علت اختلاف قیمت هزینه طراحی سایت اختصاصی با سایت قالب آماده

هزینه طراحی سایت اختصاصی

تعیین هزینه طراحی سایت اختصاصی قبل از شروع ساخت آن، بسیار مهم است. به هر حال بیزینس‌ها برای سود آوری سایت را توسعه می‌دهند و بنابراین هزینه ساخت آن باید معقول و متناسب با قابلیت‌های سایت باشد. اما اتفاق گیج کننده‌ای که در زمان جستجو برای یافتن شرکت نرم افزاری مناسب برای توسعه و طراحی سایت اختصاصی می‌افتد این است که کارفرمایان با بازه‌ی گسترده‌ای از قیمت‌ها مواجه می‌شوند. مثلا یک شرکت مبلغ ۳۰ میلیون تومان را برای توسعه یک سایت اختصاصی می‌دهد و شرکت دیگری می‌گوید که هزینه طراحی سایت از ۱۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود به بالا.

وقتی از یک شرکت توسعه دهنده اپلیکیشن و وبسایت اختصاصی سوال می‌کنید که هزینه طراحی سایت اختصاصی چقدر است؟ اغلب پاسخ «بستگی دارد» را دریافت می‌کنید!

قابل درک است که برای صاحبان کسب و کار مهم است که رقم دقیق را بدانند تا بتوانند بودجه بندی دقیقی داشته باشند. هرچند که ارائه این رقم به صورت دقیق در ابتدای مذاکرات ممکن نیست!

این مقاله را نوشتیم تا با جزئیات توضیح دهیم که هزینه ساخت وبسایت به چه مواردی بستگی دارد.

علت تفاوت قیمت ارائه شده توسط شرکت‌های نرم افزاری چیست؟

ابتدا به این مطلب بپردازیم که چرا بین هزینه‌های ارائه شده توسط شرکت‌های نرم افزاری این میزان تفاوت وجود دارد:

عوامل زیادی وجود دارد که هزینه طراحی سایت اختصاصی را تعیین می‌کنند. برای اینکه بتوانیم یک قیمت دقیق به کارفرما ارائه کنیم باید از نیازمندی‌های پروژه آگاه باشیم. این نیازمندی‌ها معمولا در قالب یک فایل RFP به شرکت توسعه دهنده ارائه می‌شود و شرکت طراح سایت با توجه به نیازمندی‌های پروژه قیمت نهایی و زمان تحویل پروژه را اعلام می‌کند.

لازم به توضیح است گاهی حتی با داشتن RFP  هم شاید این تفاوت قیمت را ببینید. مثلا در مورد فیچر «دریافت آدرس» از کاربر برای ارسال سفارش در یک فروشگاه، ممکن است یک شرکت تنها یک فیلد متنی آدرس پیش‌بینی کند ولی شرکت دیگر انتخاب از نقشه، استفاده از API  تکمیل کننده آدرس، و فیلد متنی ارائه دهد.

بدیهی است که توسعه یک سایت ساده که تعامل بسیار کمی با کاربر دارد ارزان‌تر از سایتی است تراکنشات مالی سنگین دارد. به عنوان مثال سایتی جهت معرفی یک شرکت تولیدی که صرفا رزومه و آدرس شرکت در آن ثبت شده با سایتی که در آن محصول یا خدمتی فروخته می‌شود هزینه ساخت مشابه ندارند.

مورد اول با یک سایت قالب آماده روی CMS ورد پرس نیازهایش برطرف می‌شود. اما در مورد گزینه دوم آیا یک سایت بدون زیرساخت گسترش پذیری می‌تواند در بازار رقابت باقی بماند؟ مسلما پاسخ خیر است. بنابراین باید بودجه لازم برای طراحی سایت اختصاصی را کنار بگذارند.

هزینه طراحی سایت اختصاصی صرفا به پیچیدگی سایت مربوط نمی‌شود. بلکه عوامل مختلف دیگری بر آن تاثیر می‌گذارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هزینه ساخت سایت

عواملی که بر هزینه طراحی سایت اختصاصی تاثیر می‌گذارد.

همانطور که مشخص است، میانگین هزینه توسعه سایت در محدوده وسیعی در نوسان است. ویژگی‌های فنی و ماهیت سایت در تعیین هزینه توسعه نقش دارد. با این حال، سایر عوامل غیر فنی نیز می‌توانند هزینه توسعه را تغییر دهند.

