چگونه یک پلتفرم صرافی رمز ارز داشته باشیم؟

بررسی ویژگی های پلتفرم صرافی رمز ارز

کمتر کسی است که این روزها حداقل یک بار درمورد سرمایه گذاری روی رمز ارز فکر نکرده باشد. با خبرهای متعددی که در مورد بالا و پایین رفتن ارزش رمز ارزها و یا تبلیغات صرافی های رمز ارز که می‌بینیم تقریبا غیر ممکن است که کمی کنجکاو نشده باشیم.

امروز بیش از ۲۰۰۰ رمز ارز فعال در بازار در حال مبادله شدن است و بر اساس آمار Fortune Business Insights تا سال ۲۰۲۷، ارزش بازار جهانی بلاک چین به رقم ۶۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

توسعه یک صرافی رمز ارز

در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های یک پلتفرم صرافی رمز ارز و همچنین معماری آن را بررسی کنیم تا فعالان این حوزه و علاقه مندان به توسعه چنین پلتفرمی اطلاعات جامعی در خصوص جزئیات آن داشته باشند.

صرافی رمز ارز چیست؟

صرافی رمز ارز پلتفرمی برای خرید، فروش و انتقال رمز ارز است.

  1. از صرافی می‌توان برای خرید کریپتو با یک ارز فیات Fiat Currency مانند دلار یا پوند استفاده کرد.
  2. در صرافی می‌توان یک رمز ارز را به رمز ارز دیگری تبدیل کرد مثلا اتریوم خود را به بیت کوین تبدیل کنید.
  3. می‌توان کریپتوهای موجود در والت را به ارز‌های فیات تبدیل کرد، یعنی بیت‌کوین خود را بفروشید و به جایش دلار دریافت کنید.
  4. در صرافی ها می‌توان ترید کرد به این معنا که مانند فارکس در معاملات رمز ارز شرکت کنید و خرید فروش داشته باشید.

حجم بالای معاملاتی صرافی‌ها و محبوبیت رمزارز، باعث بیشتر شدن جذابیت توسعه صرافی آنلاین و سرمایه گذاری بالا در آن شده است. خیلی ساده می‌توان ادعا کرد که بازار صرافی‌های کریپتو همچنان توانایی پذیرش رقبای جدید را دارد.

۲- انواع صرافی رمز ارز

۲.۱- متمرکز

صرافی‌های متمرکز به نوعی شباهت زیادی با بانک‌ها دارند. یک صاحب مشخص دارند، امنیت بالایی دارند و از قوانین پیروی می‌کنند.

شاید عبارت متمرکز کمی مبهم باشد ولی به طور کلی در دنیای کریپتوکارنسی، صرافی رمز‌ارز متمرکز به معنای استفاده از یک فرد میانی یا یک واسط برای مدیریت و کنترل تبادلات است. فروشنده‌ها و خریداران از طریق این واسط دارایی‌های خود را هندل می‌کنند. مانند یک بانک که مشتریان پول را در آن سپرده می‌کنند و برای انتقالات پول نیز از طریق همان بانک تراکنشات خود را انجام می‌دهند.

طبیعتا مانند بانک که وعده امنیت و کنترل دائم دارایی‌ها را می‌دهد، این صرافی ها نیز از چنین ویژگی‌ای برخوردار هستند. کاربران به صرافی اطمینان کامل دارند که نه‌تنها مبادلات را به جایشان انجام دهد، بلکه دارایی‌هاشان را نیز در والت‌های صرافی نگهداری کند.

صرافی‌های متمرکز برای هر تبادل درصد مشخصی را به عنوان کارمزد معامله در نظر می‌گیرند

۲.۲- غیر متمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز یا DEX با حذف واسط، یک تبادل peer-to-peer را ایجاد می‌کنند. در این صرافی‌ها دارایی در والت‌های شخصی افراد می‌ماند و تبادلات بر مبانی قرارداد‌های هوشمند انجام می‌شوند.

