بایدها و نبایدهای توسعه اپلیکیشن پزشکی

توسعه اپلیکیشن پزشکی (بهداشت و درمان): انواع، ترندهای طراحی و ویژگی‌ها

آیا به توسعه اپلیکیشن پزشکی علاقه دارید؟ یا می‌خواهید برخی از مسائل روزمره و وقت‌گیر را از طریق نوآوری حل کنید؟ قطعا ایده‌ی توسعه اپلیکیشن پزشکی می‌تواند نوآورانه و راهگشا باشد. در ادامه قصد داریم ملزومات طراحی این قبیل اپلیکیشن‌ها را با شما مرور کنیم.

نیاز به اتوماسیون مراقبت‌های بهداشتی و دیجیتالی شدن واقعیتی واضح است. در سال 2019، شیوع COVID-19 به همه ما نشان داده است که سیستم مراقبت‌های بهداشتی جهانی برای انطباق با واقعیت های جدید نیاز به انجام تغییرات جدی دارد.

اندازه بازار اپلیکیشن‌های مراقبت پزشکی دیجیتال در سال 2019، 106 میلیارد دلار تخمین زده شد. همانطور که Statista گفته است، پیش بینی می‌شود تا سال 2026 با رشد 28.5٪ به 640 میلیارد دلار افزایش یابد.

این مقاله یک راهنمای دقیق و به روز در مورد توسعه اپلیکیشن‌ پزشکی است و اطلاعاتی را برای کمک به شما در تصمیم گیری صحیح فهرست می‌کند.

توسعه اپلیکیشن موبایل پزشکی فرآیند استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای ساختن یک اپلیکیشن با هدف کمک به بیماران در مدیریت شرایط بهداشتی، تناسب اندام، یافتن پزشکان، بهداشت و بیمارستان حیوانات و غیره است.

mHealth  اصطلاحی رایج است که برای به کارگیری فناوری‌ها و تلفن‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی، تبلت و …. برای اهداف بهداشتی استفاده می‌شود. اپلیکیشن‌های پزشکی به بهبود اقدامات پزشکی و بهداشت عمومی و همچنین مراقبت بیشتر از بیمار از طریق مشاوره آنلاین، پرداخت خدمات، دسترسی به سابقه بیماران و غیره کمک می‌کنند.

اگر می‌خواهید مشخصات توسعه اپلیکیشن پزشکی یا مراقبت‌های بهداشتی را با جزئیات دقیق تری بدانید، خواندن این مقاله را ادامه دهید.

می‌توانید با ما در تماس باشید تا بتوانیم همه چیز را به طور خصوصی توضیح دهیم.

ویژگی‌های توسعه اپلیکیشن پزشکی یا بهداشت و درمان

توسعه اپلیکیشن موبایل برای مراقبت‌های بهداشتی کاملاً به ویژگی‌هایی بستگی دارد که شما برای حل مشکل در نظر گرفته باشید. خدمات طراحی UI و UX ، توسعه اپلیکیشن (سمت مشتری)، توسعه Backend(سمت سرور)، تضمین کیفیت و نگهداری  در نتیجه تاثیر گذارند. همه این خدمات به مفهوم خاص اپلیکیشن مراقبت‌های بهداشتی و راه حلی که ارائه می‌دهد بستگی دارند.

اکنون رایج‌ترین ویژگی‌هایی را که می‌توانید در توسعه اپلیکیشن پزشکی یا مراقبت‌های بهداشتی بگنجانید، بررسی می‌کنیم.

ایجاد پروفایل

همانند سایر اپلیکیشن‌های موبایل، اپلیکیشن پزشکی یا مراقبت‌های بهداشتی معمولاً نمایه کاربری یا پروفایل دارند. پس از ایجاد یک حساب کاربری، بیماران می‌توانند اطلاعات شخصی خود (نام ، سن، بیماری‌های مزمن، بیمه و غیره) را اضافه کنند. همچنین این حساب توانایی ذخیره داده‌های سلامت کاربران را فراهم کند و همانند یک داشبورد شخصی عمل کند.

پیگیری یا ردیابی

این ویژگی در اپلیکیشن موبایل پزشکی مهمترین است. این فیچر امکان کنترل فشار خون، ضربان قلب، میزان کالری مصرفی، نبض و سطح گلوکز بیمار فراهم را می‌کند. این ویژگی به لطف ادغام با گجت‌های پوشیدنی مانند ردیاب‌های کنترل ضربان قلب، اندازه گیری گلوکز و سایر راه حل‌ها امکان پذیر است.