  • نوع و پیچیدگی سایت
  • پیچیدگی طراحی UX/UI
  • زیرساخت‌های Back-end و API های متصل
  • تخصص و توانمندی شرکت توسعه دهنده
  • طراحی سایت با قالب آماده یا توسعه سایت اختصاصی
  • پیش‌بینی گسترش پذیری سامانه در آینده

بجز موارد بالا، نکته‌های دیگری وجود دارد که بر هزینه طراحی سایت تاثیر می‌گذارد اما ما قصد داریم در ادامه به بیان تفاوت‌های سایت قالب آماده و سایت اختصاصی بپردازیم.

اگر در ابتدای مسیر یک بیزینس هستید، مدل کسب و کار شما به طور کامل مشخص نشده، نقشه راه ادامه مسیر بیزینستان در هاله‌ای از ابهام است و به موازات آن بودجه و زمان محدود دارید، از قالب آماده استفاده کنید. اما اگر مسیر توسعه بیزینس شما مشخص شده و برندینگ جز اولویت‌های شماست، محدودیتی در زمان و بودجه ندارید، به سمت توسعه سایت اختصاصی قدم بردارید.

سایت قالب آماده یا توسعه سایت اختصاصی؟

قبل از اینکه به پاسخ این مورد بپردازیم، اجازه دهید تا اصطلاح قالب آماده را تعریف کنم: در دنیای طراحی سایت، قالب سایت صفحه‌ای از پیش طراحی شده و از پیش کدگذاری شده است. با استفاده از یک قالب آماده، می‌توانید در زمان و هزینه خود از فرآیند طراحی و توسعه که عامل اصلی هزینه پروژه طراحی سایت است، صرفه جویی کنید. چرا که این قالب‌ها از قبل طراحی و کدگذاری شده‌اند. همچنین امیدواریم و توقع داریم که از قبل آزمایش شده باشند.

استدلال بیزینس‌ها برای انتخاب چیست؟

اینکه هر بیزینس یک ذهنیت برای آینده کسب و کار خود دارد، انکار ناپذیر است. با استناد به همین یک دلیل می‌توانیم مدعی شویم که نمی‌توان نسخه مشابهی برای تمامی بیزینس‌ها پیچید. اما می‌توان راهکاری ارائه داد که همه از مسیر درستی برای ورود به بازار استفاده کنند.

راهکار ما یک جمله کوتاه است. نیاز سنجی کنید. بیزینس خود را تحلیل کنید، بودجه بیزینس خود را برای آنلاین شدن مشخص کنید. اگر بیزینس شما کوچک و نوپا است و هنوز برنامه ریزی دقیقی برای آینده کسب و کار خود ندارید، ایضا بودجه محدودی هم دارید، استفاده از سایت قالب آماده نیاز شما را رفع می‌کند.

اما اگر از عمر کسب و کار شما مدتی‌ست که می‌گذرد، بازار هدف خود را به درستی شناسایی کرده‌اید، ریسک پذیر هستید و بودجه بندی مشخصی دارید، می‌توانید از سایت اختصاصی برای بیزینس خود استفاده کنید.

بیزنس‌ها به دلایل مختلفی از قالب‌های آماده برای طراحی سایت خود استفاده می‌کنند:

ارزان بودن قالب آماده: نویسندگان قالب آماده با فروش انبوه، سود می‌برند، به جای فروش به یک مشتری، می‌توانند همان قالب را به هزار مشتری یا بیشتر بفروشند.

سرعت بالای توسعه: از آنجایی که این قالب‌ها از قبل طراحی شده است، راه اندازی سایت نهایتا چند هفته طول بکشد. (در نظر داشته باشید توسعه سایت اختصاصی ممکن است ماه‌ها طول بکشد)

در مقابل این مزایای تاثیر گذار، قالب‌های آماده معایبی نیز دارند:

عمومی بودن قالب آماده: یک قالب برای هیچ کسب و کار خاصی طراحی نشده است، آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای بیشترین تعداد کسب و کار ممکن استفاده شود. هیچ ویژگی منحصر به ‌فرد یا تمرکز بر برند در یک قالب وجود ندارد. در این حالت نیاز به سفارشی کردن قالب آماده وجود دارد که خود این مسئله می‌تواند بر زمان توسعه یا هزینه نهایی تاثیر بگذارد

ناکارآمدی فیچرها: از آنجایی که توسعه دهندگان قالب‌ها باید بیشتر ضروریات را پوشش دهند، معمولاً سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است فیچر اضافه کنند. در واقعیت، خیلی از این ویژگی‌ها قابل استفاده نخواهند بود چون هر کدام به نوبه خود، می‌تواند عملکرد سایت را با اختلال رو به رو کند.

