بلاک چین Blockchain چیست؟

قطعا واژه بلاک چین به گوش شما خورده است اما واقعا فناوری بلاک چین چیست؟

بلاک چین | blockchain برای هرکسی که در ۱۰ سال گذشته در حوزه فناوری های مالی، یا سرمایه گذاری مطالعه اندکی داشته، واژه بسیار آشنایی است. معمولا این واژه در ارتباط با بیت کوین یا ارز دیجیتال شنیده می‌شود.

فناوری blockchain ابتدا با معرفی ارز دیجیتال| Bitcoin مطرح شد. اما امروزه این فناوری در اقتصاد جهانی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

در این مقاله، ما قصد داریم برای شما توضیح دهیم که فناوری blockchain چیست و چه ویژگی هایی دارد که آن را منحصر به فرد می‌کند؟

بلاک چین چیست؟

شاید ساده تر باشد که اسم بلاک چین ریشه شناسی شود

Block: بلاک یا قطعه، اشاره به “اطلاعات” دیجیتال دارد.

Chain: زنجیر، اشاره با پایگاه داده “عمومی” دارد که قطعات اطلاعات در آن به صورت مفهومی ذخیره می‌شوند.

بلاک های یک بلاک چین، از سه بخش اصلی اطلاعاتی ایجاد می‌شوند.

۱- بلاک ها اطلاعات مربوط به تعاملات مانند تاریخ، زمان و حجم مبادلات را ذخیره می‌کنند

۲- بلاک ها اطلاعات مربوط به طرفین درگیر در مبادله ( خریدار و فروشنده) را ذخیره می‌کنند. نام خریدار و فروشنده در این حالت به صورت کد های اختصاری یا امضای دیجیتال می‌باشد. ( مانند یک یوزرنیم انحصاری – به فرض امضای دیجیتال آمازون به صورت AMZN خواهد بود.)

۳- بلاک ها اطلاعاتی را ذخیره می‌کنند که شباهتی با سایر بلاک ها نداشته باشد. به این معنا که در هر بلاک، اطلاعات منحصر به فرد و اختصاصی را به صورت کد هش شده یا hash code ذخیره می‌شود.

پس میتوان گفت که blockchain، یک سری از سوابق تغییرناپذیر اطلاعات است که توسط یک خوشه رایانه که متعلق به هیچ یک از واحدها نیست اداره می شود. هر یک از این داده ها (یعنی بلوک) با استفاده از اصول رمزنگاری (یعنی زنجیره) به یکدیگر متصل شده و امنیت آن‌ها تامین می‌شود. اگر اطلاعات یک خرید شما به صورت یک بلاک ذخیره شده باشد و شما دوباره همان خرید را در نوبت دیگری انجام دهید، بلاک متفاوتی به شما اختصاص داده می‌شود و همین دلیل سوابق تراکنشات شما دقیق ذخیره سازی می‌شود.

بنابراین، چه چیزی در مورد بلاک چین بسیار ویژه و خاص است؟

شبکه blockchain هیچ مرجع اصلی ندارد. این همان تعریف یک سیستم دموکراتیک است. از آنجا که این یک دفترچه مشترک و تغییر ناپذیر است، اطلاعات موجود در آن برای همه قابل دیدن است. از این رو، هر چیزی که روی تابلوچین مشخص شده است، از نظر ماهیت خود شفاف است و همه افراد درگیر پاسخگو برای اعمال خود هستند.

اطلاعات موجود در blockchain به عنوان یک پایگاه داده مشترک موجود است. این روشی برای استفاده از شبکه است که فواید بارزی دارد. بانک اطلاعاتی blockchain در هیچ مکان واحد ذخیره نمی شود، به این معنی که سوابق موجود در آن کاملاً عمومی است و به راحتی قابل اثبات است. هیچ نسخه متمرکز از این اطلاعات برای از بین رفتن توسط هکر وجود ندارد. داده های آن که به طور هم زمان توسط میلیون ها رایانه میزبان است. در دسترس همه در اینترنت است.

