تحول دیجیتال و کنار آمدن با ویروس کرونا در کسب و کارهای آنلاین

ویروس کرونا و تحول در کسب و کار های سنتی

زمانی که تقاضای بازار دچار تحول می‌شود، ظرفیت کسب و کار‌ها به چالش کشیده می‌شود. نتیجه این چالش می‌تواند رشد و باز شدن درهای جدیدی در ارائه خدمات به بازار باشد.

مانند یک بازی شطرنج، زمانی که قواعد بازی یک بازیکن را برنده می‌داند، گاهی تغییر استراتژی می‌تواند بازنده را برنده کند. اگر استراتژی مدیریت بازی (یا کسب و کار) را منعطف بر شرایط بحرانی طراحی کنید، به سادگی می‌توانید به هنگام وقوع چنین شرایطی روند بازی را به نفع خود تغییر دهید.

چالش کرونا در کسب وکار ها
چالش کرونا برای کسب و کار‌ها

شروع پاندمی covid-19 برای کسب و کارها تماما چالش نبود. بسیاری از کسب و کار‌ها توانستند بعد از گذار از یک شوک کوتاه مدت با استفاده از منابعی که پیش از کرونا آماده کرده بودند، در این شرایط ناگوار به کار خود ادامه دهند، و با توجه به کاهش رقبا در برخی موارد موفق تر از پیش نیز عمل کنند.
این کسب و کارها با تحول دیجیتالی آشنا بودند، قواعد آن را پذیرفته بودند و منابع لازم را در کسب و کار خود ایجاد کرده بودند. بسیاری از این کسب و کارها در زمانی پیش از پاندمی کووید با تغییر مدل کسب و کار خود و سرمایه گذاری هدفمند در زیرساخت های تکنولوژی ناخواسته خود را برای این تغییر بزرگ آماده کرده بودند.
آن‌هایی که خود را با دنیای آنلاین، استریمینگ ویدیو، ابر دیجیتالی و تکنولوژی IoT تطبیق داده بودند، به خوبی می‌دانستند که این ریسک مالی ارزش دارد.

  • فروشندگان و بانک‌هایی که مدل های E-Commerce یا تجارت آنلاین را در فرایند های خود تعبیه کرده بودند
  • آموزشگاه‌ها و معلمانی که از ظرفیت های استریمینگ ویدیو و لایو استریمینگ استفاده می‌کردند
  • رستوران ها و کافه هایی که اهمیت استفاده از پلتفرم های سفارش آنلاین را درک کرده بودند

و بسیاری کسب و کارهای دیگر که به هر نحوی بخشی از فرایند ها و زیرساخت بیزینس خود را به صورت آنلاین پیش می‌بردند، در دوران پاندمی از دیگران جلو بودند.

این تحول اجباری که در چند ماهه اخیر به اسم نرمال جدید یا New Normal آن را شناختیم، می‌توانست با آسیب کمتری به کسب و کارهای محلی طی شود.

البته این انتهای داستان نیست و همه می‌دانیم که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است!

به دنبال پیشرفت هوشمند باشیم

کنار آمدن با چالش های این ویروس ساده نیست. ویروس کرونا بسیاری از کسب وکار‌ها را به مرز ورشکستگی رساند و بسیاری به طور کلی بیزینس خود را تعطیل کردند. زمانی که دنیا درگیر یک پاندمی است، پیش بینی اتفاقات مشکل است.

روزهایی که فکر می‌کنیم وضع رو به بهتر شدن است، آرامش پیش از طوفان است. طبق گفته‌های متخصصین و راهنمایی های موجود درمورد پاندمی ویروس کرونا، به نظر می‌رسد که با تبدیل این ویروس، در واقع ما با یک بیماری Endemic یا دوره ای رو به رو هستیم.

به این معنا که کسب وکار‌ها باید توانایی مقابله با موج هایی غیر قابل پیش بینی را داشته باشند. شاید این موج در زمستان باشد، شاید در تابستان… استراتژی های منعطف کسب و کار و استفاده هوشمند از تمامی ابزار های هوشمند باید به نحوی باشد که کسب و کار در مقابل موج این ویروس پایدار بماند.

اهمیت استراتژی در طراحی اپلیکیشن موبایل و سایت کسب و کار

گرایش کسب وکار به سمت دنیای دیجیتال و استفاده از امکانات آن نباید بی استراتژی انجام شود. این مطلب را بارها به تاکید گفته ایم: برنامه ریزی طراحی سامانه آنلاین مانند پی‌ریزی یک ساختمان است.

پیش از شروع ساخت بنا، برنامه ریزی مالی، تامین منابع، برنامه ریزی ساخت با توجه به شرایط اقلیمی و فصلی و همچنین استراتژی بهره برداری از آن به اندازه وارد ساخت و ساز شدن مهم است.