به این معنا که نقل و انتقالات دارایی بین کیف‌ پول‌های کاربران به طور مستقیم انجام می‌شود. در صرافی‌های DEX محرمانگی یا Anonymity کاربران بیشتر حفظ می‌شود.

در حالت غیر متمرکز با وجود این که واسطی برای انجام معامله وجود ندارد ولی باز هم برای انجام عملیات مبادله، کاربران باید مبلغی را به عنوان کارمزد پایه انجام مبادله پرداخت کنند تا مبادله در شبکه بلاکچین ثبت و تایید شود.

یکی از مزیت‌های DEX، امنیت دارایی کاربران در مواقع حملات هک به خود صرافی است.

۲.۳- تفاوت انواع صرافی رمزارز

به طور کلی تفاوت این دو نوع صرافی را می‌توان در تصویر زیر دید

تفاوت صرافی رمز ارز متمرکز و غیر متمرکز۳- ویژگی‌های اصلی صرافی کریپتو

صرافی آنلاین کریپتو یک پلتفرم پیچیده با قابلیت‌های متعدد است. برخی ویژگی‌ها به صورت پایه در هر سامانه‌ی آنلاینی باید باشد و برخی ویژگی‌ها نقطه تمایز سامانه و نشان‌دهنده عمق هوشمندسازی آن است.

۳.۱- فرایند احراز هویت کاربر

ورود کاربر به پلتفرم و ساخت اکانت برای شروع فعالیت به احراز هویت او وابسته است. به همین دلیل علاوه بر ساده‌کردن این مسیر و ایجاد یک سفر کاربری یکنواخت، برای او باید قواعد و checkpointهایی در نظر گرفت. فرایند احراز هویت علاوه بر ایجاد شفافیت و  اطمینان خاطر دادن از ایمن بودن پلتفرم، برای همگام بودن با قوانین و استانداردهای جهانی نیز ضروری است.

در صرافی‌های کریپتو، احراز هویت با کارت شناسایی، تصویر و همچنین دریافت اطلاعات محل سکونت و شماره تلفن انجام می‌شود.

۳.۲- رابط کاربری

اهمیت رابط کاربری در راحتی و آرامش خاطر کاربران هنگام استفاده از پلتفرم خود را نشان می‌دهد. رابط کاربری که ساده، شفاف، کاربر پسند و در عین حال زیبا باشد، تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و منجر به وفادار کردن او می‌شود.

یکی از مهم‌ترین موارد در طراحی رابط کاربری سرویس‌های مالی، توجه به یکی از نیازهای اصلی هر فرد هنگام مدیریت دارایی هایش است. احساس نیاز به کنترل.

کاربران باید به صورت شفاف بدانند در چه وضعیتی هستند، با فشردن یک دکمه چه سرنوشتی برای دارایی خود رقم می‌زنند، به سادگی بتوانند آمارهای لازم را به صورت سرراست مشاهده کنند و این اطمینان خاطر را داشته باشند که به طور کامل به پنل اشراف دارند.

طراحی حرفه‌ای و کاربردی در پنل‌های ترید، علاوه بر زیبایی (که این‌جا منظور مینیمال بودن و سادگی است) بایستی شفافیت را در لحظه القا کنند. به طور مثال تصویر زیر را ببینید:

پنل یک صرافی رمز ارز

یکی از ویژگی های کلیدی هر پلتفرم تریدینگ، نمودار‌های آن است. طبیعتا توجه به نحوه طراحی این نمودار، در نظر گرفتن نسبت‌های طراحی و همچنین توجه به نیاز کاربر در لحظه که با توجه به آن نیاز بتواند صفحه نمایش خود را تنظیم کند، بسیار مهم است.

۳.۳- والت یا کیف پول مجازی

کیف پول مجازی همانطور که از نامش پیداست برای ذخیره کردن و همینطور نقل و انتقالات ارز دیجیتال است. معمولا در زمان ثبت‌نام در صرافی کاربران یک والت دیجیتالی دریافت می‌کنند. والت کریپتوکارنسی به نوعی معادل همان حساب بانکی است.