جذابیت ساختگی: قالب‌ها معمولاً واقعاً زیبا و عالی به نظر می‌رسند. آن‌ها همیشه از محتوای ایده آل، گرافیک ایده آل، آیتم‌های به اندازه و غیره استفاده می‌کنند. استفاده از قالب‌های آماده برای سایت‌های پیچیده مانند خرید لباس‌هایی است که در تن مدل‌ها زیبا به نظر می‌رسد، اما بعد از خرید آن متوجه می‌شوید اندام شما همانند مدل‌ها نیست. دقیقا زمانی که شروع به توسعه سایت قالب آماده خود کردید، متوجه خواهید شد که هنوز برای ایجاد تغییرات و سفارشی سازی به پلاگین‌های مختلف و حتی طراح سایت نیاز دارید.

پشتیبانی و نگهداری سایت: اگر سایت شما پیچیده است و دائماً به فیچرهای جدید نیاز دارد، در ادامه با مشکلاتی مواجه خواهید شد. زیرا سایت قالب آماده با این هدف طراحی و توسعه نیافته است. علاوه بر این مورد، در بیشتر موارد شما قالب را از یک نویسنده خریداری می‌کنید و پلاگین‌های اضافی را از منبع شخص ثالث دیگر دریافت می‌کنید، این به دلیل تضاد در سبک کدنویسی در نهایت برای سایت شما مشکل ایجاد می‌کند. اگر قصد دارید یک قالب بخرید و سپس طرح یا فیچرهای روی آن را دوباره طراحی کنید، این کار را نکنید، چرا که خیلی زود متوجه می‌شوید مانند قیمت یک سایت کد نویسی شده و اختصاصی برای شما تمام می‌شود ولی به اندازه سایت اختصاصی کارایی نخواهید داشت.

اگر واقعاً مجبور به استفاده از قالب‌های آماده برای سایت خود هستید، بهتر است در قسمت RFP سایت ما، پرسشنامه را تکمیل کنید تا بتوانید با شناخت نیازهای خود، مناسب‌ترین قالب را انتخاب کنید. !

دیدگاه شرکت نوژن نسبت به قالب‌های آماده

ما اعتقاد داریم نیاز هر بیزینس متفاوت است و تنها با بررسی شرایط و مشخص شدن نیازمندی‌ها، می‌توان نوع  پلتفرم را انتخاب کرد.

قبل از شروع صحبت درباره هزینه طراحی سایت اختصاصی چند دیدگاه نادرست درباره سایت‌های قالب آماده را با هم مرور می‌کنی:

کیفیت پایین: بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این سایت‌ها کد با کیفیت پایینی دارند که مانع عملکرد خوب سایت می‌شود. در صورتی که تنها سایت‌های توسعه یافته با قالب آماده این مشکل را ندارند، بلکه یک سایت اختصاصی نیز می‌تواند کدی با کیفیت پایین داشته باشد. این مورد کاملا بستگی به مدل توسعه سایت و زیرساخت آن دارد.

غیر پاسخگو بودن سایت: برخی معتقدند که یک سایت قالب آماده به خوبی در چندین دستگاه نمایش داده نمی‌شود. باز هم این اشتباه است. همه چیز به نحوه طراحی قالب و توسعه عملکرد آن بستگی دارد.

بازه‌ی قیمت سایت قالب آماده چقدر است؟
این سایت‌ها با قیمتی از 2 میلیون تومان شروع شده و با کمترین فیچرها به مشتریان ارائه می‌شوند. اما انتهای این بازه شاید به قیمتی حدود 50 میلیون تومان برای سایتی با اکثریت فیچرها برسد.

ساخت سایت اختصاصی
Online ideas
طراحی سایت اختصاصی 

سایت‌های اختصاصی طراحی و فیچرهای متناسب با نیاز کارفرما را ارائه می‌دهد. یک سایت سفارشی معمولاً شامل یک فرایند توسعه ریز‌بینانه شامل طراحی، بازنگری، توسعه، آزمایش و بازنگری مجدد است.

اگر می‌خواهید در مورد فرایند توسعه سایت و اپلیکیشن بیشتر مطالعه کنید این‌جا را ببینید.

مزیت ساخت سایت سفارشی:

توسعه یک سایت سفارشی و اختصاصی، به تیم خلاق نیاز دارد تا نیازهای مشتری را بشنود، تحقیقات کاملی در راستای ناب بودن و اجرایی بودن ایده انجام دهد، سپس طوفان فکری کند و چندین پیشنهاد ارائه دهد. این پیشنهادات تایید شده و برای تیم توسعه ارسال می‌شود. سپس بعد از بازنگری تیم توسعه همه چیز را از ابتدا بر اساس طراحی و فیچرهای تایید شده توسعه می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که ‌سایت به راحتی در مرورگرها و دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود.

