گسترش پذیری و سامانه گسترش پذیر به چه معناست؟

یکی از وظایف مهم شرکت نرم افزاری در تولید سامانه آنلاین، توجه به نیاز های آینده کسب و کار در حوزه توسعه سامانه آنلاین است. هرچه کسب و کار ها بزرگتر می‌شوند، باید بتوانند با نیاز های شناور بازار همگام شوند. نیاز بازار ماهیت استاتیک ( ثابت) ندارد و تشخیص روند تغییر و تحول در سلیقه و علاقه‌ بازار، امر حیاتی برای موفقیت هر کسب و کار محسوب می‌شود. منابع دائما در حال تغییر هستند، موقعیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دچار تحول می‌شوند و مدل کسب و کار باید قابلیت انطباق با این تحولات را داشته باشد.

گسترش پذیری ( Extensibility ) به چه معناست؟

گسترش پذیری یک مفهوم در مهندس نرم افزار و طراحی سیستم است که به امکان رشد در آینده سیستم می‌پردازد.

گسترش پذیری در سیستم معمولا به وسیله اضافه کردن کاربری های جدید در سیستم و یا تغییر این کاربری ها به نحوی که استفاده از سیستم را در یک گستره وسیع تر ممکن کند، انجام می‌شود.

سامانه ای گسترش پذیر یا Extensible است که اضافه کردن کارکرد، کاربری و یا ظرفیت های جدید به سامانه در ساختار داخلی آن و جریان داده موجود، اثری نداشته باشد و یا این تاثیر پذیری در کمترین حالت ممکن باشد.

در طراحی سامانه های گسترش پذیر، این باور وجود دارد که همه چیز را لازم نیست از پیش طراحی کرد. در واقع پذیرش این واقعیت که موقعیت های احتمالی در آینده رخ می‌دهند و بر اساس آن موقعیت ها سامانه باید قابلیت تطبیق پذیری داشته باشد، طراحان این سامانه ها را به ایجاد فریمورکی وا می‌دارد که قابلیت تغییر به هنگام نیاز را دارد.

در این سامانه ها، با توجه به ماهیت گسترش پذیری موجود، نیازی به تغییر در زیرساخت اصلی سیستم نیست چرا که معماری سیستم این قابلیت را دارد که در بخش ‌هایی یا در تمام اجزا سیستم، function های جدید را بذیرد.

چرا گسترش پذیری سامانه مهم است؟

نرم افزار در ماهیت خود، موجودیت تحول پذیری هستند. با توجه به این که اجزای سیستم ممکن است توسط اعضای خارجی توسعه داده شوند و یا به دلیل تغییر نیاز های کسب و کار در تعامل با کاربران احتیاج به افزودن API ها و قابلیت های جدید پیش ساخته در سیستم وجود دارد، مهم است که سیستم از ابتدا با این قابلیت توسعه داده شود.

با تغییر نیاز بازار یا گسترش کسب و کار، افزوده شده فیچر های جدید در سیستم اجتناب ناپذیر است.

توسعه محصولی که گسترش پذیر باشد، فرایند پیشرفت و رشد سیستم را در دورنمای فعالیت‌اش تسهیل می‌کند.

چرخه حیات سیستم
چرخه حیات سیستم via adaptivecycle.nl

کسب و کار زمانی که در دوره بلوغ قرار می‌گیرد، در صورت مواجهه با رقبای جدید و ارزش های نوظهور در بازار، در صورتی که قابلیت گسترش را داشته باشد می‌تواند تهدید ها را تبدیل به فرصت کرده و از رقبا پیشی بگیرد.

گسترش پذیری راهکاری برای قدرت کسب و کار‌ها

از نظر اقتصادی، توسعه سیستم ها و گسترش آن‌ها در مرور زمان بسیار به صرفه‌تر از تغییر کامل سیستم، طراحی مجدد آن و یا جایگزینی است. همانطور که در چالش‌های طراحی پلتفرم اختصاصی گفتیم:

درصورتی که در ابتدای مسیر، ارزش فعلی و ارزش آینده کسب وکار به درستی سنجیده شود، بازار هدف شناسایی شود و مدل درآمدی در چند سال آینده سیستم پیش‌بینی شود، می‌توان فرایندی رو به رشد را برای کسب و کار رقم زد.

فعالیت هدفمند یک کسب وکار در حوزه دیجیتال، وابسته به خلق ارزش مستمر در خدمات کسب وکار است.

کسب و کار با دارا بودن یک زیرساخت گسترش پذیر امکان همراه شدن با بازار را دارد و در هر زمانی از چرخه عمر احتمال توسعه و گسترش را خواهد داشت.

شرکت نرم افزاری نوژن و طراحی سامانه گسترش پذیر

در شرکت نرم افزاری نوژن با در نظر گرفتن نیازمندی ها و درخواست های کارفرما، پلتفرمی طراحی می‌شود که قابلیت گسترش با نیاز های آینده کسب و کار را خواهد داشت.

اعتقاد داریم که وجود قرار داد های پشتیبانی و گسترش، به کارفرما از سلامت سامانه خود در تمام مسیر حیات‌اش اطمینان می‌دهد. به همین دلیل در پروپوزال های نوژن که بر اساس RFP کارفرما تنظیم می‌شود بخشی به عنوان گسترش پذیری سامانه و احتمالات آن قرار دارد.

مهم است که کسب وکار ها در فرایند پیدا کردن یک شرکت نرم افزاری مناسب برای طراحی سامانه آنلاین خود، امکان گسترش محصول توسط شرکت را بررسی کنند و این بند را در قرارداد های خود لحاظ کنند.

با روند اجرای پروژه های نوژن بیشتر آشنا شوید و در صورتی که پروژه و یا ایده ای برای اجرا دارید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نه + 5 =