واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR  چیست؟

آشنایی با مفاهیم واقعیت مجازی AR  و واقعیت افزوده VR

واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده مفهومی‌ست که در بسیاری از علوم وارد شده است. ایده اولیه واقعیت افزوده در سال ۱۹۹۰ توسط توماس کادل در شرکت هواپیمایی بوئینگ مطرح شد و پس از آن نیز بیشتر نیروی هوایی امریکا مورد استفاده و توسعه قرار می گرفت اما از میانه‌های دهه ۹۰ این تکنولوژی به دنیای هنر و سرگرمی راه یافت و تئاترهایی با نمایش واقعیت افزوده روی صحنه رفتند.  معماری، مد و لباس، موزه‌ها و هنر و تمامی کارهای عمرانی و هوا فضا مدت هاست از این دانش در کارهای خود بهره می گیرند. حال برای روشن شدن این مفاهیم ابتدا به سراغ مفهوم پردازش تصویر که پایه‌ی تکنولوژی VRو AR است می رویم تا فهم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای ما ساده تر شود.

واقعیت افزوده

مفهوم پردازش تصویری:

پردازش تصویر روشی است برای انجام برخی  عملیات بر روی یک تصویر،  به منظور به دست آوردن یک تصویر پیشرفته یا استخراج برخی از اطلاعات مفید از آن. این نوعی پردازش سیگنال است که در آن ورودی یک تصویر است و ممکن است خروجی آن تصویر یا خصوصیات یا ویژگی های مرتبط با آن تصویر باشد. امروزه ، پردازش تصویر در بین فناوری‌ها به سرعت در حال رشد است. حوزه تحقیقاتی اصلی در رشته های مهندسی و علوم کامپیوتر نیز تشکیل می شود.
پردازش تصویر معمولا شامل مراحل زیر است:

  • وارد کردن تصویر از طریق ابزارهای دستیابی به تصویر
  • تجزیه و تحلیل و دستکاری تصویر؛
  • خروجی که در آن نتیجه می تواند تصویر یا گزارشی را که مبتنی بر آنالیز تصویر است تغییر داد.

پردازش تصویر

تعریف واقعیت مجازی:

انسان موجودی بصری است و فناوری نمایش بزرگترین تفاوت بین سیستم های فراگیر واقعیت مجازی با کسب و کارهای سنتی است. واقعیت مجازی (VR) استفاده از فناوری رایانه برای ایجاد یک محیط شبیه سازی شده است. برخلاف رابط های کاربری سنتی ، VR کاربر را در یک تجربه قرار می دهد. به جای مشاهده صفحه نمایش در مقابل آنها ، کاربران غوطه ور هستند. آن‌ها قادر به تعامل با دنیاهای سه بعدی هستند. کامپیوتر با شبیه سازی هرچه بیشتر حواس مانند دید، شنوایی، لامسه، حتی بو کردن یک دروازه به این دنیای مصنوعی است. در واقع واقعیت مجازی را می توان به تلاش بشر برای از بین بردن مرز بین فضای واقعی و فضای مجازی نامید.

واقعیت افزوده

تعریف واقعیت افزوده:

واقعیت افزوده یک نمای فیزیکی زنده است. معمولا این فضا در تعامل با کاربر است. واقعیت افزوده فناوری ای است که دنیای بدنی ما را گسترش می دهد و لایه هایی از اطلاعات دیجیتالی را به آن اضافه می کند. بر خلاف واقعیت مجازی (VR) ، AR کل محیط های مصنوعی ایجاد نمی کند تا واقعی را با یک مجازی جایگزین کند. AR در نمای مستقیم از یک محیط موجود ظاهر می شود و صداها ، فیلم ها ، گرافیک ها را به آن اضافه می کند.
نمایی از محیط دنیای فیزیکی واقعی با تصاویر ایجاد شده از کامپیوتر و در نتیجه تغییر درک واقعیت ، AR است.

واقعیت افزوده

تفاوت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی:

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دو طرف یک سکه هستند. شما می توانید در دنیای واقعی به واقعیت افزوده فکر کنید. واقعیت افزوده اشیاء مصنوعی را در محیط واقعی شبیه سازی می کند. واقعیت مجازی ، محیطی مصنوعی را برای سکونت ایجاد می کند.