گسترش پذیری: اگر با دقت کد نویسی شده باشد، یک پروژه سفارشی را می‌توان به راحتی در آینده با طرح‌ها و فیچرهای جدید گسترش داد. به عبارت دیگر روند توسعه سایت متوقف نمی‌شود و در هر دوره فیچرها بر اساس فیدبک گرفته شده از کاربران آپدیت شده و یا فیچرهای جدید برای راحتی هر چه بیشتر کاربران اضافه می‌شود.

شفافیت هزینه: پس از امضای قرارداد با شرکت توسعه دهنده در رابطه با طراحی دقیق و ویژگی‌های مورد نظر خود، نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارید، مگر اینکه ویژگی‌ها یا الزامات جدیدی وجود داشته باشد که بخواهید بعداً اضافه کنید. معمولا این الزامات جدید در فاز گسترش و در قراردادی جدا منعقد می‌شود.

پشتیبانی: درست است که هزینه توسعه سایت اختصاصی بالاست، اما با توجه به اصولی بودن زیر ساخت و دیباگ کردن‌های متعدد در زمان انجام تست، هزینه پشتیبانی تقلیل می‌شود. در واقع فرایند پشتیبانی در این سایت‌ها با دردسر کمتری همراه است.

مشخص است که هر کاری در قبال مزیت‌هایی که دارد، یکسری معایب دارد که در ادامه به معایب توسعه سایت اختصاصی می‌پردازیم:

هزینه بالا: یکی از بزرگترین معایب توسعه سایت اختصاصی بالا بودن هزینه نسبت به سایت‌های قالب آماده است. چرا که باید تمام زیرساخت‌ها از صفر کد نویسی شوند و هیچ بخش آماده‌ای وجود ندارد.

زمان توسعه: زمان توسعه سایت اختصاصی طولانی‌ست. چرا که طراحی و اجرا در این نوع توسعه، پروسه‌ای طولانی دارد. زمانی که صرف تست محصول می‌شود را نیز به زمان توسعه اضافه کنید.

ریسک بالا: با توجه به هزینه‌ی بالایی که طراحی سایت اختصاصی دارد ممکن است عوامل پیش بینی نشده‌ای باعث شکست پروژه شوند. به طور مثال پلتفرم‌های مرتبط با سفر در ابتدای کرونا متضرر شدند و اگر بیزینسی در آن زمان شروع به کار کرده بود، به احتمال زیاد با شکست رو به رو می‌شد.

ارائه هزینه طراحی سایت اختصاصی در شرکت آرمان پردازان نوژن

ما می‌دانیم که شرایط هیچ دو کسب و کاری یکسان نیستند و بنابراین، همه پروپوزال‌های ارائه شده توسط شرکت منحصر به فرد هستند.

در نوژن، یک فرآیند سیستماتیک برای ارائه برآورد هزینه برای مشتریان خود داریم. پس از اینکه ارتباطات اولیه برقرار شد، تیم ما با شما تماس می‌گیرد تا ایده خود را به تفصیل در میان بگذارید. سپس از شما درخواست می‌شود نیازمندی‌های پروژه خود را در اینجا پر کنید و یا به صورت مجزا برای ما ارسال کنید.

ما همچنین الزامات، اهداف و اندازه کسب و کار شما را در نظر می‌گیریم. سپس از اطلاعات به دست آمده برای تعیین منابع مورد نیاز استفاده می‌کنیم و نهایت طی 5 روز برآورد هزینه و زمان به شما اعلام می‌شود.

به طور خلاصه اگر بخواهیم هزینه طراحی سایت اختصاصی را دسته بندی کنیم به این صورت می‌شود:

  1. معمولا هزینه توسعه یک سایت کوچک با حداقل عملکردها که زیرساختی استاندارد دارد بین ۱۰۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.
  2. یک سایت متوسط ​​نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد که می‌تواند بین ۱۵۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد.
  3. یک سایت پیچیده با قابلیت‌های بسیار پیشرفته و عناصر تکنولوژیکی بیش از ۴۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.
در نهایت:

همانطور که در بالا اشاره شد، عوامل غیر فنی وجود دارد که می‌تواند بر هزینه ساخت یک سایت تأثیر بگذارد. در میان صاحبان بیزینس ممکن است افرادی وجود داشته باشند که دانش فنی و یا فضای تصمیم گیری درستی نداشته باشند. که البته ممکن است منجر به انتخاب اشتباه شود. سیاست ما در نوژن ارائه مشاوره و همراهی با مدیران کسب و کار‌ها تا انتخاب نهایی مسیر درست و اصولی بر اساس نیازمندی‌های کسب و کار است. همکاران ما در نوژن به عنوان مشاور و امین شما،‌ در این مسیر در کنار شما هستند تا بتوانید با خاطری آسوده، آنچه که مناسب کسب و کار شماست انتخاب نمائید. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

هجده − 5 =