اپلیکیشن Truth Social ترامپ، درسی کوتاه در باب کپی کردن از دنیای کسب و کار

Truth Social، یک درس از لانچ ناموفق

اپلیکیشن Truth Social ترامپ شاید مهم‌ترین خبر این روز‌ها نباشد ولی به نوعی جالب‌ترین خبر دنیای تکنولوژیست. اپلیکیشن جدید ترامپ که به تازگی لانچ شد این روزها تبدیل به یکی از پرحاشیه‌ترین خبر‌های دنیای تکنولوژی شده است. این اپلیکیشن که ترامپ‌ آن را (پادزهر) استبداد کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی نامیده است در واقع یک کپی مستقیم از رقیب احتمالی‌اش توییتر است. اوایل سال ۲۰۲۱ در پی حادثه حمله به ساختمان کنگره آمریکا، ترامپ از اپلیکیشن توییتر به طور کامل Ban شد. توییتر در آن زمان دلیل این کار را توییت های تحریک کننده به خشونت ترامپ بیان کرد.

واکنش طبیعی ترامپ بعد از این اتفاق چه بود؟  تاسیس شرکت TMTG یا Trump Media & Technology Group در فوریه همان سال، یعنی یک ماه بعد. حدودا ۹ ماه بعد در دسامبر ۲۰۲۱ TMTG که حال با یک شرکت بزرگ دیگر در حوزه تکنولوژی ادغام شده بود و بیش از ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقل دریافت کرده بود اعلام کرد که وارد توافق چند منظوره ای با شرکت Rumble شده است تا بخشی از فعالیت ‌های شبکه‌ای Truth Social را پوشش دهد. ( در پرانتز بگیم که Rumble یک سرویس میزبانی ویدیویی کانادایی است که محبوبیت زیادی بین راست گراهای آمریکایی دارد و عمده مطالعاتی که محققان بر روی اطلاعات نادرست و تئوری‌های توطئه مربوط به اوایل covid-19  انجام دادند، نشان می‌دهد که محتوای نادرست بسیاری از Creator‌ها که در فیسبوک و توییتر بلاک شد در پلتفرم ‌های وابسته به Rumble بازخورد مثبت زیادی دریافت کرده است.) در نهایت در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲، TMTG به طور رسمی Truth Social را برای iOS منتشر کرد.

تا این جا تاریخچه ای کوتاه گفتیم و حال به دلایل پر حاشیه بودن شروع این اپلیکیشن بپردازیم.

لیست انتظار ثبت نام و انبوه باگ‌ها

یک بررسی کلی و نگاه به نظرات افراد مختلف در گستره وب نشان می‌دهد که این  اپلیکیشن یک سرهم کاری بزرگ و چاهی برای غرق کردن سرمایه است.

از تجربه‌های متفاوت کاربران هنگام مواجهه با سایت که بگذریم به فرم ثبت نام در لیست انتظار می‌رسیم.

اولاً همینجا با یک یک سوال خیلی بزرگ مواجه می شویم اگر این اپلیکیشن یک شبکه اجتماعی است لیست انتظار به چه معناست یعنی همه کاربران شانس استفاده یکسان از این اپلیکیشن را ندارند؟ چرا اپلیکیشنی که به صورت عمومی معرفی شده، زیرساخت لازم برای پشتیبانی حجم غیر قابل پیش بینی کاربر برای آن در نظر گرفته نشده است؟ بهتر نبود که ابتدا به صورت محدود اپلیکیشن برای گروه کاربری محدود تری لانچ می‌شد و ایرادات آن رفع می‌شد؟ بهتر نبود پیش بینی بهتری برای زیرساخت اپلیکشین در نظر گرفته می‌شد؟ طبیعتا یک شبکه اجتماعی باید پیش بینی بیش از ۱۰۰ هزار نفر کاربر را داشته باشد، موافق نیستید؟

همین‌جا یک چالش بسیار بزرگ برای هر اپلیکیشن یا سامانه آنلاینی پیش می‌آید، دلزدگی کاربر هنگام استفاده اولیه.

لیست انتظار اپلیکیشن truth social

تصویر بالا یکی از چندین بازخورد جالب به لیست انتظار اپلیکیشن است. اپلیکیشن ابتدا در متن پیام خود می گوید که تقاضا بسیارزیاد است و به همین دلیل ما شما را در لیست انتظار گذاشته ‌ایم، سپس ادامه می‌دهد که ما شما رو دوست داریم و برای ما تنها یک شماره نیستید. و این جا جالب می‌شود که در ادامه می‌گوید شماره شما در لیست انتظار این هست و عددی عجیب و بزرگ را نمایش می‌دهد.

همین هم جالب توجه است که نزدیک به ۵۱۸ هزار نفر در این لیست انتظار وجود دارند

به نظر می‌رسد که برای بسیاری از کاربران نیز این عدد همواره ثابت است و احتمالا جنبه تبلیغاتی دارد. نکته  اینجاست که اگر اپلیکیشینی یا هر سرویسی با چنین حجم کاربری مواجه است بهترین کار مقیاس پذیر کردن سامانه است. این که چرا حتی بعد از دو هفته چنین امکانی برای پلتفرم سنجیده نشده است جای سوال بزرگیست!

متاسفانه ما که نه موفق به نصب اپلیکیشن شدیم و نه موفق به ثبت نام در لیست انتظار (یکی ازچندین هزار نفری بودیم که از همان ابتدا با Errorو باگ مواجه می شدند)، ولی نقد‌های جالبی در مورد اپلیکیشن Truth Social منتشر شده که به آن‌ها مراجعه کردیم. به نظر می‌رسد که تنها سد استفاده از این اپلیکیشن ویتینگ لیست آن نیست.