در واقعیت افزوده ، کامپیوتر از سنسورها و الگوریتم ها برای تعیین موقعیت و جهت یابی دوربین استفاده می کند. سپس فناوری AR گرافیک های سه بعدی را از دید دوربین به نمایش می گذارد و تصاویر تولید شده رایانه را بر روی نمای کاربر از دنیای واقعی قرار می دهد.
در واقعیت مجازی ، کامپیوتر از سنسورها و ریاضیات استفاده می کند. با این وجود ، به جای قرار گرفتن یک دوربین واقعی در یک محیط فیزیکی ، موقعیت چشمان کاربر در محیط شبیه سازی شده قرار دارد. اگر سر کاربر چرخانده شود، گرافیک بر این اساس واکنش نشان می دهد. به جای تركیب اشیاء مجازی و یك صحنه واقعی ، فناوری VR دنیایی متقاعد كننده و تعاملی را برای کاربر ایجاد می كند.

روند رشد تکنولوژی سالهاست با جهش روز افزون وارد زندگی مردم شده است. بسیاری از کارهایی که قبلا فقط به صورت فیزیکی انجام می شد، در حال حاضر با کنار هم قرار گرفتن پیکسل‌ها و تصویر سازی ها انجام می شود. به این صورت که کاربران می توانند لباس روی رگال را در تن خود ببینند بدون اینکه آن را بپوشند. یا اینکه مدل مویی را روی سر خود ببیند قبل از آنکه به آرایشگاه بروند. در موزه‌ی لوور قدم بزنند بدون اینکه در آنجا حضور فیزیکی داشته باشند. تمام این کارها با استفاده از اپلیکیشن های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در گوشی ها  انجام می شود.

نقش واقعیت افزوده در مد و لباس:

در بین تمام صنایع در حال حاضر ، تعداد معدودی ممکن است به اندازه صنعت مد برای نوآوری ها باز باشند. در واقع ، صنعت n تریلیون دلاری همیشه کانونی برای روندهای جدید بوده است ، چه در زیبایی شناسی و چه در تجارت الکترونیکی.
صنعت مد و پوشاک به سمت جدیدترین تکنولوژی ها مانند واقعیت افزوده می رود.

واقعیت افزوده ابزاری است که می تواند در تعامل مصرف کنندگان با مارک ها انقلابی ایجاد کند.  با استفاده از این فناوری ، بازاریابان توانستند یکپارچه سازی محیط زمان واقعی را با طراحی های متحرک ترکیب کنند.

بیش از نیمی از مصرف کنندگان معتقدند واقعیت افزوده می تواند به آن ها هنگام خرید کالا کمک کند. پس مزایای این فناوری به خوبی قابل مشاهده است.

واقعیت افزودهنقش واقعیت افزوده در معماری:

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی حوزه دنیای طراحی داخلی و معماری را دگرگون کرده است. واقعیت مجازی به سرعت در حال تبدیل شدن به مسیر اصلی تکنولوژیست. به زودی هدست های VR و AR مانند گوشی های هوشمند همه گیر می شود. تا قبل از وجود این تکنولوژی ها معماران باید ماه ها و یا حتی سال ها برای دیدن نتیجه طراحی خود صبر می کردند. اما اکنون می توانند طرح خود را ببینند و حتی نقایص آن را قبل از شروع پروژه از بین ببرند. ظهور واقعیت مجازی باعث شد تا معماران بتوانند طرح های خود را در مقیاس واقعی ببینند. در طراحی داخلی بارها دکوراسیون های مختلف را بدون پرداخت هزینه امتحان کنند. در نهایت بهترین طرح را برای شروع پروژه به کار ببرند.

واقعیت مجازی

نقش این دو تکنولوژی برای ایجاد پلتفرم دلخواه شما چیست؟

قصد شما ایجاد مزیت است. برای ایجاد مزیت باید تمایز داشت چون در حال حاضر بازار هدف اشباع است. یکی از کارهایی که می توان انجام داد استفاده از ابزارهای دیجیتال موجود است. کار سخت، زمان بر و هزینه بری است. اما خروجی و تمایز ایجاد شده با ارزش است. در حال حاضر تکنولوژی VR و AR جهان را به سمت و سویی برده است که پیش بینی پیشرفت تکنولوژی وافزایش  نقش آن در زندگی بشر غیر قابل انکار و شگفت انگیز است. برای توسعه پلتفرم خود باید همسو با این پیشرفت قدم برداشت.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

17 − 7 =