مقایسه صرافی‌ ارز دیجیتال، ایرانی یا خارجی؟ کدام برای شروع مناسب‌تر است؟

انتخاب صرافی ارز دیجیتال مهمترین کار برای ورود به این بازار

بعد از نا امید شدن مردم از سرمایه گذاری در بورس، موج جدیدی از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در کشورمان به راه افتاده است. البته عده‌ای از چندین سال پیش به این عرصه وارد شده‌اند. اما این روزها بازار ارز دیجیتال داغ است و روز به روز به علاقمندان و طرافدارنش اضافه می‌شود. برای وارد شدن به این عرصه، شما به یک صرافی آنلاین خرید و فروش ارز دیجیتال نیاز دارید که در آن بتوانید ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم و دوج کوین را بخرید و بفروشید.

بسته به استراتژی معاملاتی خود، به ویژگی‌های خاصی از صرافی ارز دیجیتال خود نیاز خواهید داشت. با وجود تعداد زیادی صرافی‌ آنلاین خرید و فروش ارز دیجیتال شما کدام یک را با چه معیاری انتخاب می‌کنید؟ سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال معمولا مشابه کارگزاران بورس عمل می‌کنند و ابزارهایی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در اختیار شما قرار می دهند.

درباره ویژگی‌های اصلی و الزامی برای هر صرافی در اینجا گفته‌ایم.

با توجه به اینکه کشور ما تحریم است، کار کردن با صرافی ارز دیجیتال خارجی برای ما سخت است. استفاده از صرافی خارجی مشکلات خاص خود را دارد و هر لحظه ممکن است دارایی ما را مسدود کند. از طرفی صرافی‌های آنلاین ایرانی تعداد محدودی از ارزهای دیجیتالی را پشتیبانی می‌کنند و بنابراین دامنه معاملات افراد را محدود می‌کنند. انتخاب بین ریسک پذیر بودن و معاملات محدود به عهده شماست. برای سهولت در انتخاب، ما در ادامه به بررسی 4 صرافی‌ ارز دیجیتال ایرانی و خارجی و مقایسه‌ی آن‌ها پرداخته‌ایم.

صرافی آنلاین kucoin

صرافی ارز دیجیتال

KuCoin یک صرافی ارز دیجیتال است که به شما امکان معامله ارزهای دیجیتال مختلفی را می‌دهد. این صرافی در ماه مه 2017 توسط گروهی از متخصصان با تجربه که قبلاً روی پروژه‌هایی مانند Ant Financial و iBox PAY کار کرده بودند، ساخته شد. KuCoin یکی از جدیدترین صرافی های ارز دیجیتال در این صنعت است.

هدف بنیانگذاران این صرافی، ایجاد یک پلتفرم ساده با امنیت بالا برای مردم در سراسر جهان بود تا از آن برای خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال استفاده کنند. هدف آن‌ها از ابتدا قرار گرفتن در بین 10 صرافی برتر جهان بود که در سال 2021 به آن دست یافته‌اند.

این صرافی در حال حاضر از طریق وب سایت، اپلیکیشن‌های اندروید و iOS  در دسترس می‌باشد.

مزایای استفاده از صرافی ارز دیجیتال kucoin

دسترسی و پشتیبانی از اکثر ارزهای دیجیتال موجود در بازار

  • امکان معامله ارزهای دیجیتال با یکدیگر
  • کارمزد تراکنش پایین، حدود 0.1 درصد

مثال: اگر می‌خواهید 1000 دلار لایت کوین بخرید، فقط 1 دلار کارمزد تراکنش می‌پردازید!

  • قابلیت استفاده از ارزهای فیات برای خرید ارز دیجیتال
  • عدم نیاز به احراز هویت (این گزینه با توجه به تحریم کشور ما، گزینه‌ی خوبی برای انتخاب این صرافی محسوب می‌شود.)
  • ابزارهای تحلیلی برای تجزیه و بررسی روند قیمت گذاری
  • رابط کاربری ساده مناسب برای افراد مبتدی
  • امنیت بالا

صرافی‌های ارز دیجیتال بر روی یک سرور متمرکز کار می‌کنند. به این معنی که اگر قرار باشد هک شود، ممکن است سرمایه شما در خطر باشد. آیا این اتفاق در صرافی‌های ارز دیجیتال می افتد؟ بله متاسفانه، در اکثر موارد!

به عنوان مثال، در اواخر سال 2017، گزارش شد که مجموع کوین‌هایی که در تاریخ ارزهای دیجیتال هک شده‌اند، بیش از 15 میلیارد دلار بوده است. از آن زمان تا به امروز چندین فقره هک دیگر نیز ثبت شده است، بنابراین این تعداد در حال حاضر بیشتر شده است!

