PWA یا وب اپلیکیشن پراگرسیو چیست؟

اپلیکیشن پراگرسیو یا PWA از کجا آمد

از اواسط سال ۲۰۱۸،  ترافیک بر پایه وبسایت به وجود آمده از درگاه بروزرهای موبایلی نسبت به لپتاپ و دسکتاپ بیشتر بود. دو عامل تاثیر گذار در این مسئله بود. اول، کاربرها بیشتر از قبل برای رفع نیاز های آنلاین خود از موبایل استفاده میکردند. و دوم تکنولوژی وب با پیشرفت گستردهای که داشت باعث معرفی نسل جدیدی از وبسایت ها بود. وبسایت هایی که نقشی شبیه به اپلیکیشن هم داشتندیا به معنایی دیگر، وب سایتی بر پایه تکنولوژی PWA یا Progressive Web Application، که علاوه بر داشتن ویژگی های معمول یک وب سایت ریسپانسیو، با رفتاری نزدیک به یک اپلیکیشن بومی نیز فعالیت میکرد. یک اپلیکیشن پیشرو یا پراگرسیو.

pwa فرزند وبسایت و اپلیکیشن
فرزند پر افتخار سایت و اپلیکیشن Via Unsplash.com

مسلما، معرفی پر قدرت PWA ها به بازار تکنولوژی وب از نیاز کاربر ها و کارفرماها ناشی شد. نیازی که سرعت، اطمینان و راحتی بیشتر را طلب میکرد.

مسلما، معرفی پر قدرت PWA ها به بازار تکنولوژی وب از نیاز کاربر ها و کارفرماها ناشی شد. نیازی که سرعت، اطمینان و راحتی بیشتر را طلب میکرد.

دلیل محبوبیت PWA چیست؟

فرض کنید در موقعیتی قرار دارید که نیاز به استفادهی سریع از یک اپلیکیشن دارید و در حال حاضر آن اپ را نصب ندارید. در این صورت ابتدا باید به یک استور ( کافه بازار، گوگل پلی، اپ استور، سیب اپ یا….) مراجعه کنید. اپ را جستجو و دانلود کنید. این فرایند شاید حدود ۵ دقیقه طول بکشد ( اگر اینترنت شما مناسب باشد!). اپ را نصب کنید، احتمالا اکانت ایجاد کنید و درنهایت به کاری که قرار بود انجام دهید، برسید.

خب، PWAها در این قدم برتری خود را به طور نسبی نشان میدهند.

اپلیکیشن پراگرسیو نیازی به نصب ندارد. کافیست به سایت مورد نظرتان، که برپایه PWA توسعه داده شده بروید و آن را به home screen گوشی اضافه کنید.

بدیهی است که برای استفاده از هر سرویس تحت وب، نیاز به اینترنت است. این اینترنت باید سریع باشد و امکان لود هر صفحهای را ممکن کند. PWA ها میانگین لود صفحه بالاتری نسبت به صفحات عادی سایت دارند، شاید حرکت یا navigation در آنها سخت تر یا ناراحت تر باشد ولی به صورت Offline هم قابل دسترسی هستند.

pwa
وب اپلیکیشن تحت وب

چرا گرایش کسب و کارها به سمت PWA بیشتر شده است؟

آمار ها نشان میدهند که حداقل 53% از مشتریان سایت های e-commerce کالاهایشان را توسط گوشی های موبایل خریدهاند. برای کسب و کار ها همیشه مرسوم بوده است که ابتدا یک وبسایت و سپس یک اپلیکیشن بومی جداگانه داشته باشند.

دلیل گرایش کسب و کار ها به سمت اپلیکیشن تا به اینجا، بردن کاربر به یک محیط ایزوله که در حالت آفلاین نیز میتوانست فعال باشد، واکنشگرا بودن، امکان ارسال نوتیفیکیشن اختصاصی برای کاربر و دنبال کردن دقیق جزئیات فعالیت او در سرویس بود. ولی ترندی که دنیای تکنولوژی امروز میبیند، مقاومت کاربران در برابر نصب اپلیکیشن های جدید مگر در مواقعی که ارزش افزوده ی اپلیکیشن بومی نیاز کسب و کار باشد.

مزیت، هزینه کمتر

در وب اپلیکیشنهای پراگرسیو، هزینه توسعه و نگهداری اپ کاهش پیدا میکند، نیاز به نیروی انسانی کمتر شده اما در مقابل این نیاز روی نیروی انسانی متخصص به شدت تقویت می گردد.

از سوی دیگر وب اپلیکیشن ها نیاز به گذاشتن اپلیکیشن روی استورهای مختلف را از بین میبرد و با توجه به ماهیت تحت وب، محتوای وب اپلیکیشنهای PWA توسط گوگل ایندکس میشوند که به سئوی وبسایت ها کمک میکند.

مزیت دیگر، در حوزه آپدیتهاست. طبیعتا هر کسب و کاری بعد از مدتی نیاز به آپدیت و تغییر بخشهایی از اپلیکیشنخود را دارد. به طور عادی و در اپلیکیشن های بومی باید نسخههای جدیدی از اپلیکیشن طراحی شده و دوباره در استورها آپدیت شوند، سپس کاربران را باید ترغیب به نصب دوباره یا آپدیت اپ کرد. این فرآیند به خودی خود هزینه بر و انرژی بر است. در وباپلیکیشنها با توجه به تحت وب بودن، عملیات آپدیت به سادگی از طرف سرور قابل اجرا است و کاربر حتی متوجه آپدیت هم نمیشود.

البته از این نکته غافل نشویم که فرآیند بارگزاری در یک استور، به نوعی یک مهر تایید بر محتوا و سلامت یک اپلیکیشن است و در نتیجه به دلیل عدم انتشار یک وب اپلیکیشن در استور، نگرانی هایی از جهت امنیت اطلاعات و محتوا ایجاد میکند.

فراموش نکنیم سایز کمتر اپلیکیشن ها ویژگی قابل انکار این تکنیک است.

در نهایت برای طراحی اپلیکیشن موبایل چه انتخابی مناسب است؟

رویکرد ما همچنان مشاوره محور است. دنیای تکنولوژی سرعت زیادی دارد و صاحب کسب و کاری که در ابتدای آنلاین کردن بیزینس خود است با انبوهی از اطلاعات و راهکارها مواجه میشود. در قوت PWA و حیاتی بودن آن در دنیای تجارت الکترونیک شکی نیست ولی بهتر است که هر کسب و کاری با توجه به نیاز و بازار هدف خود اقدام به هزینه برای توسعه کند.

در نوژن با در نظر گرفتن کامل ویژگیهای سیستم فعلی شما و نیازهای موجود و خواستههایآینده بهترین سیستم پیشبینی میشود.

لازم به ذکر است، در صورتی که شما در حال حاضر یک وبسایت کاملا منطبق با ویژگی ها و نیازهای فعلی کسب و کار خود دارید و بنابر نیاز خود یا حتی پیشنهاد کارشناسان فنی نوژن قصد طراحی یک PWA دارید، بر اساس نیاز شما پیشنهادات متفاوتی برای  شما خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

سه × 4 =