برنامه ریزی

این عملکرد به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی یک مراجعه به پزشک یا قرار ملاقات با متخصصان بهداشت را رزرو کنند. همچنین می‌توان نسخه دارویی، زمان خواب، اندازه مصرف آب و غذا و غیره را برنامه ریزی کرد. از دیدگاه پزشک، بیماران می‌توانند جدول زمان خود را به طور مستمر مدیریت کرده و نسخه‌های پزشکان را پیگیری کنند.

پرداخت

ویژگی پرداخت به کاربران امکان پرداخت هزینه خدمات درمانی یا بیمه را می‌دهد. همچنین ممکن است صورتحساب‌های منظمی برای ویزیت پزشک، اورژانس، پذیرش در بیمارستان و غیره پرداخت شود. پرداخت آنلاین با چند کلیک رضایت کاربر را جلب می‌کند.

ذخیره سازی پرونده

سیستم EHR بخشی جدایی ناپذیر از هر کاربر برای مراقبت‌های بهداشتی است. این سیستم به پزشکان اجازه می‌دهد پرونده‌های بیمار و سایر اطلاعات را ذخیره کنند.

به عنوان بخشی از توسعه اپلیکیشن مراقبت های بهداشتی، می‌توانید توسعه سیستم‌های مدیریت و ذخیره پرونده برای بیماران را در نظر داشته باشید. شما می‌توانید در اپلیکیشن خود امکانی ایجاد کنید که کاربران بتوانند تمامی اطلاعات پزشکی خود از جمله نتیجه هر گونه آزمایش، جواب MRI، نتایج سی تی اسکن و سایر پرونده‌های خود را ذخیره کنند.

این ویژگی برای پزشکان نیز بسیار مفید است. چرا که بیماران می‌توانند داده‌های خود را بارگذاری کنند و از راه دور و بدون مراجعه حضوری توصیه‌هایی را دریافت کنند.

موقعیت جغرافیایی

این ویژگی دیگری است که باید برای توسعه اپلیکیشن پزشکی خود در نظر بگیرید. در دسترس بودن این ویژگی می‌تواند به بیماران در یافتن پزشک در مکانی نزدیک کمک کند.

چت آنلاین

امکان چت با پزشک در داخل اپلیکیشن پزشکی، خدمات را سریعتر کرده و به ایجاد روابط قابل اعتماد بین بیماران و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی کمک می‌کند.

ویدئو چت یا تماس ویدئویی

با افزودن ویژگی ویدئو چت به روند توسعه اپلیکیشن پزشکی، می‌توانید قسمت ارتباطی اپلیکیشن خود را قویتر کنید. امروزه توسعه کاربردی اپلیکیشن پزشکی و قرار دادن امکانات بیشتر در آن می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات بیماران باشد، چرا که همه بیماران توانایی مراجعه حضوری به پزشکان را ندارند. با ویدئو چت، بیماران می‌توانند تجربه ای در بیمارستان داشته باشند و بدون خروج از خانه خود به مطب دکتر مراجعه کنند.

ادغام با شبکه‌های اجتماعی

ورود به سیستم اپلیکیشن پزشکی در شبکه‌های اجتماعی یکی از ویژگی های جذاب آن است، اما هنگام ادغام آن باید توجه بیشتری به امنیت داده داشته باشید.

این ویژگی باید اختیاری باشد زیرا بسیاری از کاربران به اشتراک گذاشتن هرگونه اطلاعات پزشکی با خدمات شخص ثالث به عنوان مثال از طریق SDK فیس بوک را غیرقابل قبول می‌دانند. بنابراین، سیاست حفظ حریم خصوصی در اپلیکیشن شما باید به وضوح بیان کند که کاربر دسترسی به اطلاعات پروفایل خود را به اشتراک می‌گذارد. برای آن دسته از کاربرانی که ورود به سیستم شبکه‌های اجتماعی را انتخاب می‌کنند، گزینه‌های متعددی مانند LinkedIn ،Twitter ، Facebook  را در نظر بگیرید.

رتبه بندی و بررسی

برای اپلیکیشن‌هاییکه به اطلاعات مربوط به کادر پزشکی دسترسی دارند، این ویژگی مفید خواهد بود. در مرحله اول، هر بیمار قادر خواهد بود تجربیات خود را با یک پزشک در میان بگذارد و به بیماران دیگر در تصمیم گیری کمک کند. ثانیاً، این امر باعث افزایش تعامل پرسنل در ایجاد روابط وفادارانه با مشتریان خواهد شد.

