نظارت بر پروژه‌ نرم افزاری

فرآیند نظارت بر پروژه نرم افزاری از دیدگاه کارفرما و مجری طرح

چیزهای زیادی در زندگی وجود دارند که با کمی تلاش روزانه و شخصی، بدون نیاز به کمک دیگران به بهترین نحو انجام می‌شوند. روابط، برنامه‌های آخر هفته، خریدن یک کتاب یا حتی خرید اتومبیل. اما قطع به یقین توسعه نرم افزار یا یک سامانه آنلاین یکی از این کارهایی نیست که بدون برنامه ریزی، دانش، نظارت بر پروژه نرم افزاری و روند پیشرفت آن و به تنهایی بتوان آن را با موفقیت انجام داد.

هر پروژه نرم افزاری موفق با یک برنامه و یک فرآیند واضح شروع می‌شود. به عبارت دیگر، توسعه نرم افزار یک فرایند منطقی با هدف ساخت ابزاری برای برآورده کردن نیازی مشخص و  در راستای به اهداف شخصی یا تجاری منحصر به فرد است.

توسعه نرم افزار (که در این‌جا مقصود بیشتر سامانه‌های آنلاینی مانند اپلیکیشن و وبسایت هستند) شامل مراحل متعددی مانند تحقیق، طراحی یک جریان داده و فرآیند، نوشتن مستندات فنی، آزمایش جامع، رفع اشکالات فنی و به روز رسانی مکرر برای بهبود می‌باشد.

تمامی این مراحل جز الزامات موفقیت توسعه اپلیکیشن یا وبسایت هستند. اما آیا تمامی کارفرماها دانش انجام آن را دارند؟

به همین دلیل، یعنی عدم تسلط کارفرما به مراحل توسعه و همچنین نداشتن دانش فنی باید شخص یا شرکتی به عنوان ناظر انتخاب شوند تا فرآیند نظارت بر پروژه نرم افزاری را به عهده گیرند.

نظارت و کنترل، فرآیندهایی هستند که برای ردیابی، بررسی و تنظیم پیشرفت و عملکرد پروژه مورد نیاز هستند.

نفع نظارت برای کارفرما

نظارت و کنترل پروژه یک مرحله مهم در طول روند پیشرفت پروژه نرم افزاری است که به شما این امکان را می دهد که همه چیز مربوط به پروژه خود را زیر نظر داشته باشید و هر گونه انحراف از برنامه ریزی را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ اصلاح کنید. وقتی شرکتی با انتخاب کارفرما ناظر بر پروژه می‌شود، در سود و زیان پروژه خود را شریک می‌داند. به عبارت دیگر، شکست پروژه نرم افزاری را شکست خود تلقی می‌کند. به همین دلیل تمام تلاش خود را می‌کند تا همراه با کارفرما در مسیر پیشرفت توسعه نرم افزار قدم بردارند و موانع را از سر راه بردارند.

شرکت ناظر بر پروژه نرم افزاری به عنوان یک عضو از تیم توسعه که درگیر توسعه نیست و از بیرون نقاط ضعف و قوت پروژه را مانیتور می‌کند، می‌تواند با هوشمندی و نگاه جامع در گلوگاه‌های حساس،  پروژه را از شکست نجات دهد.

به عنوان مثال زمانی که کارفرما و تیم مارکتینگ نیاز وجود یک فیچر را به صورت فوری در پروژه احساس می‌کنند و توقع دارند تیم مجری به سرعت آن را اجرایی کند، اما تیم مجری به زمان برای اجرا نیاز دارند و یا حتی ممکن است در بازه کوتاه مدت آن فیچر قابل اجرا نباشد. در این صورت چالشی بین تیم اجرا کننده و کارفرما به وجود می‌آید. در این زمان نقش ناظر به خوبی مشخص می‌شود. ناظر فنی پروژه با توجه به اینکه دانش فنی و اجرایی دارد می‌تواند بین مجری طرح و کارفرما میان‌داری کند و راهکاری ارائه دهد که نفع دو طرف در آن در نظر گرفته شده باشد.

تکمیل یک پروژه و موفقیت آن یک کار تک نفره نیست. بدون به‌روز نگه داشتن تیم فنی، تیم مدیریتی و سایر ذینفعان پروژه مرتبط با پیشرفت‌ها یا اتفاقات جدید، تیمی شما تیمی می‌شود که اطلاعات لازم برای انجام بهترین عملکرد خود را ندارد.

به عنوان مثال، اگر ناظر پروژه، در جریان تحولات واقعی پروژه نباشد، این احتمال وجود دارد که برنامه‌ریزی شما درستی انجام نشود. ناظر فنی پروژه با جلسات متعدد با سهامداران و ذینفعان، آن‌ها را در جریان پیشرفت پروژه گذاشته و نقاط کور را شناسایی می‌کند سپس درکنار تیم به دنبال راه‌حلی درخور برای برطرف کردن مشکل می‌گردد.

مدیران پروژه با توجه به اطلاعاتی که ناظر فنی پروژه از روند پیشرفت پروژه و مشکلات در اختیار آن‌ها می‌گذارد، می‌توانند بودجه و هزینه‌های مارکتینگ و به طور کلی پروژه را مدیریت کنند و کارفرما با اطلاعاتی که ناظر پروژه از پیشرفت فرایند‌ها به او می‌دهد به اطمینان خاطر از سلامت محصولش دست پیدا می‌کند.

