ویروسی که نحوه استفاده از اینترنت را تغییر داد

لایو استریمینگ در دوران کرونا

ویروس کرونا و گسترش پر سرعت آن در چند ماهه اخیر و به خصوص در این چند روزمردم را مجبور به خانه‌نشینی اجباری کرده است.

با بسته بودن سینماها، رستوران‌ها و بیشتر مراکز تفریحی، افراد زندگی خود را به صورت آنلاین می‌گذرانند. استفاده از تماس‌های تصویری، لایو استریمینگ و ویدئو کنفرانس‌ها جزئی جدا نشدنی از روزمرگی ایام قرنطینه و کرونا است.

تحلیل‌ها و آمارها نشان می‌دهد در زمان قرنطینه سبک زندگی افراد و نحوه استفاده آن‌ها از اینترنت تغییر کرده است. افراد برای سرگرم کردن خود بیش از پیش به گوشی‌های خود روی آورده‌اند.

قرنطینه شدن، خانه نشینی و عدم تمایل مردم به خروج از فضای امن منزل، نیاز به ابزار های سرگرمی آنلاین و تعامل با سایرین را افزایش داد.

تمامی آمار های منتشر شده در این دوره، نشان دهنده هجوم کاربران به سمت پلتفرم هایی مانند یوتیوب، افزایش استفاده از لایو اینستاگرام، نت فلیکس، فیلیمو و سایر سامانه های پخش آنلاین، سامانه های آموزش آنلاین مانند Udemy و یا ایسمینار ایرانی بوده است.

در چند ماه گذشته، آمار استفاده کاربران از تلفن های هوشمند و اپلیکیشن های سرگرمی به صورت فزاینده ای افزایش یافته است.

افزایش استفاده از لایو در کرونا

با افزایش فاصله اجتماعی و تاکید بر لزوم خانه نشینی، ما به دنبال راه‌های بیشتری برای افزایش ارتباط با یکدیگر هستیم. برقراری تماس‌های تصویری و یا لایو در اینستاگرام ، فیس بوک، توییتر و حتی یوتیوب در روزهای قرنطینه به اوج خود رسید.

در گذشته ارتباطات در قالب متن بود، به حالت تصویر و متن تغییر پیدا کرد و در چند مدت گذشته ویدیو ها نقش پررنگی در این ارتباط پیدا کرده اند. ترند مشاهده شده این روزها، تمایل بیشتر کاربران به دیدن یکدیگر، یا سلبریتی مورد علاقه‌شان به صورت زنده است.

بررسی نرخ رشد استفاده از فیچر لایو استریمینگ در پلتفرم‌های مختلف نشان از گسترش روز افزون لایو استریمینگ می‌دهد.

لایو استریمینگ به زیر ساختی گفته می‌شود که در آن یک فایل چند رسانه‌ای یا مولتی مدیا ( ویدیو) به صورت آنی و بدون اینکه نیاز به دانلود کل فایل باشد، بتوان پخش و مشاهده کرد.

در دوران قرنطینه لایوها در قالب کلاس‌های آموزشی، سرگرمی، سخنرانی، عزاداری و… برگزار شد . اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها توانستند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. در واقع لایو استریمینگ جایگزینی برای ملاقات مردم با یکدیگر شد.

شکسته شدن رکورد لایو در دوران قرنطینه توسط یک خواننده موضوعی بود که باعث تعجب همه شد و از گستردگی حجم مخاطبان این فضا خبر داد.

در واقع دایره‌ی مخاطبان لایو محدودیت سنی، جنسی، مکانی و … ندارد و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

لایو تبدیل به ابزاری برای افزایش مخاطب شده و خیلی‌ها از آن در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند. ی‌ای

بسیاری از اساتید در حوزه‌های مختلف به برگزاری کلاس‌های آموزشی در لایو پرداختند. عده‌ای از خواننده‌ها به برگزاری کنسرت لایو اقدام کردند. ورزش‌های گروهی و یوگا نیز از این قافله عقب نماندند.

ویدئو کنفرانس در قرنطینه
via Gabriel Benois on unsplash

استفاده از سرویس لایو استریمینگ در کسب و کار در پسا کرونا

فرهنگ استفاده از لایو روز به روز در جامعه نهادینه‌تر می‌شود. نیاز های کاربران با توجه به ترند های مشهود در جامعه آنلاین در حال تغییر است و کسب و کار ها برای همراهی با این نیاز نوظهور باید به فکر ایجاد زیرساخت های آن باشند.

استفاده از تکنولوژی Live Streaming، در کسب و کارهای حوزه زیبایی، آموزش، سلامت و سرگرمی، راهکاری برای همگام شدن با ترند های روز است.

طبق آمار‌ها، صنعت استریمینگ لایو تا سال ۲۰۲۱، ارزشی در حد ۷۰ میلیارد دلار پیدا خواهد کرد.

در عین حال، این نکته مهم را باید در نظر گرفت که درخواست کاربران امروزی برای دریافت این خدمات، با حداکثر کیفیت است.

به همین دلیل یکی از آمار های مهم دریافت شده نشان دهنده، کاهش کاربران آنلاین در سرویس هایی است که توان نمایش ویدیوهای لایو با کیفیت بالا را ندارند.

همین آمار ذکر می‌کند که نهایت تحمل یک کاربر برای رسیدن کیفیت استریمینگ به حد مطلوب حداکثر ۹۰ ثانیه می‌باشد.

به همین دلیل، پیاده سازی این سرویس ها، در طراحی اپلیکیشن موبایل، توسعه وب سایت و به طور کلی پلتفرم های کسب و کار، در صورتی که به صورت اصولی انجام شود، منجر به بازدهی بلند مدت کسب و کار در دوره پسا کرونا نیز خواهد شد.

حتی می‌توان امیدوار بود آموزش و پرورش به بهانه ارتقا سطح آموزش، برای گسترش رسانه‌ی داخلی با قابلیت لایو استریمینگ سرمایه گذاری کند.

افزایش استفاده از لایو نشان از نیاز به اپلیکیشن‌های لایو در دوران پسا کرونا است. این افزایش استفاده به حدی است که رسانه‌های رسمی کم کم مخاطبان خود را از دست می‌دهند و این به این معنی است که برای سرمایه گذاری می‌توان به توسعه اپلیکیشن با قابلیت لایو استریمینگ نیز فکر کرد.

باید در نظر داشت که این صنعت، نسبتا صنعت نوپایی محسوب می‌شود و بسیاری از تکنولوژی های آن دائما در حال تحول، تست و بهبود هستند.

به همین دلیل، با توجه به ظرفیت های کسب وکار، و بودجه های در نظر گرفته شده در بیزینس مدل آن کسب وکار، تکنولوژی های مورد استفاده برای استریمینگ، سرورساید و پخش باید با دقت انتخاب شوند.

شرکت نوژن امکان ارائه تخصصی این سرویس ها را در کنار سایر خدمات نرم افزاری به مشتریان دارد.

شرکت نرم افزاری آرمان پردازان نوژن، با تیم های چند تخصصی در زمینه طراحی اپلیکیشن موبایل و سامانه های تحت وب، به مشتریان خود خدمات اختصاصی ارائه می‌دهد. در نوژن توانمندی های خود را، در کنار استفاده از نوآوری و تکنولوژی های به روز دنیا تکنولوژی، در راه ایجاد تمایز در پروژه های نرم افزاری به کار می‌گیریم.

برای دریافت اطلاعات و مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

16 − 14 =