صرافی ارز دیجیتال

 KuCoin چگونه امنیت خود را تامین می‌کند؟

در مرحله اول، وب سایت توسط یک پروتکل رمزگذاری محافظت می‌شود که اطلاعات حساب خصوصی را ایمن نگه می دارد. علاوه بر این، برای محافظت بیشتر از حساب خود، صرافی به شما این امکان را می‌دهد که Google Authenticator را راه اندازی کنید.

تنها ایرادی که می‌شود از این صرافی گرفت، حجم کم معاملات نسبت به برخی از رقباست. که گاهی نقدینگی در معاملات کوچک به سختی انجام می‌شود. البته در ابتدای راه اندازی صرافی، مشکلاتی در زمان پیک ترافیک کاری داشتند که در به روز رسانی‌ها، این مشکلات رفع شده است.

صرافی ارز دیجیتال Binance

بایننس نیز یک صرافی ارز دیجیتال است که به کاربران امکان خرید، فروش، ارسال، دریافت و مبادله آلت کوین‌ها را از طریق یک مرورگر وب یا اپلیکیشن تلفن همراه می‌دهد. همچنین یکی از بالاترین حجم ارزهای دیجیتال و مبادلات آن را در بین رقبایش دارد. این پلتفرم که به عنوان یک کارگزاری آنلاین برای ارزهای دیجیتال عمل می‌کند. مانند Kucoin در سال 2017 تاسیس شد و در حال حاضر جز بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا محسوب می‌شود.این صرافی 3 بستر Basic، Advanced و OTC برای تجارت همتا به همتا را ارائه می‌کند و به کاربران جدید پیشنهاد می‌کند که از پلتفرم معاملاتی پایه شروع کنند.

با اینکه صرافی ارز دیجیتال بایننس اپلیکیشن‌های موبایل با سیستم عامل‌های مختلف ارائه می‌دهد، اما کاربران iOS آن رضایت بیشتری دارند و با نمره 4.7 از 5 این رضایت را به نمایش گذاشته‌اند.  با اینکه در سال گذشته کاربران اندروید نمره‌ای بیشتر از 2.1 به این صرافی ارز دیجیتال نداده بودند، در حال حاضر نمره 4.3 را کسب نموده و این نشان می‌دهد در به روز رسانی‌های خود بیشتر مشکلات را رفع نموده است.

طراحی سایت صرافی

البته لازم به ذکر است که استفاده از این صرافی ارز دیجیتال در ایران در حال حاضر فقط با احراز هویت مقدور است. در واقع می‌توان گفت این صرافی با قوانین وضع شده برای کاربران ایرانی غیر قابل استفاده است.

مزایای استفاده از صرافی ارز دیجیتال Binance

  • دریافت بیش از 13 نوع تراکنش در Binance
  • نمودارهای پیشرفته و ابزارهای تحلیلی کارآمد
  • بازار آزمایشی
  • امکان استفاده از کیف پول دیجیتال شخص ثالث
  • پشتیبانی از بیش از 100 جفت ارز دیجیتال
  • پشتیبانی از بیش از 18 ارز فیات
  • پایین‌ترین کارمزد در تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال

%0.1 کارمزد معاملات لحظه ای و برای کسانی که عجله دارند 0.5% کارمزد خرید/فروش فوری در نظر گرفته شده است. همچنین 4.5% اضافی برای انتقال به کارت نقدی دریافت می‌کند. نمودار کارمزد می‌تواند برای مبتدیان گیج کننده باشد، اما هزینه‌های بسیار کمتری را به خصوص برای معامله گران با حجم بالا ارائه می‌دهد. کاربران بایننس می‌توانند هزینه‌های خود را از راه‌های زیر را کاهش دهند:

  1. خرید توکن‌های بایننس (BNB) برای پرداخت هزینه‌ها با 25 درصد تخفیف
  2. امکان معرفی دوستان برای کسب تخفیف در کارمزد معاملات
  • امنیت بالا

صرافی ارزهای دیجیتال Binance احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) را از طریق برنامه Google Authenticator یا سرویس پیام کوتاه (SMS) ارائه می‌کند. ویژگی های امنیتی Binance همچنین شامل لیست سفید آدرس، مدیریت دستگاه و توانایی محدود کردن دسترسی به دستگاه است.

بایننس برای سرمایه گذاران باتجربه‌ای که خواهان گزینه‌های معاملاتی پیشرفته و تجزیه و تحلیل فراوان برای پشتیبانی از تصمیمات خود هستند، مناسب است. کاربران مبتدی منحنی یادگیری را تجربه خواهند کرد و به مرور زمان مسیرشان هموارتر خواهد شد. بایننس با کارمزدهای پایین، بیش از 500 ارز دیجیتال و در دسترس بودن در بیش از 180 کشور، انتخابی عالی برای کسانی است که خواهان یک پلتفرم پیچیده هستند.