ویژگی‌هایی که بهتر است در یک اپلیکیشن پزشکی گنجانده شود به شرح زیر است:

  • قرار ملاقات‌ها
  • گالری عکس
  • تجزیه و تحلیل
  • نسخه‌ها
  • نوتیفیکیشن یادآوری داروها و ….

بسته به هدف توسعه اپلیکیشن تلفن همراه پزشکی، ممکن است ویژگی‌هایی که در بالا اشاره شد در اپلیکیشن وجود داشته باشد یا نداشته باشد.

هزینه توسعه اپلیکیشن پزشکی چقدر است؟

بعد از لیست کردن و انتخاب همه ویژگی‌هایی که می‌خواهید در اپلیکیشن پزشکی خود بگنجانید، می‌توانید از هزینه ساخت آن مطلع شوید.

قیمت ساخت MDP (حداقل محصول دلپذیر) برای یک اپلیکیشن پزشکی از 100میلیون تومان برای هر سیستم عامل iOS یا Android یا وب شروع می‌شود. قیمت نهایی می‌تواند به 500 میلیون تومان یا حتی فراتر از آن برسد.

  • هزینه توسعه اپلیکیشن پزشکی به عوامل مختلفی بستگی دارد:
  • قبل از توسعه، که در طی آن شما نیاز به تجزیه و تحلیل رقبا، وضعیت بازار هدف، شناسایی فیچرهای الزامی برای اجرا، و غیره
  • تعداد سیستم عامل‌هایی که می‌خواهید داشته باشید. (وب، Android، iOS)
  • استفاده از برخی از فناوری‌های خاص و نوآورانه مانند یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و غیره
  • پیچیدگی طراحی اپلیکیشن از جمله سفارشی سازی، انیمیشن و غیره
  • شرکت توسعه دهنده‌ای که برای کار انتخاب می‌کنید
  • خدمات BA ،QA  و PM در توسعه اپلیکیشن موبایل پزشکی

گذشته از مهارت‌های فنی برای کدنویسی اپلیکیشن موبایل پزشکی، برای راه اندازی محصول نهایی خدمات اضافی زیادی لازم است. از جمله این موارد می‌توان به تجزیه و تحلیل بیزینس، تضمین کیفیت و مدیریت پروژه اشاره کرد.

تجزیه و تحلیل بیزینس برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار و مخاطبان هدف، سپس نهایی کردن هدف و کارایی اپلیکیشن و مطابقت الزامات بیزینسی با مشخصات فنی لازم است.

شرکت توسعه دهنده می‌تواند تجزیه و تحلیل‌هایی که در پایین به آن اشاره می‌شود را به کارفرما تحویل دهد:
  • تجزیه و تحلیل بازار (در صورت تقاضا)
  • تجزیه و تحلیل رقبا (در صورت تقاضا)
  • نقشه اجرایی ویژگی‌ها
  • مشخصات عملکرد
  • تعداد محصولات مشابه موجود

تضمین کیفیت عملکرد و امنیت در اپلیکیشن پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین تست‌‌های زیر حتما باید اجرا شوند:

  • تست عملکرد
  • تست امنیت و کنترل دسترسی
  • تست قابلیت استفاده

خواندن مقاله را ادامه دهید تا متوجه شوید برای ایجاد یک اپلیکیشن پزشکی چه مراحلی را باید طی کنید.

روند 6 مرحله‌ای توسعه اپلیکیشن پزشکی

توسعه اپلیکیشن پزشکی شامل 6 مرحله است. این روند با شناخت یک مشکل و معضل در جامعه که توسط این اپلیکیشن حل شود، شروع می‌شود.

مرحله 1: یک مشکل در بهداشت و درمان را شناسایی کنید.

ده‌ها اپلیکیشن پزشکی و بهداشتی در حال حاضر در بازار وجود دارد. فکر می‌کنید همه آنها بی نظیر هستند و یا قابلیت استفاده برای حل مشکل را دارند؟ البته که نه.

در بیشتر موارد، اپلیکیشن‌ها از یکدیگر کپی برداری می‌کنند و در آخر برای کاربران نهایی هیچ ارزشی ندارند. اعتقاد ما بر این است که این اتفاق به دلیل ناآگاهی از اطلاعات بازار و عدم تحقیق در مورد محصولات رقابتی میفتد.

ایده اصلی توسعه موفقیت آمیز اپلیکیشن موبایل پزشکی، استفاده عملی از آن است.