کیف پول‌های دیجیتال در صرافی‌های متمرکز به صورت پیش فرض باید در اختیار کاربران قرار بگیرند چرا که مبنای اصلی ورودی و خروجی تراکنشات هستند.

والت‌های الکترونیک که در پلتفرم‌های دیجیتال تعریف می‌شوند باید زیرساختی استاندارد داشته باشند و به کاربر امکان برداشت و تبدیل ارز دیجیتال به ارز فیات را ارائه دهند. به عنوان مثال صرافی Coinbase امکان اتصال والت به حساب بانکی آمریکا را ایجاد کرده است و به همین دلیل کاربران این صرافی امکان تبدیل ارز به دلار و یا برعکس را در والت‌های خود دارند. همچنین می‌توان علاوه بر ایجاد امکان انتقال مستقیم پول از حساب به والت امکان خرید ارز دیجیتال با کارت‌هایی مانند ویزاکارت یا مسترکارت را هم ایجاد کرد.

به طور کلی دو مدل والت دیجیتال داریم:

والت‌های سرد یا Cold Wallet

کیف پول سرد به عنوان پشتیبان والت استفاده می‌شود و به اینترنت متصل نیست به همین دلیل در مقابل حملات کلاه‌برداری ایمن‌تر است.
کیف‌پول‌های سخت افزاری نوعی از کیف‌پول سرد است و کاربر تنها در صورت نیاز به ایجاد تراکنش آن را به اینترنت متصل می‌کند.

والت‌های گرم یا Hot Wallet

کیف‌پول‌های گرم، کیف پول اصلی کاربر است که دارایی کاربر به صورت اعتبار در آن ذخیره می‌شود. این کیف‌پول‌ها کلیدهای خصوصی یا Private Key را در دستگاه‌هایی که متصل به اینترنت باشند تولید می‌کنند و به همین دلیل ۱۰۰درصد ایمن نیستند. می‌توان گفت کیف پول گرم شبیه همان کیف پول روزمره است که می‌توان کمی پول را در آن برای امور جاری ذخیره کرد ولی برای پس انداز مناسب نیستند.

برای داشتن یک تبادل امن، معمولا دارایی ها از کیف پول گرم به کیف پول سرد منتقل می‌شود و برای انجام تراکنش دارایی از کیف پول سرد به کیف پول گرم انتقال پیدا می‌کند.

پیش از ورود به مرحله توسعه صرافی رمز ارز به این نکته توجه داشته باشید که به چه صورت می‌خواهید امکان والت را در پلتفرم برای کاربر فراهم کنید.

در این مقاله به تفصیل درباره والت دیجیتال یا کیف پول رمز ارز صحبت کرده‌ایم.

۳.۴- پوش نوتیف و هشدار‌های هوشمند

پوش نوتیفیکشن‌ها تعامل مستمر شما با کاربر را ممکن می‌کنند. علاوه‌ بر آن ایجاد امکان سفارشی‌سازی در پوش نوتیفیکش‌ برای کاربران موجب اطمینان خاطر و اعتمادسازی در کاربران می‌شود.

تصور کنید که یک پلتفرم از پوش نوتیفیکشن صرفا برای دعوت مجدد کاربر به اپلیکیشن استفاده کند و یک پلتفرم دیگر به صورت منظم آپدیت‌هایی از وضع قیمت‌ها، پروموشن‌ها، تغییرات Order Book و یا اخبار بازار بلاک چین ارسال کند.

کاربر به کدام پلتفرم بیشتر اعتماد می‌کند؟

۳.۵- سیستم معامله یا ترید رمز ارز

تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال که در سایر بازارهای سرمایه استفاده می‌شوند در این بازار هم قابلیت پیاده سازی دارند و به دلیل ماهیت متفاوت و بسیار ناپایدار آن، گروه مخاطبی خاصی را به خود جذب کرده‌اند.