صرافی آنلاین

صرافی ارز دیجیتال والکس Wallex

صرافی ارز دیجیتال

صرافی والکس به عنوان یک پلتفرم خرید و فروش ارز دیجیتال توانسته در کشور اعتماد تریدرها را به خود جلب کند. همچنین با پشتیبانی 24 ساعته و بستر امنی که ایجاد کرده است به عنوان یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال مطرح شود. صرافی والکس به عنوان یک واسطه‌ بین تریدرهای ارز دیجیتال، عمل می‌کند. در این پلتفرم، کاربران به صورت مستقیم وارد معاملات می شوند و به خرید و فروش رمز ارز ها می پردازند. این پلتفرم با وجود بیش از ۴۱۵ هزار کاربر و بیش از ۴ میلیون معامله یکی از موفق‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال است.

در کل صرافی ارز دیجیتال داخلی نسبت به صرافی‌های خارجی از ارزهای دیجیتال کمتری پشتیبانی می‌کند. اما همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم اقلا خطر بلوکه شدن دارایی را به همراه ندارد.  صرافی والکس همچنین هدف از شکل گیری خود را ایجاد بستری با کارمزدهای عادلانه برای خرید و فروش رمزارزهای دیجیتالی می‌داند تا با فراهم کردن شرایط امن و با قیمت مناسب به کاربران ایرانی فعال در این حوزه خدمات خود را ارائه دهد در ادامه به بررسی فیچرها و نقاط قوت و ضعف این صرافی می‌پردازیم.
مزایای استفاده از صرافی ارز دیجیتال والکس

  • پشتیبانی 24 ساعته
  • امکان برداشت ریالی ارز
  • رابط کاربری ساده
  • کیف پول اختصاصی
  • امنیت بالا و دو مرحله‌ای
  1. بک آپ گیری مرتب از اطلاعات کاربران
  2. رد و بدل شدن اطلاعات با پروتکل‌های SSL
  3. فرآیند تایید دو مرحله ای (Two Factor Authentication) برای تمام دسترسی ها
  4. استفاده از سرورهای اختصاصی

 

معایب استفاده از صرافی ارز دیجیتال والکس

  • کارمزد بالا نسبت به سایر صرافی‌ها
  • نداشتن اپلیکیشن
  • تعداد کم ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده

صرافی بیت کوین

صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس Nobitex

طراحی صرافی آنلاین

کاربران ایرانی که به دنبال مسیری کم دردسر برای ترید کردن هستند. یا تازه در حال یادگیری و شروع معامله هستند، بهترین انتخاب برای آن‌ها استفاده از صرافی‌های داخلی است. یکی از این صرافی‌ها نوبیتکس است که در سال 1396 کار خود را آغاز کرد و اکنون به عنوان واسطه، امنیت معاملات را تضمین می‌کند. نوبیتکس یکی از پرطرفدارترین و معتبرترین صرافی کریپتوکارنسی ها در ایران به شمار می‌رود. این پلتفرم تا به امروز توانسته اعتماد بسیاری از کاربران را جلب کند. نوبیتکس با افزودن قابلیت خرید رمز ارزها با کارت بانکی و ریال سعی دارد تا کاربران بتوانند با سهولت و سرعت بیشتری مبادلات ارزی خود را انجام دهند و تا حدی با این مزیت رقابتی از سایر صرافی‌های آنلاین فاصله بگیرد.

مزایای استفاده از صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس

  • پشتیبانی از 26 ارز دیجیتال
  • هزینه تراکنش کمتر نسبت به سایر صرافی‌های داخلی
  • حجم معاملاتی بالا
  • پشتیبانی 24 ساعته
  • کیف پول اختصاصی و امن
  • داشتن اپلیکیشن
  • بازار آزمایشی

مانند برخی از صرافی های خارجی از جمله بایننس ، نوبیتکس نیز بستری آزمایشی را برای انجام معاملات دمو و یادگیری و فراگیری هر چه بیشتر فنون تریدینگ بدون ریسک سرمایه واقعی، در اختیار کاربران قرار داده است.

معایب استفاده از صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس

  • از دسترس خارج شدن سیستم در زمان افزایش معاملات
  • غیر فعال شدن حساب کاربری هنگام ارتقا حساب
  • نداشتن نماد اعتماد

 

در نهایت

اینکه از کدام صرافی برای ترید کردن استفاده می‌کنید اهمیت بسیاری دارد. اما قبل از انتخاب صرافی شما باید دانش انجام معاملات را داشته باشید تا متضرر نشوید. در واقع عاقلانه است که هرگز بیش از آن چیزی که می‌توانید از دست بدهید، سرمایه گذاری نکنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هشت − 1 =