مشخص کنید که پزشکان، پرستاران ، بیماران و مخاطبان هدف شما چه مشکلاتی را تجربه می‌کنند و اپلیکیشن پزشکی شما چگونه می‌تواند این مشکل را حل کند. راه حل‌های دیجیتالی شما باید ارزش واقعی داشته باشد، نه اینکه فقط با اضافه کردن فیچرها به اپلیکیشن بیمار را سردرگم کنید.

برای اینکه اپلیکیشن پزشکی شما موفق باشد، قبل از توسعه باید به سوالات زیر پاسخ دهید.
  • چه مشکلی را می‌خواهید با اپلیکیشن خود حل کنید؟
  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • آیا رقیب موفقی که مشابه ایده‌ی شما باشد، اجرا شده باشد، دارید؟
  • چگونه مشتری را جذب می‌کنید؟
  • مزیت رقابتی شما چیست؟

یک توصیه کلی این است که با نسخه ساده‌تری از یک اپلیکیشن پزشکی که کارایی کافی دارد، شروع کنید. هزینه ساخت اپلیکیشن پزشکی  می‌تواند بسیار زیاد باشد، خصوصاً اگر بخواهید مشکلی بزرگ و جدی‌ای را حل کنید و راهکارهای عملی‌ای برای هر کاربر اجرا کنید.

طبق آمار 11 درصد جمعیت بالای 25 سال کشور، دچار دیابت هستند. دیابت، چاقی و افسردگی مسائلی هستند که اکثریت آن را تجربه کرده‌اند. این آمار می‌تواند به تشخیص مشکل و توسعه اپلیکیشن پزشکی در راستای حل مشکلات موجود کمک کند. سعی نکنید راه حلی ارائه دهید که پاسخگوی نیازهای مخاطبان مختلف باشد، زیرا این امر هزینه توسعه اپلیکیشن سفارشی شما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. در ابتدای پروژه هر چه بازار هدف شما کوچک‌تر باشد، احتمال موفقیت اپلیکیشن شما در بازار بیشتر است.

مرحله 2: مخاطبان و نیازهای آن‌ها را به درستی شناسایی کنید.

به عنوان مثال، 75٪ از بیمارستان‌های ایالات متحده بدون انجام تجزیه و تحلیل مقدماتی از کاربران هدف، سعی در ارائه یک اپلیکیشن پزشکی همراه داشتند. درحالی که فقط 2٪ از کل بیماران از خدمات این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کردند.

بررسی بیماران و نظرسنجی از آن‌ها روش‌های بسیار خوبی برای تعریف نیازها و تهیه لیستی از فیچرهای مورد نیاز برای اپلیکیشن است. بهتر است آنچه را که می‌توانید روی میز بیاورید، طوفان فکری کنید و سپس کار و آزمایش همزمان این مفاهیم را شروع کنید.

یکی دیگر از عناصر مهم، تجزیه و تحلیل بازار و محیطی است که پروژه اپلیکیشن پزشکی شما در آنجا آغاز به کار خواهد کرد. مهمترین جنبه، رعایت کلیه مقررات مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی در هر کشوری است که هدف قرار داده اید. مطلوب‌ترین کشورها برای ارائه راه حل‌های پزشکی آنلاین ایالات متحده آمریکا، انگلیس و آلمان هستند. در ایران نیز این موضوع کم کم مخاطبان خود را پیدا کرده و هنوز بازار آن اشباع نشده است. بهترین راه حل برای اینکه مطمئن باشیم اپلیکیشن پزشکی شما موفق خواهد شد این است که عملکرد اپلیکیشن پزشکی خود را با خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان هماهنگ کنید.

مرحله 3: طراحی را دست کم نگیرید.

طراحی بخش مهمی از توسعه اپلیکیشن پزشکی است و باید بسته به نوع اپلیکیشن و مخاطبان هدف ایجاد شود.

سه جنبه اصلی وجود دارد که باید در هنگام طراحی اپلیکیشن پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی در نظر بگیرید:

کاربرپسندی

کار کردن با این اپلیکیشن باید آسان باشد، بدون اینکه کاربران با ویژگی های بیش از حد پیچیده گیج شوند. برای اینکه واقعاً این قسمت از طراحی اپلیکیشن را به درستی اجرا کنید، گروه سنی مخاطبان خود را شناسایی کنید و سلایق آن‌ها را شناسایی کنید. نظرسنجی‌ از مخاطبان هدف شما، می‌تواند راهگشای این مسیر و تعیین کننده برنامه ریزی و سبک طراحی اپلیکیشن شما باشد.