به همین دلیل پیاده‌سازی یک موتور ترید یا Trading Engine قدرتمند در صرافی رمز ارز جزو الزامات موفقیت صرافی در بازار پررقابت امروزی آن است.
توسعه همین موتور سرمایه‌گذاری پیچیده‌ترین بخش توسعه صرافی است و نیازمند حضور تیمی متخصص و آگاه نسبت به بازار سرمایه، بلاک‌چین و فناوری‌های نوین است. معماری این سیستم در تمامی فرایند‌های صرافی تاثیر گذار است، از چک دارایی موجود کاربر تا باز کردن احتمالات ترید برای او، ایجاد زمان‌بندی و پردازش درخواست‌ها، قیمت‌ها و سفارش‌ها روی رمز‌ارز‌ها.

معماری این سیستم باید توانایی پاسخگویی در مقابل سرعت تغییرات داده‌های Real-Time در شبکه بلاک چین را داشته باشد و قدرت پردازش خوبی برای سفارشات آنی کاربران ارائه دهد.

علاوه بر آن، پیاده‌سازی الگوریتم‌های بهینه برای ابزارهای تحلیلی نیازمند یک زیرساخت استاندارد است که طبیعتا با ضعف در Trading Engine این بخش هم تلفاتی را خواهد دید.

۳.۶- ابزارهای تحلیلی ترید

اگر بتوانید کاربران تریدر حرفه‌ای را در پلتفرم خود جذب کنید، راه‌تان برای تبدیل شدن به یک صرافی رمز‌ارز باز‌تر خواهد شد. یکی از مهم‌ترین فیچرها برای جذب این گروه مخاطب ارائه ابزار‌های تحلیلی قدرتمند است.

ابزار‌های تحلیلی به تریدر‌ها اطلاعات جامعی در مورد ترند‌های بازار می‌دهد و در نهایت در ایجاد استراتژی سرمایه‌گذاری و خرید و و فروش استفاده می‌شود.

ابزار‌های تکنیکال زیاد و الگوریتم‌های متعددی در این شاخه‌ی حرفه‌ای وجود دارد، به همین دلیل پیش از ورود به فرایند توسعه باید در مورد عمق هوشمندسازی این بخش از سیستم به خوبی فکر کنید.

به عنوان مثال:

  • الگوریتمیک تریدینگ

یکی از راهکارهای معادله است که کاربران با اتصال از طریق API به صرافی به صورت هوشمند معامله خود را انجام می‌دهند. البته تنها برخی از صرافی‌ها گزینه Algorithmic Trading را در اختیار کاربران می‌گذارند چرا که استفاده از آن نیاز به دانش تخصصی بالایی دارد و از سوی دیگر ماهیت بسیار ناپایدار بازار رمزارز پیش‌بینی‌های آینده و پیاده‌سازی الگوریتم‌ را مشکل می‌‌کند و خود این مسئله گاها نیازمند سرمایه بالاتری است.

  • Future trading

صرافی بایننس این امکان را به کاربر می‌دهد که با قرض گرفتن تتر، معامله خود را انجام دهد و سپس با در نظر گرفتن حجم و ساعت گرفتن این اعتبار درصدی را از حساب کاربر برداشت می‌کند. این حالت نوعی Future Trading یا معاملات آتی است که در آن که کاربر بدون داشتن دارایی کافی در کیف پول خود با استفاده از اعتبار صرافی وارد شبکه بلاکچین می‌شود. صرافی‌هایی که چنین گزینه‌ای را به کاربران ارائه می‌دهند، قوانین و مقرراتی در خصوص زمان معاملات، ایمن بودن آن، حجم معامله و همچنین زمان و نحوه برگشت اعتبار باید وضع کنند.

