چند نکته مهم در طراحی اپلیکیشن موبایل بانک

چند نکته مهم در طراحی اپلیکیشن موبایل بانک

اپلیکیشن موبایل بانک

طراحی اپلیکیشن موبایل بانک برای صنعت فین‌تک تحولی مهم و بسیار مهم است. موبایل بانک خدماتی است که توسط بانک در پلتفرمی آنلاین ارائه می‌شود. کاربران بانک با استفاده از این پلتفرم می‌توانند تراکنشات آنلاین انجام دهند همچنین عمده خدماتی که برای دریافت آن ها باید حضوری به بانک مراجعه کنند را از طریق گوشی همراه خود انجام می دهند.

تقریبا تمامی بانک‌های مطرحی که در حال حاضر از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنید اپلیکیشن موبایلی و اینترنت بانک دارند. درصورتی که همزمان از خدمات آنلاین چند بانک استفاده کنید در این مقاله به پنج مورد از مهم‌ترین چالش‌هایی که در طراحی اپلیکیشن موبایل بانک باید به آن پرداخته شود می‌پردازیم.

یک تاریخچه کوتاه

اولین بار در سال ۱۹۹۵، بانک Wells Fargo با ابزاری که در آن زمان استفاده از آن نوآورانه محسوب می‌شود، خدمات بانکی آنلاین را به کاربران ارائه کرد. وب‌سایت ابتدایی این بانک در سال ۱۹۹۴ صرفا بروشوری برای معرفی خدمات بانک و تاریخچه آن بود، در واقع به عنوان یک ابزار تبلیغاتی که البته با توجه به سرعت پایین اینترنت Dial-Up آن زمان خیلی ابزار تبلیغاتی موثری نبود.

در سال ۱۹۹۵ ولز فارگو با کمی تغییر و کاربردی تر کردن این وب‌سایت امکان دسترسی به اکانت‌ها را برای کاربران فراهم کرد. کم کم در گذر سال‌های بعدی بانک خدمات دیگری مانند امکان انتقال پول میان حساب‌ها و پرداخت قبض را هم به خدمات خود افزود و تا سال ۱۹۹۹ یک میلیون مشتری از پلتفرم آنلاین Wells Fargo برای مدیریت مالی حساب‌های خود استفاده می‌کردند

موبایل بانک ولز فارگو

از ان سال تا به امروز خدمات اینترنتی بانکی تحولات بسیاری پیدا کردند و به خصوص با معرفی اپلیکیشن موبایل بانک این خدمات برای کاربران بسیار سهل الوصول تر شدند.

در طراحی اپلیکیشن موبایل بانک چه مواردی بسیار مهم هستند؟

فرایند طراحی و توسعه اپلیکیشن های موبایل بانک فرایندی بسیار پیچیده، سیال و حساس است که همواره در حال اجرا خواهد بود. به این معنا که حساسیت بازارهای مالی شرایطی را ایجاد می‌کند که تمامی پلتفرم‌های فعال در این بازار نیازمند تحول دائمی برای همراه بودن با سیاست‌ها و استانداردهای جدید باشند.

چه از نظر بحث امنیتی چه از نظر بحث ایجاد تجربه کاربری متناسب باید در نظر داشته باشیم که این فرایند را نمی‌توان توسعه ای یک باره در نظر گرفت. چه بسا که در مقایسه اپلیکیشن‌هایی که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنید بسیار پیش آمده که اپلیکیشن یک بانک نسبت به سایرین ضعف‌هایی بسیار مشهود داشته باشد که این مسئله به دلیل عدم توجه به تحولات مورد نیاز در یکی از حوزه‌های خدماتی اپلیکیشن است.

در ادامه چهار مورد مهم از این موارد که به عقیده نویسنده مقاله اهمیتی بسیار دارند را مطرح می‌کنیم.

امنیت

مشکلات امنیتی که یک اپلیکیشن یا پلتفرم بانکی می تواند با ان روبه‌رو شود بسیار است و شکی نیست که اطمینان از امینت چنین سامانه ای اولویت بسیار بالایی دارد. برخی از این مشکلات می‌توانند شامل درز داده‌های حیاتی، هک اطلاعات، از بین رفتن داده‌ها، کلاه‌برداری‌های مالی و یا هک اکانت‌های کاربری باشد.