در مقاله دیگری که لینک‌ آن در ادامه گذاشته شده است از دیدگاهی دیگر به اهمیت نقش ناظر فنی پرداخته ایم، پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه تکمیلی آن مقاله را نیز مطالعه بفرمایید.

ناظر فنی پروژه چه نقشی در موفقیت پروژه دارد؟

ناظر پروژه نرم افزاری

نفع نظارت بر پروژه نرم افزاری برای مجری طرح

هر توسعه دهنده پروژه‌ای می‌داند که تنها زمان تحویل پروژه مهم نیست، بلکه راه و روش رساندن پروژه به هدف نیز مهم است. اینکه مجری طرح بتواند بهترین تصمیمات را در مسیر اجرای پروژه بگیرد بسیار مهم است. نظارت بر پروژه نرم افزاری و کنترل به سادگی موثرترین ابزار برای سنجش عملکرد واقعی و اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای اطمینان از استانداردهای کیفیت است.

ناظر فنی پروژه از سویی هم دغدغه با مجری طرح است. نیازهای سامانه را می‌شناسد و با دانش فنی‌ای که دارد می‌تواند در گلوگاه‌های حساس به کمک مجری بیاید و پیشنهادهای خود را در راستای بهتر شدن پروژه عنوان کند. زمانی که مجری طرح به هر علتی اعم از تغییر فیچر یا حتی مشکلات خارج از سیستم ناچار به تغییر برنامه زمان بندی می‌شود، ناظر می‌تواند با توجه به دیدگاه کلی‌ای که نسبت به پروژه دارد، ضرر ناشی از تغییر زمان‌بندی را کمتر کند.

از طرف دیگر با توجه به اینکه ناظر پروژه به طور مستمر در حال جلسه با کارفرماست، می‌تواند دیدگاه‌های آن‌ها را به مجری منتقل کند و درخواست‌های ذینفعان پروژه را به زبان فنی به مجری ارائه دهد. ترجمه‌گری و میان‌داری ناظر فنی در طول زمان انجام پروژه، باعث سلامت روابط بین مجری و کارفرما می‌شود و از بزرگترین آفت انجام پروژه‌های نرم افزاری یعنی هم زبان نبودن تیم مجری و کارفرما جلوگیری کند.

نظارت بر پروژه نرم افزاری شامل چه مواردی است؟

گزارشات دوره‌ای از پروژه:

ارائه گزارش وضعیت پروژه، مدیران ارشد را قادر می‌کند تا آگاهانه تصمیم‌گیری کنند و این امر موجب می‌گردد تا شانس دست‌یابی به نتیجه مطلوب افزایش یابد. یک گزارش نادرست و غیرمعتبر یا با لحنی نادرست می‌تواند تمام تلاش‌های تیم مجری را زیر سوال ببرد. درست است که محتوای گزارش از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، اما میزان اثربخشی و انتقال درست محتوا وابسته به چگونگی نحوه ارائه گزارش نیز هست.

مدیریت تغییرات فیچرهای پروژه

همانطور که می‌دانید تغییرات فیچرها و به طور کلی به روز رسانی پروژه جز الزامات است. یک پروژه نرم افزاری با به روز رسانی‌ها و تغییر فیچرهاست که می‌تواند قابل استفاده بماند. یکی از وظایف ناظر پروژه، نظام بخشیدن به این تغییرات و تشخیص اولویت اجرای آن‌هاست.

بررسی سلامت زیرساخت سامانه

یکی از نگرانی‌های کارفرما در انجام پروژه نرم افزاری سلامت زیرساخت سامانه است. اینکه آیا مجری طرح با معماری درستی کدها را زده است یا خیر. یکی از وظایف ناظر فنی پروژه، بررسی دوره‌ای سورس کدها و سلامت زیرساخت سامانه است. به همین دلیل است که تاکید داریم ناظر فنی پروژه علاوه بر دانش کسب و کار باید دانش فنی به‌روزی نیز داشته باشد.

به طور کلی نظارت بر پروژه‌های نرم افزاری شامل موارد دیگری نیز می‌شود که به طور کامل در صفحه نظارت به آن اشاره کرده‌ایم.

توسعه اپلیکیشن
نوژن و خدمت جدید

شرکت آرمان پردازان نوژن با توجه مطالعه و آگاهی از نمونه‌های موفق و شکست‌خورده‌ای که در بازار وجود داشت و همچنین تجربه فعالیت چند‌ساله در کنار کسب و کار‌ها در این اکوسیستم، برای کمک به کسب و کار‌ها جهت مهاجرت موفق از مدل کسب و کار سنتی به مدل آنلاین تصمیم به ارائه این شاخه خدمت جدید گرفت. خدمتی تحت عنوان نظارت بر پروژه  نرم افزاری که طی آن با دانش فنی و اجرایی و تجربه آموخته مشترک چندین ساله، به کسب و کار‌ها و سازمان‌هایی که قصد بر توسعه نرم افزار یا سامانه آنلاین دارند همیاری لازم جهت موفقیت بلند‌مدت را ارائه کند.

۲ لینک زیر دسترسی مستقیم به صفحات حاوی اطلاعات بیشتر در مورد این‌خدمت هستند، در صورتی که نیاز به اطلاعاتی بیشتر و یا صحبت با همکاران ما داشتید مستقیما با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

12 + 2 =