پلتفرم های آنلاین: اپلیکیشن تحت وب

دنیای آنلاین: اپلیکیشن‌ های تحت وب

وب اپلیکیشن و اپلیکیشن PWA

دنیای‌ دیجیتال عرصه‌ی جدیدی برای تمام کسب و کار‌ها و نحوه‌ی ارتباط آن‌ها با کاربر‌ رقم زده است. با زیاد شدن کسب و کار‌های آنلاین و رقابتی‌ شدن فضای اینترنت، داشتن استراتژی و زیر‌ساخت قوی اهمیت بیشتری نسب به قبل دارد.
سوشال مدیا، وب سایت و اپلیکیشن، سه پلت‌فرم اصلی در فضای انلاین هستند. فعالیت قوی در سوشال مدیا و داشتن وب‌سایتی کاربردی که جلب توجه کند در ایجاد آگاهی نسبت به برند تاثیر زیادی دارند ولی در مراحل بعدی، کسب و کار‌ها معمولا نیاز به ارتباط و تعامل باکیفیت‌تری با کاربر دارند و به همین دلیل امروزه اپلیکیشن‌ها بحث داغ دنیای تکنولوژی و فضای آنلاینِ استارتاپی هستند. در این مقاله به معرفی و بررسی وب اپلیکیشن‌ و پراگرسیو وب اپلیکیشن می‌پردازیم.

اپلیکیشن چیست؟

اپ (Application) برنامه‌ای کاربردی با هدف ارائه‌ی یک سرویس بر روی دیوایس های مختلف است. اپ به کسب و کار امکان تعامل مستقیم و هدفمند با مشتری را می‌دهد. هزینه توسعه و طراحی اپلیکیشن‌ معمولا بالا است و کسب و کار‌ها برای صرفه جویی در هزینه بهتر است نیاز و عدم نیاز به اپلیکیشن و قبول سربار هزینه‌ آن را به خوبی بررسی کنند. بر اساس فناوری ساخت و متدولوژی طراحی، ۴ نوع اپلیکیشن امروزه توسعه داده می‌شود.

وب اپلیکیشن  web application

همان سایت ریسپانسیو responsive یا واکنش‌گرا است. این سامانه‌ بر روی هر دیوایس، با هر اندازه صفحه و مشخصاتی نمایش داده می‌شود و بیشتر مرورگر‌ها آن را ساپورت می‌کنند. مثلا اگر این سایت را روی مرورگر لپتاپ دارید با کوچک و بزرگ کردن صفحه می‌بینید که المان‌ها طوری جا‌‌به‌‌جا می‌شوند که شما به راحتی بتوانید متن را بخوانید.
برای کاهش هزینه کسب وکار‌ها می‌توانند از این شیوه استفاده کنند و توسعه‌دهنده با حفظ کاربری اصلی سیستم و با توجه به ظرفیت و محدودیت آن، ارتباط کسب و کار با کاربر را ایجاد می‌کند.

محدودیت‌ ها

  • نیاز به استفاده از  مرورگر
  • نیاز به اینترنت برای اجرا
  • چالش استفاده و توسعه اپ به دلیل مرورگر اکسپلور
  • عدم قرارگیری در مارکت‌ هایی مثل اپ استور، پلی استور و بازار
  • پایین بودن تعامل کاربر با وب سایت و اپلیکیشن

مزیت ها

  • صرفه جویی در هزینه و زمان توسعه وب سایت و اپلیکیشن
  • دسترسی سریع کاربر به سامانه با داشتن یک URL – البته در صورت داشتن اینترنت
  • تحویل سریع پروژه‌ های وب اپلیکیشن
  • امکان طراحی به زبان های مختلف توسعه و طراحی
  • ذخیره سازی داده ها روی کامپیوتر یا هر فضای ابری  (cloud) به صورت محلی

وب اپلیکیشن برای چه کسانی مناسب است؟

  • اگر وب سایت شما کاربریِ فروشگاهی یا تعامل‌ با فرکانس پایین (تعداد مراجعه کاربر به وبسایت شما در بازه های زمانی طولانی است) با کاربر دارد و یا تعامل کاربر با سامانه برای ساختن اکانت، پرکردن فرم و خرید‌های آنلاین است این مدل اپلیکیشن برای شما مناسب است.
  • اگر تعداد دفعات استفاده کاربران‌تان از این اپ در روز زیاد نیست.
  • اگر جامعه مخاطبین شما افرادی هستند که بخش زیادی از روز خود را با اینترنت می‌گذرانند.
  • اگر باور دارید که هزینه اولین و آخرین حرف را در اجرای سامانه می‌زند!