پروتکل‌های امنیتی بسیاری برای اطمینان از امنیت و حفظ حریم کاربران در این اپلیکیشن‌ها به کار برده می‌شود که پرداختن به آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است. ولی یکی از مهم‌ترین نکاتی که کاربر در ابتدا با ان رو‌به‌رو می‌شود، امینت کانال‌های ارائه شده برای دانلود اپلیکیشن، بررسی دسترسی های مورد نیاز اپلیکیشن و همچنین فرایند ثبت نام و احراز هویت است که باید در نظر گرفته شوند.

احراز هویت بیومتریک

جدا از پیشرفت‌هایی در حوزه ورود کاربران به اکانت‌های کاربری و احراز هویت در چند سال اخیر دیده‌ایم و همچنین موفقیت و محبوبیت احراز هویت بیومتریک میان کاربران، این روش احراز هویت یکی از امن ترین روش‌ها برای ورود کاربران به اپلیکیشن است.

در حال حاضر تمامی موبایل‌های به روز امکان Face ID و Touch ID را ارائه می‌دهند که استفاده از هردوی این روش‌ها برای احراز هویت بیومتریک توصیه می‌شود. البته باید در نظر داشت که پروتکل‌های استفاده و پیاده سازی این روش‌ها در اپلیکیشن‌های اندرویدی و iOS متفاوت است که یک تیم توسعه توانمند می‌تواند این پیاده سازی را به بهترین نحو انجام دهد.

تاییدیه KYC

احراز هویت مشتری یا Know Your Customer مفهومی است که احتمالا در ارتباط با اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های بورسی و ارز دیجیتال زیاد آن را شنیده اید. این فرایند کاربردی در بازار مالی راهکاری بسیار مهم برای مقابله با پولشویی و سایر جرائم اقتصادی می باشد که در حال حاضر در بسیاری از سامانه‌ها با دیتای حساس استفاده می‌شود.
برای پیاده سازی KYC ابتدا باید فرایندی منحصر به فرد و خاص به آن سازمان طراحی شود که بر آن اساس احراز هویت و اصالت کاربر را بر اساس موفقیت او در گذر از مراحلی خاص نمایش می‌دهد.
برخی از روش‌های رایج در این فرایند ارسال ویدیو، صوت و تصویر هنگام نمایش یک علامت خاص یا خواندن جمله‌ای خاص می‌باشد.
در نهایت مهم‌ترین مسئله ای که در KYC برای موبایل‌ بانک‌ها در نظر گرفته می شود، شناسایی ریسک‌ها و حداقل کردن آن است. به همین دلیل در حال حاضر بسیاری از نهاد‌های کشور ما بخشی از فرایند KYC را وابسته به حضور فیزیکی مشتری در محل بانک و یا آن نهاد خاص می‌دانند.

همراه بودن با نیازمندی‌های در حال تغییر

توسعه اپلیکیشن موبایل بانک و یا توسعه هر پلتفرم‌ دیگری در بازار مالی نیازمند صبر و انعطاف پذیری است. صنعت FinTech یکی از پرسرعت‌ترین صنایع در تحولات فناوری است و همراهی با این تغییرات ممکن است برای بسیاری از کسب و کار‌ها و سازمان‌ها مشکل باشد. ولی لازم به توجه است که همین تحولات علاوه بر تضمین امنیت مضاعف منابع مالی، راهکاری مهم برای جذب حداکثری مشتریان هستند.

تا همین چند سال پیش نهایت ارائه خدمات در بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایلی بانک‌ها امکان پرداخت قبض بود. ولی در حال حاضر بسیاری از همین اپلیکیشن‌ها امکاناتی مانند پیگیری قسط‌های بانکی، اتوماسیون کردن پرداخت‌ها، مدیریت چک‌ها و انتقال وجه به صورت‌های متفاوتی را فراهم کرده اند.

حتی کمی واقع بینانه تر نگاه کنیم همین خدماتی که در حال حاضر توسط این پلتفرم ها ارائه می شوند نیز پاسخ‌گوی نیاز تمامی کارربران نیست و به همین دلیل است که کسب و کار‌ها و سازمان‌های فعال در صنعت مالی باید همواره به دنبال نوآوری در ارائه خدمات و هوشمند‌تر کردن این خدمات باشند. به خصوص که امروز در دنیای زندگی می کنیم که بلاک‌چین بستری بسیار مهم برای آینده می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

چهار × پنج =