامعه هدف آن در ایران را نیز به خوبی تشخیص داد.

این جامعه هدف به گمان ما، عمدتا تشکیل شده از دانشجویان است که برای دریافت دروس تکمیلی از استادان دانشگاه های برتر کشور به این سامانه مراجعه می‌کنند.

تحلیل سایت مکتب خونه نوژن

اخیرا مکتب خونه با معرفی بخش مکتب پلاس، این امکان را به کاربران می‌دهد تا با خریداری کورس ها، مدرک گذراندن آن درس را دریافت کنند. قابل انکار نیست که در اکوسیستم فعلی که نقش مهارت در حال پررنگ تر شدن است، دریافت چنین مدارکی برای افرادی که قصد ورود به بازار کار دارند و یا به دنبال اضافه کردن مهارتی به رزومه خود هستند، اهمیت و مزیت پررنگی محسوب می‌شود.

ایسمینار، پلتفرم برگزاری وبینار

حتی با در نظر نگرفتن بحران ویروس کرونا و قرنطینه اجباری ( و خودخواسته) فعلی، زندگی پر تکاپوی امروزی، مجالی برای شرکت در دوره های متفاوت و دریافت تجربه های دست اول از متخصصان به ما نمی‌دهد. پلتفرم هایی مانند ایسمینار با برگزاری وبینار هایی با متخصصانی در حوزه های متفاوت از بورس تا مدیریت شبکه های اجتماعی، این امکان را به کاربر امروزی می‌دهد که در آرامش کاناپه خود در منزل، پای صحبت و آموزش متخصصان آن رشته قرار بگیرد.

ایسمینار پلتفرم برگزاری سمینار آنلاین
دسته بندی سمینار ها در سایت ایسمینار

 

کد آکادمی و یادگیری برنامه نویسی در یک محیط تعاملی

کد آکادمی، پلتفرمی برای یادگیری برنامه نویسی از PHP تا HTML است. یکی از بزرگترین مزیت ها و البته جذابیت های این سایت، محیط تعاملی برنامه نویسی، اجرا و آموزش آن همه در یک صفحه است.

تصویر کنید که با یک برنامه ریزی منظم، در عرض یک ماه بتوانید یکی از دوره های طراحی سایت را کامل کرده و به خوبی بر JavaScript، HTML و CSS مسلط شوید.

سامانه آموزش آنلاین کد آکادمی

این سامانه آموزش آنلاین شاید شما را یک برنامه نویس آماده ورود به بازار کار نکند، ولی برای شروع یادگیری برنامه نویسی، در کنار آموزش های دیگر انتخاب بسیار مناسبی است.

سامانه آموزش آنلاین کد آکادمی برای یادگیری برنامه نویسی

فرادرس، مرجع ویدیو های آموزشی

فرادرس پلتفرمی برای دانلود ویدیوهای آموزشی و دانشگاهی است. برای یادگیری عمیق تر برخی از مفاهیم، از برنامه نویسی تا یادگیری نرم افزار های طراحی، در این پلتفرم ویدیو های متفاوتی برای خریداری گذاشته شده است. کاربر پس از ثبت درخواست برای یک دوره آموزشی و پرداخت هزینه آن، لینک دانلود اختصاصی را از طریق ایمیل دریافت می‌کند و می‌تواند در هر زمانی برای دانلود آن اقدام کند.

فرادرس،‌مجموعه ویدیو های آموزشی و سامانه آموزش آنلاین ویدیویی

از ابتدای شروع بحران کرونا، فرادرس در راستای مسئولیت اجتماعی خود، برخی از آموزش های پر بازدید را به صورت رایگان و یا با تخفیف در اختیار کاربران گذاشته است.

