UI یا طراحی رابط کاربری چیست؟

UI یا طراحی رابط کاربری

UI یا طراحی رابط کاربری مبحث مهمی که امروزه طراحان سایت و اپلیکیشن باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و این طراحی در راستای رسیدن هر چه سریعتر و راحت‌تر کاربران به هدف خود می‌بایست باشد.
به ارتباط بین کاربر و سیستم رابط کاربری یا همان UI گفته می‌شود.
رابط کاربری بر روی انواع سیستم‌ها از سایت گرفته تا نرم افزارها به نوعی وجود دارد و هر کدام طراحی خاص خود را دارند.
تلاش‌ طراحان رابط کاربری بر این است که نیاز کاربران را سنجیده و طراحی خود را مطابق با این نیازها به صورت ساده با جذابیت‌های بصری ارائه دهند.

UI در طراحی سایت

طراحی یک رابط اختصاصی مناسب برای شرکت‌ها و سازمان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که وبسایت اولین رابط بین کاربر و شرکت است و اگر کاربر با وجود محتوای ارزشمند نتواند با سایت ارتباط برقرار کند، سایت را ترک کرده و جذب سایت‌هایی با رابط کاربری مناسب می‌شود.

اهمیت طراحی رابط کاربری در سایت‌ها را در این مقاله از بلاگ نوژن بخوانید.

وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی باید به گونه‌ای طراحی شوند که با کاربر ایجاد تعامل کنند و استفاده از آن برای افراد مختلف آسان باشد. طراحی رابط کاربری باید به گونه‌ای باشد که از سردرگمی کاربر کاسته و راه رسیدن به خواسته‌ی کاربر را هموارتر سازد.

UI در اپلیکیشن موبایل

طراحی رابط کاربری درموبایل کمی پیچیده‌تر است و هر شرکت با توجه به کاربری خود، به رابط کاربری متفاوتی نیاز دارد. به طور کلی هدف در طراحی رابط کاربری موبایل، دسترسی سریع به منوها و برطرف شدن نیاز کاربران در کمترین زمان ممکن است. باید توجه داشت کاربران در طول روز زمان زیادی را با موبایل خود سر و کار دارند و احساس راحتی کاربر، اولویت اول در طراحی رابط کاربری موبایل می‌باشد.

در ساخت اپلیکیشن موبایل، بین هویت برند و هویت بصری اپلیکیشن باید ارتباط وجود داشته باشد.

UI در نرم افزار

رابط کاربری در نرم افزار نمایش دهنده‌ی ساختار و محتوای کلی است. سبک طراحی UI باید متناسب با نرم افزار باشد و نیز با آنالیز رفتارکاربران، در آپدیت‌ها به خواسته‌های کاربران در اپلیکیشن یا نرم افزار اهمیت داده شود.
یکی از فواید طراحی کاربری مناسب، حفظ و جذب کاربران می‌باشد و با الگوریتم‌های جدید گوگل، این ایجاد ارتباط می‌تواند در رتبه بندی سایت و سئو موثر باشد.
بهترین روش برای طراحی رابط کاربری توجه به گرایشات، علایق و نیازهای کاربران است. به طور کلی هدفمند بودن طراحی رابط کاربری در سایت، ساده بودن و عدم استفاده از عناصر غیر ضروری، استفاده از رنگ و فونت مناسب و ایجاد یکپارچگی از عوامل مهمی است که باید در طراحی UI به آن توجه کرد.

2 دیدگاه

  1. پست مفید و خوبی بود
    ui/ux خوب کسب و کار شما رو به طور شگفت انگیزی متحول میکنه
    بدون ui/ux کسب و کار شما دیده نخواهد شد و محکوم به شکسته
    اگه نیاز به طراحی رابط کاربری سایت و اپ موبایل داشتین حتما به سایت سپهر پلاس سر بزنین هم آموزش داریم هم طراحی

    1. سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

18 − 13 =