پلتفرم بستر طراحی

قبل از اینکه به سراغ طراحی اپلیکیشن خود بروید، باید تصمیم بگیرید که هدف شما کدام پلتفرم است. Android، Ios و وب سیستم عامل هایی با تعداد کاربری تقریباً یکسان هستند. شما با تحقیق و ارزیابی درست بازار هدف خود می‌توانید بستر مناسب توسعه پلتفرم خود را بیابید. به هر روی، انتخاب شما باید پاسخگوی نیازها باشد تا بتوان گفت شما در مسیر درست حرکت می‌کنید.

در نظر گرفتن گروه‌های سنی مختلف به عنوان مخاطب

این احتمالاً سخت‌ترین قسمت طراحی یک اپلیکیشن پزشکی است. باید بدانید که در آینده انواع مختلفی از کاربران ممکن است از اپلیکیشن شما استفاده کنند. برخی از آن‌ها ممکن است ناتوان باشند و این مطمئناً بر نحوه تعامل آن‌ها با اپلیکیشن شما تأثیر خواهد گذاشت.

به طور کلی، مخاطبان مسن‌تر فونت‌های بزرگتر و رابط کاربری ساده را ترجیح می‌دهند. در مقابل، جوانان رابط کاربری جذاب را ترجیح می‌دهند.

همچنین ممکن است لازم باشد گیمیفیکیشن را در طراحی گنجانده باشید. ثابت شده است که این عامل در توسعه اپلیکیشن پزشکی موثر است. آزمون‌ها یا سایر قالب‌های بازی به کاربران این امکان را می‌دهد تا مثلاً راحت‌تر با اصطلاحات پزشکی همراه شوند.

 اپلیکیشن پزشکی
مرحله 4: با اولین نسخه اپلیکیشن سفارشی خود شروع کنید

توسعه اپلیکیشن تلفن همراه برای مراقبت‌های بهداشتی باید با مقیاس پذیری آسان و سازگاری در نظر گرفته شود. بهترین روش برای هر پروژه مراقبت‌های بهداشتی شروع با اولین نسخه کاری یک سیستم است. شروع با یک mvp  یا حداقل محصول پذیرفتنی در اولین مرحله بهترین تصمیم است، زیرا به شما اجازه می‌دهد در ابتدا مقدار کمی سرمایه گذاری کنید، ایده خود را آزمایش کنید و با کاربردهای بیشتر فیچرهای بیشتری به محصول خود اضافه کنید.

مرحله 5: تست و دریافت بازخورد

هدف اصلی از توسعه اپلیکیشن موبایل پزشکی این است که اولین نسخه اپلیکیشن را در اسرع وقت به بازار عرضه کند. هر نسخه بعدی باید بر اساس بازخورد کاربر و دیدگاه استراتژیک شما به روز شود. این به شما کمک می‌کند از خطاهای بزرگ و ضررهای مالی که ممکن است در صورت عرضه یکباره محصول کامل به وجود آید، جلوگیری کنید.

بنابراین، آزمایشات بتا، آزمایشات توزیع، نظرات کاربران و رتبه بندی اپلیکیشن، همه اطلاعات ارزشمندی در مورد استراتژی روند انجام طراحی اپلیکیشن به شما می‌دهد.

مرحله 6: درآمدزایی ازتوسعه اپلیکیشن پزشکی

بازار بهداشت و درمان طیف وسیعی از فرصت‌های تجاری را ارائه می دهد. اکثر اپلیکیشن‌های پزشکی موجود در Google Play یا Appstore رایگان هستند، اما به یکی از چند روش زیر کسب درآمد می‌کنند:

  • از طریق فروش دستگاه‌های پزشکی یا دارو
  • تبلیغات
  • حق اشتراک
  • مدل خرید درون برنامه‌ای
چرا استارت آپ های بهداشتی شکست می‌خورند؟

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود یک اپلیکیشن پزشکی از کار بیفتد و از بازار رقابت خارج شود. تاثیر گذارترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • ضعیف بودن اپلیکیشن
  • عدم بازخورد از پزشکان و مشارکت آ‌ن‌ها به دلیل نقصان‌های موجود
  • توسعه بدون مفهوم و هدف اپلیکیشن
  • درک متوسطی از محیط مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی
  • عدم استفاده از محتوا و زبان کاربر پسند

 

دیدگاهتان را بنویسید

پانزده − یک =