به فرض که کاربری این ویتینیگ لیست چند صد هزار نفری اولیه را رد کرده باشد، حال او ملزوم به تکمیل یک پروفایل کاربری است که خود چالش بزرگتری است. باگ‌های متعدد اپلیکیشن و کرش‌های ناگهانی به کاربر اجازه نمی‌دهد که عملیات ساده ثبت تاریخ تولد و یا یوزر نیم را انجام دهد. و حتی اگر یکی از افراد انگشت شمار خوش شانسی باشید که این مرحله را هم پشت سر می‌گذارید به فضای اصلی اپلیکیشن وارد می‌شوید که آن‌هم چنگی به دل نمی‌زند.

 

truth social

هوم پیج اپلیکیشن Truth Social کپی خوب اجرا نشدهای از توییتر است که راستگرایان افراطی امریکایی در آن به انتشار حقایق فرضی بر اساس تئوریهای توطئه میپردازند. در توییتر پیام ها با نام توییت منتشر میشوند و اینجا هر پیام یک Truth است.

بازخوردهای عمومی

دوهفته بعد از انتشار این اپلیکیشن مشکلات ابتدایی هنوز حل نشده اند و با این که  در روزهای ابتدایی با هجوم میلیونی کاربر به سایت و دانلود زیاد آن در اپ استور مواجه بود، به نظر می‌رسد که این روزها مشکلات بارز آن، اپلیکیشن را در نظر کاربران ضعیف کرده است. در روزهای ابتدایی truth social به رتبه اول اپ استور در کتگوری social networking رسیده بود و امروز در رتبه دهم جای دارد. و امار ها نشان می دهد که بازدید سایت این پلتفرم نیز از ۲ میلیون بازدید روزانه به ۳۰۰ هزار بازدید رسیده که کمی جالب است.

مقایسه رنک اپ استور

نظرات منتشر در اپ استور نیز مانند سکشن نظرات هر سایت دیگری مجموعه ای از نظرات ضد و نقیض بودند، برخی کلافه هستند و از رئیس جمهور مورد علاقه‌شان! درخواست کرده اند که اپ را درست کند، برخی نظرات مثبت مبالغه آمیزی نوشته اند و از درایت ترامپ در تولید اپلیکیشینی که به زودی فیس بوک و توییتر را بی‌استفاده میکند تشکر کرده اند و برخی هم به تمسخر اپلیکیشن و لیست انتظارش پرداخته اند.

قابل اغماض نیست که truth social تارگت مارکت به خصوص خود را دارد که اتفاقا هواداران متعصبی هم هستند، پس نمیتوان تلاش کمپانی ترامپ در ایجاد محیطی سوشال مختص به این افراد را زیر سوال برد، مسئله اینجاست که اگر قرار بر کپی کامل از اپلیکیشنی موفق بود، چرا زیرساختهای لازم آن به درستی سنجیده نشده بود؟ طبیعتا لیست انتظار و یک اپلیکیشن عمومی شبکه اجتماعی با هم در تناقض هستند و اقدامات ساده زیادی بود که برای جلوگیری از این اتفاق میتوانست انجام شود، به خصوص زمانی که میلیاردها دلار در شرکت توسعه دهنده سرمایه گذاری شده بود.

یک درس کسب و کاری از اپلیکیشن Truth Social

روزانه با درخواستهای زیادی مواجه میشویم که اپلیکیشنی مشابه اسنپ یا سایتی مشابه دیجیکالا یا مسنجری مشابه واتساپ می‌خواهند. این جای کار ایرادی ندارد، نمونه‌های موفق در دنیای کسب و کار برندهایی ماندگار هستند که در ذهن کاربران می مانند و شاید تا مدت‌ها بعد نام برند به جای نام محصول در ذهن مخاطب باشد. ( وایتکس یا سامسونت را به خاطر داشته باشید). جایی در دنیای کسب و کار مشکل به وجود می‌آید که کسب و کار تنها به دنبال کپی کردن از بیزینس مدلی دیگر است، و واقعیت اینجاست که بدون ارزش افزودهای مضاعف نمونه کپی شده شانسی در دنیای پر رقابت امروزی نخواهد داشت.

مورد دیگر آنجاست که به دنبال کپی کردن از کسب و کار موفق مانند توییتر باشید ولی در نظر نگیرید که توییتر سالها در حال رشد بوده است و تیمی متخصص هرروز بر روی بهتر شدن این پلتفرم زمان گذاشته اند، ساعت‌های بسیاری بر روی طراحی زیرساخت این پلتفرم انرژی گذاشته شده و تا به امروز میلیونها دلار سرمایه برای آن خرج شده است. قرار نیست با رقمی ناچیز در ابتدای کار پلتفرمی به بزرگی و پیچیدگی دیجیکالا یا اسنپ طراحی شود و در دو ماه اول بعد از لانچ انتظار نتیجه‌ای را داشته باشید که امروز این پلتفرم‌ها بعد از سالها فعالیت به آن رسیده اند.

سوم بحث تمام نشدنی زیرساخت است، برای این که پلتفرمی توانایی جلب رضایت کاربر را داشته باشد و در مقابل بحران‌های غیرقابل پیش‌بینی آسیب پذیر نباشد، باید زیرساختی استاندارد از ابتدا برای ان توسعه داده شود. پس توسعه محصول خود را به تیمی بسپارید که با دلسوزی از ابتدای کار به دنبال توسعه‌ای استاندارد و ماندگار باشد.

در نهایت صحبت ما این است، برای ایده خود ارزش قائل باشید، به آن رسیدگی کنید و برای بهتر شدنش زمان و انرژی صرف کنید، تنها در این صورت است که میتوانید جایگاهی موفق در بازار کسب و کار برای خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

پانزده − سیزده =