Site icon شرکت آرمان پردازان نوژن

UI یا طراحی رابط کاربری چیست؟

طراحی UI

طراحی رابط کاربری

UI یا طراحی رابط کاربری

UI یا طراحی رابط کاربری مبحث مهمی که امروزه طراحان سایت و اپلیکیشن باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و این طراحی در راستای رسیدن هر چه سریعتر و راحت‌تر کاربران به هدف خود می‌بایست باشد.
به ارتباط بین کاربر و سیستم رابط کاربری یا همان UI گفته می‌شود.
رابط کاربری بر روی انواع سیستم‌ها از سایت گرفته تا نرم افزارها به نوعی وجود دارد و هر کدام طراحی خاص خود را دارند.
تلاش‌ طراحان رابط کاربری بر این است که نیاز کاربران را سنجیده و طراحی خود را مطابق با این نیازها به صورت ساده با جذابیت‌های بصری ارائه دهند.

UI در طراحی سایت

طراحی یک رابط اختصاصی مناسب برای شرکت‌ها و سازمان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که وبسایت اولین رابط بین کاربر و شرکت است و اگر کاربر با وجود محتوای ارزشمند نتواند با سایت ارتباط برقرار کند، سایت را ترک کرده و جذب سایت‌هایی با رابط کاربری مناسب می‌شود.

اهمیت طراحی رابط کاربری در سایت‌ها را در این مقاله از بلاگ نوژن بخوانید.

وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی باید به گونه‌ای طراحی شوند که با کاربر ایجاد تعامل کنند و استفاده از آن برای افراد مختلف آسان باشد. طراحی رابط کاربری باید به گونه‌ای باشد که از سردرگمی کاربر کاسته و راه رسیدن به خواسته‌ی کاربر را هموارتر سازد.

UI در اپلیکیشن موبایل

طراحی رابط کاربری درموبایل کمی پیچیده‌تر است و هر شرکت با توجه به کاربری خود، به رابط کاربری متفاوتی نیاز دارد. به طور کلی هدف در طراحی رابط کاربری موبایل، دسترسی سریع به منوها و برطرف شدن نیاز کاربران در کمترین زمان ممکن است. باید توجه داشت کاربران در طول روز زمان زیادی را با موبایل خود سر و کار دارند و احساس راحتی کاربر، اولویت اول در طراحی رابط کاربری موبایل می‌باشد.

در ساخت اپلیکیشن موبایل، بین هویت برند و هویت بصری اپلیکیشن باید ارتباط وجود داشته باشد.

UI در نرم افزار

رابط کاربری در نرم افزار نمایش دهنده‌ی ساختار و محتوای کلی است. سبک طراحی UI باید متناسب با نرم افزار باشد و نیز با آنالیز رفتارکاربران، در آپدیت‌ها به خواسته‌های کاربران در اپلیکیشن یا نرم افزار اهمیت داده شود.
یکی از فواید طراحی کاربری مناسب، حفظ و جذب کاربران می‌باشد و با الگوریتم‌های جدید گوگل، این ایجاد ارتباط می‌تواند در رتبه بندی سایت و سئو موثر باشد.
بهترین روش برای طراحی رابط کاربری توجه به گرایشات، علایق و نیازهای کاربران است. به طور کلی هدفمند بودن طراحی رابط کاربری در سایت، ساده بودن و عدم استفاده از عناصر غیر ضروری، استفاده از رنگ و فونت مناسب و ایجاد یکپارچگی از عوامل مهمی است که باید در طراحی UI به آن توجه کرد.