طراحی اپلیکیشن یا وب سایت کسب و کار شما نیز چنین شرایطی را نیاز دارد.

طراحی اپلیکیشن و سایت در کسب و کارها در دوران کرونا

در ابتدای مسیر طراحی مدل کسب و کار است. که رخداد های فعلی و مسئله پررنگ و غیر قابل پیش‌بینی کرونا بیش از پیش مدل کسب و کار و تدوین استراتژی کسب و کار را مهم کرده است.

سپس انتخاب یک شرکت نرم افزاری و یا پیدا کردن تیمی برای توسعه درون سازمانی.

توجه به دانش فنی این تیم یا شرکت نرم افزاری، تنها استخدام یک طراح اپلیکیشن یا عقد قرارداد با شرکت طراحی سایت کافی نیست.

این افراد قرار است فرزند شما، سامانه‌ آنلاین کسب و کار‌تان را توسعه و رشد دهند، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، فرایند های کاری و توانمندی‌شان را بررسی کنید. و مهم تر از همه میزان دلسوزی آن‌ها در قبال سامانه را تحلیل کنید.

نقشه راه چیست؟

با این که واکسن‌های متعددی تا به امروز در حال تزریق هستند ولی خبری از ناپدید شدن کلی ویروس کرونا نیست. بسیاری از کشور‌ها به روال عادی زندگی برگشته اند ولی با پیدا شدن واریانت های جدید ویروس کسب و کار‌ها همچنان باید اقدامات لازم برای مقابله با بحران را پیش بگیرند.

به همین دلیل کسب و کار‌ها بهتر است با توجه به مدل کسب و کار، جامعه هدف، نوع خدمات و همچنین استراتژی ورود به بازارشان، به دنبال راهکار آنلاین باشند.

واقعیت این است که شاید کرونا همیشگی باشد، ولی سبک زندگی مردم جوامع دچار تحول شده است. و کسب و کار‌ها نیز باید با این تحول همراه شوند. کسب و کار‌ها با هوشمند کردن فرایند ‌های خود و ارتقا سطح خدمت رسانی به کاربران در این دوران حساس، نقش خود را در زندگی کاربران حفظ کنند.

طراحی اپلیکیشن موبایل ، طراحی سایت و یا توسعه پلتفرم کسب و کار تنها بخشی از این فرایند است. مهم ترین پیشنهاد ما در این برهه زمانی به کسب و کار ها این است : یک نقشه راه جامعه و هدفمند برای مهاجرت از مدل کسب و کار سنتی به مدل کسب و کار هوشمند یا آنلاین طراحی کنید.

تصمیم بگیرید و عمل کنید، در این راه مشورت و مطالعه داشته باشید.

در شرایط کنونی ارزشمند‌ترین دارایی و سرمایه هر کسب و کاری داده‌های آن شرکت از کاربرانش است. استفاده بهینه و اخلاقی از این داده‌ها منجر به آشنایی با مدل رفتاری کاربران در بحران، پیش‌بینی نیاز‌های آن‌ها و ارائه پیشنهادات هوشمندانه و کاربردی است.

به این صورت، کاربر که خود نیز در شرایط بحران قرار دارد، در برابر نیاز‌هایش پاسخ هایی هوشمند و کاربردی از کسب و کار دریافت می‌کند و این یک مزیت رقابتی است.

کسب و کار‌ها در این مرحله با هوشمند تر کردن خدمات‌شان، علاوه بر جذب کاربران وفادار با افزایش نرخ سود نیز مواجه می‌شوند. شاید هزینه اولیه توسعه این سیستم ها بالا باشد، ولی این سرمایه گذاری هدفمند بر روی پیشرفت کسب و کار خودتان، در میان‌مدت و بلند‌مدت سوددهی بالایی خواهد داشت.

در این مسیر استفاده از کمک صاحب نظران و مشاوران اهمیت بسیار بالایی دارد. مطالعه در زمینه هایی مانند نوآوری، هوش مصنوعی، طراحی سامانه‌های هوشمند و همچنین فرایند های هوشمندسازی نیز کمک‌کننده در این راه است.

هوشمند سازی و استفاده از تحلیل داده، برای کسب وکار‌هایی که به سمت آنلاین شدن رفته اند یک مزیت رقابتی مهم است. آنلاین شدن دیگر تنها مزیت نیست و در شرایط بحرانی کنونی، یک اصل حیاتی و الزام آور است.

اگر برایتان سوال شده است که ( از کجا شروع کنید؟) پیشنهاد می‌کنم مدل مفهومی ما از روند اجرای پروژه های نرم افزاری را مطالعه کنید.

اگر ایده ای دارید و قصد پرورش و تبدیلش به یک مدل کسب و کار را دارید، لازم است در مورد بوم کسب و کار استروالدر و تدوین مدل کسب و کار بیشتر بدانید.
 

 

دیدگاهتان را بنویسید

1 × 4 =