خوب یا بد؟

این تکنیک در ۲ صورت پیشنهاد می‌شود. اول، سیستم شما راه دیگری ندارد و هزینه و زمان تنها گزینه های مهم برای صاحبان سیستم است. دوم، با توجه به شناخت جامعه هدف، تصمیم بر جدا کردن سامانه‌های مربوط به دسته های مختلف جامعه هدف باشد. مثلا، کسب و کاری با انجام تحقیق در بازار و دنبال کردن جریان درآمدی‌ حاصل از کاربران می‌تواند جامعه مخاطبان را به دو تقسیم کند و برای یک دسته اپلیکیشن Native و برای سایر اعضای جامعه WebApp طراحی کند.
کاربران امروزی به دنبال پلت‌فرم‌هایی هستند که کار‌آن‌ها را آسان‌تر کند، به همین دلیل انتخاب این تکنیک به عنوان پلتفرم اصلی سامانه ممکن است انتظارات کاربران‌ شما را فراهم نکند.
سامانه‌ی آنلاینی که شما انتخاب می‌کنید مهم‌ترین نشانه‌ی کسب و کار شما در دنیای وسیع ارتباطات است و Web App برای این‌که بتواند به عنوان یک پلتفرم آنلاین و مستقل فعالیت کند، راه زیادی در پیش دارد.

وب اپلیکیشن ریسپانسیو پراگرسیو (Progressive Web Application)

ریسپانسیو یا واکنش گرا در این تعریف، تکنیک طراحی و پراگرسیو یا پیش روندگی ، قابلیت استفاده از این اپلیکیشن ها بر روی هر نوع مرورگر و دستگاهی است.
اپ های پراگرسیو PWA ، ترکیبی از بهترین قابلیت ‌های اپ های بومی و وب سایت ‌ها را دارند. UI قوی و تجربه کاربری مناسب این اپ‌ها به کاربران همان تجربه استفاده از اپ های بومی را می‌دهد و به دلیل تحت وب بودن نیازی به نصب شدن ندارند.
اپ پراگرسیو با کش کردن (Cache) بخشی از اطلاعات وب سایت روی فضای داخلی مرورگر در بعضی موارد به صورت آفلاین نیز دردسترس است و به دلیل نیاز به فضای بسیار کم در حافظه‌ی گوشی بین کاربران محبوبیت بالایی دارد.
در حال حاضر امکان استفاده از این اپلیکیشن ها از طریق کروم بر روی هر دستگاهی ممکن است.
این سرویس‌ها امکان ارسال اعلان(Push Notification) را در صورتی که کاربران آن را فعال کنند دارند به همین دلیل امکان تعامل مستمر با کاربران برای آن‌ها به آسانی فراهم است.

محدودیت‌ ها

  • عدم قرارگیری در مارکت‌ هایی مثل اپ استور، پلی استور و بازار – که فرصت آشنایی کاربر با اپ و جلب اعتماد را از بین می برد.
  • عدم اعتماد کاربران به این اپ ها برای انجام کارهایی مانند تراکنش های مالی
  • اثربخشی کمتر نوتیفیکیشن های PWA نسبت به نوتیفیکیشن های اپ بومی
  • از دست دادن اطلاعات ذخیره شده با پاک شدن Cache مرورگر

مزیت ها

  • کاربر با قطعی اینترنت اطلاعاتش را از دست نمی دهد.
  • سرعت لود بالا به دلیل Cache شدن اطلاعات
  • آپدیت راحت از سمت سرور بدون درگیری کاربر
  • نیاز به بودجه محدود برای طراحی و توسعه

اپلیکیشن پراگرسیو برای چه کسانی مناسب است؟

  • برای کسانی که بودجه اپ بومی را ندارند ولی می‌ خواهند کاربران را درگیر سایت و اپ کنند، بسیار مناسب است.
  • اگر اپلیکیشن شما برای استفاده نیاز به اینترنت دارد و بعضی اطلاعات از طرف شما دائما آپدیت می شود، اپ پراگرسیو می تواند راهکار مناسبی باشد – هرچند که بهترین راهکار نیست!
  • اگر جامعه مخاطبین شما افرادی هستند که بخش زیادی از روز خود را با اینترنت می‌گذرانند.

خوب یا بد؟

اپ‌های pwa مزایای زیادی دارند و استفاده از ان‌ها به دلیل ذات پیش‌رونده و به‌روز‌شان به کسب و کار اعتبار می‌دهند. این اپ‌ها با ترکیب ویژگی‌های مرورگر موبایلی و اپ‌های بومی موبایل، تجربه‌ی کاربری به مراتب بهتری را نسبت به وب‌اپلیکیشن‌های ساده ایجاد می‌کنند و هزینه‌ی توسعه، طراحی و نگهداری پایین‌تری نسبت به اپ‌های بومی دارند. آمارها نشان می دهند که اپ های بومی نرخ تبدیل (conversion rate) بالایی برای کاربر ها دارند، به این معنا که کاربرانی که به سایت می آیند احتمال بازگشت بیشتری دارند.
ولی بهتر است در نظر داشته باشید که طراحی اپلیکیشن و انتخاب سامانه‌ آنلاین باید با بررسی میزان تعامل کاربر و کیفیت ارتباط او با سیستم انجام شود. با وجود تمام برتری‌های ظاهری PWAها، همچنان در بسیاری مواردِ استفاده، اپ‌های بومی نسبت به اپ‌های تحت وب برتری دارند.

در مقاله بعدی به توضیح و بررسی اپ های هیبریدی و بومی می پردازیم.

با عضویت در خبرنامه و یا کانال تلگرام و اینستاگرام ما، می توانید به راحتی از مقاله های جدید با خبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

3 × پنج =