  • Leveraged Trading

یک مثال دیگر معاملات اهرم‌دار یا Leveraged Trading است. به عنوان مثال معاملات اهرمی‌ای که در صرافی بایننس انجام می‌شود را در نظر بگیرید:
در این معاملات شما در ازای مبلغ کمی که برای معامله در نظر می‌گیرید می‌توانید اهرم‌هایی تعریف کنید که آن مبلغ را با اهرم به ۱۰‌برابر بیشتر برسانید. طبیعتا با بیشتر شدن اهرم ریسک معامله هم افزایش پیدا می‌کند. یعنی اگر شما بر اساس تحلیل به این پیش بینی رسیده‌ باشید که یک ارز ممکن است در چند ساعت آتی، یک درصد افزایش پیدا کند، با اعمال یک اهرم ۱۰ برابری، می‌توانید سود خود از معامله به ۱۰ درصد افزایش دهید.

در نهایت روش‌ها و انواع امکان‌هایی که برای معامله در اختیار تریدر‌ها می‌گذارید برای جذب تریدر‌ها به پلتفرم اهمیت بالایی دارند.

۳.۷- تاریخچه تراکنش‌ها و Order Book

دفتر سفارش یا Order Book ابزاری است که به طور همزمان سفارش‌ها روی یک دارایی خاص، عرضه و تقاضای آن دارایی را نمایش ‌دهد. صرافی‌ها سفارش‌های خرید و فروش‌ را به صورت مجزا گروه‌بندی می‌کنند و در یک لیست به نام سفارش‌های باز یا دفتر سفارش آن را نمایش می‌دهند. زمانی که یک سفارش با سفارش دیگری مطابقت پیدا کند یک تبادل به صورت اتوماتیک انجام و سفارش انجام شده از لیست سفارشات حذف می‌شود. مثلا شما درخواستی برای فروش گذاشته‌اید و کاربر دیگری سفارشی برای خرید. زمانی که حجم معادله و قیمت پیشنهادی هردو طرف با یکدیگر Match شوند این معامله انجام می‌شود.

orderbook در صرافی رمزارز

لیست تمامی معاملات انجام شده یا معاملات گذشته نیز در تاریخچه تراکنشات نمایش داده می‌شود و به دلیل اطلاعات مهمی شامل تبادل، نرخ تبادل، حجم و زمان انجام عملیات، برای کاربران اهمیت زیادی دارند.

این دو گزینه در تمامی صرافی‌ها به صورت استاندارد هستند ولی با تغییر در برخی فیچر‌ها و یا ارائه گزینه‌های بیشتری برای کنترل، مدیریت و همچنین سیستم‌های گزارش گیری می‌توانید تمایز بیشتری به کاربران ارائه دهید.

۴- به چه مواردی پیش از توسعه صرافی رمز ارز توجه کنیم؟

استاندارد‌های جهانی و توصیه‌هایی برای توسعه یک صرافی رمز ارز موجود است. علاوه بر این استانداردها هر کشور سیاست گذاری متفاوتی را نیز اتخاذ کرده است. به همین دلیل پیش از توسعه و وارد کردن یک صرافی ارز دیجیتال به بازار مواردی مانند امنیت و همگام بودن با سیاست‌گذاری‌ها را باید در نظر گرفت.

از سوی دیگر، همراه با توسعه هر سامانه آنلاین باید آینده آن را نیز در نظر داشت. سامانه باید طوری توسعه داده شود که فرایندهای گسترش پذیری آینده را تسهیل کنند و کسب و کار باید آمادگی مقیاس کردن خود بر اساس گسترش و یا تغییر نیازهای بازار را داشته باشد.

۴.۱- امنیت

امنیت ویژگی کلیدی هر پلتفرمی‌ست، به خصوص پلتفرم‌هایی که با پول سروکار دارند. برای داشتن یک صرافی رمزارز موفق، علاوه بر امنیت تراکنشات باید به راهکار‌هایی برای امنیت بیشتر ذخیره داده نیز توجه کرد و به دنبال‌ راهکارهایی موثر برای ایمن کردن پلتفرم در مقابل حملات هک بود.

