فرم RFP یا درخواست پروپوزال چیست؟

اگر به تازگی قصد طراحی اپلیکیشن یا وب سایتی را کرده باشید و با یک شرکت نرم افزاری ارتباط گرفته باشید، احتمالا با عبارت فرم RFP یا فرم درخواست پروپوزال رو به رو شده اید.

آیا نیاز به تولید اپلیکیشن برای گسترش سرویس و خدمات خود در فضای دیجیتال دارید؟

ساخت اپلیکیشن، طراحی سایت یا توسعه یک پلتفرم کسب و کار مراحلی هستند که کسب و کارهای سنتی برای ورود به دنیای دیجیتال طی میکنند. این ابزارهای دیجیتال هر کدام بخشی از نیاز کسب و کار به تعامل با کاربران یا اتوماسیون فرایند ها را تسهیل میکنند. توسعه این ابزار های دیجیتال قدمی ضروری و در عین حال هزینهبر برای کسب و کار است و به دلیل حساسیت و اهمیتی که دارد باید اصولی انجام شود. وب سایت در قدم اول معرف یک شرکت یا خدمات است و در قدمهای بعدی اپلیکیشن  به عنوان درگاهی اختصاصی برای تعامل کاربر با شرکت باید از طراحی و رابط کاربری خوبی برخوردار باشد.

اپلیکیشن راه تعامل مشتری با کسب و کار
by fikri-rasyid via unsplash.com

در دسترس بودن قالب سایت آماده وردپرس، باعث شده است تا بیشتر کسب و کار ها در ابتدای کار مشکلی با طراحی سایت خود نداشته باشند.

هرچند که در کیفیت این سایت ها سوالات زیادی وجود دارد. حتی با وجود قالب آماده سایت یک شرکت، به عنوان کارت ویزیت دیجیتال او باید با توجه به تمام نکات UI و UX طراحی شود. بخوانید: طراحی سایت شرکتی

چرا بیشتر کسب و کارها در ابتدا به دنبال جذب توسعه دهنده یا شرکت طراحی اپلیکیشن هستند؟

دلیل واضح است. هزینه های ساخت اپلیکیشن شرکتی معمولا بیشتر از طراحی سایت است. کسب و کاری که به دنبال طراحی اپلیکیشن موبایل است، هم به اپلیکیشن iOS نیاز دارد و هم اندروید. به همین دلیل توسعه دهنده اپلیکیشن مجزا برای هرکدام از این سیستم عامل ها میخواهد. این به معنی حقوق مجزا، جای کار، بیمه و مزایا و صرف انرژی و جلسات دوبرابر میباشد.

با این اوصاف، برون سپاری این پروژه ها به شرکت نرم افزاری که طراحی اپلیکیشن، وب اپلیکیشن و حتی وب سایت را انجام دهد میتواند گزینه مناسب تری باشد.

شرکت مجری طرح برون سپاری، میتواند به صورت یکپارچه با توجه به نیازمندی های مشتری، خروجی کار را تحت قرارداد مشخص طراحی و توسعه دهد.

فرم RFP و درخواست پروپوزال

کسب و کارها در صنایع، نیاز های متنوعی دارند. ایجاد یک فرم درخواست پروپوزال یا RFP راهحلی برای تعریف و رسیدن به اهداف استراتژیک سازمان است.

فرم RFP، محصول یا خدمات سازمان را تعریف میکند. توسعهدهنده و شرکت های پذیرنده پروژههای برونسپاری با بررسی ویژگیهای RFP شما، پروپوزالی را طراحی و ارائه میکنند که با بررسی پروپوزالها شما میتوانید با بهترین گزینه وارد قرار داد شوید.

یک RFP قوی، تنها لیست نیاز های تکنیکال یک سیستم نیست بلکه توضیحی کامل از کسب و کار، هویت و زبان آن را هم شامل میشود.

اگر بخواهیم سه بخش اصلی یک RFP قوی را معرفی کنیم به صورت زیر میباشد.

نیاز های تکنیکال

  • هدف نهایی پروژه و جزئیات آن شامل توسعه، استانداردها، خروجی و موارد تحویلی
  • نیاز به طراحی اپلیکیشن، سایت یا پلتفرم کسب و کار

نیاز های مدیریتی

  • معرفی کسب و کار، تاریخچه تاسیس یا پروژه پیش رو، معرفی مدل کسب و کار و اطلاعات بازاریابی محصول مورد نظر
  • ارائه توضیحاتی در راستای معرفی هویت بصری سازمان، اشکال، رنگها و زبان سازمان

نیاز های مالی

  • اطلاعاتی در خصوص جریان درآمدی سرویس، وجود درگاهپرداخت، نیاز به کیف پول الکترونیکی
  • همچنین موارد مورد نظر خودتان در خصوص نحوه پرداخت در قرارداد نهایی

فرم RFP نمونه ای از شرکت نوژن را در اینجا میتوانید ببینید.

این فرم و مذاکراتی که بعد از آن در شرکت نرم افزاری انجام میشود، قدم اولیه و اساسی در راه توسعه محصول دیجیتال شما هستند.

در شرکت نرم افزاری نوژن میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید و فرم RFP خود را به راحتی پر کنید. سپس پروپوزالی بر اساس آن توسط کارشناسان فنی ما طراحی میشود و برای شما ارسال خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

2 × پنج =