blockchain بدون هزینه تراکنش

بلاک چین هزینه زیرساخت دارد، اما هیچ هزینه ای برای معامله ندارد. blockchain روشی ساده اما مبتکرانه برای انتقال اطلاعات از A به B به روشی کاملاً خودکار و ایمن است. یک طرف معامله با ایجاد یک بلوک روند را آغاز می کند. این بلوک توسط هزاران، شاید میلیون ها رایانه توزیع شده در سراسر شبکه تأیید شده است. بلوک تأیید شده به زنجیره ای اضافه می شود که در سراسر شبکه ذخیره می شود و نه تنها یک رکورد بی نظیر، بلکه یک رکورد بی نظیر با یک تاریخ منحصر به فرد ایجاد می کند. جعل یک رکورد واحد به معنای جعل کل زنجیره در میلیون ها نمونه است. این تقریباً غیرممکن است. بیت کوین از این مدل برای معاملات پولی استفاده می کند، اما می تواند از بسیاری جهات دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

آیا Blockchain خصوصی است؟

هر کسی می تواند محتویات blockchain را مشاهده کند. کاربران همچنین می توانند رایانه خود را به عنوان گره به شبکه blockchain متصل کنند. با انجام این کار، رایانه آنها یک نسخه از blockchain را که به طور خودکار به روز می شود، هر زمان که یک بلوک جدید اضافه شود، دریافت می کند. مانند فیدبک فیس بوک که هر زمان وضعیت جدیدی ارسال می شود، به روز رسانی می شود.

هر رایانه ای در شبکه blockchain دارای نسخه خاص خود از blockchain است. به این معنی که هزاران نفر وجود دارد. اگرچه هر نسخه از blockchain یکسان است، اما انتشار این اطلاعات در شبکه های رایانه ای دستکاری اطلاعات را دشوارتر می کند.

بلاک چین و بیت کوین

با نگاهی به blockchain Bitcoin، متوجه می شوید که به اطلاعات شناسایی مربوط به کاربران در حال انجام معاملات دسترسی ندارید. اگرچه معاملات روی بلاکچین کاملاً ناشناس نیستند، اما اطلاعات شخصی در مورد کاربران فقط به امضای دیجیتال یا نام کاربری آنها محدود می شود.

سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر نمی دانید چه کسی بلوک هایی را به blockchain اضافه می کند، چگونه می توانید به blockchain یا شبکه رایانه هایی که از آن پشتیبانی می کنند اعتماد کنید؟

بلاک چین چیست

آیا Blockchain امن است؟

فناوری Blockchain موضوعات مختلف امنیتی را از چندین طریق اجرا می‌کند.

بیایید بگوییم هکر سعی دارد معاملات شما را از آمازون ویرایش کند تا شما واقعاً مجبور شوید دو بار خرید خود را بپردازید. به محض اینکه مقدار دلار معامله شما را ویرایش کند، هش بلوک تغییر خواهد کرد. بلوک بعدی در زنجیره هنوز حاوی هش قدیمی است و هکر برای پوشش آهنگ های خود باید به روزرسانی آن بلوک بپردازد. با این حال، با انجام این کار، هش این بلوک تغییر خواهد کرد. و همینطور زنجیر وار هش بلوک ها تغییر می‌کند.

بنابراین، برای تغییر یک بلوک واحد، یک هکر نیاز دارد که هر بلوک بعد از آن را روی blockchain تغییر دهد. با محاسبه مجدد همه این هشدارها، انرژی محاسباتی بسیار زیاد و غیرقابل تصرفی به همراه خواهد داشت. به عبارت دیگر، پس از افزودن یک بلوک به blockchain، ویرایش آن بسیار مشکل است و حذف آن غیرممکن است.

اثبات امنیت کار حملات هکرها را غیرممکن نمی کند. اما باعث می شود آنها تا حدودی بی فایده باشند. اگر یک هکر می خواست یک حمله به blockchain را هماهنگ کند، آنها باید بیش از 50٪ از کل توان محاسباتی را در blockchain کنترل کنند تا بتوانند بر همه شرکت کنندگان دیگر در شبکه غلبه کنند. با توجه به ابعاد فوق العاده blockchain بیت کوین، یک حمله به اصطلاح 51٪ تقریباً مطمئناً ارزش این تلاش را ندارد و بیش از حد غیرممکن است.

در حال حاضر بلاک چین یک فناوری نو ظهور می‌باشد که زیر شاخه هوش مصنوعی محسوب می‌شود. خیلی ها از اصطلاحات تخصصی آن سر در نمی‌‌آورند. باید شبکه گسترده‌ای وجود داشته باشد تا استفاده از این فناوری مقرون به صرفه باشد. اما به طور کلی این فناوری و استفاده از آن تحولات عظیمی در تراکنشات مالی و امنیت شبکه‌های مختلف به وجود می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

15 − 15 =