چند مورد مهم را در ادامه ببینیم:

  1.  Two-factor Authentication
  2. Manual Admin Confirmation : برای تراکنشات حجم بالا
  3. Cold Wallets
  4. KYC (Know Your Customer)
  5.  AML (Anti Money Laundering)

درنهایت بهترین راه حل مشورت با تیم توسعه است تا بتوانید پروتکل‌ها و استراتژی امنیتی استانداردی را اجرا کنید.

۴.۲- قوانین و رعایت مقررات

داشتن مقررات و قوانین خود راهکاری برای کمک به افزایش اعتماد در کاربران است.

از سوی دیگر زمانی که در پلتفرم شما قرار به نقل انتقال ارز فیات (ریال، دلار، یورو و…) هم باشد، قوانین و مقررات دولتی هم دخیل می‌شوند که برای ادامه کار پلتفرم نیاز به دنبال کردنشان دارید.

مواردی مانند انوع مجوز، حساب‌ها و قوانین مالیاتی را جدی بگیرید، در هر کشوری که قرار است کار کنید.

۴.۳- مدیریت منابع ارزی

در معاملات رمز ارز، نقدینگی نقش مهمی برای معامله‌گران ایفا می‌کند. تریدرها به دنبال پلتفرمی هستند که به آن‌ها اجازه مبادله ارز‌ها به یکدیگر را بدهد.
پس علاوه بر این که صرافی باید نقدینگی کافی برای تکمیل معاملات خرید و فروش را تامین کند، باید سیستم مدیریت نقدینگی داشته باشد.

۴.۴- گسترش پذیری و امکان مقیاس پذیری

گسترش پذیری منجر به خلق ارزش مستمر در کسب و کار می‌شود و امکان رشد در آینده سیستم را ممکن می‌کند.

زمانی که پلتفرم صرافی رمز‌ارز با زیرساخت استاندارد توسعه داده شود امکان اضافه کردن فیچر‌های جدید در پلتفرم ممکن است. به فرض ممکن است در ابتدای فرایند توسعه و لانچ اولیه، فیچر Market Order برای معاملات ایجاد شده باشد و کاربران بتوانند بر اساس قیمت‌های جاری در بازار تبادلات خود را انجام بدهند. ولی بعد از مدتی صرافی نیاز به اضافه کردن فیچر Limit Order داشته باشد تا کاربران بتوانند ماکسیمم و مینیمم قیمتی برای تکمیل تبادلات خود ست کنند.

به همین دلیل در فرایند سفارش توسعه صرافی رمز ارز خود بر بند گسترش پذیری در قرارداد توسعه تاکید کنید.

۵- فرایند طراحی و توسعه یک صرافی رمز ارز موفق

روند اجرای پروژه‌های نرم‌افزاری در شرکت نرم‌افزاری نوژن به صورت استاندارد برای رسیدن به بالاترین سطح بهینگی فرایند توسعه طراحی شده اند. گام‌های این فرایند اجرا برای تمامی پلتفرم‌ها ثابت هستند و به فراخور هر پروژه پیاده‌سازی می‌شوند

۵.۱- دریافت فرم RFP و بررسی نیازها

اولین گام برای هر فرایند توسعه و ساخت اپلیکیشن موبایل، سایت یا پلتفرم کسب و کار، تدوین فرم RFP است. فرم RFP مستندی شامل اصلی‌ترین نیاز‌ها و همچنین خواسته‌های کلی کارفرما برای پروژه است.

در شرکت نرم افزاری یا تیم نرم‌افزاری سازمان این نیازها بررسی می‌شود تا در مرحله بعد بتوانند پروپوزال اجرایی و یا فرایند توسعه را طراحی کنند.

۵.۲- ارائه پروپوزال فنی و اجرایی

تیم فنی با نظارت یک مدیر محصول و همراه با مشارکت تیم مارکتینگ، پروپوزالی جامع ارائه می‌دهند. این پروپوزال جزئیات اجرای پروژه، چگونگی اجرای فیچر‌ها و سناریو‌های کاربری، بررسی ماژول‌ها، تکنولوژی‌های مورد استفاده و چارچوب هوشمندسازی پلتفرم‌ها را در بر دارد و فاز‌بندی‌ اجرای پروژه و زمان‌های تحویل زیربخش‌های پروژه تا زمان لانچ کامل را بررسی می‌کند.