شب تاک و پادکست های بیزینسی

قبلا در پست دیگری اپلیکیشن شب تاک را از دید UI بررسی و معرفی کرده بودیم. پادکست های این اپلکیشن با محوریت بر روی موضوعات کسب و کار از طراحی بیزینس مدل، تا انتخاب تارگت مارکت و بررسی مدیوم های تبلیغات، گزینه مناسبی برای افرادی است که این فرصت را برای نگارش طرح کسب و کار خود انتخاب کرده اند. آموزش های آنلاین اپلیکیشن شب تاک ، برای هر فردی که در دنیای کسب و کار مشغول فعالیت است، آموزش های ضروری می‌باشند.

سامانه آموزش آنلاین شب تاک

 

یادگیری زبان با Yenglishtube

سامانه آموزش آنلاین yenglishtube، با محوریت بر روی آموزش زبان انگلیسی طراحی شده است. در این سایت یادگیری زبان انگلیسی با رویکردی تعاملی از طریق بسته های آموزشی ممکن می‌شود. همچنین در بخش مطالب آموزشی سایت، تست های آنلاینی برای مرور و تمرین بیشتر برای زبان آموزان طراحی شده است.

آموزش آنلاین زبان انگلیسی
وبسایت yenglishtube.com

 

رویکرد اینتراکتیو و آموزش خودآموز ارائه شده در این وب سایت به زبان آموزان امکان یادگیری زبان از طریق دنبال کردن دستورالعمل های ارائه شده در ویدیوهای آموزشی را توسط معلم زبان با تجربه و به نامی در این حوزه می‌دهد.

آموزش آنلاین زبان انگلیسی در وای انگلیش توب
بخشی از پیش نمایش یکی از دوره های آموزشی yenglishtube

 

دولینگو | DUOLLINGO ، اپلیکیشن آموزش آنلاین زبان های خارجی

محبوبیت دولینگو در بین سامانه های آموزش آنلاین، برای علاقه مندان یادگیری زبان های خارجی غیر قابل انکار است. این اپلیکیشن با دارا بودن گستره وسیعی از زبان های متعدد، امکان یادگیری زبان را با رویکرد تمرین محور ممکن می‌کند. اپلیکیشن دولینگو یکی از اپلیکیشن های قدرتمند در حوزه زبان آموزی، با ظاهری زیبا است که تجربه کاربری بسیار دلچسبی را ایجاد می‌کنند.

سامانه آموزش آنلاین دولینگو

پنل دولینگو به صورت اپلیکیشن موبایل و همچنین تحت وب قابل استفاده است و آموزش های آن در دو سطح رایگان و پریمیوم ارائه می‌شوند.

پلتفرم آموزشی دولینگو

 

تنها نکته درمورد استفاده از این زبان این است، که بین زبان های مادری موجود بر روی این اپلیکیشن، زبان فارسی ثبت نشده است و بیشتر فارسی زبانان، گزینه زبان عربی و یا انگلیسی را انتخاب می‌کنند.

سامانه آموزش آنلاین دولینگو

آموزش در هیچ حالتی نباید متوقف شود

خوشبختانه، آشنایی بیشتر کاربران با آموزش آنلاین، روال یادگیری را سریع تر کرده است. عمده کاربران امروزی به سادگی می‌دانند که برای دریافت آموزش های خود به چه فضاهایی مراجعه کنند، بیشتر کاربران در ویدیو های یوتیوب و آپارات، آموزش های مورد نیاز خود را پیدا می‌کنندو برخی دیگر برای دریافت آموزش های تخصصی تر به سمت پلتفرم های دیگر نیز می‌روند. جای بسیاری از پلتفرم های آموزشی و معرفی آن ها در این نوشته خالی است که به مرور به این نوشته اضافه خواهند شد.

این نوشته تنها به منظور معرفی برخی از راهکار های آموزش در این دوران بود. خوشحال می‌شویم اگر سامانه های جامانده را به ما متذکر شوید تا این پست به مرور تکمیل شود.

3 دیدگاه

  1. پلتفرم آموزش آنلاین فرانو هم توی حوزه آموزش مجازی مشغول به فعالیت است

    1. سلام دوست عزیز؛ از نگاه و توجهتون سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

پنج × چهار =