۵.۳- پایه‌ریزی زیرساخت اولیه و توضیح معماری

معماری صرافی، ساختار کلی پلتفرم و تعریف منطق ارتباط بین اجزای پلتفرم است. اجزا شامل موتور ترید، رابط کاربری، موارد امنیتی، API های مورد نیاز، پایگاه‌های داده و غیره می‌شوند که به صورت یک مدل مفهومی طراحی می‌شوند.

۵.۴- طراحی رابط کاربری و ایجاد تجربه کاربری مناسب

رابط کاربری و تجربه کاربری در موفقیت صرافی بین کاربران اهمیت زیادی دارد و طراحان UI/UX با توجه به بازار هدف و نیازمندی‌های آن طراحی را بر اساس هویت برند صرافی ایجاد می‌کنند.

از اهمیت طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری مناسب در دو مقاله گفته‌ایم.

۵.۵- تست فنی و تست در بازار

در حین فرایند توسعه و پس از اتمام آن تست‌های فنی سامانه به طور مستمر برای پیداکردن خطاهای احتمالی انجام می‌شود. همچنین صرافی به صورت محدود با تعدادی کاربر اولیه تست می‌شود تا بازخوردهای کاربران نهایی از سامانه جمع آوری شده و بر اساس آن، تغییرات و یا اصلاحات در صورت نیاز در عملکرد سامانه اعمال شود.

۵.۶- لانچ پلتفرم

در نهایت صرافی به طور کامل لانچ می‌شود و همراه با فعالیت‌های بازاریابی کاربران به سامانه جذب می‌شوند. لانچ سامانه انتهای فرایند توسعه نیست و تست‌های مستمر، بررسی فیدبک کاربران و پشتیبانی فنی و پشتیبانی از کاربران همواره انجام خواهند شد

۵.۷- پشتیبانی

پشتیبانی علاوه بر منظر فنی، به دنبال ایجاد بهبود در عملکرد سامانه هم هست. صرافی علاوه بر کاربرانی که در آن عملیات ترید انجام می‌دهد، اپراتور‌های پشتیبان و همچنین پنل‌های مدیریت دارد که به صورت منظم نیاز به پشتیبانی دارند.

همچنین گسترش پذیری سامانه، پیدا‌کردن نقاط ضعف و  افزوده شدن فیچر های جدید باید بررسی شوند.

۶- شرکت نرم افزاری نوژن و توسعه یک صرافی رمزارز

زمانی که تصمیم به ساخت یک صرافی رمز‌ارز دارید باید گزینه‌های توسعه Inhouse و یا برون سپاری به یک تیم نرم‌افزاری را براساس ظرفیت فنی کسب و کار بررسی کنید.

در صورت برون سپاری چنین پروژه‌ای با توجه به پیچیدگی اجرا و حساس بودن ماهیت فعالیت‌های حوزه بلاک‌چین و مالی با تیم نرم افزاری وارد همکاری شوید که با جزئی‌نگری و تعهد تمامی مراحل را شفاف با شما در میان می‌گذارند.

طبیعتا توسعه چنین پلتفرمی با بودجه پایین امکان‌پذیر نیست و در صورتی هم که با بودجه پایین انجام شود، هزینه‌های آتی آن در زمان پشتیبانی و گسترش پذیری به مراتب بالاتر خواهد بود.

در شرکت نرم‌افزاری نوژن با توجه به سابقه و تجربه‌ای که در پیاده‌سازی پلتفرم‌های چند سویه داریم، پروژه‌های توسعه صرافی رمزارز را می‌پذیریم. در صورت نیاز به چنین پلتفرمی با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

یک × 1 =